|
macrovision?? |
Besvar | Side 123 5> |
Forfatter | |
Bifboy
Bruger Oprettet: 24-Februar-2004 Sted: Denmark Status: Offline Point: 116 |
Emne: macrovision?? Sendt: 24-Februar-2004 kl. 19:16 |
...har læst på den engelske side, men blev ikke klogere....hvad er macrovision og kan/skal det fjernes?
|
|
Lars
Administrator recordere.dk teamet Oprettet: 05-Oktober-2003 Sted: Denmark Status: Offline Point: 15694 |
Sendt: 24-Februar-2004 kl. 21:17 |
Hej Bifboy Macrovision er et af flere kopisikringer du vil møde, hvis du f.eks. forsøger at kopiere købte film. Det eksisterer først og fremmest på VHS bånd. Ikke på alle købte bånd, men på en del af dem. Når en DVD/harddisk optager får et videosignal med macrovision, siger den pænt nej tak - copy protected. Det er muligt at fjerne macrovision fra videosignalet fra en VHS, f.eks. med en boks som denne: www.videostabilizer.dk . Med sådan en kan du kopiere dine VHS film over på DVD. Hvorvidt det er lovligt at bruge/gøre ved jeg ikke. Loven omkring kopiering er vist lidt uklar på det område, der står vist noget med at man godt må kopiere musik/film over på et andet medie til eget brug. Men er der en effektiv kopisikring som hindrer dette, er det ulovligt at bryde den. Macrovision kan vist ikke kaldes nogen effektiv kopi-sikring. Omvendt, så har der vist heller ikke været nogen sager på lige det område. Der findes mange andre former for kopi-beskyttelse på DVD, for en komplet liste se FAQ'en på dvddemystified.com : http://www.dvddemystified.com/dvdfaq.html#1.11 /Lars |
|
Ansvarshavende redaktør.
Webmaster, recordere.dk |
|
Bifboy
Bruger Oprettet: 24-Februar-2004 Sted: Denmark Status: Offline Point: 116 |
Sendt: 25-Februar-2004 kl. 09:15 |
Hvorfor er der så macrovision på fx pioneer 5100, hvis det hovedsageligt forekommer på vhs-bånd?
|
|
Lars
Administrator recordere.dk teamet Oprettet: 05-Oktober-2003 Sted: Denmark Status: Offline Point: 15694 |
Sendt: 25-Februar-2004 kl. 11:27 |
Hej BifBoy Ja, det kan også virke underligt Men det skyldes at filmindustrien konstant presser elektronikindustrien for løsninger som kan beskytte deres interesser. Ja, nogle af giganterne har jo faktisk penge i begge industrier. Harddisk- og DVD-optagerne arbejder ikke med macrovision som sådan; Men på input-siden detekterer softwaren om det indkomne signal har macrovision eller CSS (den anden form for beskyttelse) og hvis det er tilfældet så nægter de at indspille det. Det betyder f.eks. at man ikke kan tage Disney tegnefilmen fra hylden, og overspille den til DVD, fordi man gerne vil have en kopi/backup lagt over på det nye medie. /Lars |
|
Ansvarshavende redaktør.
|
Anders M Olsson
Ny bruger Oprettet: 23-Februar-2004 Sted: Sweden Status: Offline Point: 27 |
Sendt: 25-Februar-2004 kl. 12:36 |
Det förekommer på DVD-skivor också. Skillnaden är att på ett VHS-band finns Macrovision-signalen inspelad på bandet. På en DVD-skiva finns det bara en databit som slår på Macrovision. Själva Macrovision-signalen genereras av speciella kretsar i DVD-spelaren. Alla DVD-spelare som är licensierade av DVD-konsortiet ska ha sådan generator för Macrovision. I vissa fall kan man modifiera sin spelare så att den blir helt Macrovision-fri. En DVD-recorder känner inte av Macrovision. Däremot känner den av en annan signal som heter CGMS (Copy Generation Management System). Återigen är det bara en databit i videosignalen som förbjuder inspelning. CSS (Content Scrambling System) är något helt annat. Det är ett krypteringssystem som ska förhindra att man kopierar DVD-skivor i en dator (computer). CSS förekommer bara på själva DVD-skivan, aldrig i videosignalen. |
|
Mr. Burns
Bruger Oprettet: 30-Januar-2004 Sted: Denmark Status: Offline Point: 65 |
Sendt: 22-Marts-2004 kl. 14:47 |
Hej, og tak for oplysningerne. For sjovt prøvede jeg et gammel Babylon5 vhs bånd, det røg direkte ind på harddisken på 5100'er . Hvad kan så årsagen være... På forhånd tak |
|
Lars
Sendt: 22-Marts-2004 kl. 15:56 |
Hej Jakob Der er ikke macrovision på alle videobånd. Der er flere bagsider ved macrovision - på VHS bånd - så det er ikke alle fabrikanter som benytter det. Bagsiderne ved macrovision er:
/Lars |
|
Ansvarshavende redaktør.
|
Rudbeck
Bruger Oprettet: 07-Januar-2004 Sted: Denmark Status: Offline Point: 66 |
Sendt: 23-Marts-2004 kl. 00:16 |
Hvis man har en meget billig DVD afspiller fra Kina (eller lignende "no name" firma) kan det så tænkes at disse IKKE udsender et CGMS eller CSS signal? Hvis ja, kan man jo koble en sådan til sin Pioneer 5100 og indspille en købe-film til harddisk (uden menuer og sprog?).........altså kun som sikkerhedskopi |
|
Lars
Sendt: 25-Marts-2004 kl. 11:23 |
Hej Rudbeck Det er der en chance for, men du skal nok lede lidt efter den rette kina-model Torben henviste engang til denne model, altså at den skulle kunne bruges til at lave sikkerhedskopier med: http://www.metroshop.dk/product.asp?productID=54 Og denne skulle vist også kunne: http://www.mm-vision.dk/default.asp?action=vis&varenr=95 00 /Lars |
|
Ansvarshavende redaktør.
|
MDHell
Guld medlem Oprettet: 08-Januar-2004 Sted: Denmark Status: Offline Point: 928 |
Sendt: 25-Marts-2004 kl. 19:52 |
Hej alle, Som jeg har forstået det indtil videre, så kender min 5100H ikke makrovision men til CGMS (Copy Generation Management System)! Jeg har forbundet min gamle DVD afspiller via et alm. scartkabel til min 5100H. Jeg har derefter kunne overspille Terminator 3, Mad Max, Ørneborgen og the Fast and the Furious. Alle de nævnte film er er versioner fra 2001 og fremefter. Men hvis jeg prøver med Ringenes Herre - de to tårne og Disneys film, skriver den "can't rec" Nu er mit spørgsmål, hvorfor kan den med nogle men ikke med andre? Mvh Morten Redigeret af MDHell |
|
Brolægger
Junior bruger Oprettet: 27-December-2003 Sted: Denmark Status: Offline Point: 21 |
Sendt: 25-Marts-2004 kl. 20:51 |
Hej MDHell! Jeg har samme oplevelse. Jeg har "Rembrandt" liggende på en købe DVD, hvorfor det lige skulle prøves om den kunne kopieres og vupti så var der en kopi. Det er nu underligt når man tænker på at filmen er helt ny. Jeg har i en tidligere tråd læst noget om at man kunne købe en tingest som kunne fjerne både macrovision og CSS. Er der nogle der evt. har et link? Brolægger |
|
Lars
Sendt: 25-Marts-2004 kl. 21:01 |
Hej Morten Din 5100 (gen)kender også macrovision. Det bruges på nogle VHS film, og for at hindre kopiering af dem genkender DVD- og harddisk-optagerne også macrovision. Der findes egentlig flere beskyttelsessystemer. Analog CPS = Macrovision Det er et rent analog system, hvor en del af signalet indspilles "forkert" på videobåndet således at de fleste VHS optagere får signalet "galt i halsen" når de forsøger at "læse" det. DVD optagere har som sådan ikke noget teknisk problem med at optage macrovision, men de genkender det og nægter. CGMS Hver DVD disk indeholder information om hvorvidt indholdet må kopieres eller ej. Systemet kan både beskytte mod 1. kopi, og generationskopier (kopier af kopier). Det er dog op til modtageren, DVD optageren, at respektere dette signal. I analog video sender DVD afspilleren CGMS-A (analog) i linie 20 eller 21. I digital video, f.eks. HDMI sendes en digital udgave kaldet CGMS-D. CSS (Content Scrambling System) Et system med krypterede nøgler til at hindre digital kopi af indholdet af en DVD Video disk. I dag findes der dog mange programmer til at omgå CSS. CPPM (Content Protection for Prerecorded Media) Dette er en forbedret udgave af CSS som kun benyttes på DVD Audio disks. CPRM (Content Protection for Recordable Media) Et system til at binde en optagelse til det medie (den disk) som det var kopieret over på. Denne understøttes dog ikke af alle DVD afspillere. DCPS (Digital Copy Protection System) Dette er en digital beskyttelse der binder sig til protocoller som f.eks. firewire / DV / IEEE-1394. HDCP (High-Bandwidth Digital Content Protection) Denne er specielt udviklet til beskyttelse af digitale data med høj båndbredde, som f.eks. DVI eller HDMI). === De første 4 former for beskyttelse (Macrovision, CGMS, CSS og CPPM) er valgfrie for fabrikanter af DVD diske. Man kan godt støde på indspilninger som ikke benytter nogen af disse former for beskyttelse. CPRM er automatisk håndteret af DVD afspillere, omend det er valgfrit om fabrikanterne af DVD afspillere vil understøtte den. De digitale DTCP og HDCP håndteres af DVD afspillere med digitale video udgange. /Lars |
|
Ansvarshavende redaktør.
|
Besvar | Side 123 5> |
Skift forum | Forum-tilladelser Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum |