recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Surround
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Matche processer og effektforstærkere
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Matche processer og effektforstærkere

 Besvar Besvar
Forfatter
Besked
AsgerSJ Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger
Avatar

Oprettet: 12-November-2021
Sted: Odense
Status: Offline
Point: 8
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér AsgerSJ Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Matche processer og effektforstærkere
    Sendt: 23-April-2022 kl. 11:31
Hej,

Jeg har en NAD m17v2 og en Gamut D200 til at drive fronterne. Herudover har jeg nogle AUDIOPHONICS MPA-S250NC XLR (Hypex NCore) til at drive center, bag og surround kanalerne.

Det virker dog som om der er væsentlig mere gain i Gamut'en, der spiller væsentlig højere en NCore modulerne. Jeg har derfor været nødt til at dæmpe denne med 12db for at få den til at matche NCore modulerne nogenlunde...

Det betyder at der ikke kan spilles ret højt (nok højere end konen synes om), men lyder super godt...

Som jeg lige kan se det kan NAD'en give 2V+ på XLR udgangene og NCore modulerne skal umiddelbart bruge 1,66V for at blive fuldt udstyret. Kan de bare ikke spille højere, eller er der noget der ikke matcher?

Vil en buffer evt. med lidt gain imellem NAD og NCore hjælpe?


PS.
Højttalerne er:
Front: System Audio 2K
Center: System Audio Exact
Surround og bag: System audio Talent.
SUB 2x15" Dayton Audio hjemmebyg
Til top
Mefisto Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 18-August-2016
Status: Offline
Point: 1639
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Mefisto Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-April-2022 kl. 14:17
Hvis de opgivne specs er til at stole på og dine xlr kabler er fobundet rigtigt, burde forforstærkeren virke uden problemer med ncore modulerne.

Så, Ud fra det du har skrevet kan jeg ikke få øje på noget forkert, andet end at det ikke er tydelig hvor mange volt forforstærkeren kan give på -rca- bøsningerne. - Hvis den kun kan give 1v (gæt, for eksemplets skyld) og din Gamut er reduceret til 23db gain, så kan du kun få 14v ud af den. Det er 24,5w ind i 8ohm. Måske er det der problemet ligger?

EDIT: Kommer til at tænke på at ud-spændingen på rca vs xlr i teorien kan være mismacthed så man skal have effektforstærkere med forskelligt gain for at få dem til at spille lige højt, - men hvis du ikke har noget at måle med, eller ved hvordan så bliver det hurtigt en gætte konkurrence. Du kan måle det med et voltmeter og en prøvetone, hvis du slår eq fra og sætter level trim på 0db.


Redigeret af Mefisto - 23-April-2022 kl. 14:31
Til top
AsgerSJ Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger
Avatar

Oprettet: 12-November-2021
Sted: Odense
Status: Offline
Point: 8
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér AsgerSJ Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-April-2022 kl. 15:07
Problemet er, at når GAMUT'en er reduceret til de 23db, matcher den med NCore modulerne inden for nogle få DB, når jeg kalibrer lyden.

24w giver meget god mening mht. det reducerede lydniveau.

Det eneste jeg har kunnet finde om RCA output er denne lidt tekniske beskrivelse
For each channel, the bus audio signal is applied to the non-inverting input of an LME49725 op amp (OP1) in closed-loop negative feedback configuration, having a gain of 2. The output is fed to the RCA output as well as to the inverting input of another LME49725 op amp (OP2) in inverting amplifier configuration, having a gain of 0.5, while the output of this is fed to the negative (2) terminal of the XLR output. Then, the output of the second op amp goes to the inverting input of a third LME49725 op amp (OP3), also in inverting amplifier configuration, having a gain of unity, and the output of this is fed to the positive (3) terminal of the XLR output.

In plain words, OP1 doubles the amplitude of the signal but does not change its polarity and applies it to the RCA output. Then, OP2 halves the amplitude of the RCA signal, inverts its polarity and applies it to the negative terminal of the XLR connector. Lastly, OP3 simply reverts again the polarity of the signal, without changing its amplitude, and applies it to the positive terminal of the XLR connector.

Det kan være jeg skulle forsøge med en RCA til XLR converter ifølge ovenstående burde signalet være dobbelt så højt på RCA udgangen.

Jeg tænker umiddelbart at XLR kablerne sidder korrekt. 
Til top
FLarsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 31-Maj-2006
Sted: Østjylland
Status: Offline
Point: 1473
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér FLarsen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-April-2022 kl. 15:35
Oprindeligt skrevet af AsgerSJ AsgerSJ skrev:

Hej,

Jeg har en NAD m17v2 og en Gamut D200 til at drive fronterne. Herudover har jeg nogle AUDIOPHONICS MPA-S250NC XLR (Hypex NCore) til at drive center, bag og surround kanalerne.

Det virker dog som om der er væsentlig mere gain i Gamut'en, der spiller væsentlig højere en NCore modulerne. Jeg har derfor været nødt til at dæmpe denne med 12db for at få den til at matche NCore modulerne nogenlunde...

Det betyder at der ikke kan spilles ret højt (nok højere end konen synes om), men lyder super godt...
Jeg har ikke læst op på dit udstyr, men læser dette som at du har dæmpet på Gamut D200. Hæv de “svage” kanaler i m17, kan det ikke hjælpe. Hvis M17 ikke kan hæve 12dB kan der ændres noget begge steder (kunne være -4dB og +8dB). 
Hvad er forskellen på en musikelsker og en audiofil?

En musikelsker har et anlæg for at høre sin musik.

En audiofil har musik for at høre sit anlæg.
Til top
AsgerSJ Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger
Avatar

Oprettet: 12-November-2021
Sted: Odense
Status: Offline
Point: 8
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér AsgerSJ Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-April-2022 kl. 15:54
Jeg kan desværre ikke hæve output til NCore modulerne yderligere, så den eneste mulighed er at reducere output til Gamut'en enten i NAD'en eller i GAMUT'en. Valgte det sidste da det er en analog reduktion og der niveaumæssigt så kun er lidt forskel imellem output på de forskellige forstærkere - dvs. de spiller alle lige lavt Cry
Til top
Frank13 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 07-Juli-2017
Status: Offline
Point: 1094
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Frank13 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-April-2022 kl. 07:32
Har du prøvet at lade m17 justere level?

Til top
Potter Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 23-Juni-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 3353
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Potter Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-April-2022 kl. 08:39
Hvordan ser input impedanserne ud på de Hypex Ncore moduler og output impedanserne NAD M17 ud?

Jeg kender Gamut D200 kanske godt og m.fl og man kan ændre følsomheden inden i, i 4 steps 0db. -  -6db. -12db. -14db.

Eller omsat til spændinger 0.77, 1.55, 3.1 og 3.9volt



4 stk.JLAudio Fathom F113v2 SUBWOOFERE| LG OLED 83 | OPPO UDP-203 | Yamaha RX-A3060 Dolby ATMOS/ DTS-X 7.2.4 - 4 stk. SA Exact | 2x SA 720 | 4x SA Talenter |2 stk. Primare A60 Effektrin
Til top
AsgerSJ Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger
Avatar

Oprettet: 12-November-2021
Sted: Odense
Status: Offline
Point: 8
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér AsgerSJ Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-April-2022 kl. 09:02
@Frank13, Jeg lader forstærkeren justere level, dog via Dirac (den er blevet opgraderet til v2).

@Potter, Jeg har reduceret Gamut'ens følsomhed ned med -12 db for at matche NCore modulerne. Uden reduktion på de 12 db er niveauet fint, så øvelsen går egentlig på at få løftet NCore modulerne op i niveau.

Output på M17 er:
XLR >2 Vrms
Maximum output level >8Vrms into 600Ω
Side 2

NCore NC252mp

Input Impedance (Either input to ground)  47k Ω

https://www.hypex.nl/documenten/download/2372

Side 7.


Til top
 
 Besvar Besvar
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu