recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Generelle emner > PC hardware & software
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - MacBook Pro = ødelagt batteri
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

MacBook Pro = ødelagt batteri

 Besvar Besvar Side  <123>
Forfatter
Besked
Kennethxyz Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger
Avatar

Oprettet: 07-Januar-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 269
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Kennethxyz Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-Juli-2013 kl. 13:03
Oprindeligt skrevet af Moerkbak Moerkbak skrev:

Oprindeligt skrevet af Kennethxyz Kennethxyz skrev:


Kan du ikke se at der er noget galt i at maskinen bliver brugt til det den er designet til, og så går i stykker? Han har jo ikke gjort noget galt her!

Der ligger jo et descrete grafikkort i maskinen selvfølgelig må han bruge det.
Det kan da umuligt være andre end Apples skyld (medmindre han har gamet med en dyne under maskinen).


Der er noge her du ikke har forstået. Et batteri ER en forbrugsvare det VIL bliver slidt og ældet med alderen, lige som det KAN crashe fuldstændigt og helt stoppe med at virke. Sådan har batterier altid fungeret. Producenterne behøver ikke give garanti p ådem, men de fleste giver ét år, nogen endda to.

Trådstarter FORMODER at temperaturen er årsag til at batteriet er stoppet med at fungere, men det tror jeg ganske enkelt ikke på af de årsger jeg beskrev før.

Det er en kæmpe designfejl af apple at deres køleløsning er underdimensioneret, men det forsager throttling af cpu ikke døde batterier.

Derfor holder jeg apple uden væsentlig skyld i at batteriet er dødt.

Det har du ret i... Jeg formoder nogle ting som ikke er bevist...

Oprindeligt skrevet af Moerkbak Moerkbak skrev:


Når man vælger design over funktionalitet, må man også leve med sit valg. Trådstarter vidste fra starten han ikke bare selv kunne købe et nyt batteri og sætte i.

SLET ikke enig, OP har ikke valgt Desig over Funktionalitet, han har valgt begge dele, og der er noget helt galt hvis apple leverer noget hardware der ikke kan holde til at blive brugt.



Redigeret af Kennethxyz - 12-Juli-2013 kl. 13:05
Sony KDL-55AF8
Sony Playstation 5
Mac Mini
Til top
Brixen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 19-Juni-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 6638
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Brixen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-Juli-2013 kl. 13:22
Oprindeligt skrevet af ladiesman217 ladiesman217 skrev:

Jeg sendte den så til rep. De sagde batteriet var dødt og jeg skulle betale 1.200 kr. for at få sat et nyt i. Batteri var ikke dækket af forsikringen da det er en forbrugsvare.

Mac'en er omkring 1 år og 10 mdr. gammel.

Forbrugerrådet skriver:

"Alle dele skal holde to år

Alle enkeltdele af et produkt skal holde de to år, som reklamationsretten gælder, eks. integrerede batterier i bærbare computere.

Forhandleren har mulighed for at tage et forbehold for en mere begrænset levetid på en specifik vare eller del af en vare, hvis du bliver gjort tydeligt opmærksom det, inden du køber varen.

Et forbehold skal være konkret og klart defineret for den specifikke vare."


Så hvis forhandleren ikke har taget forbehold for batteriet er der 2 års reklamationsret.

Venlig hilsen
KB
Til top
Moerkbak Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 10-Februar-2010
Sted: Nordjylland
Status: Offline
Point: 348
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Moerkbak Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-Juli-2013 kl. 13:23
Oprindeligt skrevet af Kennethxyz Kennethxyz skrev:



SLET ikke enig, OP har ikke valgt Desig over Funktionalitet, han har valgt begge dele, og der er noget helt galt hvis apple leverer noget hardware der ikke kan holde til at blive brugt.



Jammen det er vi enige i, men det eneste her der er i stykker er batteriet. CPU'en er ikke i stykker den virker bare ikke optimalt, hvilket jeg er fuldstændig enig i er en fejl. Det er bare ikke noget nyt macbook pro har siden dag 1 hvor de begyndte at sætte i7 i haft underdimensionerede køleløsninger. Masser af sites var nød til at stille maskinen på højkant for at de kunne gennemføre testen.
Til top
Moerkbak Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 10-Februar-2010
Sted: Nordjylland
Status: Offline
Point: 348
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Moerkbak Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-Juli-2013 kl. 13:27
Oprindeligt skrevet af Brixen Brixen skrev:

Oprindeligt skrevet af ladiesman217 ladiesman217 skrev:

Jeg sendte den så til rep. De sagde batteriet var dødt og jeg skulle betale 1.200 kr. for at få sat et nyt i. Batteri var ikke dækket af forsikringen da det er en forbrugsvare.

Mac'en er omkring 1 år og 10 mdr. gammel.

Forbrugerrådet skriver:

"Alle dele skal holde to år

Alle enkeltdele af et produkt skal holde de to år, som reklamationsretten gælder, eks. integrerede batterier i bærbare computere.

Forhandleren har mulighed for at tage et forbehold for en mere begrænset levetid på en specifik vare eller del af en vare, hvis du bliver gjort tydeligt opmærksom det, inden du køber varen.

Et forbehold skal være konkret og klart defineret for den specifikke vare."


Så hvis forhandleren ikke har taget forbehold for batteriet er der 2 års reklamationsret.



Han skrive batteriet ikke er dækket af forsikringen, hvilket er rigtigt nok, det er heller ikek dækket af garantien, men af reklamationsretten. Altså må han benytte denne og gå via forbrugerstyrelsen hvis de afviser den. Apple har garanteret skrevet specifikt at batteriet har begrænset levetid et sted i deres forbehold.

Der er herudover den krølle at det er erhvervssalg. Her er det meget brugt at reklamationsretten kun er på 12 måneder. Men om det også forholder sig sådan hos apple ved jeg ikke - har aldrig købt et apple produkt - heldigvis.

Edit: artiklen du henviser til har endda et link til denne:
http://taenk.dk/gode-raad/batterier-i-baerbare-computere

Hvor der mellem linjerne skrives at du er screwed hvis dit batteri dør, sagen er stortset tabt på forhånd.





Redigeret af Moerkbak - 12-Juli-2013 kl. 13:29
Til top
Brixen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 19-Juni-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 6638
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Brixen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-Juli-2013 kl. 13:34
@Moerkbak: Jeg har ledt på Apples hjemmeside i dag, og fandt denne tekst:

"Batteriet i din bærbare Mac-computer er en forbrugsvare, hvilket betyder, at det skal udskiftes ved udgangen af sin levetid. Du kan købe et erstatningsbatteri direkte hos Apple. Prisen på et erstatningsbatteri omfatter installation af det nye batteri og bortskaffelse af det opbrugte batteri på en miljømæssig ansvarlig måde."

Men jeg skulle lede noget for at finde det. Så der er nok ikke noget at gøre.
Venlig hilsen
KB
Til top
ladiesman217 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 26-Juli-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 2337
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér ladiesman217 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-Juli-2013 kl. 13:38
Spændende diskussion og har lige læst med. Men bare lige for at slå fast, så formodede jeg ikke at min MacBook gik til pga. gaming, men spurgte om det kunne være en årsag til mit batteri døde, og om den høje temp. havde noget med det at gøre. Men jeg kunne bare ikke forstå den skulle ligge på 85-100°. Når jeg skal game bruger jeg min stationære Win PC, men det sker da en gang i mellem jeg lige tænder for Mac'en hos en kammerat og det skal den da kunne klare. Har flere venner der har gamet på deres Mac uden problem, og nej jeg havde den ikke i en dyne, men tvært i mod hævet fra bordpladen med et par klodser.

Men efter mange samtaler frem og tilbage har jeg fået forsikringen til at dække skaden, og den sidste jeg snakkede med var lidt undrende over hvorfor jeg havde fået afslag fra værkstedet, da et batteri ER dækket af min elektronik/all risk forsikring. Godt nok er et løst batteri/genstand i et kamera f.eks. ikke dækket, men da batteriet defineres (af dem) som en fast tilhørende genstand i computeren, så ville de dække det. Så det endte det med.
          
Til top
Moerkbak Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 10-Februar-2010
Sted: Nordjylland
Status: Offline
Point: 348
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Moerkbak Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-Juli-2013 kl. 13:46
Oprindeligt skrevet af ladiesman217 ladiesman217 skrev:

Spændende diskussion og har lige læst med. Men bare lige for at slå fast, så formodede jeg ikke at min MacBook gik til pga. gaming, men spurgte om det kunne være en årsag til mit batteri døde, og om den høje temp. havde noget med det at gøre. Men jeg kunne bare ikke forstå den skulle ligge på 85-100°. Når jeg skal game bruger jeg min stationære Win PC, men det sker da en gang i mellem jeg lige tænder for Mac'en hos en kammerat og det skal den da kunne klare. Har flere venner der har gamet på deres Mac uden problem, og nej jeg havde den ikke i en dyne, men tvært i mod hævet fra bordpladen med et par klodser.

Men efter mange samtaler frem og tilbage har jeg fået forsikringen til at dække skaden, og den sidste jeg snakkede med var lidt undrende over hvorfor jeg havde fået afslag fra værkstedet, da et batteri ER dækket af min elektronik/all risk forsikring. Godt nok er et løst batteri/genstand i et kamera f.eks. ikke dækket, men da batteriet defineres (af dem) som en fast tilhørende genstand i computeren, så ville de dække det. Så det endte det med.


Det er da fedt de gik med til at æde den :)

Tak for opdateringen. Hvis de har gjort det en gang må det jo være præsedens for de gør det fremover også. Hvilket forsikringsselvskab?
Til top
ladiesman217 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 26-Juli-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 2337
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér ladiesman217 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-Juli-2013 kl. 13:57
Det er fuldstændig korrekt det som I snakker om, med at et batteri ikke er dækket, altså løse batterier som IKKE defineres som en integreret del af produktet. Som f.eks. et kamera, løst batteri på en bærbar der kan klikkes af osv. osv.
Men da et batteri defineres som væreende integreret i en MacBook Pro så var det noget andet. Jeg takkede bare pænt da jeg hørte det, og det var også mit eget argument.

Da den er købt igennem den firma aftale, var det selve "aftalens" forsikring jeg snakkede med, som i dette tilfælde er Aon, men de sagde at det var stort set de samme vilkår hos alle andre selskaber, så det er da værd at huske på til fremtid :)

          
Til top
speed six Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger


Oprettet: 19-Oktober-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 32
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér speed six Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-Juli-2013 kl. 18:10
EDIT: Dette er et svar til Brixens indlæg.
Dette ville jeg ikke lade mig skræmme af.
 
Forbrugerstyrelsen er af en helt anden opfattelse, hvad angår batterier i en bærbar computer og reklamationsret.


Redigeret af speed six - 12-Juli-2013 kl. 18:12
Impossibilia nulla est obligatio
Til top
Ukke Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 26-November-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1559
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Ukke Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-Juli-2013 kl. 21:33
Interessant at dette emne om et "udbrændt" batteri er blevet til en Apple-bashing-tråd. Nogen har bare ikke andet at tage sig til, åbenbart.
Til top
strandvasker Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 30-September-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 2388
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér strandvasker Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-Juli-2013 kl. 08:25
Oprindeligt skrevet af Ukke Ukke skrev:

Interessant at dette emne om et "udbrændt" batteri er blevet til en Apple-bashing-tråd. Nogen har bare ikke andet at tage sig til, åbenbart.
Tjaae, når nu trådstarter har sat lighedstegn mellem batteriet og macbook'en, så kan man vel ikke sige det ene er noget lort uden også at sige det andet er det.. Wink
Til top
Kennethxyz Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger
Avatar

Oprettet: 07-Januar-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 269
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Kennethxyz Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-Juli-2013 kl. 08:27
@ukke
Jeg synes faktisk der foregik meget lidt apple bashing, (men synes det er interessant du tager det sådan) faktum er at Apple tager sig meget godt betalt for deres hardware. Og når der er problemer med hardwaren, på grund af dårligt design så må man forvente at forbrugeren klager. Problemet med Apple er at man ikke må sige noget negativt for så er man en "hater" eller hvad i crazy kids nu siger for tiden. Jeg ved godt det er blevet populært at hade Apple men jeg synes ikke at det er det der foregik her.
Sony KDL-55AF8
Sony Playstation 5
Mac Mini
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <123>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu