recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Min hjemmebiograf
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Markh's hjemmebio
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketMarkh's hjemmebio

Besvar Besvar Side  <1 2345>
Forfatter
Besked
Bruger udmeldt 43 Se dropdown menu
--
--

Oprettet: 18-April-2007
Status: Offline
Point: 0
Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-December-2009 kl. 19:18
Onkyo 605 er en ren køkkenradio ved siden af Susano. Jeg oplevede et gevaldigt løft i lyden med min ydmyge lille Pioneer SC-LX71. Den spiller rent og højt, og så er der mega bedre styr på bassen.Approve
Til top
Markh Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 04-August-2006
Sted: København
Point: 317
Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-December-2009 kl. 21:40
Oprindeligt skrevet af Hother Hother skrev:

Altså, nu har jeg jo lige været i den "heldige" situation (pokker til arbjde), at jeg har haft et udvalg af forskellige kabler hjemme. Jeg har derfor i ro og mag kunne hygge mig med at afprøve de forskellige kabler i forhold til mine egne Nordost Wizard. Langt de fleste kunne jeg ikke høre forskel på - simple as that.

Men de gange jeg skiftede til CSN CC tabler var jeg faktisk slet ikke i tvivl. Forbedring af diskanten, lidt mere generel fylde.

Om man så lader det gå ind som voodoo må være op til den enkelte.Wink

Tror også det har yderst stor betydning om ens hørelse er trænet op, og om hvad man har af udstyr der kan yde kablerne retfærdighed. Men voodoo er et godt ord for det. LOL

Nordost eller ikke-Nordost er vel et eller andet sted også et spørgsmål om religion og smag. Jeg (vi) er vilde med NO's flade kabler, og lige dét havde da en indvirkning på valget i sidste ende. Havde det ikke været for dét, kunne vi i princippet lige så godt været endt med Monster, Supra eller et helt andet mærke. Jeg synes at NO's kabler generelt komplementerer Audiovector rigtig godt.

Da vi startede med S3'erne var det på noget almindeligt Dreamcaster kabel. Bevares, det spillede da fint, men jeg følte ikke rigtig at kablet ydede S3'erne retfærdighed. Jeg lånte lidt forskelligt kabel med hjem fra forhandleren, og vi havde begge en tendens til at gå i NO's retning, så det endelige valg blev mellem Blue Heaven og Red Dawn. Blue Heaven gav generelt lyden et kæmpemæssigt løft over hele linien (mere åbent lydbillede, bedre bas, mere detaljeret diskant), mens forskellen op til Red Dawn ikke var helt så stor, men det gav stadig en mere præcis bas og meget mere kontrol over diskanten.

Jeg lyttede engang i foråret på et par Nordost Heimdall kabler (dog ikke herhjemme), og fornemmede en mere levende lyd end jeg var vant til hjemmefra. Jeg begyndte at interessere mig for NO's Micromono Filament teknologi, og generelt var der rundt omkring bred enighed om at det vitterlig gjorde en forskel for lyden. Efter at have kredset rundt om den varme grød (det er jo immervæk en slat penge, der skal lægges på bordet), besluttede vi os for at give det et forsøg. Vi endte med NO Frey, da vi fik en rigtig god pris på det (med trade-in af det gamle Red Dawn). Efter at have fået kablet efter endt burn-in hos forhandleren, blev det sat til, og vi gik i gang: Katie Melua, Norah Jones, Tina Dickow mv. (dén genre). Meget hurtigt gik det op for os, at der var sket rigtig, rigtig meget med lyden. Hele spektret var mere detaljeret, bedre adskillelse af instrumenter og ikke mindst var selve "tilstedeværelsen" af lyden helt fænomenal - hvis jeg lukkede øjnene og lod mig rive med, spillede det som om jeg var til live-koncert. Det var en mega oplevelse - andet kan jeg ikke sige. Tongue

"Moralen" i det her må være, at det er vigtigt at finde det rigtige kabel til lige præcis det setup, man skal bruge det i. Et kabel, der lyder godt i ét setup, lyder ikke nødvendigvis godt i et andet setup. Der er kun én ting: prøv dig frem.

/Mark
Til top
Simsalabim[DK] Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 18-Oktober-2007
Sted: Denmark
Point: 618
Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-December-2009 kl. 22:08
Oprindeligt skrevet af Kampus Kampus skrev:

Onkyo 605 er en ren køkkenradio ved siden af Susano. Jeg oplevede et gevaldigt løft i lyden med min ydmyge lille Pioneer SC-LX71. Den spiller rent og højt, og så er der mega bedre styr på bassen.Approve

Ja, det er helt rigtigt - til gengæld koster Onkyoen også omkring 93 % mindre Embarrassed

Ok, hvad skiftede du fra - en Onkyo 605 eller?
Til top
Markh Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-December-2009 kl. 22:13
Oprindeligt skrevet af Thomaszulu Thomaszulu skrev:

Hej Markh

fedt setup. Det er sku ikke mange susano'er man ser. Hvordan kan det være at valget lige faldt på pioneer susano? jeg kan nemlig se at du har en dyr scaler som bruger anchor bay teknologien. Men det sidder jo indbygget i andre mærker såsom denon. 

Hvorfor det endte med Susanoen? Jeg syntes, at min "gamle" SC-LX81'er til tider havde problemer med at trække setup'et, specielt i forbindelse med film (eksplosioner o. lign.) - lyden kunne til tider blive mudret og uklar, særligt dialogen kunne nemt forsvinde i mængden, så vi kiggede efter alternativer. Vi tog ud til forhandleren, og fik sat Susano'en op mod en Lexicon MV-5/GX-7 kombo. Prismæssigt ligger de stort set ens. Lexicon'en vandt på at have en mere klar dialog, men ellers var de to setup's meget ens i ydelse. I sidste ende vandt Pioneer'en fordi den passer ind i det øvrige setup, men også fordi jeg ikke lige havde lyst til en to-delt løsning (da det ville kræve interconnect kabler af en ret høj kvalitet mellem processor og forstærker-blokken). Prisen ville dermed hurtigt blevet adskillige tusinde kroner dyrere, og da vi samtidig skulle have højttaler og strømkabler med, var der vist brugt rigeligt med penge. LOL

Mht. scaleren: I receivere vil du typisk kun se en mindre del af ABT2010'erens potentiale implementeret. Receivere er i forvejen rigeligt komplicerede i dag. Skulle man implementere alle funktioner, medfører det formentlig også yderligere 50 sider i brugsanvisningen, og alene det vil nok afskrække de fleste "dødelige" fra at give sig i kast med det. Derfor har du kun opskalering, de-interlacing, basale billedindstillingsmuligheder (kontrast, lys, farvemæthed mv.) implementeret. Skal du have fuld kontrol over kadance (f.eks. 3:2 vs. 2:2) i forbindelse med de-interlacing, mener jeg i hvert fald det er noget, der skal ligge i en videoprocessor, og ikke i en forstærker - den skal bare levere noget solid lyd, og lade andre om at håndtere den avancerede billedebehandling. Men til helt almindeligt "hr. og fru Jensen" brug, vil en basal ABT2010 implementering være alt rigeligt. Personligt kan jeg dog godt li' at have mere kontrol over tingene. Wink

/Mark
Til top
Markh Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-December-2009 kl. 22:25
Oprindeligt skrevet af Simsalabim[DK Simsalabim[DK skrev:

]Hold da op et lækkert setup Thumbs Up

Jeg er sikker på, at komponenterne ser endnu feder ud end hvad billedet umiddelbart viser. Audiovector S3 er jo for eksempel nogle (i mine øjne) rigtig lækkert designede højttalere med buede sider, men på dit billede skal man nærmest vide at de er buede for at kunne se det. Billedet er også taget, så dit 50" tv nærmest kommer til at se lille ud Wink

Taget med et 16 mm vidvinkelobjektiv, bliver ting generelt noget fortegnede. LOL

]Har du for øvrigt ikke en subwoofer? (eller overså jeg noget?)

Nix - det er der ikke noget af endnu. Skal jo også tage hensyn til naboerne - S3'erne i Avantgarde (Arreté) går ned til 27 Hz, og i forvejen kan man godt mærke trykket i brystkassen ved film og musik, så det er ikke blevet prioriteret endnu. Men jo - hvis nogen har en S3 Sub Avantgarde stående, de gerne vil forære mig, skal de da ikke høre et ondt ord for det. Wink

]Den forstærker er da noget af det mest ekstreme... Den har så vidt jeg kan se 10 kanaler - Kunne den egentlig ikke også bi-ampe din centerhøjttaler? Men det er måske noget med at du har 5.1 og så biamper dine fronter og kører i 7 * 200 Watt i stedet for 10 * 140 W? Eller måske har du slet ikke behov for at bi-ampe den center med al den kraft...

Ser egentlig ikke noget behov her og nu, men i den konfiguration jeg kører forstærkeren i lige nu, bliver både front og center bi-ampet (den har nogle faste indstillinger, du kan vælge mellem), men jeg kun et bi-wiring kabel på til centeren lige nu, så derfor er centeren "kun" bi-wiret. Dét skal selvfølgelig også fixes på et tidspunkt.

Du kan faktisk også på billedet se hvilke kanaler der er aktive - det er rækken af dioder under displayet, der viser hvilke kanaler, der er i brug. De to yderste i hver side er fronterne (bi-amp), nr. 3. fra hver siden er bagkanalen, og de to i midten er centeren. De sidste to kanaler er vist nok til sekundær zone, men kan ikke huske det.

/Mark

Til top
Bruger udmeldt 43 Se dropdown menu
--
--

Oprettet: 18-April-2007
Point: 0
Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-December-2009 kl. 23:28

]

Ja, det er helt rigtigt - til gengæld koster Onkyoen også omkring 93 % mindre Embarrassed

Godt gættet! Jamen den var da udmærket indtil jeg fik hørt Pioneer'en på mine højttalere. Der er en verden til forskelTongue
Til top
Sploink Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 23-April-2007
Sted: Vestegnen
Point: 3215
Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-December-2009 kl. 23:38

]

Godt gættet! Jamen den var da udmærket indtil jeg fik hørt Pioneer'en på mine højttalere. Der er en verden til forskelTongue

Selvfølgelig er der verden til forskel, fra en 605 til LX 71. Ville jo være som at sammenligne en 3 hjulet cykel mod sportsvogn Tongue
Til top
Simsalabim[DK] Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 18-Oktober-2007
Point: 618
Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-December-2009 kl. 00:08
Ok, tak Kambus, det er rigtig godt at høre, at andre har følt at pengene til en opgradering fra Onkyo 605 til noget i klasse med Pioneer LX 71 er givet godt ud. Det giver lidt motivation til at få sparet sammen og gjort noget ved det.

Oprindeligt skrevet af Sploink Sploink skrev:

Selvfølgelig er der verden til forskel, fra en 605 til LX 71. Ville jo være som at sammenligne en 3 hjulet cykel mod sportsvogn Tongue

Nu giver du mig komplekser Geek

Alle jeg taler/skriver med siger, at jeg vil kunne mærke en forskel ved at skifte til en større recievermodel - jeg er lidt skeptisk i forhold til hvor stor forskel det nu gør Wink Omvendt kunne jeg godt savne lidt mere power i mine højttalere og det får man vel unægteligt ved at købe en større model - et effekttrin er ikke i første gang en mulighed (har jeg lært), da min Onkyo 605 ikke har pre-out. Jeg bor i lejlighed, så det er ikke fordi jeg spiller vildt højt, men sådan som jeg har forstået det skulle en større/bedre model også kunne give et fornuftigt løft i lyden ved lavere/normale lydniveauer. Jeg kunne godt savne mere bas i fronterne, men omvendt er de jo sat til small for at subben får mulighed for at styre de lave frekvenser, så også af den grund overvejer jeg hvor stor forskel det vil gøre at udskifte til en større model. Men ok, det skader jo næppe Big smile

Oprindeligt skrevet af Markh Markh skrev:

Taget med et 16 mm vidvinkelobjektiv, bliver ting generelt noget fortegnede. LOL

Ja, det er fedt at du har et vidvinkelobjektiv, så det hele kan komme med, men omvendt, så bliver et kæmpe område også sammenpresset til et meget lille billede, så tingene ender med at se lidt "klemt sammen" ud. 

Jeg har også det problem med at tage et fornuftigt billede af mit setup at det simpelhen er for bredt - specielt også fordi jeg ikke har et vidvinkelobjektiv.

Hvis jeg ellers havde pengene og et sted at stille dem, så gad jeg godt nok godt at have fat i dine S3 AA. Dem er jeg ret vild med. Og hvis du vil have fat i en sub, så kan da godt ofre mig og bytte min SVS sub for dine S3 AA Wink

Redigeret af Simsalabim[DK] - 14-December-2009 kl. 00:08
Til top
Markh Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-December-2009 kl. 18:26

]Ja, det er fedt at du har et vidvinkelobjektiv, så det hele kan komme med, men omvendt, så bliver et kæmpe område også sammenpresset til et meget lille billede, så tingene ender med at se lidt "klemt sammen" ud. 

Jeg har også det problem med at tage et fornuftigt billede af mit setup at det simpelhen er for bredt - specielt også fordi jeg ikke har et vidvinkelobjektiv.

Hvis jeg ellers havde pengene og et sted at stille dem, så gad jeg godt nok godt at have fat i dine S3 AA. Dem er jeg ret vild med. Og hvis du vil have fat i en sub, så kan da godt ofre mig og bytte min SVS sub for dine S3 AA Wink

Det er min plan at få taget nogle close-up billeder i bedre kvalitet, så det er lidt nemmere at se detaljerne. Det kræver bare lige at jeg tager mig sammen og får gjort det. Wink

Er også meget, meget glad for S3 AA'erne - de sparker mås. Big smile

/Mark
Til top
CSN Teknik Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Branchemedlem

Oprettet: 20-Februar-2007
Point: 1091
Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-December-2009 kl. 18:37
Det kan give anledning til en meget overophedet debat når man diskuterer strøm, signal og højtaler kabler specilt i NO pris lejet, men der er en meget stor forskel specielt når man er oppe i Heimdal og Frey klassen og deroverWink
Men som du også er inde på Markh, det er forskelligt hvor meget hvert kabel gør, det er man nød til at prøve sig frem med.

Specielt med de rette strømrensere er der en del at hente, det er bare de færreste der har +20K. at give for det udstyr, men der gør en stor forskel.
Om ikke andet kan man blive klogere hvad der evt. kunne lægge under det grønne træ d. 24Wink

Redigeret af CSN Teknik - 14-December-2009 kl. 18:37
Mvh.Christian

CSN Teknik

Integra.Elac.Velodyne.MKSound.KEF.CSN CustomCables.
Til top
CSN Teknik Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Branchemedlem

Oprettet: 20-Februar-2007
Point: 1091
Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-December-2009 kl. 18:45
Oprindeligt skrevet af Anima Anima skrev:

Som sagt, jeg stoler på anmelderne hvis jeg skal udtale mig om kabler til højttalere.. jeg har ikke hørt andet end mine egne, som er ren kobber.

Jeg har dog fundet et sted som sælger sølvtråde ret billigt, og tænkte på at bruge de par hundrede på at eksperimentere. Som alle andre ingeniører jeg kender fra mit studie, så er opfattelsen at kabler ikke burde påvirke lyden i et anlæg. Men som sagt; jeg har ikke hørt andre kabler på mit setup - jeg kan tage fejl, og skal gerne indrømme at jeg tager fejl hvis det er.

Derfor kunne det være enomt spænnende (og måske dyrt) hvis man kunne høre på et seriøst kabel uden at være interesseret i at købe her og nu, men udelukkende for at stille nysgerrigheden. Der er dog lidt langt fra Aalborg til Kbh..

Var der forskel i lyden på dine hjemmelavede kobber kabler og dem du før brugte?

99.9999% massiv finsølv løfter lyden, i hvisse tilfælde ret voldsomt, specielt højtalere emd dome tweatere har glæde af at lyde lidt mere ud af kasse, da de kan have tendenser til nogen gange at lyde lidt inde lukket.

Hvis du har adgang til noget meget rent finsølv så prøv da at gå i krig med projektet, hvis du lave det rigtigt burde du vinde enormt ved det.Wink

Det er altid sjovt at høre om folks erfaringer, man burde lave en DIY kategori her inde.

Jeg havde ALDRIG planer om at lave mine egne kabler, men da jeg fandt ud af at, det var meget svært at købe færdigt kabel på rule der bare var så meget bedre, og virkelig den forskel, hvor kunden følte at det var de ekstra 2-500 kr. mere værd pr. meter var det ikke andet end at gå igang.
MEN pas på, det kan være en rigtig dyr hobby, for man finder hele tiden nye måder at forbedre på, og bedre stik mm. Så det kan hurtigt løbe op.
Mvh.Christian

CSN Teknik

Integra.Elac.Velodyne.MKSound.KEF.CSN CustomCables.
Til top
SLETTET_20120103 Se dropdown menu
--
--

Oprettet: 14-Oktober-2007
Sted: Odense
Point: 6191
Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-December-2009 kl. 18:45
Hej Christian.

Jeg har KUN hørt mine egne kabler..

20k for en strømrenser? - det er sq da fuldstændig gak gak, eller bruges der udelukkende komponenter fra Duelund?
Til top

Besvar Besvar Side  <1 2345>

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu