Forfatter |
Emne Søg Emne-funktioner
|
KeWa
Guld medlem
Oprettet: 16-November-2010
Sted: Danmark
Status: Offline
Point: 582
|
Emne: Manglende adgang til NAS Sendt: 03-December-2011 kl. 15:27 |
Jeg har problemer med at få adgang til min NAS, efter jeg har koblet et home plug til mit internet. Forbindelse er pt som følge:
1)"Telefonstikket" (indgangen for mit internet) er forbundet til min Zyxel-router, som så igen er forbundet med a) home plug og b) min NAS
2) I den anden ende et min home plug forbundet til en router, som så igen er forbundet til a) Boxee Box, b) samsung hdd-optager og c) PS3.
Problemet er, at jeg ikke kan få kontakt til min NAS længere. Selvom jeg anvender samme i.p. und alles.
Kan I hjælpe med bud på en løsning?
Tak.
|
 |
db89
Guld medlem
Oprettet: 10-December-2008
Sted: Fredericia, DK
Point: 1758
|
Sendt: 03-December-2011 kl. 15:55 |
ja, slå router/DHCP funktionen fra i router nr2. At forbinde to routere efter hinanden uden at ændre på opsætningen er dømt til at gå galt.
|
 |
KeWa
Guld medlem
|
Sendt: 03-December-2011 kl. 17:08 |
I mit tidligere setup var de to routere forbundet:
"Indgangen" var forbundet til Zyxel-router, som var forbundet til Netgear-router, som så igen var forbundet til a) stationærPC og b) NAS.
|
 |
KeWa
Guld medlem
|
Sendt: 03-December-2011 kl. 19:49 |
Det viser sig, at jeg skal bruge ip 10.0.09 (i stedet for 192.168.1.6, som jeg brugte tidligere) og så fungerer det ;)
|
 |
KeWa
Guld medlem
|
Sendt: 03-December-2011 kl. 19:50 |
10.0.0.9
|
 |
greve
Ny bruger
Oprettet: 08-Maj-2007
Sted: Denmark
Point: 19
|
Sendt: 06-December-2011 kl. 09:10 |
Selvom dette problem ser ud til at være løst, så vil jeg lige bidrage med et par af mine erfaringer alligevel.
At koble routere sammen er ikke for nybegyndere - jeg synes selv jeg er relativt velbevandret udi netværk, men da jeg besluttede at inddele mit netværk i subnets for at fordele belastningen (f.eks. så mine teenageres download ikke forstyrrer min streaming fra NAS til TViX) kom jeg en del gange ud, hvor jeg havde svært ved at bunde.
Jeg er endt med et setup forberedt til 8 subnets (hvoraf jeg bruger 4) og kilden til at få det til at virke nogenlunde smertefrit var at bruge routere, der kan jailbreakes med DD-WRT, der giver mange fleksible funktionaliteter til mit brug. Med DD-WRT kan blive langhåret at få indstillet korrekt, så afsæt god tid til at eksperimentere og have altid en rollback plan klar, så du kan få et fungerende setup i luften igen (f.eks til når børnene vågner og skal på facebook - ellers kan der blive ballade... ;-) )
|
 |