recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Generelle emner > PC hardware & software
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Mac OS X på en PC : Jep med Hackintosh
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketMac OS X på en PC : Jep med Hackintosh

Besvar Besvar
Forfatter
Besked
kim.t Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 26-Juli-2004
Sted: Silkeborg
Status: Offline
Point: 3850
Direkte link til dette indlæg Emne: Mac OS X på en PC : Jep med Hackintosh
    Sendt: 29-Januar-2011 kl. 20:22
Inspireret af tråden om hvilket OS der var bedst, kom jeg i tanke om engang at have hørt noget omkring installation af OS X på PC'er. Efter at Apple droppede PowerPC og gik over til Intel chip var der jo folk der gik i gang med at få flyttes OS X til alm. PC'er. Derfor er der nu forskellige løsninger til at få det installeret.
Lige nu sidder jeg foran min Compaq EVO D510 SFF desktop PC'er og skirver dette inlæg i Safari som kører på en ældre version Mac OS X 10.4.6
PC'ern - en ældre Pentium 4 med 1,8 GHz, 1,5GB ram og "gammeldags" IDE bus - havde en efterhånden gammel installation af XP som var "sandet til" så den kørte ikke specielt hurtig mere. Så den skulle under alle omstændigheder re-installeres.
Så nu havde jeg lige et par aftener jeg kunne bruge på det. Og jeg må sige at installationen faktisk gik forholdsvis let.

Næste projekt er at jeg faktisk skal have formateret HDD'ern igen da jeg ønsker at køre med Dual boot. Og jeg ved ikke lige om man kan opgradere Mac OS X. For at få den ind skal man have en speciel bootloader.
Jeg har flere org. Mac OS X skiver fra konen MacBook - inkl. den nye 10.6 - så det er bare at komme igang

På sigt tror jeg også jeg vil kaste mig over en Netbook. Der er faktisk flere af de små 10,1" der er 100% kompatible med Mac OS X, så man kan faktisk få en "MacBook" for omkring kr. 1.500,- - 1.700,- kr. hvis man finder en brugt og vil smide kr. 229,- for en org. version af Mac OS X. Det er klar at man ikke får den samme følelse af design/kvalitet (ikke at jeg siger at Apple er garant for god kvalitet) når man sidder foran en PC'er og bruger OS X kontra at bruge en Mac...

Redigeret af kim.t - 29-Januar-2011 kl. 20:24
Til top
Hulobe Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger

Oprettet: 12-December-2010
Point: 32
Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-Januar-2011 kl. 21:17
Men må man det? Er det ikke noget med at Apple har som et krav til deres OS X kun må køre på deres eget hardware?

Hvis ikke - så er det da faktisk fristende at prøve Smile
Til top
mkirkelund Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 18-Januar-2008
Sted: 2635 Ishøj
Point: 2358
Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-Januar-2011 kl. 21:38
Oprindeligt skrevet af Hulobe Hulobe skrev:

Men må man det? Er det ikke noget med at Apple har som et krav til deres OS X kun må køre på deres eget hardware?

Hvis ikke - så er det da faktisk fristende at prøve Smile

Who care's? Man køber en licens lovligt og bruger den på eget hardware - så kan det vel være ligegyldigt om man bruger det på en "PC" eller en "Mac".

Ligesom man heller ikke må lægge sine DVD'er på en server og streame ;-)

Men til topic: 
Rigtig cool. Overvejer at smide det på min egen netbook da jeg egentlig kun bruger den til surf, torrent, lidt musik og film og så tekstbehandling.

Er det besværligt? Hvordan kan man finde ud af om ens hardware er understøttet?? :-)
Til top
kim.t Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 26-Juli-2004
Sted: Silkeborg
Point: 3850
Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-Januar-2011 kl. 21:52
Ifm installeringen står der i Licensen at man siger man ja til at det kun må installeres på Apple hardware, men som nævnt vælger jeg at se bort fra dette. Mac OS X er en lovlig version der fulgte med MacBook'en, og senerer har jeg købt en fuld version af 10.6. Så jeg har ikke engang samme OS kørende på flere maskiner.

Mht. at undersøge om ens NetBook er kompatibel se kik i ovenstående link eller Google på modelnummer og hackintosh. Hvis den er fuldt understøttet er det i princippet bare smide en Bootloader på en CD og boote fra den, og efterfølgende smide den org. OS X skive i og installere.

Redigeret af kim.t - 29-Januar-2011 kl. 21:54
Til top
Ophørt Se dropdown menu
--
--

Oprettet: 13-Marts-2008
Sted: Nord Falster
Point: 1196
Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-Januar-2011 kl. 23:17
Det kunne være sjovt at prøve
Til top
TheEdge_ Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger

Oprettet: 21-September-2005
Sted: Denmark
Point: 35
Direkte link til dette indlæg Sendt: 31-Januar-2011 kl. 16:29
JA..   det kan lade sig gøre..

Men til folk som vil prøve.. Det er letteste vis det er en Intel Cpu som sidder i computer.. Men kan lade sig gøre også installere det på Amd Cpu..  men køre ikke helt som det skal og er lidt sværer at få til at virke ordentligt..

Har selv prøvet på min Computer som er med Amd Cpu
BRUTAL -= Now your playing with power =-
Til top
aerik Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 25-Januar-2011
Sted: Vejle
Point: 4283
Direkte link til dette indlæg Sendt: 31-Januar-2011 kl. 17:55
Er egentlig en smule fristet, men kiggede lige på http://www.mymacnetbook.com/compatibility-chart/ og der står et spørgsmålstegn ved trådløst netværk.. og det kan jeg godt nok ikke undvære.. Nogen der ved hvad det betyder eller om det virker på en samsung nc10

Edit: med lidt mere læsen kom jeg frem til følgende

* Stock wifi does not work OTB. However, there is a workaround to get it working, but the process is painfuly bugy!
* If you want no hassle wifi, go get yourself a DELL DW 1390? or better 1490? or even better 15xx? series WIFI, and forget about worrying! These are supported by built-in drivers so will always work!

Holder vidst bare snitterne i ro Tongue

Redigeret af aerik - 31-Januar-2011 kl. 17:57
Til top
claus_jac Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 06-August-2008
Point: 5570
Direkte link til dette indlæg Sendt: 31-Januar-2011 kl. 19:33
www.insanelymac.com i deres forum, men det er en klar violation af deres EULA - og derfor heller ikke umiddelbart noget der bør diskuteres her! Så er det i øvrigt ligegyldigt om man køber en legal version af OSX. den er KUN til mac HW!
Til top
mkirkelund Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 18-Januar-2008
Sted: 2635 Ishøj
Point: 2358
Direkte link til dette indlæg Sendt: 31-Januar-2011 kl. 20:22
Oprindeligt skrevet af claus_jac claus_jac skrev:

www.insanelymac.com i deres forum, men det er en klar violation af deres EULA - og derfor heller ikke umiddelbart noget der bør diskuteres her! Så er det i øvrigt ligegyldigt om man køber en legal version af OSX. den er KUN til mac HW!

Så vi må heller ikke diskutere Jailbreak, Streaming af Film lagt på en harddisk osv.? Dead
Til top
Notfast Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 28-April-2008
Sted: Øst Jylland
Point: 2876
Direkte link til dette indlæg Sendt: 31-Januar-2011 kl. 20:33
Oprindeligt skrevet af claus_jac claus_jac skrev:

Og?
Apple bestemmer ikke i Dk eller hjemme hos mig.

Lov om ophavsret:

Aftaleloven:
§36, stk. 1: En aftale kan ændres eller tilsidesættes helt eller delvist, hvis det vil være urimeligt eller i strid med redelig handlemåde at gøre den gældende.
§38b, stk. 2: En skriftlig aftale, der tilbydes forbrugeren, skal af den erhvervsdrivende være udarbejdet på en klar og forståelig måde.
§38c, stk. 1: Ved forbrugeraftaler gælder § 36, stk. 1. Såfremt det vil være stridende med hæderlig forretningsskik og bevirke en betydelig skævhed i parternes rettigheder og forpligtelser til skade for forbrugeren at gøre et aftalevilkår gældende, gælder de i §36, stk. 1, nævnte retsvirkninger også, idet forbrugeren dog i så fald kan kræve, at den øvrige del af aftalen skal gælde uden ændringer, hvis muligt.

Og normalt er købstidspunktet identisk med
aftaleindgåelsestidspunktet. Der er ikke nogen forbrugere, der går ind
og køber en apple OS med det formål først at læse EULA'en og derefter
afgøre, om de vil installere produktet.

Indholdet i købsaftalen er at forbrugeren køber programmet med henblik
på at installere det og anvende det på de betingelser, som er kendte på
købstidspunktet.
Derfor er det ikke muligt for programudbyder at gøre senere "skjulte"
betingelser gældende - betingelserne må nødvendigvis være kendte for
køber på aftaletidspunktet.

.....
Til top
claus_jac Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 06-August-2008
Point: 5570
Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-Februar-2011 kl. 19:55
ja og dem kender du på forhånd - poul henning tabte sin sag i retten mod lenovo fordi han var nørd og dermed blev hans sag mod lenovo om at få refunderet sine penge for en MS licens vurderet som i "ond tro" - du er i samme situation og du ved udmærket godt at du skal sige OK til Eula'en i det øjeblik du forsøger at installere - i samme øjeblik du vælger at sige ok, godtager du også dermed de forhold der gør sig gældende i eula'en og ønsker du ikke dette skal du straks stoppe installationen! - så alt det du kommer med gælder ikke.

Til top

Besvar Besvar

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu