recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Generelle emner > Teknik & Teori
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - macrovision??
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketmacrovision??

Besvar Besvar Side  123 5>
Forfatter
Besked
Bifboy Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 24-Februar-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 116
Direkte link til dette indlæg Emne: macrovision??
    Sendt: 24-Februar-2004 kl. 19:16
...har læst på den engelske side, men blev ikke klogere....hvad er macrovision og kan/skal det fjernes?
Til top
Lars Se dropdown menu
Administrator
Administrator

recordere.dk teamet

Oprettet: 05-Oktober-2003
Point: 15694
Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-Februar-2004 kl. 21:17

Hej Bifboy

Macrovision er et af flere kopisikringer du vil møde, hvis du f.eks. forsøger at kopiere købte film. Det eksisterer først og fremmest på VHS bånd. Ikke på alle købte bånd, men på en del af dem. Når en DVD/harddisk optager får et videosignal med macrovision, siger den pænt nej tak - copy protected.

Det er muligt at fjerne macrovision fra videosignalet fra en VHS, f.eks. med en boks som denne: www.videostabilizer.dk . Med sådan en kan du kopiere dine VHS film over på DVD.

Hvorvidt det er lovligt at bruge/gøre ved jeg ikke. Loven omkring kopiering er vist lidt uklar på det område, der står vist noget med at man godt må kopiere musik/film over på et andet medie til eget brug. Men er der en effektiv kopisikring som hindrer dette, er det ulovligt at bryde den. Macrovision kan vist ikke kaldes nogen effektiv kopi-sikring. Omvendt, så har der vist heller ikke været nogen sager på lige det område.

Der findes mange andre former for kopi-beskyttelse på DVD, for en komplet liste se FAQ'en på dvddemystified.com :

http://www.dvddemystified.com/dvdfaq.html#1.11

/Lars

Ansvarshavende redaktør.
Webmaster, recordere.dk
Til top
Bifboy Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 24-Februar-2004
Point: 116
Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-Februar-2004 kl. 09:15

Hvorfor er der så macrovision på fx pioneer 5100, hvis det hovedsageligt forekommer på vhs-bånd?

Til top
Lars Se dropdown menu
Administrator
Administrator

recordere.dk teamet

Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-Februar-2004 kl. 11:27

Hej BifBoy

Ja, det kan også virke underligt Smile

Men det skyldes at filmindustrien konstant presser elektronikindustrien for løsninger som kan beskytte deres interesser. Ja, nogle af giganterne har jo faktisk penge i begge industrier.

Harddisk- og DVD-optagerne arbejder ikke med macrovision som sådan; Men på input-siden detekterer softwaren om det indkomne signal har macrovision eller CSS (den anden form for beskyttelse) og hvis det er tilfældet så nægter de at indspille det.

Det betyder f.eks. at man ikke kan tage Disney tegnefilmen fra hylden, og overspille den til DVD, fordi man gerne vil have en kopi/backup lagt over på det nye medie.

/Lars

Ansvarshavende redaktør.
Webmaster, recordere.dk
Til top
Anders M Olsson Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger

Oprettet: 23-Februar-2004
Sted: Sweden
Point: 27
Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-Februar-2004 kl. 12:36
Oprindeligt skrevet af Bifboy Bifboy skrev:

Hvorfor er der så macrovision på fx pioneer 5100, hvis det hovedsageligt forekommer på vhs-bånd?

Det förekommer på DVD-skivor också.

Skillnaden är att på ett VHS-band finns Macrovision-signalen inspelad på bandet. På en DVD-skiva finns det bara en databit som slår på Macrovision. Själva Macrovision-signalen genereras av speciella kretsar i DVD-spelaren. Alla DVD-spelare som är licensierade av DVD-konsortiet ska ha sådan generator för Macrovision. I vissa fall kan man modifiera sin spelare så att den blir helt Macrovision-fri.

En DVD-recorder känner inte av Macrovision. Däremot känner den av en annan signal som heter CGMS (Copy Generation Management System). Återigen är det bara en databit i videosignalen som förbjuder inspelning.

CSS (Content Scrambling System) är något helt annat. Det är ett krypteringssystem som ska förhindra att man kopierar DVD-skivor i en dator (computer). CSS förekommer bara på själva DVD-skivan, aldrig i videosignalen.

Til top
Mr. Burns Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 30-Januar-2004
Point: 65
Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-Marts-2004 kl. 14:47

Hej, og tak for oplysningerne.

For sjovt prøvede jeg et gammel Babylon5 vhs bånd, det røg direkte ind på harddisken på 5100'er . Hvad kan så årsagen være...
1 - der er ikke Macrovision på disse bånd
2 - min 5100 er ligeglad med Macrovision (gjort regionsfri hos Laserdisken, hvis det måske skulle ha noget at sige.)
3 - ?

På forhånd tak
Jakob

Til top
Lars Se dropdown menu
Administrator
Administrator

recordere.dk teamet

Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-Marts-2004 kl. 15:56

Hej Jakob

Der er ikke macrovision på alle videobånd. Der er flere bagsider ved macrovision - på VHS bånd - så det er ikke alle fabrikanter som benytter det.

Bagsiderne ved macrovision er:

• Den generelle billed-kvalitet forringes lidt
  • Man kan risikere at genere de lovlydige brugere også
  • Det koster penge i licens til dem som opfandt det
  • Det er ikke særligt effektivt, nemt at fjerne fra et almindeligt (composite) videosignal.

/Lars

Ansvarshavende redaktør.
Webmaster, recordere.dk
Til top
Rudbeck Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 07-Januar-2004
Point: 66
Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-Marts-2004 kl. 00:16

Hvis man har en meget billig DVD afspiller fra Kina (eller lignende "no name" firma) kan det så tænkes at disse IKKE udsender et CGMS eller CSS signal?

Hvis ja, kan man jo koble en sådan til sin Pioneer 5100 og indspille en købe-film til harddisk (uden menuer og sprog?).........altså kun som sikkerhedskopi

Til top
Lars Se dropdown menu
Administrator
Administrator

recordere.dk teamet

Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-Marts-2004 kl. 11:23

Hej Rudbeck

Det er der en chance for, men du skal nok lede lidt efter den rette kina-model Smile

Torben henviste engang til denne model, altså at den skulle kunne bruges til at lave sikkerhedskopier med:

http://www.metroshop.dk/product.asp?productID=54

Og denne skulle vist også kunne:

http://www.mm-vision.dk/default.asp?action=vis&varenr=95 00

/Lars

Ansvarshavende redaktør.
Webmaster, recordere.dk
Til top
MDHell Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 08-Januar-2004
Point: 928
Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-Marts-2004 kl. 19:52

Hej alle,

Som jeg har forstået det indtil videre, så kender min 5100H ikke makrovision men til CGMS (Copy Generation Management System)!

Jeg har forbundet min gamle DVD afspiller via et alm. scartkabel til min 5100H.

Jeg har derefter kunne overspille Terminator 3, Mad Max, Ørneborgen og the Fast and the Furious. Alle de nævnte film er er versioner fra 2001 og fremefter.

Men hvis jeg prøver med Ringenes Herre - de to tårne og Disneys film, skriver den "can't rec"

Nu er mit spørgsmål, hvorfor kan den med nogle men ikke med andre?

Mvh

Morten

Redigeret af MDHell
Til top
Brolægger Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger

Oprettet: 27-December-2003
Point: 21
Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-Marts-2004 kl. 20:51

Hej MDHell!

Jeg har samme oplevelse. Jeg har "Rembrandt" liggende på en købe DVD, hvorfor det lige skulle prøves om den kunne kopieres og vupti så var der en kopi. Det er nu underligt når man tænker på at filmen er helt ny.

Jeg har i en tidligere tråd læst noget om at man kunne købe en tingest som kunne fjerne både macrovision og CSS. Er der nogle der evt. har et link? 

Brolægger

Til top
Lars Se dropdown menu
Administrator
Administrator

recordere.dk teamet

Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-Marts-2004 kl. 21:01

Hej Morten

Din 5100 (gen)kender også macrovision. Det bruges på nogle VHS film, og for at hindre kopiering af dem genkender DVD- og harddisk-optagerne også macrovision.

Der findes egentlig flere beskyttelsessystemer.

Analog CPS = Macrovision

Det er et rent analog system, hvor en del af signalet indspilles "forkert" på videobåndet således at de fleste VHS optagere får signalet "galt i halsen" når de forsøger at "læse" det. DVD optagere har som sådan ikke noget teknisk problem med at optage macrovision, men de genkender det og nægter.

CGMS

Hver DVD disk indeholder information om hvorvidt indholdet må kopieres eller ej. Systemet kan både beskytte mod 1. kopi, og generationskopier (kopier af kopier). Det er dog op til modtageren, DVD optageren, at respektere dette signal. I analog video sender DVD afspilleren CGMS-A (analog) i linie 20 eller 21. I digital video, f.eks. HDMI sendes en digital udgave kaldet CGMS-D.

CSS (Content Scrambling System)

Et system med krypterede nøgler til at hindre digital kopi af indholdet af en DVD Video disk. I dag findes der dog mange programmer til at omgå CSS.

CPPM (Content Protection for Prerecorded Media)

Dette er en forbedret udgave af CSS som kun benyttes på DVD Audio disks.

CPRM (Content Protection for Recordable Media)

Et system til at binde en optagelse til det medie (den disk) som det var kopieret over på. Denne understøttes dog ikke af alle DVD afspillere.

DCPS (Digital Copy Protection System)

Dette er en digital beskyttelse der binder sig til protocoller som f.eks. firewire / DV / IEEE-1394.

HDCP (High-Bandwidth Digital Content Protection)

Denne er specielt udviklet til beskyttelse af digitale data med høj båndbredde, som f.eks. DVI eller HDMI).

===

De første 4 former for beskyttelse (Macrovision, CGMS, CSS og CPPM) er valgfrie for fabrikanter af DVD diske. Man kan godt støde på indspilninger som ikke benytter nogen af disse former for beskyttelse.

CPRM er automatisk håndteret af DVD afspillere, omend det er valgfrit om fabrikanterne af DVD afspillere vil understøtte den. De digitale DTCP og HDCP håndteres af DVD afspillere med digitale video udgange.

/Lars

Ansvarshavende redaktør.
Webmaster, recordere.dk
Til top

Besvar Besvar Side  123 5>

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu