|
|
Besvar ![]() |
Side 12> |
Forfatter | |
KaNo ![]() Bruger ![]() ![]() Oprettet: 19-Marts-2006 Sted: Denmark Status: Offline Point: 60 |
![]() Sendt: 06-August-2007 kl. 20:50 |
Ok, here goes! Først og fremmest vil jeg helst undgå en lynchning af karakter for at stille samme spørgsmål som ca. 15000 andre indlæg har gjort før mig, men jeg har kigget, jeg har læst, jeg har forstået, men jeg er stadig ikke tilfreds! I denne gyldne tidsalder, hvor Internettet, streaming af nyheder, tv, serier m.m. er ved at vinde frem med hastige skridt har jeg valgt at tage springet. Jeg vil have en altmuligmaskine som jeg selv kan konfigurere til mit behov og er mildest talt træt af den fabrikskodede firmware, der er i f.eks. en Sony RDR-HX720. Så er det vist sagt
Jeg skal bygge min egen HTPC og den skal minimum kunne følgende: -Kunne tænde og slukke (hver gang) med fjernbetjening. Diverse: Selvom at dette indlæg sikkert ligner alle andre, ved jeg fra IT verdenen at processorer, bundkort, ram, grafik, m.m. altid opdateres hurtigere and man kan nå at tørre sin r..v, så her har vi chancen for at lave en liste over komponenter til en super HTPC, August/September edition 2007. På forhånd tak til alle som vil komme med input,
|
|
![]() |
|
avh ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 29-Juli-2005 Sted: Denmark Status: Offline Point: 2891 |
![]() |
Prøv at overveje om du skulle springe alt det analoge TV og tilhørende problemer over... Kun hvis du har kabel-Tv kan analog TV evt. være en ide... Men når du nævner HDTV kunne man lige så godt bygge en HTPC til digital modtagelse og med tilstrækkelig kraft også til at trække HDTV. Det vil for kabels vedkommende være samme hardware (tv-kort) til SDTV og HDTV... Det vil være enklere straks at se bort fra analog TV, det er tit dårligere billeder også ...
|
|
DVBviewer, Technotrend DVB-S2, Technotrend CT2-4500 DVB-T2, TeVii s470 DVB-S2, Anysee T2C DVB-T2
|
|
![]() |
|
KaNo ![]() Bruger ![]() ![]() Oprettet: 19-Marts-2006 Sted: Denmark Status: Offline Point: 60 |
![]() |
Tak for svaret avh, Jeg ville umidelbart også gerne springe direkte til digital, men jeg har Stofanet og fruen er allerede idag afhængig af at kunne optage fra bla. TV3, så gud ved hvad der sker hvis jeg pludselig tilbyder DVB-T og tre kanaler at vælge imellem Ellers er jeg naturligvis ude efter at høre folks meninger om processor, kompatibelt bundkort, kompatible ram, kompatibelt grafik kort, samt lyd kort....
|
|
KaNo
|
|
![]() |
|
Pizzabager ![]() Redaktionen ![]() ![]() Oprettet: 08-Januar-2007 Status: Offline Point: 1964 |
![]() |
Du kan godt få digital tv med stofa, floppy DTV klare den efter hvad jeg har hørt fint. der er en million tråde om hardware, jeg vil klart anbefale AMD, de er rimelig billige og fås op til 5000+ med en cpu som ikke bruger ret meget strøm og derfor ikke udvikler ret meget varme.. passivt køling kan lade sig gøre men er rigtig dyrt, hvis det samtidig skal passes ind i et lille kabinet.. men man kan godt lave en med aktiv køling som ikke siger ret meget. min siger næsten intet, det eneste man kan hører er en megt svag "luft" støj hvis alle vinduer er lukket, og man stikker øret ned til den, det er ikke noget man overhoved ville lægge mærke til hvis man ikke lige var opmærksom på det.. gider ikke find en masse hardware frem, det er der sikkert en masse andre som kan fortælle om :) |
|
![]() |
|
avh ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 29-Juli-2005 Sted: Denmark Status: Offline Point: 2891 |
![]() |
Du kan naturligvis også gøre det hele digitalt, et DVB-C TV-kort... Men du er oppe mod hårde odds, hvis skittet ikke virker... Hvis man holder sig til en clean løsning, uden overflødigt installeret på HTPC-en og den kun bruges til TV, kan man godt opbygge en stabil løsning, som også kan accepteres af fruen... Jeg kender det selv, der er ikke meget forståelse for "drift-problemer"... Men de bliver glade nok for løsningen, når den kører... Det kan blive nødvendigt med et særligt test-miljø for at være sikker på at tingene fungerer, iden løsningen sættes i "produktion" hos fruen. (ligesom med andre kritiske EDB-løsninger!) Prøv at søge lidt i dette forum, der er lige nogele tråde om opsætning af en løsning til stofa... Med hensyn til hardware kan ligeledes finde en del om emnet i dette forum. Se f.eks. efter en guide af ken-T...
|
|
DVBviewer, Technotrend DVB-S2, Technotrend CT2-4500 DVB-T2, TeVii s470 DVB-S2, Anysee T2C DVB-T2
|
|
![]() |
|
![]() |
Tak for svarene, Hvis vi lige opsummerer det hele, mener I at jeg skal satse paa digital tv og dermed skifte mit nuvaerende abb. hos Stofa? For lige at faa nogle facts paa bordet omkring CPU, idet den nok bliver foerste byggesten i projektet - er det en AMD eller Core 2 Duo I anbefaler? Jeg har altid vaeret mest til Intel, men vil selvfoelgelig have det bedste, saa hvis det er idag er AMD maa det jo blive saadan en! PS.
|
|
KaNo
|
|
![]() |
|
![]() |
Der findes nogle prisgunstige motherboards med on board grafik, f.eks. fra Asus og MSI med integreret grafik og HDMI udgang... Disse motherbaord er til AMD, prøv at kigge på en AMD CPU i 0.065 teknik af hensyn til energibesparelse og støj... Problemet med disse motherboard er der er kun 2 PCI slot, som må tages i betragtning ved valg af TV-kort... Softwarevalget er vigtigt, f.eks. har MediaPortal en direkte klient/server løsning... Undertekster løses kun pt. ordentlig af DVBviewer... Endelig skal der jo laves en ordentlig styring via remote enhed og strømstyring, så HTPC kun kører når den optager eller når man ser Tv med den... |
|
|
|
![]() |
|
![]() |
Efter at have nærstuderet AMD x2 versus Intel Core 2 Duo tror jeg nu nok at det bliver en Intel. Jeg står nu med kravet at det skal være et bundkort som understøtter LGA775 soklen og har i samme åndrag besluttet at måden på at lave en opgraderbar HTPC er at vælge løse komponenter. Delene må så være: - Intel Core 2 Duo CPU. Jeg vil tro at jeg kan stykke alt sammen ved hjælp fra indlæg her på siden, på nær bundkort som ikke har en masse onboard, men som stadig minimum understøtter mine krav. Er der nogle som har forslag til et godt stabilt bundkort?
Redigeret af KaNo - 07-August-2007 kl. 22:52 |
|
KaNo
|
|
![]() |
|
![]() |
Selvom det lyder smart med opgraderbar komponenter, så koster et Asus MB med AMD og onboard grafik (også til s-video) og 5.1 lyd kun 519,-. Det er nok også selv til HDTV, og man kan stadig forsyne det med grafik-kort... Muligheden til den pris desværre kun til AMD. Til det beløb får man ikke meget andet, et grafik-kort koster mere end hele motherboardet. Selvfølgelig kan der findes en løsning med Core Duro også, men til en anden pris uden det egentlig er bedre løsning... Asus MB har normalt mulighed for strømstyring til S3/S4, også tænd/sluk via fjernbetjening er muligt, kræver normalt en USB-port, som er aktiv, selvom maskinen er slukket... En ordentlig "drift-model" for dette er med til at nedbringe det samlede strøm-forbrug... Til Stofa (digitalt) duer stort set kun et TV-kort, nemlig Floppy/fireDtv, se denne tråd: http://www.digitalt.tv/artikel.aspx?ArticleID=17 Den dyre komponent i denne løsning er TV-kortet ca. 1900,-, men totalt set får man en bedre løsning .... (totalt ikke dyrer end analog løsning baseret på core duo). Med hensyn til kabinet er der efterhånden mange muligheder, men f.eks. Antec har udmærket kapinet til fornuftig pris (700 eller 1300) med PSU. Kabinettes bredde er den normale 19", som andet av-udstyr. Skræmmer det digitale, siden du vil satse på en analog løsning? Redigeret af avh - 07-August-2007 kl. 23:41 |
|
|
|
![]() |
|
![]() |
--> avh
Vi bor i byen nu og er egentlig udemærket tilfreds med det analoge, men planerne ser ud til at blive et hus på landet hvor der ikke er meget kabeltv at komme efter. Det vil efter min mening være overkill at investere i komponenter der kun vil få en begrænset udnyttelse.
|
|
KaNo
|
|
![]() |
|
![]() |
Ja så kan jeg godt se det er overkill... Uden for kabel-området er der jo andre muligheder: Satellit, som kun er digital, der kan laves et tilsvarende setup som til kabel blot med DVB-S evt. DVB-S2 tuner. Endelig er der udviklingen inden for IPTV... (via telefonnettet eller fiber). Disse løsninger er ikke særligt HTPC-egnet, f.eks. er TDC's løsning en lukket boks (vist nok også pt. stabilitetsproblemer).... |
|
|
|
![]() |
|
![]() |
Jeg har nu tænkt grundigt over det og ved med sikkerhed at jeg ikke vil komme til hverken at købe fladskærms tv, digital antenne pakke eller sattelit løsning og for den sags skyld et bundkort med onboard grafik som understøtter HD indenfor de næste par år.
Så for at jeg kan komme igang er der så nogen som kan anbefale at godt bundkort (modelnummer) som har onboard grafik og S-VHS 5-pin DIN stik eller medfølgende ekstender med det nævnte stik monteret? Forslag til både socket 775 og AM2 er meget velkomne - begge skal understøtte mulighed for senere opgradering af grafikkort med GPU til afvikling af højeste standard indenfor HD. Det er et krav at der er garanti for at de virker med S3. På forhånd tak for de tidligere svar som har ledt mig i den (min) rigtige retning |
|
KaNo
|
|
![]() |
Besvar ![]() |
Side 12> |
Skift forum | Forum-tilladelser ![]() Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum |