recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Recordere, afspillere og foto > Microsoft Media Center, MCE og HTPC
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Markant forskel i billed kvalitet opdaget
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Markant forskel i billed kvalitet opdaget

Besvar Besvar Side  12>
Forfatter
Besked
Mutzer Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 07-Juli-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 180
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Mutzer Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Markant forskel i billed kvalitet opdaget
    Sendt: 26-Juli-2013 kl. 10:08
Hejsa.

Jeg har brugt en Windows 8 pc, med ATI 6570 grafikkort og XBMC længe, og synes generelt det kører helt fint osv.

I går sad jeg og så et afsnit af en serie, og mit mediecenter gik ned, og ville ikke tænde igen. Jeg nuppede konens bærbare, (billig HP fra Fona, med Pentium cpu, win 8) og så resten af afsnittet på den. Her brugte jeg total media theatre 3 som afspiller.

Vi kunne begge se med det samme, at billed kvaliteten var væsentligt bedre, end på mit mediecenter. Ikke fordi der er synlige fejl før, men den var bare mere klart og tydeligt, og bare pænere.

Nogle gode bud på hvorfor mit mediecenter giver sådan en markant dårligere kvalitet tilsyneladende? grafikkort? xbmc kontra total media theatre?

Mutzer
Mutzer
Til top
Mufti Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 25-Marts-2010
Sted: Taastrup
Point: 4909
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Mufti Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-Juli-2013 kl. 10:42
Tja.

Kan det være fordi du kigger på en mindre skærm?
Til top
Mutzer Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Mutzer Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-Juli-2013 kl. 12:39
Nej det var samme skærm. Både mediecenteret, og den bærbare, sidder med hdmi til min reciever, og så videre til tv.
Mutzer
Til top
Steen6400 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 27-December-2010
Sted: Sønderborg
Point: 2127
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Steen6400 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-Juli-2013 kl. 13:05
Det kan være at din pc ikke sender i det rigtige format, fx skal grafik kortets scaling options sættes til 0% overscan og xbmc Videos - Settings - Playback - Adjust display refresh rate to match video skal være valgt.
LG OLED77CX, Oppo UDP-203, Marantz SR6011/AMP150.4, 7.2.4 Jamo D500 LCR/MiniMe P12, miniDSP 2x4HD
Apple TV 4K 1. gen, Nvidia Shield TV, Norlys, IPhone 13, Huawei Watch GT3 Pro
Til top
Mutzer Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Mutzer Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-Juli-2013 kl. 13:52
Jeg har sat grafikkort scaling til 0%, og tv til en setting, så den modtager 1:1, kan ikke lige huske præcis hvad det hed i tv, men billedet går fint helt til kanten. Auto refreshrate er også slået til, men det burde vel ikke gøre kvaliteten dårligere eller bedre, blot sørge for at refresh rate var magen til kilden, og undgå at det hakker. Og det virker fint.
Mutzer
Til top
tf-uno Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 26-Oktober-2006
Point: 407
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér tf-uno Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-Juli-2013 kl. 14:02
Kunne forestille mig der var forskel på codec'et der blev brugt i xbmc og TMT3, hvilket godt kan gøre stor forskel.
Men om man kan ændre codec til xbmc ved jeg faktisk ikke.
Til top
Monsterslam Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 12-Juni-2009
Point: 556
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Monsterslam Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-Juli-2013 kl. 17:11
Det kan vel også være indstillingerne på grafikkortet??
Til top
Notfast Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 28-April-2008
Sted: Øst Jylland
Point: 2876
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Notfast Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-Juli-2013 kl. 00:50
Codec og billede efterbehandling er nok forskellig.
Billedet  skal jo scaleres op til 1080p (hvis det er det du bruger), og der kan være stor forskel i resultatet.
.....
Til top
Steen6400 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 27-December-2010
Sted: Sønderborg
Point: 2127
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Steen6400 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-Juli-2013 kl. 12:49
Hvis du installere TMT på dit mediacenter burde du kunne afgøre om det er XBMC eller grafikkortet, der forringer kvaliteten.
LG OLED77CX, Oppo UDP-203, Marantz SR6011/AMP150.4, 7.2.4 Jamo D500 LCR/MiniMe P12, miniDSP 2x4HD
Apple TV 4K 1. gen, Nvidia Shield TV, Norlys, IPhone 13, Huawei Watch GT3 Pro
Til top
JordanDK Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 03-December-2009
Sted: Randers C
Point: 2327
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér JordanDK Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-Juli-2013 kl. 16:25
Det er scaleren i xbmc, hvis du deaktiverer dxva2, så kan du skifte mellem de forskellige.

Du kan læse mere her under OSD Video Settings og ellers bare søge :)

http://wiki.xbmc.org/index.php?title=Video_playback
65" B9 OLED, 5.2.1 Dali Lektor højtalere og Monolith df+ sub

Mess with the best, die like the rest.
Til top
Mutzer Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Mutzer Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-Juli-2013 kl. 09:30
Tak for input. Har lige fået mediecenter op at køre igen igår aftes, så vil teste med både xbmc og TMT på samme maskine, og se om der er forskel. Ja jeg kører fuld HD, og den oplevede forskel, var kilden i 720, så der vil være scalering indblandet. Men er det grafikkort, eller software der står for scalering? I xbmc har jeg sat dxva2 til enabled, da jeg regnede med det var bedst. Ved ikke lige hvad settings der var på den bærbare, som gav bedre billed :-)

Mutzer
Til top
JordanDK Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 03-December-2009
Sted: Randers C
Point: 2327
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér JordanDK Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-Juli-2013 kl. 17:47
Det er ren software som scaler.
Dxva2 skal være deaktiveret for at kunne vælge andre scalere, som jeg skrev tidligere. De andre scalere kan du så vælge imellem når du har startet en film op.
65" B9 OLED, 5.2.1 Dali Lektor højtalere og Monolith df+ sub

Mess with the best, die like the rest.
Til top

Besvar Besvar Side  12>

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu