recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Generelle emner > Teknik & Teori
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Macrovision selvbyg
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketMacrovision selvbyg

 Besvar Besvar
Forfatter
Besked
Lars Se dropdown menu
Administrator
Administrator

recordere.dk teamet

Oprettet: 05-Oktober-2003
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 15689
Direkte link til dette indlæg Emne: Macrovision selvbyg
    Sendt: 21-Februar-2004 kl. 16:05

Hej Alle

Hvis der skulle være nogen elektronikkyndige læsere, som hellere vil igang med loddekolben, så har jeg lagt et link til en hjemmeside med diagram+printlayout til en macrovision fjerner.

Eller tryk her: Copybox

  /Lars

Ansvarshavende redaktør.
Webmaster, recordere.dk
Til top
Mmoo Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 22-Februar-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 169
Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-Marts-2004 kl. 16:43

Hej Lars

et spørgsmål til printet

hvor skal der video ind og ud ?? er der lidt mere info omkring printet

eller et link ??

Til top
Lars Se dropdown menu
Administrator
Administrator

recordere.dk teamet

Oprettet: 05-Oktober-2003
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 15689
Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-Marts-2004 kl. 19:38

Hej Mmoo

Egentlig et godt spørgsmål. Der er video in, men ingen ud. Måske det bare "suger" macrovision-signalet ud af videosignalet.

  /Lars

Ansvarshavende redaktør.
Webmaster, recordere.dk
Til top
Anders M Olsson Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger


Oprettet: 23-Februar-2004
Sted: Sweden
Status: Offline
Point: 27
Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-Marts-2004 kl. 09:34
Oprindeligt skrevet af Lars Lars skrev:

Egentlig et godt spørgsmål. Der er video in, men ingen ud. Måske det bare "suger" macrovision-signalet ud af videosignalet.


Det är en ganska bra beskrivning av hur det fungerar. Man ansluter video ut och in på samma plats. Transistorn längst ner till vänster kortsluter macrovision-signalen.

Men jag är inte helt övertygad om att kretsen kommer att fungera. Det ringer en liten varningsklocka eftersom det står januar 94 på ritningen. Det är mer än 10 år sedan, och det har skett en del tekniska förändringar på kopieringsskydd under de senaste åren.

Dels har Macrovision-systemet utökats och skyddet ligger nu på fler ställen i videosignalen. Dels har CGMS tillkommit.

När det gäller inspelning på DVD-recorders är det inte Macrovision som hindrar inspelning, utan CGMS (Copy Generation Management System). Och det är inte alls säkert att en äldre krets som den här beskrivna kan avlägsna CGMS.

Moderna copyboxar brukar vara styrda av en microprocessor. Här finns en lite mer avancerad byggbeskrivning:
http://home.quicknet.com.au/andrewm/macro/


Redigeret af Anders M Olsson
Til top
mortenf Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 25-Februar-2005
Status: Offline
Point: 151
Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-Marts-2005 kl. 12:19
Hello,

Er der én der har lavet dette print, og som vil sælge det? Eller måske låne det ud? Så vil jeg nemlig kopiere børnenes Disney-film til DVD og få skrottet min gamle VHS-maskine...

// mortenf
Til top
Pyrus Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger


Oprettet: 27-December-2003
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 5
Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-Marts-2005 kl. 16:26

Faldt lige over denne....

http://web.quick.cz/pejovideo/eng/select_version.htm

 

 

mvh Pyrus



Redigeret af Pyrus
Til top
Ebbe Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger


Oprettet: 09-Oktober-2003
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 78
Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-Marts-2005 kl. 22:01

Jeg tillader mig lige at smide en kopi af beskrivelsen på Macrovision-remover, som Lars har lagt op Big smile
Tilstået... Jeg kan ikke huske hvorfra jeg har den, men credit går til vedkommende, som har skrevet efterfølgende.
mvh
Ebbe

Byggevejledning:

Dette er en lille konstruktion der kan filtrerer Macrovision signalet bort fra et videosignal. Dette er ofte nødvendigt for at kunne afspille videofilm og DVD'er med dette signal indlagt, på mange projectorer og visse fjernsyn. Og i særdeleshed hvis man bruger en videomaskine som HF-modulator for et fjernsyn uden videoindgang.

Printet på billedet er ikke gengivet målfast, og skal zoomes ned så der er 2 "moduler", eller 5.08mm mellem modstandenes ben. Det bliver så omkring. 4cm på hver led. Der er to komponenter man lige skal være opmærksom på. Den ene er 1nF kondensatoren, den skal være af nogenlunde god kvalitet og temperaturstabilitet, 5% tolerance er fint. Den anden er 27nF kondensatoren. Hvis der i billedet kommer en tynd, grå, vandret stribe helt øverst, skal den gøres lidt mindre. Brug f.eks. en 22nF med en 2.2nF parallelt. Alle de andre komponenter er ukritiske, man kan også sagtens bruge alle mulige andre standard småsignal transistorer, bare husk at have styr på NPN/PNP, og benplacering. Hvis 22Mohm ikke kan skaffes, så sæt to 10Mohm i serie. 27nF kan også være svær at skaffe, brug evt. med en 22nF, og sæt en 4.7nF bag på printet.

Videosignalet fra scartstikkets ben 19 tilsluttes til "VIDEO" ind/udgangen. Der er kun den ene forbindelse, signalet går ikke gennem nogen signalvej, det eneste der sker er at transistoren nederst til venstre kortslutter signalet til stel kortvarigt, på de rigtige tidspunkter. Så der er ingen kvalitetstab ved at bruge konstruktionen. Løs strømforsyning er unødvendig da opstillingen bruger mindre end 2 mA, og disse kan tages direkte fra scartstikkets skiftespænding på ben 8. Denne 12V spænding er til stede når der afspilles. Stel (GND) forbindes til ben 17 på scartstikket.

En praktisk måde at lave den på er at tage et færdigt scartkabel, åbne huset i den ene ende, og forbinde de tre ledninger til de rigtige ben og føre dem ud sammen med det tykke kabel. Printet kan puttes i en lille box og stripses fast til kablet. Husk at den ende af kablet hvor boxen sidder skal sættes i den video/DVD der afspiller.

Til top
HenrikH Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 28-September-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 733
Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-Marts-2005 kl. 22:48
Oprindeligt skrevet af Ebbe Ebbe skrev:

Jeg tillader mig lige at smide en kopi af beskrivelsen på Macrovision-remover, som Lars har lagt op Big smile
Tilstået... Jeg kan ikke huske hvorfra jeg har den, men credit går til vedkommende, som har skrevet efterfølgende.
mvh
Ebbe

Byggevejledning:

Dette er en lille konstruktion der kan filtrerer Macrovision signalet bort fra et videosignal. Dette er ofte nødvendigt for at kunne afspille videofilm og DVD'er med dette signal indlagt, på mange projectorer og visse fjernsyn. Og i særdeleshed hvis man bruger en videomaskine som HF-modulator for et fjernsyn uden videoindgang.

Printet på billedet er ikke gengivet målfast, og skal zoomes ned så der er 2 "moduler", eller 5.08mm mellem modstandenes ben. Det bliver så omkring. 4cm på hver led. Der er to komponenter man lige skal være opmærksom på. Den ene er 1nF kondensatoren, den skal være af nogenlunde god kvalitet og temperaturstabilitet, 5% tolerance er fint. Den anden er 27nF kondensatoren. Hvis der i billedet kommer en tynd, grå, vandret stribe helt øverst, skal den gøres lidt mindre. Brug f.eks. en 22nF med en 2.2nF parallelt. Alle de andre komponenter er ukritiske, man kan også sagtens bruge alle mulige andre standard småsignal transistorer, bare husk at have styr på NPN/PNP, og benplacering. Hvis 22Mohm ikke kan skaffes, så sæt to 10Mohm i serie. 27nF kan også være svær at skaffe, brug evt. med en 22nF, og sæt en 4.7nF bag på printet.

Videosignalet fra scartstikkets ben 19 tilsluttes til "VIDEO" ind/udgangen. Der er kun den ene forbindelse, signalet går ikke gennem nogen signalvej, det eneste der sker er at transistoren nederst til venstre kortslutter signalet til stel kortvarigt, på de rigtige tidspunkter. Så der er ingen kvalitetstab ved at bruge konstruktionen. Løs strømforsyning er unødvendig da opstillingen bruger mindre end 2 mA, og disse kan tages direkte fra scartstikkets skiftespænding på ben 8. Denne 12V spænding er til stede når der afspilles. Stel (GND) forbindes til ben 17 på scartstikket.

En praktisk måde at lave den på er at tage et færdigt scartkabel, åbne huset i den ene ende, og forbinde de tre ledninger til de rigtige ben og føre dem ud sammen med det tykke kabel. Printet kan puttes i en lille box og stripses fast til kablet. Husk at den ende af kablet hvor boxen sidder skal sættes i den video/DVD der afspiller.

Det kan ikke betale sig at pøle med at lave print selv osv. når man kan købe Vellmann's udmærkede "TV signalrenser" (læs macrovison og osv. remover) i byggesæt til 299 og vistnok 500-600 færdigbygget.

Har selv bygget den og den fungerer upåklageligt. Bare man har prøvet at lodde før, så kan man også bygge den.



Redigeret af HenrikH
mvh

Henrik
Til top
 
 Besvar Besvar
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu