|
Mac uden HD? |
Besvar ![]() |
Side 12> |
Forfatter | |
MLS ![]() Bruger ![]() Oprettet: 09-Maj-2005 Sted: Denmark Status: Offline Point: 126 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Sendt: 06-April-2017 kl. 16:54 |
Man kan med mellemrum købe Mac-computere på politiauktioner, og det ser ud til at politiet som standard forinden fjerner harddisken - formentlig for at undgå privatlivsproblemer. Jeg er rutineret pc-bruger med hensyn til såvel hardware som software, men mit kendskab til Apple-verdenen er helt overfladisk. Mit spørgsmål er nu: Hvis man køber en sådan maskine og sætter en (ny) harddisk i den, hvordan får man så rådighed over et operativsystem til den? /MLS
|
|
![]() |
|
JayKay ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 13-Juli-2006 Sted: Helsingør, Dk Status: Offline Point: 545 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Man laver et ISO.billede af styresystemet på en usb pen og kører den derfra.
|
|
![]() |
|
lahan ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 14-September-2004 Sted: Denmark Status: Offline Point: 9402 |
Eller holder 3 taster nede ved boot, så henter den et image fra internettet.
Du må selv Google dig til de rette taster. |
|
![]() |
|
claus_jac ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 06-August-2008 Sted: Denmark Status: Offline Point: 5570 |
nej - man laver ikke et iso billede.
diskmakerx.com - nogle forudsætninger!! 1. - maskinen må ikke være "yngre" end 2013. er den det, er det stort set umuligt at købe drev til dem. OWC i usa har reverse engineered pcie porten som Apple bruger. OG det er stort set de eneste der har gjort det. Alternativt skal du købe en refurbished stang som stadig koster +3000 ekstra. - er den ældre end 2013 findes der forskellige muligheder fra blandt andet transcend som laver nogle specielle jetdrives (man skal tjekke for hvilken der er kompatibel med den pågældende bærbare) - hvis den er RIGTIG gammel, er man heldig og kan bruge en alm 2,5" disk. 2. du SKAL have adgang til en anden mac. således at du overhovedet kan komme til at bruge applikationen jeg linkede til i toppen. grunden er at det kræver du får fat i en download af macos fra APPstore. 3. der findes muligheden for at lave en netrestore. det betyder så man under boot holder en tastatur kombination nede hvorefter den vil kontakte apple.com (og kræver derfor kablet netværk!!) for at finde det oprindelige OS der var på maskinen, og så installerer den det.- Det betyder så også at du kan risikere at skulle opdatere os adskillige gange for at komme op på nyeste. Personligt ville jeg ikke røre sådan en maskine med en ildtang hvis det er en nyere model. Det er ALT for omkosteligt i både tid og penge at få den kørende for alvor. (man kan teknisk set installere og køre OS fra en USB-HDD via punkt 2 ovenfor, men det er altså ikke ligefrem en super løsning såfremt det er en nyere model)
|
|
![]() |
|
MLS ![]() Bruger ![]() Oprettet: 09-Maj-2005 Sted: Denmark Status: Offline Point: 126 |
Tak for svarene - især det fra claus_jac.
Jeg er ikke så bekymret for den praktiske udførelse, men hvis det er for vanskeligt - og dyrt - at tilkøbe en harddisk, så er det jo ikke så interessant. Jeg havde nu forestillet mig, at man kunne bruge en almindelig 2.5" SSD, men det er åbenbart ikke så lige til? Hilsen MLS
|
|
![]() |
|
Cyberguyen ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 24-Oktober-2006 Sted: Denmark Status: Offline Point: 4945 |
Man kan købe en firewire ssd fra eksempelvis transcend.
Herefter kan der booted og installeres OS fra nettet
|
|
Jeg støtter brugen af Recordere.dk's gamle logo med Piphans.
|
|
![]() |
|
Cyberguyen ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 24-Oktober-2006 Sted: Denmark Status: Offline Point: 4945 |
jeg tvivler faktisk på at de vil fjerne en disk, da nyere maccer er tapet sammen.
Det er nemmere at wipe disken med software.
|
|
|
|
![]() |
|
claus_jac ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 06-August-2008 Sted: Denmark Status: Offline Point: 5570 |
firewire døde for en hel del år siden, så nej man køber ikke en firewire disk mere heller.
Apple har gennem de sidste ca. 8 år brugt følgende typer af diske: 1: 2,5" sata. - findes i modeller som IKKE har retina skærm - på nær macbook airs. 2: "msata" sticks - Apple's eget proprietære pcie stik, men parret med en sata controller. - disse blev brugt især i macbook airs frem til midt 2013. 3: PCIe SSD (nvme) - Apple's eget proprietære pcie stik, UDEN sata controller. Bruges i alle retina baserede mac's og koster dermed en bondegård, da det ikke er muligt at købe en ny. De fås kun som reservedele ved at indlevere til et certificeret apple værksted med en apple servicesag, og kan kun fås fra ny på den måde. Alle andre er refurbished (altså er gensolgt efter tidligere værkstedsbesøg på en anden maskine) og som skrevet tidligere, så er det stort set kun owc som har reverse engineered porten. De nye nvme baserede SSD'ere er ikke påloddet, så de kan såmænd sagtens skiftes, men det er et helvede og æske dyrt at få fat i en ny. Men som cyberguyen siger. - tror egentlig politiet hellere vil wipe sådan en disk. modsat en disk med spindler, så er data væk når man først har lavet en "lowlevel reset" af drevet. Personligt ville jeg nok hellere kigge på et sted som refurb.dk for at få fat i en mac. Priserne vil sg nok også ca være den samme. |
|
![]() |
|
lunddal ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 09-Februar-2006 Sted: Danmark Status: Offline Point: 8643 |
Internet Recovery kræver på ingen måde Ethernet. Det virker også via WiFi.
|
|
![]() |
|
Hede ![]() Super bruger ![]() Oprettet: 29-Juli-2006 Sted: Denmark Status: Offline Point: 267 |
Hvis det er en MacBook Pro du har kig på kan en standart 2,5" sidde i de fleste. De er nemme at sætte i. iMac, MacBook air, og MacBook er lidt mere udfordrende. Søg på Youtube hvordan man gør. Især ifixet eller OWC har guides til næsten alle Macs.
|
|
Mvh Hede
Stuen: Sony KD-65A1, Pioneer BDP-320, Apple TV 4K 32GB, Arcam FMJ A32, Audiovector M3 Signature Mk.II |
|
![]() |
|
Brixen ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 19-Juni-2004 Sted: Denmark Status: Offline Point: 6675 |
De tre taster er cmd + alt + R
|
|
Venlig hilsen
KB |
|
![]() |
|
Heh heh, det var også Thunderbolt jeg mente
![]() |
|
|
|
![]() |
Besvar ![]() |
Side 12> |
Skift forum | Forum-tilladelser ![]() Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum |