recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Recordere, afspillere og foto > Microsoft Media Center, MCE og HTPC
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Manglende ac3-codec.
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketManglende ac3-codec.

Besvar Besvar Side  <123
Forfatter
Besked
Zagadka Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 07-August-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 446
Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-Marts-2007 kl. 16:29
Oprindeligt skrevet af JesperLund JesperLund skrev:

Oprindeligt skrevet af Zagadka Zagadka skrev:

Det er dybt irrelevant hvis flere codecs kan håndtere de samme filtyper, for det interessante er ikke filtyper men filernes indhold. Flere codecs der kan håndtere de samme datastrømme er meget almindelige, og kan sagtens eksistere på den computer samtidig uden at give problemer.

Helt så enkelt er det ikke.

Lad os sige at du har flere forskellige MPEG-2 decodere installeret. Vil du ikke gerne vide hvilken decoder, som bliver brugt? For eksempel hvis du synes at billedkvaliteten er for dårlig, og du vil gerne diskutere dette med andre på recordere.dk eller et andet forum. Guess what det første spørgsmål til dig bliver...

Nu er MPEG-1 og MPEG-2 filer lidt specielle, eftersom splitteren og selve codec'et ofte er et modul. Jeg har endnu ikke set MPEG-1 eller MPEG-2 videostrømme i andet end MPEG filer, som faktisk slet ikke er filer men det er en anden historie.

Denne mangel på forståelse af forskellen mellem filtype og filernes indhold har gennem tiden været årsag til en del problemer. Det eneste du kan bruge en filtype til er at bestemme hvilken splitter der skal bruges, der skal bruges en decoder til at dekode selve de mediestrømme som filen indholder. Flere codecs til samme type mediestrømme er ikke nødvendigvis et problem, for eksempel kan du med et XviD codec afspille DivX filer men det kan du også med et DivX codec. Dette gør sig gældende fordi både XviD og DivX er baseret på MPEG-4, og i stil med MPEG-1 og MPEG-2 er det decoderen der er standardiseret og ikke encoderen.

Et eksempel kan måske hjælpe på forståelsen. Hvis du har en AVI fil kan du intet sige om hvorvidt du kan afspille den, men du ved hvordan du kan finde ud af det for det står i filen. Når du har åbnet filen og splittet den så du for eksempel har en audiostrøm og en videostrøm er det dybt ligegyldigt at du har fået dem ved at splitte en AVI fil, men for at kunne bruge dem til noget skal du bruge en decoder (den ene del af et codec).

Hvis man gerne vil undgå flere måder at afspille de samme filer på bør man også fjerne ffdshow fra sin computer, for det kan splitte og dekode MP3 filer og en MP3 splitter og codec er indbygget i Windows.

Til top
Patriarken Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 12-April-2005
Sted: Parts Unknown
Point: 2872
Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-Marts-2007 kl. 16:36
Oprindeligt skrevet af Zagadka Zagadka skrev:

(...)

Det er dybt irrelevant hvis flere codecs kan håndtere de samme filtyper, for det interessante er ikke filtyper men filernes indhold. Flere codecs der kan håndtere de samme datastrømme er meget almindelige, og kan sagtens eksistere på den computer samtidig uden at give problemer. Et codec pack vil i langt de fleste tilfælde sørge for at du ikke får den slags konflikter og de skyldes oftest at folk har været i gang med at pille ved ting de ikke fuldt ud forstår. Eventuelt kan de også opstå ved at begå den klassiske fejl og installere flere codec packs på en gang. Sandsynligheden for at system og andre vitale filer bliver overskrevet er minimal og igen oftest forekommende hos folk der ikke fuldt ud er klar over hvad de foretager sig.

Arj det ved jeg nu ikke....Har hørt fra mange at jeg kunne ikke afspille AC3 "så jeg installerede k-lite codec pack så blev alle mine Divx/Xvid grønne, men passthrough virker stadigvæk ikke"....Og hvorfor? Tjae  bla pga divx 3.11 og Morgan stream Switcher , Vobsub osv osv....Alle sammen ting der kan påvirke enten Overlay eller VMR mixeren.... Desuden manipuleres der i mange tifælde med regsrv32.exe som registrerer eller unregistrerer filtre for at give sig selv merit (uden man har kontrol over hvad) under installationen hvilket ikke bør gøres og hvorfor Codec packs er og bliver noget lort.... Mht at pille ved ting de ikke forstår...så er dette jo min pointe....

Sandsynligheden for at systemfiler osv bliver overskrevet er stor, fordi de folk som installerer codec packs jo netop ikke ved hvad de laver, og derfor svarer ja på alt, dvs klikker løs...

I FFDshow kan du håndtere alt, og der bruges kun de *.ax som ligger i installationsfolderen i FFDshow, hvorfor uninstalleren også er nem og lave og hvorfor den virker.....

Derudover  har man som folk er inde på, en direkte mulighed for at styre merit på de enkelte streams, og man har seriøst ikke brug for andet....

Mht mit ordvalg:

Jae, jeg er nordjyde så tingene er såmænd ikke sagt så hårdt som de er ment....

Redigeret af Patriarken - 05-Marts-2007 kl. 16:49
Til top
Zagadka Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 07-August-2005
Point: 446
Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-Marts-2007 kl. 17:27
Oprindeligt skrevet af Patriarken Patriarken skrev:

Arj det ved jeg nu ikke....Har hørt fra mange at jeg kunne ikke afspille AC3 "så jeg installerede k-lite codec pack så blev alle mine Divx/Xvid grønne, men passthrough virker stadigvæk ikke"....Og hvorfor? Tjae  bla pga divx 3.11 og Morgan stream Switcher , Vobsub osv osv....Desuden manipuleres der i mange tifælde med regsrv32.exe som registrerer eller unregistrerer filtre(uden man har kontrol over hvad) under installationen hvilket ikke bør gøres og hvorfor Codec packs er og bliver noget lort.... Mht at pille ved ting de ikke forstår...så er dette jo min pointe....

Men det mange glemmer er at installation af et codec pack og overskrive ens indtillinger. Forresten så bliver en XviD videostrøm ikke grøn hvis der er codec problemer, den bliver sort, det gjorde den for mig i Media Player Classic da jeg fik fjernet mit codec. Med hensyn til brugen af regsvr32.exe (ikke regsrv32.exe) af skal den i mange tilfælde være uden at give brugeren nogle valg for flertallet af brugere er ikke kvalificeret til at foretage disse valg, forresten så kan et DirectShow filter fjernes så simpelt som regsvr32.exe /u <filnavn>. Hvis man har problemer med codecs så er Codec Tweak Tool et godt program at kigge på, men det findes vist desværre kun i enkelte codec packs.

Mht mit ordvalg:

Jae, jeg er nordjyde så tingene er såmænd ikke sagt så hårdt som de er ment....

Jeg havde en mistanke om det var noget en den stil der var tilfældet og jeg reagerede en smule kraftigt, måske for kraftigt i forhold til hvad du mente. Skal vi ikke bare blive enige om at lægge dette bag os?

Noget helt andet. Vi er vist kommet lidt langt fra det oprindelige emne, så skal vi ikke blive enige om at være uenige og stoppe denne diskussion i denne tråd.
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-Marts-2007 kl. 00:24
Heps

...Jeg skrev ikke mit indlæg for at støde folk, men for at hjælpe. Jeg mener faktisk hvad jeg siger....Om folk føler sig stødt af det må være op til dem selv.

Jeg har kun mine egne erfaringer at trække på ift til codec packs, og de erfaringer er mange og 95% af dem dårlige, hvorfor jeg henviser til  FFDshow og min FFDshow guide som en nem og sikker måde til at forbedre ens lydoplevelse på en HTPC, både mht passthrough og generelt.

Til top
Ole Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

recordere.dk teamet

Oprettet: 04-April-2005
Point: 874
Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-Marts-2007 kl. 09:33

Så er der ryddet op i tråden igen.

Lad os så komme tilbage til emnet, vi er her jo for at hjælpe hinanden.

Tak.

...Ole

Moderator, recordere.dk
Til top
Kandersen Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Oprettet: 13-Juli-2006
Sted: 4653
Point: 10964
Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-Marts-2007 kl. 13:58

Til folk der har lyst til at vide mere om FFDshows lyddel, herunder AC3 decoding og passthrough kan i læse min guide her:
http://patriarken.mine.nu/FFDSHOWGuide.htm

Jeg har læst din guide, og synes faktisk den er kanon god. Selvom jeg ikke kender omtalte program, så kan jeg snildt forholde mig til de forskellige muligheder/indstillinger osv. (om det skyldes jeg har en baggrund i musikkens verden, det ved jeg ikke).

Men, jeg har en konkret problem, som jeg ikke umiddelbart kan se ud af de muligheder som FFdshow angiver.
Det drejer sig om muligheden for at sende digitalt DD (AC3) downmixet til analog samtidig med rå AC3 via det digitale output.

Jeg ved godt det ikke umiddelbart giver mening. Men det skyldes at i mit lille hjem, der ses der rigtig mange film, specielt tegnefilm for ungernes skyld. De er sjældent vildt interesseret i lyden kommer ud i surround anlægget i 6 kanaler. Men det er farmand derimod, når han engang imelllem sætter sig for at se film. Men hvis jeg har sat al DD (AC3) dekodning til sp/dif, så er afspilning af film tavs på den analoge udgang fra htpcén og til fjernsynet. Dvs. så kræver det at familien tænder surround receiveren, hvergang der ses film. Eller at vi skal skifte i Medie Centeret hver gang. (Sidstnævnt er kun mig der kan hitte ud af det).

Så jeg leder efter en mulighed for at kunne sende et digitalt DD (AC3) downmixet til den analoge udgang, samtidig med jeg beholder DD på den digitale. 
Er det korrekt opfattet, at det kan FFdshow ikke hjælpe med?

Jeg glemte lige at sige, at ovenstående har alle de stationære DVD afspillere jeg har haft, det har de kunnet.
Analog downmixet lyd via scart, og AC3 via det digitale output.
Prinicipielt burde en htpc kunne præcis det samme, og det bør foregå via Codecén.

Redigeret af Kandersen - 06-Marts-2007 kl. 14:00
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-Marts-2007 kl. 16:54
Hejsa

FFDshow, kan godt det du vil (ved at køre flere instances på samme tid) Men det problem utvivsomt vil opstå er at dit lydkort/og eller Kmixer ikke understøtter denne funktion. Nogle lydkort kan godt klare analogt og digitalt samtidigt men ikke hvis den digitale del er passtrough.

Hvis du har en AV-forstærker der modtager dit Passthrough signal however, downmixer den automatisk på den analoge udgang til Headphones.....(Som så kan kobles til andet udstyr....Det irriterende ved dette er så at din amp trækker 300watt og at du skal have kabler ud af fronten med et levn fra 1900tallet: JACK)

Redigeret af Patriarken - 07-Marts-2007 kl. 16:57
Til top
Platin medlem
Platin medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-Marts-2007 kl. 11:16

Hejsa

FFDshow, kan godt det du vil (ved at køre flere instances på samme tid) Men det problem utvivsomt vil opstå er at dit lydkort/og eller Kmixer ikke understøtter denne funktion. Nogle lydkort kan godt klare analogt og digitalt samtidigt men ikke hvis den digitale del er passtrough.

Nu har jeg siddet og kigget lidt på det ffdshow, (det er jo et gammelt program?). Men jeg blev sgu ikke rigtig meget klogere.
Kan du evt. give et eksempel på, hvordan jeg laver ovenstående?

Hvis du har en AV-forstærker der modtager dit Passthrough signal however, downmixer den automatisk på den analoge udgang til Headphones.....(Som så kan kobles til andet udstyr....Det irriterende ved dette er så at din amp trækker 300watt og at du skal have kabler ud af fronten med et levn fra 1900tallet: JACK)

Det er bestemt heller ikke en løsning. Det er jo netop det jeg ville undgå, at skulle tænde receiveren hele tiden

Til top
JesperLund Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 21-Januar-2006
Sted: Darknet
Point: 8022
Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-Marts-2007 kl. 14:09

Oprindeligt skrevet af Kandersen Kandersen skrev:

Nu har jeg siddet og kigget lidt på det ffdshow, (det er jo et gammelt program?).

Hvad mener du med gammelt program? Nyeste version er fra 17/3
http://www.videohelp.com/tools?tool=ffdshow

Linux FTW, afspiller nu Blu-ray film på Ubuntu 12.04 med VLC direkte fra optisk disc.
Til top
Platin medlem
Platin medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-Marts-2007 kl. 18:34

Hmprf!!

Jeg gik på sourceforge hjemmeside. Der lå en version fra 2002 og en alpha version fra 2004, som jeg gik ud fra var den nyeste

Redigeret af Kandersen - 18-Marts-2007 kl. 18:35
Til top
JesperLund Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 21-Januar-2006
Sted: Darknet
Point: 8022
Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-Marts-2007 kl. 19:42

@Kandersen
Se tidligere indlæg i tråden

Oprindeligt skrevet af JesperLund JesperLund skrev:

Oprindeligt skrevet af MartinJohansen MartinJohansen skrev:

Hehe det er da bare, at søge på Onkel Google så kommer den som det første resultat ;)

http://sourceforge.net/projects/ffdshow

Nope
http://sourceforge.net/projects/ffdshow-tryout

Du henviser til det oprindelige ffdshow, som ikke længere vedligeholdes fordi udvikleren ("ejeren" af sourceforge projektet) Milan er forsvundet.

Den aktuelle udvikling sker i det projekt, som jeg henviser til. På videohelp.com er det ligeledes tryout udgaven som er den "officielle"
http://www.videohelp.com/tools?tool=ffdshow

Linux FTW, afspiller nu Blu-ray film på Ubuntu 12.04 med VLC direkte fra optisk disc.
Til top

Besvar Besvar Side  <123

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu