Forfatter |
Emne Søg Emne-funktioner
|
brilleabe
Bruger
Oprettet: 29-Maj-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 69
|
Emne: MCE med dobbelt DVB-T tuner Sendt: 13-Maj-2007 kl. 09:00 |
Jeg har et meget velfungerende mediacenter. Jeg bruger en Hauppauge WinTV PVR-500MCE tuner til 19" LCD og 21" CRT (20 år gammelt b&o).
Kvaliteten er egentlig helt ok - når man tager i betragtning at det er et analog signal. Derfor har jeg naturligvis fulgt med i diverse tråde omkring digitalt tv på pc'en. Mit problem er at jeg ikke vil nøjes med en enkelt tuner og med TDC kabeltv + selector/floppyTV bliver det sgu for dyrt og besværligt.
Men så kom jeg til at tænke på DVB-T - jeg vil kunne fange dr1+dr2+tv2 med en sådan og faktisk er 90% af mit TVkiggeri på disse kanaler.
Derfor vil jeg prøve at lave en løsning hvor jeg køre med en dual dvb-t tuner i MCE og jeg vil så stadig bruge min annaloge tuner i det sjælne tilfælde at jeg vil se noget på en anden kanal (evt via wintv eller ligende). Jeg er godt klar over at mce ikke kan klare analog/digital samtidig.
Spørgsmål:
1. Hvordan klare MCE en dobbelt DVB-T løsning ? Hvordan er det med undertekster, EPG, lyd mv. Er der evt nogen som har nogen erfaringer med dette?
2. Er der nogen som kan anbefale / har erfaringer med en god dobbelt DVB-T tuner? Jeg har googlet lidt og checket edbpriser (se link) Der er pt ikke så meget at vælge imellem.
http://edbpriser.dk/Products/Listproducts.asp?Sort=&Gall ery=true&Page=&ID=45&Parent=2&Lastdays=& Soegeord=dual+dvb-t&Producent=0&Line=&Model=& ;Accessory=&AccessoryTo=&Review=&Max=&Rating =0&Type=&Value=&Bundle=&True7226=&Sorted 109=&True1912=&True25670=&True12644=&Directi on109=2&True12627=&True1911=&Trueval25670=96770& amp;Trueval7226=45636&Equal42=&True2297=&Trueval 2297=30932&Trueval12644=94859&Trueval1911=28193& Trueval12627=94826&True6143=&Trueval6143=42110&T rueval1912=28196&Trueval1915=28200&True1915=&x=2 8&y=11
3. Kan i anbefale et godt program til hvis jeg en gang imellem vil se/optage noget via mit analoge kort (TDC kabel)?
4. Kan man i københavn (2400) evt fange nogle svenske kanaler via DVB-T?
5. Er der andet jeg skal overveje hvis jeg kaster mig ud i det?
6. Er en lille antenne under skrivebordet nok - eller skal jeg til at bikse med noget større for at få det til at virke? (Det kommer naturligvis an på modtagerforholdene - men er der nogen der har erfaringer med DVB-T i københavn - med en lille indendørs antenne)
mvh /brille
|
 |
avh
Guld medlem
Oprettet: 29-Juli-2005
Point: 2891
|
Sendt: 13-Maj-2007 kl. 10:13 |
Var det en mulighed i at tænke på at bruge et DVB-C TV-kort og modtage de danske kanaler den vej? De er freetoair i TDC-kabel.
Prisen for et DVB-C uden ca-interface/cam er samme pris, som et DVB-T kort. Eks. på DVB-C tvkort, technotrend c1500 (kan senere udbygges med ca-interface/cam).
|
DVBviewer, Technotrend DVB-S2, Technotrend CT2-4500 DVB-T2, TeVii s470 DVB-S2, Anysee T2C DVB-T2
|
 |
Badsted
Guld medlem
Oprettet: 25-November-2004
Sted: Ølstykke DK
Point: 1042
|
Sendt: 13-Maj-2007 kl. 12:19 |
brilleabe skrev:
1. Hvordan klare MCE en dobbelt DVB-T løsning ? Hvordan er det med undertekster, EPG, lyd mv. Er der evt nogen som har nogen erfaringer med dette?
3. Kan i anbefale et godt program til hvis jeg en gang imellem vil se/optage noget via mit analoge kort (TDC kabel)?
|
Ad 1. MCE kan godt arbejde med dobbelt DVB-T tuner, men kan ikke vise DVB undertekster , hvilket leder til det næste punkt:
Ad 3. Jeg (og mange andre herinde) bruger DVBViewer til DVB-T signalet med stor succes. Der er undetekster og med det rigtige skin ligner det MCE's brugergrænseflade meget.
Der er rigtig mange lange og gode indlæg vedr. dette emne herinde...
Med venlig hilsen Henrik Badsted
|
 |
Ken_T
Guld medlem
Oprettet: 14-April-2006
Point: 1757
|
Sendt: 13-Maj-2007 kl. 15:06 |
Ja, man skal jo ikke glemme muligheden af, at et DVB-T kort kan optage 3 programmer på een gang fra 3 tv stationer, selv om der kun er 1 tuner (hvis det er de danske kanaler) . Derfor er behovet for 2 tunere mindre ved DVB-T.
|
 |
gensplejs
Guld medlem
Oprettet: 08-Maj-2008
Point: 558
|
Sendt: 06-November-2008 kl. 10:25 |
"optage 3 programmer på een gang fra 3 tv stationer"
HUH???!?!?? det kan min sku ikke... ikke i windows media
center anyway....
|
 |
Henrikmh
Bruger
Oprettet: 16-Januar-2008
Point: 63
|
Sendt: 06-November-2008 kl. 16:24 |
gensplejs --> WMC kan nok ikke nej, men eftersom at de danske kanaler såvidt jeg husker ligger på samme MUX skulle det kunne lade sig gøre med andet software som DVBViewer.
DVB-T tekster er understøttet i Windows Media Center med TV-pack opdateringen, som dog kræver lidt snilde at få fat i ;-)
|
 |
fltk
Platin medlem
Oprettet: 04-Februar-2004
Point: 10596
|
Sendt: 06-November-2008 kl. 16:36 |
Ken_T skrev:
Ja, man skal jo ikke glemme muligheden af, at et DVB-T kort kan optage 3 programmer på een gang fra 3 tv stationer, selv om der kun er 1 tuner (hvis det er de danske kanaler) . Derfor er behovet for 2 tunere mindre ved DVB-T.
|
Kun det svageste led i PCen (måske harddiskens eller USB controllerens hastighed etc.) sætter grænsen for hvor mange samtidige optagelser der kan finde sted, blot kanalerne befinder sig på samme mux, og det er ihvertfald intet problem med de 4 nuværende kanaler.
Flemming
|
Samsung UE55F7005 AX Quadbox med 3x DVB-C/T2 og 1x S2 med OpenVix Dune HD Realbox 4K HTPC/Terratec DVB-C/-T/DVBViewer Thomson THA100
|
 |
jonaskp
Guld medlem
Oprettet: 20-Juli-2006
Sted: Brønshøj
Point: 2272
|
Sendt: 06-November-2008 kl. 17:52 |
Henrikmh skrev:
gensplejs --> WMC kan nok ikke nej, men eftersom at de danske kanaler såvidt jeg husker ligger på samme MUX skulle det kunne lade sig gøre med andet software som DVBViewer.
DVB-T tekster er understøttet i Windows Media Center med TV-pack opdateringen, som dog kræver lidt snilde at få fat i ;-)
|
MediaPortal kan også . Har ingen problemer med at optage de 4 danske free-to-air kanaler (DR1, DR2, TV2 og DR Update), ved kun at bruge en DVB-T tuner. Og her er undertekster (ligesom DVBViewer) understøttet som standard.
[edit]Forresten er det kort jeg har et Terratec Cinergy 2400i med dual tuner. Jeg har aldrig haft brug for dual tuner funktionen, grundet ovenstående, men det har virket fremragende og ganske uden problemer.
Redigeret af jonaskp - 06-November-2008 kl. 18:03
|
 |
Helmø
Super bruger
Oprettet: 27-August-2004
Point: 303
|
Sendt: 08-November-2008 kl. 22:49 |
Jeg skal lige forstå: Det er KUN MediaPortal og DVBViewer som kan optage fra DR1, DR2, TV2 og DR Update samtidigt med en enkelt DVB-T tuner - MCE kan IKKE?
|
 |
enand
Guld medlem
Oprettet: 18-Januar-2006
Point: 819
|
Sendt: 08-November-2008 kl. 23:18 |
Du kan ikke tage Sverige på en stueantenne. Måske har I en gammel antenne på taget, du kan få listet en nedføring ned fra?
Jeg kan i Brønshøj tage de svenske kanaler men det kræver altså en større udendørsantenne. Til overflod får du SV TV6 med i købet (mange film, Champions League fodbold).
Mvh.
|
 |