recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Surround
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - mangler bas/subwoofer
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

mangler bas/subwoofer

Besvar Besvar
Forfatter
Besked
osbech Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 25-December-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 889
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér osbech Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: mangler bas/subwoofer
    Sendt: 10-April-2015 kl. 08:34
Jeg har en midlertidig receiver, Marantz sr5003, mener jeg den hedder.

Den er sat til min effektforstærker via pre-out, og min velodyne spl 1200 ultra ligeledes.

Jeg mangler dog kraftigt subben, den er skruet op op noget der ligner 25-30vol. Og det burde være nok til at rive huset midt over.

Crossover er sat til 80hz og front står som "small"

Jeg har tjekket kabler, og indstillinger på subben/receiver og alt ser ud til at være som det skal. Men uden held..

i min gamle lejlighed stod den på vol10/12 og der var hele stuen ved at falde sammen...

Nu er stuen så noget større, ca 2,5gang (20kvm kontra 50kvm. Men jeg tænker at det burde lyde af mere.

Nogen bud/erfaringer på hvad jeg kan kigge efter? Der er liv i subben, og den buldre også ved opsætning/justering..
Til top
dr gonzo Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 28-April-2008
Point: 1316
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér dr gonzo Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-April-2015 kl. 08:41
Prøv at flytte lidt rundt på den, for at finde ud af om den står et uheldigt sted, hvor dens output dræbes af rum akustik

Redigeret af dr gonzo - 10-April-2015 kl. 08:42
Til top
osbech Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér osbech Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-April-2015 kl. 08:45
Det er selvfølgelig en mulighed, men hvis rummet kan fjerne så meget bas, så har jeg fundet en "sort hul" i vores hus... :)

Redigeret af osbech - 10-April-2015 kl. 08:45
Til top
Bschmidt Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 05-November-2009
Sted: Virtual-utopia
Point: 3291
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bschmidt Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-April-2015 kl. 09:36
Har du lavet en kalibrering efter tilslutning? Sub kan stå til -xx db i receiveren. Det kan også ses/ændres i opsætningsmenuen på receiveren hvad den er indstillet til.

Mvh BS

Til top
osbech Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér osbech Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-April-2015 kl. 09:44
Oprindeligt skrevet af Bschmidt Bschmidt skrev:

Har du lavet en kalibrering efter tilslutning? Sub kan stå til -xx db i receiveren. Det kan også ses/ændres i opsætningsmenuen på receiveren hvad den er indstillet til.

Mvh BS

Ja, har jeg prøvet, har også prøvet at slå det fra. Der var ikke rigtig nogen forskel synes jeg.

Subben står på 0,0db, så der burde heller ikke være noget.

Til top
FLarsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 31-Maj-2006
Sted: Østjylland
Point: 1473
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér FLarsen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-April-2015 kl. 20:09
Underligt at du har lidt lyd og SR/subben står på 0,0dB. Prøv at juster op på subwooferen og kalibrere SR igen. Min Velodyne 120 SPL ultra står på 42, det afhænger jo også af styrken på det signal der kommer ind.
Hvad er forskellen på en musikelsker og en audiofil?

En musikelsker har et anlæg for at høre sin musik.

En audiofil har musik for at høre sit anlæg.
Til top
Jonas_h Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 11-Marts-2011
Point: 4464
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Jonas_h Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-April-2015 kl. 08:12
Det er selvfølgelig en mulighed, men hvis rummet kan fjerne så meget bas, så har jeg fundet en "sort hul" i vores hus... :)[/]

Sidder man et sted hvor rummet skaber problemer, vil det netop være et sort hul. Vi snakker ikke lidt mindre bas ved et givent frekvensområde, men decideret ingen bas...

Hvordan lyder det når du går rundt forskellige steder i stuen mens den spiller?
Til top
Jonas_h Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 11-Marts-2011
Point: 4464
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Jonas_h Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-April-2015 kl. 08:13
Wow formateringen gik amok... Håber det er til at tyde :)
Til top
Trumle Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 10-Februar-2015
Sted: kBH
Point: 793
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Trumle Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-April-2015 kl. 08:56
Oprindeligt skrevet af FLarsen FLarsen skrev:

Underligt at du har lidt lyd og SR/subben står på 0,0dB. Prøv at juster op på subwooferen og kalibrere SR igen. Min Velodyne 120 SPL ultra står på 42, det afhænger jo også af styrken på det signal der kommer ind.

Det tænkte jeg også. Jeg har også haft en Marantz og med den skulle der skrues godt op på subbens volumenknap.
Til top
osbech Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér osbech Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-April-2015 kl. 10:59
nå men panikken har lagt sig... Før var den på niveau 10, og den var der bulder og brag.. nu er den på niveau 30-32 og lyden er den samme igen :)

tænker at det er størrelsen af stuen og placeringen som gjorde forskellen.

Redigeret af osbech - 14-April-2015 kl. 11:01
Til top

Besvar Besvar

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu