recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Recordere, afspillere og foto > Microsoft Media Center, MCE og HTPC
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Mediacenter for begyndere, tak
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketMediacenter for begyndere, tak

Besvar Besvar Side  123>
Forfatter
Besked
Maggerholm Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 22-April-2005
Sted: Herlev
Status: Offline
Point: 1677
Direkte link til dette indlæg Emne: Mediacenter for begyndere, tak
    Sendt: 02-April-2006 kl. 14:36

Jeg går med tanken om at bygge et medie center selv, men kan ikke helt finde ud af, om den er sådan en vidunder-maskine som jeg går og tror.

Og jeg ved ikke så meget om det.

Så jeg søger links til gode besrkivelser af mulighederne med et mediacenter og links til hvilken hardware der bør være i et sådan monstrum.

Mener at have set et link til "godkendt" MCE hardware herinde, men jeg kan ikke lige finde det igen.

Ideen med at man kun programmere den via nettet, hvis man lige finder ud af at der komemr noget man geren vil se, mens man ikke er hjemme, tiltaler mig.
Det kan man da, kan man ikke?

Hvordan med redigering, hvis vi betragter mediacentret som en recorder.
Egner den sig bedre eller dårligere end en egentlig recorder (har en 710'er i forvejen).

Er der f.eks mulighed for a-b redigering og lignende?
(så man ikke skal ud i "almindelig XP", og foretage traditionel PC redigering).

Er det ikke rigtigt forstået, at MCE er et almindeligt XP styresystem med en "skal" udenover, til når den skal virke som mediacenter?
Altså, vil den kunne erstatte en almindelig PC, og så "forvandles" til mediecenter (de fine simple menuer man ser på de fleste screenshots af MCE), når det er nødvendigt?

Det er ikke meningen I skal svare på alle mine spørgsmål (De er sikkert stillet før, jeg kunne bare ikke lige finde det jeg søgte), men meget gerne smide links til sider (eller fora) der har gode beskrivelser, så man kan få den basale viden.

Hvordan vil et mediacenter se ud på et almindeligt (4:3) TV via s-video?
(har også en projektor, så fladskærm er ikke lige det første jeg står og skal have købt. Projektoren vil selvfølgelig kunne bruges i forbindelse med filmkiggeri, men til tv-optagelser er det vist lige fråds nok, og bøvlet med mørklægning)

Er det for stor en investering, der vil blive udnyttet for dårligt over almindeligt TV med s-video?

Mvh Michael

Redigeret af Maggerholm - 02-April-2006 kl. 22:10
Integra DTR-80.3, Jamo THX One, Toshiba HD-EP30, Panasonic DMP-BDT 310, Xbox 360, Wii, ATV4, Chromecast 2nd gen, iPad mini, iPhone 5s, Panasonic TX-P55VT30Y, Harmony Elite
Til top
PLBDK Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 17-September-2005
Sted: Denmark
Point: 74
Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-April-2006 kl. 21:55

Hej Michael, prøv at tjek månedsbladet GEAR fra marts-2006. Her er der en komplet brugsanvisning til hardware-delen i et mediecenter.

Forvent dog ikke at få et system der kan erstatte en mærkevare-harddiskoptager, det er styresytemet/MCE alt for ustabilt til. Mediecenteret er ganske rigtigt et program du starter op fra XP og du har så en række multimediefaciliteter, bla. en basal harddiskoptager. Du kan dog overhovedet ikke redigere i optagede programmer men skal ud i XP og starte et redigeringsprogram op, feks. Movie Maker 2.0 som medfølger. Du skal regne med at billedet jævnligt fryser, fjernbetjeningen ikke virker mv. En rigtig god ting er dog den indbyggede kanaloversigt som gir alle tiders overblik over alle udsendelser på alle kanaler i 2-3 uger frem, hvis internettet er tilkoblet. Du kan få info om alle film der sendes ved tryk på 1 knap og du kan sortere indenfor film, sport, nyheder mv. Det er rigtig godt.

MVH Peter.

Til top
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-April-2006 kl. 22:10
Hmm, er det så ustabilt som du der skriver?

Har godt nok hørt folk nævne problemer, men hvis det hele er sat rigtigt sammen, så er det da ikke acceptabelt, med disse fejl.

Er det hardwarekonflikter i folks egensammensatte maskiner, eller er det ligeså slemt i færdigkøbte komplette maskiner.

Egentlig underligt at Microsoft ikke har formået at indbygge en form for redigering.
A-B klipning fra min Sony recorder virker da egentlig ganske simpelt, og burde vel være det mindste problem at implementere på en PC.

Hvad er folks mening?
Er man tilfreds med sit mediacenter, eller vilel man inderst inde hellere have købt en recorder?
(jeg ved at det faktum at man har smidt mange penge efter maskinen, selvfølgelig kan være med at at man gør hvad man kan for at holde at apparatet, men hvis sandheden skal frem, er der så for meget ustabilitet og bøvl med det?)

Jeg har fundet frem til "The Green Button", hvor der vist er meget information at hente, men jeg har ikke fået kigget på det endnu.

Hvis jeg sørger for at købe et tunerkort med hardware encoder, vil jeg så kunne lægge ud med at konvertere mit nuværende system med AMD 1800+ XP, 512MB ram, ESC K7S5A bundkort, og et GF 6600GT gfx kort til et mediacenter?

Altså lige vente med ny CPU, bundkort, grafikkort og se om det er for ustabilt for mig.

Eller vil disse ældre dele måske netop være årsagen til en eventuel ustabilitet?

Mvh Michael

Integra DTR-80.3, Jamo THX One, Toshiba HD-EP30, Panasonic DMP-BDT 310, Xbox 360, Wii, ATV4, Chromecast 2nd gen, iPad mini, iPhone 5s, Panasonic TX-P55VT30Y, Harmony Elite
Til top
PLBDK Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-April-2006 kl. 23:11

Tror nok at den hardware du refererer til er lidt for svag. Den maskine jeg har afprøvet var en færdig maskine fra Packard Bell, model Imedia MC H1519 med Intel Pentium 4-524, 3GHz med Hyper thread. 1 GB-ram, ASUS tunerkort mv.

Maskinen var kraftig nok, men MCE'en skulle genstartes en gang imellem da den blev mere og mere sløv efter 1 times tid. Jeg må dog sige at jeg ikke brugte tid på optimering/tuning af XP overhovedet idet jeg forventer at et færdigkøbt system bør virke fra starten.

Jeg mener dog stadig at en HTPC stadig er lidt på hobbystadiet og måske kan være sjov at lege med hvis man har tid, men det niveau man har nået nu er ikke sammenlignelig med en færdig harddiskoptager. Måske MS-Vista sammen med den rigtige hardware er en seriøs udfordrer til en færdig harddiskoptager når den engang kommer. Derudover er Intel jo på vej med nye krav og definitioner på et mediacenter (kaldt VIIV) som måske er en løsning på en stabil maskine.

MVH Peter.

Til top
Helmø Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 27-August-2004
Point: 303
Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-April-2006 kl. 09:32

Har også en tid gået og ventet på VIIV - men er efterhånden begyndt at tvivle på det. Det virker som det rene luft - ikke meget nytænkning...

http://www.theinquirer.net/?article=30647

Til top
Binnerup Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 26-September-2005
Point: 1137
Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-April-2006 kl. 09:56

Helmø: Flere af os har i laaang tid sagt glem VIIV - der har været flere der har givet udtryk for at de mente folk skulle vente med at handle, da VIIV snart var her.

VIIV er (hele?) tre ting:

- En spefikation af minimumskrav for hardware, som dels låser til Intel, og dels er dækket af 2/3 af alle HTPC'ere i forvejen. Tænk dig lidt om når du skal have HTPC, og så har det overhovedet ingen betydning.

- Slukning af skærm når du laver en af deres nye "smarte" instant on ting. Efter min mening er det totalt tåbeligt, skidtet bruger jo stort set samme mængde strøm om du slukker for skærm output eller ej, så hvorfor ikke bare lade maskinen stå tændt 24/7, det er stort set samme resultat alligevel, så kan du sætte din maskine til at dvale harddiske osv. og måske noget speedstep så blæsere osv. kører ned i hastighed når maskinen ikke bliver brugt. Alt i alt ligegyldigt.

- Mute af lydkort i instant on. Betyder det noget? Jeg har alligevel en receiver der er koblet til som skal slukkes, og med mindre at maskinen har indbygget forstærker, så er det også ligegyldigt - og VIIV indeholder ingenting omkring sammenknytningen af forstærker og PC'er.

Efter min mening er det langt mere brugbart at køre S3 strømstyring med hardware der gør det ordentligt - det er et stort problem på mange bundkort, og diverse hardware der forhindrer at det fungerer korrekt, men igen overhovedet ingen relation til VIIV.

Så VIIV - glem det - det er et tåbeligt reklamestunt, men det ser ud til at det virker, folk hopper på den.

Mvh

Brian

Til top
MCenterFreak Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 09-Februar-2005
Point: 5446
Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-April-2006 kl. 18:30

#PLBDK

Det er jeg ikke enig i!

Du siger:

"Forvent dog ikke at få et system der kan erstatte en mærkevare-harddiskoptager, det er styresytemet/MCE alt for ustabilt til. Mediecenteret er ganske rigtigt et program du starter op fra XP og du har så en række multimediefaciliteter, bla. en basal harddiskoptager. Du kan dog overhovedet ikke redigere i optagede programmer men skal ud i XP og starte et redigeringsprogram op, feks. Movie Maker 2.0 som medfølger. Du skal regne med at billedet jævnligt fryser, fjernbetjeningen ikke virker mv."

Der er mange ting jeg er utilfreds med i MCE, men at det skulle være ustabilt det er forkert. Jeg har to maskiner kørende. En gammel Pentium M4 og en ny Dual Core. De er begge "Rock Solid"! Den gamle maskine er lidt langsom til at reagere, har også kun 512 mb RAM, men optager delen fungerer 100% stabilt. Sætter jeg den igang med en masse ting på en gang kan det virke som om den er gået i stå, men kikker man bagefter på de optagelser den var i gang med, så var der ikke så meget som et enkelt billedudfald!

Den nye maskine kan optage 2 programmer, afspille en DVD, og en anden bruger kan sidde og streame en optagelse fra den, SAMTIDIGT, og uden den så meget som hoster!

Fjernbetjeningenerne har aldrig givet givet problemer, de virker hver gang

Jeg tror at årsagen til at nogele maskiner kører ustabilt er den kendsgerning at folk får dem installeret forkert, dvs med Hardware der ikke er supporteret eller der bliver benyttet drivere der ikke er tiltænkt MCE (det ved jeg, jeg har selv haft et ustabilt system, viste sig at jeg kørte med forkerte Nvidia drivere). En anden årsag er at man installerer alt muligt på computeren, hvilket efterhånden får maskinen i knæ. Men det er jo ikke MCE's skyld

Til top
TheCrazyGolfer Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 19-Oktober-2005
Point: 263
Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-April-2006 kl. 18:45

Hey MCenterFreak

Hvilken maskine er det du har? Størrelse, RAM osv.. Er der nogen steder man kan læse om dit setup?

Samsung UE48HU7505 48" TV
Sonos Playbar
Sonos Subwoofer
Sonos Play 1 baghøjtalere
Chromecast Ultra
Waoo smart wifi 300/300MB
100% streaming - ingen TV boks eller antennekabler
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-April-2006 kl. 18:50
Lyder godt at du er tilfreds med dine mediacentre MCenterFreak

Kan du sige noget om, om mit gamle hardware er helt ubrugeligt til at få en ide, om et mediecenter er noget for mig?
Er med på, at det som minimum kræver et TV kort med hardware encoder.

Hvad med redigering?
Er det som PLBDK nævner umuligt at redigere i MCE delen?
Så man skal ud i et "rigtigt" redigeringsprogram.
Og er det så slemt og besværligt som jeg frygter?

Bør en mediecenter løsning være dedikeret dertil?

Altså så den ikke kan bruges til almindelig brug i det daglige, og som mediacenter, når man skal se lidt film, eller optage et program.

Så man undgår "alt muligt" som til sidst får maskinen i knæ.

Eller bør man bare formatere regelmæssigt?

Mvh Michael
Til top
PLBDK Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-April-2006 kl. 21:00

OK, MCenterfreak!

Du har så et system der er stabilt, hvilket jeg også mener bør kunne lade sig gøre. Nu har jeg kun den ene erfaring med en færdig købt maskine hvor det hele var installeret på forhånd, og her blev jeg som sagt ikke imponeret af stabilitet og brugervenlighed nærmest tværtimod.

Havde jeg beholdt maskinen var Norton antivirus mv. blevet afinstalleret og dette kan måske gøre en forskel, men den nævnte hardware burde dog kunne klare en smule antivirus uden XP oa. totalt går i stå og fryser. Optagelserne kørte godt nok færdig i baggrunden selv om billedet var frosset, men det er jo ikke sådan man ønsker systemet skal køre. Når man satte en færdigkøbt DVD-film i drevet kom der sort skærm og man måtte ud i XP for at se filmen via PowerDVD.

Brænding til DVD fra harddisken er ligeledes lysår fra mulighederne i en mærkevare-harddiskoptager og udover dette kører Microsoft med sit eget mpeg2 system, som de kalder dvr-ms og som fylder en tønde land. Hertil findes dog konverter-codecs så man får den ægte vare og som gør den endelig fil mindre.

MVH Peter.

Til top
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-April-2006 kl. 22:58

Vedlagte billede er hvad min "gamle maskine" indeholder. Den bruger jeg hver dag. Den optager Fjernsyn For Dig hver dag per auto (Det er virkelig vigtigt, går det galt er jeg ikke populær, men det er ALDRIG SKET bortset fra de gange hvor jeg har klokket i det)

Der er installeret en Hauppauge 500 dual tuner, og det kører som smurt i Bornholmsk Sildeolie.

Redigeret af MCenterFreak - 04-April-2006 kl. 23:01
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-April-2006 kl. 23:39

Min "nye maskine"

Er en Aldi/Medion 8800 med Hauppauge PVR1300 Hybrid kort/1 gb ram/Intel D processor

Det kører fint, men min UHF antenne er skod, så derfor hak, hak i billedet

Det er absolut ikke MCE eller TV tuner kortet der er skurken her, men antennesignalet.

Er ved at indkøbe en ny antenne, men venter til problemerne med Undertekster på DVB-T er løst.

#Maggerholm

Det er ret uoverskueligt hvorledes man skal redigere i sine optagede programmer (de heder DVR-MS til efternavn), der var en der sagde MovieMaker, men det er ikke korrekt, den kender ikke DVR-MS. Så er der forskellige andre programmer, men min erfaring er at de alle er mildest talt ustabile og nærmest ubrugelige. 

Du har ret i at man ikke bør "svine" sin computer til med alt muligt skramel. Med det mener jeg: Installer Office hvis det er nødvendigt og brug det, ingen problemer. Men hvis man finder diverse "spændende" programmer på nettet og installerer dem, så er man dømt til at få problemer, også hvis man afinstallerer dem!

#PLPDK

Hvis du havde Norton Antivirus installeret forstår jeg godt du er utilfreds. Det er skod!!

Jeg kan sige det samme om Panda Platinium osv. Og det med ærgerlse, jeg har betalt for begge dele.

Nu har jeg skiftet til Grisoft AVG (igen en betalt version) DET Fungerer fantastisk! AVG er anbefaleseværdig. Alt kører nu i fuld hastighed

Til top

Besvar Besvar Side  123>

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu