recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Recordere, afspillere og foto > Microsoft Media Center, MCE og HTPC
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Mac Mini XBMC
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketMac Mini XBMC

Besvar Besvar
Forfatter
Besked
Boogie Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 23-Februar-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 985
Direkte link til dette indlæg Emne: Mac Mini XBMC
    Sendt: 30-Juni-2009 kl. 08:03

Hej alle

Jeg overvejer en ny medie-løsning. Har nu en WDTV, men har overvejet en Mac Mini og en iPhone til at styre den med. Jeg har et par ? til denne løsning:

1) Kan iPhone via Remote styre Mac Mini´en så man kan se fx den musik man har uden at skulle tænde for skærmen? Altså, man bruger iPhone som touch styring.

2) Kan Mac Mini´en måske med XBMC (eller andet) håndtere HD-film? Vil gerne på et tidspunkt have lagt mine BD´ere på en hdd, så de samlet kan afspilles på Mac Mini´en.

3) Kan det lade sig gøre, at rippe BD´ere til ISO med subs og afspille på en Mac Mini (XBMC, Plex mv.)? Den skal vel ikke dekode hvis det er ISO??

Jeg ved der er mange andre løsninger, men synes det er fedt, hvis man kan have alt samlet ét sted og når der skal høres musik, behøves skærmen ikke være tændt.

Et lille andet spørgsmål: Jeg synes at have læst, at man skal Have en kraftig Mac Mini for at afspille 1080p med en høj bitrate (fx MKV), da den bruger meget cpu power til dekodningen. Hvordan kan det være, at en fx WDTV kan håndtere 1080p dekodning, men en core2 duo 2.00 GHz, 2 GB ram og Nvidia 9400 næsten ikke kan følge med???

Boogie

Redigeret af Boogie - 30-Juni-2009 kl. 10:17
Til top
DarkStar Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 06-April-2008
Point: 368
Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-Juni-2009 kl. 09:16
1. Ja - Du kan få en gratis remote app. til iTunes, der fungerer overordentligt godt.

2. Jeg ved ikke om den kan håndtere Blu-ray iso'er, men en Mac mini 2ghz med Plex (OSXBMC) kan sagtens afspille 1080p MKV rips.

3. ?....

MKV afvikling på f.eks. en Mac Mini, bliver håndteret af processoren. H.264 kan dog godt bruge grafikkort acceleration. I WDTV bliver videoen behandlet af en Sigma 8635LF chip. (som stort set alle andre NMT løsninger)
An  a day...
Til top
Boogie Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-Juni-2009 kl. 10:15

Oprindeligt skrevet af DarkStar DarkStar skrev:

1. Ja - Du kan få en gratis remote app. til iTunes, der fungerer overordentligt godt.

2. Jeg ved ikke om den kan håndtere Blu-ray iso'er, men en Mac mini 2ghz med Plex (OSXBMC) kan sagtens afspille 1080p MKV rips.

3. ?....

MKV afvikling på f.eks. en Mac Mini, bliver håndteret af processoren. H.264 kan dog godt bruge grafikkort acceleration. I WDTV bliver videoen behandlet af en Sigma 8635LF chip. (som stort set alle andre NMT løsninger)

Tak for responsen

Nu skriver du "sagtens" hvis bitraten er fx på over 30, kan cpu´en så følge med?

Er det ikke nemmere (hurtigere) at lave ISO i stedet for MKV? Med MKV skal der også arbejdes med subs, hvis man vil have dem på ik?

Jeg ved det er processoren der bruges til dekodning af fx MKV i Mac´en. Det er måske bare mig, men jeg forstår ikke at en fx Mac Mini ikke kan håndtere 1080p MKV ligeså godt som en NMT med Sigma chip. Der er vel ikke ligeså meget power i Sigmaen som Intels cpu og Nvidias gpu?

Til top
DarkStar Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 06-April-2008
Point: 368
Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-Juni-2009 kl. 18:36
Jeg har ikke oplevet problemer på min 2ghz iMac med MKV endnu, og jeg har haft nogle ret 'seriøse' nogen igennem den.. det kommer også an på software.. F.eks. hakker 1080p MKV en hel del hvis jeg bruger VLC, men hvis jeg bruger Plex, kører det som i smør..

Nu er mit sammenligningsgrundlag kun DVD, men jo jeg vil tro at det er hurtigere at lave et ISO dump af en BD, end det er at re-encode til MKV - jeg har aldrig rippet Blu-ray's. Fordelen ved MKV (eller i det hele taget re-encodes) er at man kan presse filstørrelsen ned, uden synlig kvalitetstab, og undlade at have ekstra materiale til at fylde.

Det er fordi at Sigma chippen er en dedikeret videochip. Den bliver også brugt i Blu-ray afspillere mv.
An  a day...
Til top
claus_jac Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 06-August-2008
Point: 5570
Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-Juni-2009 kl. 18:46
3. Delvist ja - når man har et videosignal uagtet om det kommer fra en BD eller fra en HD, så skal det dekodes. MEN pt er der ikke mulighed for BD rip på mac. det skal gøres på PC først og så kan du egentlig gøre som du har lyst til efterfølgende. (kan ikke lade sig gøre på grund af den manglende understøttelse af BD på mac!) Afspilning er derimod ikke noget problem, uanset om det er iso eller .mkv
Tænk på at i WDTV så er det en dsp som er specifikt beregnet til at decifrere lige præcis den type data, mens en "pc" ikke er optimeret til det og derfor kun så god som de drivere der er lavet til den. og den laver rent faktisk stadig en masse samtidig selvom du kun kører det ene program. Den vej som data skal igennem for at blive dekodet i en mac/pc er meget længere end i en dedikeret HW løsning og derfor bliver båndbredden et issue. Hvorfor så vælge en mac mini frem for den dedikerede? jo for fleksibilitetens skyld. Den kan en hel del mere end bare afspille lidt video. Man kan jo også gå på nettet med den, og i samarbejde med et picture-in-picture TV så kan man jo rent faktisk lave en del samtidig fra sofaen! :-)
Den nye remote der er med i iphoneOS 3 skulle være et meget stort spring frem også i forhold til den gamle men jeg har ikke prøvet den til frontrow. derimod bruger jeg mobileairmouse hvis det endelig er. den giver samme funktioner som den normale apple remote, men har komplet mus/keyb indbygget også. Dog ikke noget display til styring af itunes/frontrow, så tv'et skal være tændt, men det kan andre remotes klare.

Til top
Boogie Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-Juli-2009 kl. 08:45

Tak for jeres svar

@claus_jac: Du skriver at Mac ikke understøtter BD, men kan XBMC eller andet ikke (på et tidspunkt?) håndtere BD? Det har vel som sådan ikke noget med Mac´en at gøre, men om programmet?

Nu må i rette mig, hvis jeg tager fejl: Er ISO ikke en direkte kopi af disken? Og man kan vel undlade dele af disken (fx trailere, ekstra materiale osv.) når der laves en ISO af BD´en?

Der må vel inden længe komme et program, som kan håndtere ISO´er ligesom man kan nu med DVD´er. Jeg ser ingen mening i, at bruge 1-2 timer på at re-encode til fx MKV og derefter arbejde med subs´ne, for så at lægge det på en hdd. For mig, er det simpelhen for besværligt og tidskrævende (og der må også bruges en hulens masse strøm pr. BD, når pc´en står og snurrer).

Kort sagt, vil jeg gerne lægge BD´ere på hdd´en på samme måde som man kan med DVD.

Boogie

Til top
DonJensen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 13-April-2005
Point: 841
Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-Juli-2009 kl. 12:47
Jeg har nogle mkv files som er rip fra bluray og de spiller fint på min mac
mini via plex (ufatteligt at plex er gratis). Jeg har ikke nyeste model mac
mini. Jeg købte den næstnyeste i fona i sidste måned for 3000,-
Til top
claus_jac Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 06-August-2008
Point: 5570
Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-Juli-2009 kl. 19:33
hej Boogie. Der er ingen afspiller af BD på MAC og der er kun ekstremt få drev til platformen og de koster en jetjager. Officielt er der INGEN uunderstøttelse af BD da Steve Jobs mener det er en døgnflue og han har jo delvist ret. allerede nu ser man digitale tjenester skyde op hele tiden og de har selv snart HD materiale til streaming.
Hvis du først har fået BD'en rippet er der ikke nogen problemer, men med mindre VLC kan afspille en iso er der ikke noget program (jeg ved faktisk ikke om vlc kan afspille dem, men jeg tror det ikke). Det skal enten være encodet til .mkv container i h.264 format for at kunne afspilles ordentligt (læs der er kun acc. af h.264 i chipsættet. Men for at rippe skal du have en pc med BD
Til top
Boogie Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-Juli-2009 kl. 08:20

Tak igen, igen for jeres svar...

Jeg tænkte på et virtuelt drev som kunne afspille BD ISO´er.  Jeg så nu helst det integreret i XBMC eller lign., der gjorde det muligt at afspille BD ISO´er.

Til top
pilehave Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 01-Marts-2006
Point: 1271
Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-Juli-2009 kl. 11:43
MediaPortal kan automatisk mounte ISO'er liggende lokalt eller på netværk når du vil afspille dem. Måske kan PLEX noget lignende?
Til top
Boogie Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-Juli-2009 kl. 12:35

Oprindeligt skrevet af pilehave pilehave skrev:

MediaPortal kan automatisk mounte ISO'er liggende lokalt eller på netværk når du vil afspille dem. Måske kan PLEX noget lignende?

Lige præcis min tanke...

Til top

Besvar Besvar

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu