recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Generelle emner > PC hardware & software
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - MacBook Air vs. Asus Zenbook Prime vs. MacBook Pro
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

MacBook Air vs. Asus Zenbook Prime vs. MacBook Pro

Besvar Besvar Side  123 4>
Forfatter
Besked
dynrambo Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 23-Januar-2010
Status: Offline
Point: 115
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér dynrambo Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: MacBook Air vs. Asus Zenbook Prime vs. MacBook Pro
    Sendt: 19-Februar-2013 kl. 20:17
Hej alle sammen, 

Hvad skal jeg vælge?:

En MacBook Pro (13") = 10.199 kr

2.5GHz Dual-core Intel Core i5, Turbo Boost up to 3.1GHz

8GB 1600MHz DDR3 SDRAM — 2x4GB

500GB Serial ATA Drive @ 5400 rpm

SuperDrive 8x (DVD±R DL/DVD±RW/CD-RW)

Backlit Keyboard (Danish) & User's Guide (Danish)

En MacBook Air (13") = 10.199 kr

1.8GHz Intel Dual-Core Core i5, Turbo Boost up to 2.8GHz

8GB 1600MHz DDR3L SDRAM

128GB Flash Storage

Backlit Keyboard (Danish) & User's Guide (Danish)

En Asus ZENBOOK Prime UX31A (13,3") = 8.988 kr

Computeren skal bruges til at surfe på, opdatere playlister på min (gamle) iPod Nano, høre musik fra Spotify, skrive mails, uploade billeder til Picasa, uploade film til YouTube etc.

Jeg hælder meget til MacBook Air - jeg har allerede iPhone, iPad og Apple TV og jeg kan godt lide hele Apple "økosystemet", tastaturet, kort opstartstid samt touchpadden. Jeg har altid været PC-bruger, men flere af mine venner er skiftet til Apple, og de taler meget positivt om systemet.

Baggrundsinfo:

Jeg har pt. en stationær pc med et godt grafikkort og masser af muskler, men realiteten er at jeg ikke bruger den særlig meget længere...den står for det meste bare slukket oppe på 1. sal, imens jeg befinder mig nedenunder i stuen.

Jeg har en iPad som jeg bruger til at surfe på nedenunder, men jeg savner lidt de 10% som den ikke kan, eks. overføre billeder fra kameraet til computeren eller uploade en videofilm fra videokameraet - ja, generelt så savner jeg nok "computer-fornemmelsen".

Jeg hører meget gerne fra andre "gamle PC-gamere" som ikke spiller så meget mere, og som kan genkende mit forbrugsmønster.
Til top
Rasmusdc Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 09-December-2007
Sted: Denmark
Point: 1756
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Rasmusdc Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-Februar-2013 kl. 20:21
jeg kan sige en ting, har altid haft IBM´s Thinkpads, og nu en Macbook pro 15" (den er 5 år gammel ca.. )

Jeg køber for holdbarhed, og Apple for mig med en simple hd upgrade med SSD. holdt i længere tid end nogle af de andre vi har haft i huset (asus subnotes og andet) min Macbook holder stadig ca 5-6 timer på en ladning, og føles stadig frisk og hurtig..

Jeg ville gå efter en ny macbook pro og se om jeg ikke kunne få råd til retina.. Air´en er jeg ikke helt tryg ved, mest pga. varme issues på tidelige modeller, og at den nye macbook pro 13" næsten er lige så tynd... 
Til top
Bruger
Bruger

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér dynrambo Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-Februar-2013 kl. 20:39
Tak for tippet!
Hvordan er Pro'en når det kommer til blæserstøj?
Og er det nemt nok at skifte fra Windows til Mac, eller kræver det en del tilvænning?
Til top
Tonedøv Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 02-Januar-2011
Point: 123
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Tonedøv Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-Februar-2013 kl. 20:49
I mine ører er vent-lyden meget lav på en MB Pro (har en 13", cirka et år gammel, IKKE Retina), men min kan enkelte gange gå helt amok og giv en ordentlig blæser nogle minutter uden særlig grund.
Sker dog cirka lige så sjældent som for fruen Wink

Og ellers kan jeg fuldt ud tilslutte mig bemærkningerne om holdbarhed og batteritid efter vel 6-7 bærbare ævler gennem tiden. Ikke så meget pis – det holder bare – og jeg har slæbt mine gennem en zillion lufthavne, fly, barer og andre hårde miljøer...
Til top
Stougaard Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 07-Juli-2011
Point: 363
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Stougaard Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-Februar-2013 kl. 20:49
Hmm ang. blæser støj kommer det meget an på hvad du laver, jeg kan godt få min til at larme helt vildt, men til at surfe og den slags er det intet problem !!
At skifte fra windows til mac var ikke noget stort problem for mig, der gik et par dage og så synes jeg alle windows computere var håbløst langsomme og besværlige ;)

@Rasmusdc Det er macbook pro med retina skærm er der næsten så tynd som air'en. Den alm. macbook pro er tykkere ;)
Til top
Bruger
Bruger

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér dynrambo Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-Februar-2013 kl. 22:03
Tak alle sammen for info.

Jeg noterer mig at der indtil videre er stor tilslutning til MacBook Pro (Retina).

Kontant lavede for noget tid siden en udsendelse omkring Apple, og deres efter sigende dårlige garanti/support. Er det noget i har oplevet?
Til top
Bruger
Bruger

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér dynrambo Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-Februar-2013 kl. 06:54
Jeg har læst lidt om 13" Pro (Retina) - der er nogle anmeldelser som siger, at den mangler hestekræfter (fordi den ikke har dedikeret grafikkort).
Er der nogle brugere der kan nikke genkendende til det?
Til top
Tonedøv Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 02-Januar-2011
Point: 123
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Tonedøv Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-Februar-2013 kl. 08:35
Vedr. support/garanti:
Jeg har haft brug for Apples centrale support to gange tror jeg i løbet af måske 15 år.
Det var ikke imponerende, og jeg endte begge gange hos en småtbegavet svensker, der læste op af manualen. Retfærdigvis er det flere år siden, så de kan jo have forbedret sig.

Men kuren er enkel: Køb det hos en af de seriøse forhandlere med en fysisk butik, f. eks. Humac eller Eplehuset. Jeg har gode erfaringer med begge steder, senest ombytning af et dødfødt Thunderbolt display. Så slipper man for at sende og kan gå ind og smide svesken på desken.
Det er også en køretur værd om nødvendigt.

Anyway - Macværket virker som regel bare, så du skal være uheldig eller heavy user for at få brug for hjælp.
Til top
Brixen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 19-Juni-2004
Point: 6683
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Brixen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-Februar-2013 kl. 11:32
Priserne er sat ned. Macbook Pro 13" koster nu 9.399 kr. 

Jeg har købt hos apple store hver gang, fordi der kan man konfigurere computeren, hvis man ikke er tilfreds med standardkonfigurationen.

Ellers er Fona og Elgiganten også aut. forhandlere. Og vist også Expert.
Venlig hilsen
KB
Til top
zeryus Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 18-September-2006
Sted: StorKBH
Point: 555
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér zeryus Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-Februar-2013 kl. 11:37
Jeg vil også vælge en Macbook Pro fordi man kan jo også køre Windows parallel på den.
(køb en med minimum 8GB RAM hvis du vælger VMWare Fusion løsning)

Redigeret af zeryus - 20-Februar-2013 kl. 11:37
Til top
Potter Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 23-Juni-2008
Point: 3353
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Potter Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-Februar-2013 kl. 11:39
Hvis du overvejer en 13"Macbook Pro og hvis denne skal bruges til billede og video redigering, så perfomer den slet ikke lige så godt som en 15" Macbook Pro/Retina.

Her er link hvor den testes op i mod andre MBP etc.

Jeg oplever kun blæser støj når min late 2012 15" MacBook Pro konvertere Blu-Ray eller render Video sequencer i Compressor "den køre med i et Cluster med Apple Qmaster"
4 stk.JLAudio Fathom F113v2 SUBWOOFERE| LG OLED 83 | OPPO UDP-203 | Yamaha RX-A3060 Dolby ATMOS/ DTS-X 7.2.4 - 4 stk. SA Exact | 2x SA 720 | 4x SA Talenter |2 stk. Primare A60 Effektrin
Til top
Bruger
Bruger

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér dynrambo Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-Februar-2013 kl. 12:38
Oprindeligt skrevet af zeryus zeryus skrev:

Jeg vil også vælge en Macbook Pro fordi man kan jo også køre Windows parallel på den.
(køb en med minimum 8GB RAM hvis du vælger VMWare Fusion løsning)

Nå ja, godt forslag! 
Det havde jeg lige glemt :)
Til top

Besvar Besvar Side  123 4>

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu