|
Master and Commander UHD |
Besvar ![]() |
Side <12 |
Forfatter | ||
Jonas_h ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 11-Marts-2011 Status: Offline Point: 4496 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|
Da et Troldtektloft er absorberende, så vil lyden magisk forsvinde :)
|
||
![]() |
||
Munch ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 23-Juni-2018 Sted: Vejle Status: Offline Point: 5369 |
|
Det er ikke min oplevelse med de upfiring højttalere jeg har på mit Panasonic 65 GZ2000. Det eneste der blir dæmpet med troltekt, er den dominerende bas i 100-200 Hz, og det er nu meget rart.
|
||
Fed bio med 65” Pana Oled TV, surround med Marantz og B&W gulvhøjttalere, center og væghøjttalere, XTZ sub
|
||
![]() |
||
Jonas_h ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 11-Marts-2011 Status: Offline Point: 4496 |
|
Interessant. Troldtekt selv siger, at de absorberer stort set alt. ![]() |
||
![]() |
||
Munch ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 23-Juni-2018 Sted: Vejle Status: Offline Point: 5369 |
|
Det er ikke min oplevelse. Flyttede fra et hårdt træloft som gik op i spids. Og forskellen til troltekt loftet er enormt. Din egen tale lyder anderledes. Klap i hænder kan ikke høres. Og jeg fik bugt med den kedelige rungen af bas, og har nærmest fået helt ny meget dyb bas i højttalerne. Jeg har ikke målt noget, men ørerne siger at upfiring lyd fungerer sammen med Atmos i TV’et. Og det lyder så godt, at jeg overvejer at sende surround anlægget på pension.
Hvad betyder tallene i skemaet?
|
||
Fed bio med 65” Pana Oled TV, surround med Marantz og B&W gulvhøjttalere, center og væghøjttalere, XTZ sub
|
||
![]() |
||
|
Tallene siger, at alle frekvenser dæmpes (dvs. ikke reflekteres). 1 er 100% dæmpning og 0 er 0%.
Det du siger med tale og klap bekræfter jo også, at Troldtekt dæmper mere end bare bas (men modsiger samtidigt at du tidligere siger at det kun dæmper 100-200hz). Uanset: Jeg ville ikke anbefale upfiring med et Troldtektloft.
|
||
![]() |
||
|
Ja det er klart det dæmper lyde. Jeg havde så ingen virkning på upfiring højttalerne i min tidligere bolig med hårdt træloft, sikkert fordi der var skrå loft op i spids, så det kan så heller ikke anbefales. I det hele taget er nybyggeri en stor udfordring for hjemmebio.
|
||
|
||
![]() |
||
Bromberg5 ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 16-November-2012 Sted: Høng Status: Offline Point: 3794 |
|
Præcis - den har alle dage været min reference af samme grund. Der er mere Atmos effekt der end i mange atmos film. Den er vild
|
||
![]() |
||
Supergris ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 10-December-2006 Sted: Esbjerg Status: Offline Point: 1495 |
|
Hvordan forklarer du så angivelsen af en værdi på 1,05 i skemaet for specifikationer for NRC under Ultrafin struktur?
Redigeret af Supergris - 15-September-2025 kl. 22:41 |
||
Min hjemmebio:
Sony HW65ES, GrandView 112" lærred, Vincent LS-310 fronter, Vincent LS-112 sub, Vincent LS-206 center, B&W Solid surround, Sony DA5400ES, Primare A 30.5, Nvidia Shield TV. |
||
![]() |
||
|
Det er pga. målemetoden og standarden for hvordan man regner det ud. Kort sagt, så tager udregningen udgangspunkt i overfladearealet for de akustikpaneler som bruges i målingen når absorptionskoefficienten skal findes. Det tager dog ikke højde for, at akustikpanelerne har en dybde og kanterne også absorberer. Så du ender med en udregning som "tror" der er mindre absorberende materiale end hvad der reelt er og så får du nogle værdier der ikke helt giver mening. Læs evt. mere her: Measuring Acoustic Absorption | Custom Audio Designs (Første Google-link jeg fandt. Der er sikkert bedre beskrivelser andre steder) |
||
![]() |
Besvar ![]() |
Side <12 |
Skift forum | Forum-tilladelser ![]() Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum |