Forfatter |
Emne Søg Emne-funktioner
|
jan krogh
Ny bruger
Oprettet: 22-November-2009
Sted: DK
Status: Offline
Point: 2
|
Emne: Mediacenter MC 200 Sendt: 23-November-2009 kl. 00:23 |
Hej, Er nybegynder her, men har kigget noget herinde.....det er spændende. Vi står og skal skifte/nyindkøbe en del elektronik. Min gamle Pioneer radio og CD fortjener pensionen - vores DVD er kaput - efterhånden har vi 20GB fotos og video samt 35 GB musik som kører fra en bærbar (serverfunktion) ud over radioen. NAS er jo løsningen....men.. Jeg fik den ide, at det hele burde samles i een enhed som fint kunne stå ved fladskærmen. De nye højttalere bliver sikkert af aktiv-typen.
Har ledt mange steder, herinde er der een der omtaler denne her: Vision Mediacenter MC200 v3 HDMI http://www.mm-vision.dk/produkter/vishtpc.asp?action=vis&menu=mediacenter&varenr=150&gruppe=visionhtpc Det ligner lige jo det jeg leder efter. Det er en rimelig pris - lidt dyrere end jeg havde regnet med...men hvis den har det hele, må det jo være sådan. Nogen der har erfaringer med denne? Nogen der kender noget tilsvarende?
Behovet er "rigtig familie" -vi er ikke "high ends" - næppe streaming til flere værelser Radio P3, P1 (netradio?) er vigtigt, musikfiler, fotofiler, CD og DVD skiver, at kunne lægge nogle film over på enhedens HD og i et mindre omfang at kunne optage fra TV. Ja, og så naturligvis at enheden kan fungere som daglig NAS, dokumenter osv. Overordnet vil vi helst kun have een enhed der kan det hele. Lyder det som om at MC200 er en fornuftig løsning, eller findes der ikke noget der kan klare dette behov? Jeg har 163km til nærmeste forhandler, så jeg smutter ikke bare lige derhen....
Venlig hilsen Jan
|
 |
avh
Guld medlem
Oprettet: 29-Juli-2005
Sted: Denmark
Point: 2891
|
Sendt: 23-November-2009 kl. 08:26 |
Et medicacenter er jo i bund og grund blot en almindelig PC..
Der skulle ikke være noget i vejen for at den kan anvendes til det du beskriver.. (og det vil en langt række andre (HT)PC også kunne)
Et mediacenter er meget flexibelt og man har muligheden for at sammensætte sig en løsning, fordi man selv i stort omfang sammensætter software og hardware...
En HTPC løsning bliver bedst, hvis den kan køres fra det samme bruger-interface.. Det kunne være windows 7 mediacenter. Ideen er at man skal forblive i det samme brugerinterface og f.eks ikke skifter til TV-et bruger-interface. TV-et (og lyd) vil derfor fungere bedst, hvis TV-et betragtes som en monitor, som højst skal tænde og slukke for... (hvis det ikke kan gøres autoamtisk).
Et sådan bruger-interface kræver et dobbelt-tuner setup og her kan der blive nogle vanskeligheder, alt hvordan man modtager tv-signalet. Hvis det er kabel eller kodet kanaler bliver der vanskeligheder i forhold til windows 7 mediacenter (ingen direkte support). Udbydere af tv-signal vil ikke kende til HTPC- muligheden og der er absolut intet hjælp at hente der... Der læggess et stort arbejde i, fra den side (eller nogen længere bag ved) at hindre at man kan sammensætte sig en HTPC-løsning.
Med hensyn til anvendelse som NAS, er der ikke noget i vejen for det, men strømforbruget af en sådan HTPC er når den kører måske omkring 80 watt. En egentlig NAS-enhed kan have harddiske kørerende på et værsentligt lavere forbrug. (f.eks. koblet sammen via et lokalt netværk)
Radio kan sådan set også lade sig gøre, men igen er det et stort strømforbrug til TV-et, der ligesom ødelægger løsningen. Her kunne en netradio måske være et alternativ... (sammenkoblet via lokal netværk).
Altså man kunne måske se på tingene på den måde at det hele skulle være samlet i et netværk....
Redigeret af avh - 23-November-2009 kl. 08:34
|
DVBviewer, Technotrend DVB-S2, Technotrend CT2-4500 DVB-T2, TeVii s470 DVB-S2, Anysee T2C DVB-T2
|
 |
confused
Guld medlem
Oprettet: 29-August-2006
Point: 2686
|
Sendt: 23-November-2009 kl. 10:17 |
Hejsa
Jeg vil lige starte med at anbefale dig at stille dit spørgsmål under forum'et til mediecentre også. Det bør give dig endnu flere gode svar :-)
Den maskine du har kig på, er helt sikkert en fin løsning, men det kan evt. gøres noget billigere.
Der er kommet nogle nye smarte små pc'ere på markedet som lang henad vejen kan dække de flestes behov. Fælles for dem er at selve processoren ikke er særligt kraftig, udvikler ikke særligt meget varme, bruger ikke særligt meget strøm osv. til gengæld er grafikprocessoren til gengæld kraftig nok til at køre video i højeste kvalitet.
Eksempler på disse kan være :
- Asrock : http://www.edbpriser.dk/Product/Details.aspx?pid=607041&q=&sp=
fælles for ovenstående er dog, at de ikke indeholder tuner, og typisk skal du også selv anskaffe fjernbetjening til dem, men til gengæld er du så nede i en pris på 2000-3000. Skal du gemme store mængder data, er harddiskene nok lige små nok, og mange vil nok også vælge en NAS til opbevaring af disse.
Som Avh skriver, vil de største udfordringer som regel ligge i tv-delen og her er det ret afgørende hvordan du modtager tv, og f.eks om du vil kunne optage samtidig med at du ser en anden kanal.
|
Min "videobåndoptager" kan optage mere end 10 tv kanaler samtidigt, men jeg når jo aldrig at se alle programmerne....
|
 |
Stay_Bamboocha
Guld medlem
Oprettet: 20-Februar-2006
Sted: Denmark
Point: 956
|
Sendt: 23-November-2009 kl. 11:06 |
confused skrev:
Hejsa
Jeg vil lige starte med at anbefale dig at stille dit spørgsmål under forum'et til mediecentre også. Det bør give dig endnu flere gode svar :-)
Den maskine du har kig på, er helt sikkert en fin løsning, men det kan evt. gøres noget billigere.
Der er kommet nogle nye smarte små pc'ere på markedet som lang henad vejen kan dække de flestes behov. Fælles for dem er at selve processoren ikke er særligt kraftig, udvikler ikke særligt meget varme, bruger ikke særligt meget strøm osv. til gengæld er grafikprocessoren til gengæld kraftig nok til at køre video i højeste kvalitet.
Eksempler på disse kan være :
- Asrock : http://www.edbpriser.dk/Product/Details.aspx?pid=607041&q=&sp=
fælles for ovenstående er dog, at de ikke indeholder tuner, og typisk skal du også selv anskaffe fjernbetjening til dem, men til gengæld er du så nede i en pris på 2000-3000. Skal du gemme store mængder data, er harddiskene nok lige små nok, og mange vil nok også vælge en NAS til opbevaring af disse.
Som Avh skriver, vil de største udfordringer som regel ligge i tv-delen og her er det ret afgørende hvordan du modtager tv, og f.eks om du vil kunne optage samtidig med at du ser en anden kanal.
|
Hvad kan disse "små" maskiner trække af video-formater, snakker vi .mkv og måske BD?! Du nævner nemlig at de har en go' kraftig grafikprocessor så bliver lidt nysgerrig. 
|
 |
confused
Guld medlem
Oprettet: 29-August-2006
Point: 2686
|
Sendt: 23-November-2009 kl. 11:36 |
Stay_Bamboocha skrev:
Hvad kan disse "små" maskiner trække af video-formater, snakker vi .mkv og måske BD?! Du nævner nemlig at de har en go' kraftig grafikprocessor så bliver lidt nysgerrig.  |
Som du kan se, har jeg selv acer'en - jeg har indtil videre kun prøvet mig frem med diverse HD tv, da jeg har haft brugt maskinen som "køkken tv" - nu skal den dog prøves af som fuldgyldigt mediecenter. Dog stadig kun som klient, når det gælder tv.
Jeg har lige forsøgt med en .mkv i 1080p - den kører udmærket streamet over netværket.
|
Min "videobåndoptager" kan optage mere end 10 tv kanaler samtidigt, men jeg når jo aldrig at se alle programmerne....
|
 |
jan krogh
Ny bruger
Oprettet: 22-November-2009
Sted: DK
Point: 2
|
Sendt: 24-November-2009 kl. 00:15 |
Mange tak for de gode indlæg...det er godt at blive taget seriøst, når man er selv er teknikmongol :-)
Den med Aceren var smart, det kan jeg godt se - især det med at spare både strøm og et par tusser virker tiltalende.
Jeg var ude hos en kunde i dag, han havde en Squeeze Box. På fjernbetjeningen kan man jo se index på musik og radiostationer. Man behøver altså ikke at tænde fladskærmen for at høre musik/radio. Det virkede dælme smart og nemt - men den kan jo ikke vise hverken film eller billeder, og er stadig afhængig af en NAS eller noget andet HD ex. Acer.
Mit TV-signal er fra Canal Digital, det signal må kunne køre gennem satellitboxen gennem HDMI og direkte til fladskærmen.
Altså en Squeeze Box til musikfiler og radio. Acer som "en slags NAS" til foto, DVD og CD. TV signal triller helt uden om.
Lyder det fornuftigt?
|
 |