recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Recordere, afspillere og foto > Microsoft Media Center, MCE og HTPC
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - mediacenter software?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

mediacenter software?

Besvar Besvar Side  12>
Forfatter
Besked
damkel Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 22-August-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 153
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér damkel Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: mediacenter software?
    Sendt: 04-Oktober-2012 kl. 10:01
Hej

Jeg har besluttet mig for at skrue et mediacenter sammen.

Det skal bruges til.
Primært:
* Afspille DVD og BD film i ISO format fra min NAS
* Vise billeder også fra NAS
* Streame fra div. tjenster - viaplay, DR, Netflix (forventer jeg)...

Sekundært - ikke krav, men måske nice to have...:
* Måske tv (vise/optage) - DVB-C 

Jeg havde kig på XMBC, men det ser ud til, at der er problemer mht. DRM-rettigheder samt streaming pga. understøttelse af silverlight og???

Jeg har prøvet at finde en sammenligning af de forskellige mediacenter software der findes, men forgæves.
Hvad anbefaler I til mit brug og hvorfor?

Til top
theispasser Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger

Oprettet: 02-Oktober-2012
Sted: Danmark
Point: 16
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér theispasser Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-Oktober-2012 kl. 10:15
Hej Demkel

Hvis det er tilladt at reklamere lidt her, er det netop det setup jeg er ved at teste på et VidaBox system. Jeg overvejer om det er noget vi skal sælge.

Mit setup er: 2TB NAS med automatisk rip. Medie Center til 45" skærm hvor der skal være tilgang til billeder, musik, dvd og bd samt Youtube, Netflix. 

Jeg er derfor ved at teste om systemet er brugbart ud fra krav til funktionalitet, brugervenlighed og dernæst om det er stabilt.

Det ser meget lovende ud hidtil, super performance på HD, dog har jeg problemer med at få EPG info på alle Stofa programmerne.

Planen er at smide info op på avi.dk hvis vi tager det på programmet.

Hilsen Theis

Til top
JordanDK Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 03-December-2009
Sted: Randers C
Point: 2327
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér JordanDK Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-Oktober-2012 kl. 11:12
Oprindeligt skrevet af damkel damkel skrev:

Hej

Det skal bruges til.
Primært:

Jeg havde kig på XMBC, men det ser ud til, at der er problemer mht. DRM-rettigheder samt streaming pga. understøttelse af silverlight og???

Jeg har prøvet at finde en sammenligning af de forskellige mediacenter software der findes, men forgæves.

Ang. xbmc, så er drm og silvlight til at omgå via advance launcer, så den går på hjemmesiden i stedet.

bd-iso er Eden ikke glad for. Der er problemer med undertekster og Kandersen har også oplevet billede fejl. Dog hvis det ligger i mkv container, som mine gør. Så opleves disse fejl ikke.

bd-iso skulle have langt bedre understøttelse i Frodo (nigthly builds), der er HD lyden også med, samt pvr support til vise/optage tv. Det er stadig i Alpha, så der kan forventes fejl. Der går nok en lille måneds tid eller to endnu, før det første beta release af Frodo kommer.

Jeg selv er xbmc mand og har været det i flere år, så er vidst det man kan kalde farvet. Kan godt lide man kan nørde med det meste af det og få det præcis som man ønsker. Har smidt en del ss af min opsætning i tråden Er der en ultimativ løsning.

Skal siges jeg ikke har tunere i min, har planer om det, dog ikke kommet dertil endnu.
65" B9 OLED, 5.2.1 Dali Lektor højtalere og Monolith df+ sub

Mess with the best, die like the rest.
Til top
jespermart Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 19-Februar-2006
Point: 893
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér jespermart Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-Oktober-2012 kl. 11:44
Oprindeligt skrevet af JordanDK JordanDK skrev:

Hej

Det skal bruges til.
Primært:

Ang. xbmc, så er drm og silvlight til at omgå via advance launcer, så den går på hjemmesiden i stedet.

bd-iso er Eden ikke glad for. Der er problemer med undertekster og Kandersen har også oplevet billede fejl. Dog hvis det ligger i mkv container, som mine gør. Så opleves disse fejl ikke.

bd-iso skulle have langt bedre understøttelse i Frodo (nigthly builds), der er HD lyden også med, samt pvr support til vise/optage tv. Det er stadig i Alpha, så der kan forventes fejl. Der går nok en lille måneds tid eller to endnu, før det første beta release af Frodo kommer.

Jeg selv er xbmc mand og har været det i flere år, så er vidst det man kan kalde farvet. Kan godt lide man kan nørde med det meste af det og få det præcis som man ønsker. Har smidt en del ss af min opsætning i tråden Er der en ultimativ løsning.

Skal siges jeg ikke har tunere i min, har planer om det, dog ikke kommet dertil endnu.

Jeg har også ladet mig lokke til at hoppe på XMBC vognen, og må ligesom Kandersen konstatere at der er fejl på BD afspilning, ikke kun på BD iso, men også på afspilning af foldere.

Fejlene består af manglende undertekster på nogle film, microstuttering på andre og periodevis pixilering.

Det gælder også på Frodo (nightly builds) 

Jeg prøvede på 2 film med manglende undertekster at konvertere dem over til MKV og ganske rigtigt problemerne forsvandt, så min konklusion er, at hvis alle dine film ligger i BD iso eller BDMW folder struktur hold dig lanft væk fra XMBC.

Er hele samlingen i MKV, ja så stiller sagen sig meget anderledes.
Jesper

Jvc N5B, Elite Screens 120" Cinegrey 5D, Marantz SR7013, Dynaudio Evoke10 og X28C i 5.1.4
Til top
Kandersen Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Oprettet: 13-Juli-2006
Sted: 4653
Point: 10964
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Kandersen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-Oktober-2012 kl. 12:01
Oprindeligt skrevet af jespermart jespermart skrev:

Jeg har også ladet mig lokke til at hoppe på XMBC vognen, og må ligesom Kandersen konstatere at der er fejl på BD afspilning, ikke kun på BD iso, men også på afspilning af foldere.

Fejlene består af manglende undertekster på nogle film, microstuttering på andre og periodevis pixilering.

Præcis hvad jeg også oplever.

Det gælder også på Frodo (nightly builds)

Hmm okay, så kan jeg udelukke den mulighed.

Jeg prøvede på 2 film med manglende undertekster at konvertere dem over til MKV og ganske rigtigt problemerne forsvandt, så min konklusion er, at hvis alle dine film ligger i BD iso eller BDMW folder struktur hold dig lanft væk fra XMBC.

Er hele samlingen i MKV, ja så stiller sagen sig meget anderledes.

Jeg prøvede også forskellige film. Og stuttering og pixilering var det samme, periodevis og fuldstændigt uden nogen sammenhæng.
Bagefter tog jeg præcis samme film, under præcis samme forhold, blot fra en anden afspiller (MCE med powerDVD), og her var der absolut ingen problemer overhovedet, samt at jeg fik HD Master lyd.

Det i sig selv gør, at jeg er nødt til at dømme XBMC ude. Det giver ingen mening at forsøge rode med det, når andet jeg allerede har kan gøre det bedre. Og det er bestemt ikke fordi jeg ikke kan lide XBMC, for det kan jeg.. Det er en genial remote de har lavet til Android til det, det er nemt og hurtigt. Så alt taler for intentionerne i XBMC. De mangler bare at få det til at virke, hvilket sådan set er/burde være det primære!

Og desværre må jeg konstatere, præcis som jeg gjorde tidligere, at det er det sædvanlige i disse former for programmer. Man bygger alverdens funktioner på, og "glemmer" at få det mest basale til at virke. Det er kedeligt at de ellers kompetente programmører stadigvæk ikke forstå denne del. Halv-færdigt ER ikke godt nok til, at man begynder på noget nyt!

Beklager hvis jeg lyder som en gammel sur mand, men jeg har som sagt prøvet det her tons vis af gange før. XBMC er ikke anderledes, fuldstændigt som jeg tidligere gav udtryk for, inden jeg prøvede det.

Til top
damkel Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 22-August-2005
Point: 153
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér damkel Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-Oktober-2012 kl. 12:08
Kører I XMBC på windows eller er det den version der er bundlet med Ubuntu?

Hvad med Mediaportal og DVBViewer, dem kan jeg huske jeg har læst om tidligere. 
Til top
Platin medlem
Platin medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Kandersen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-Oktober-2012 kl. 12:17

Kører I XMBC på windows eller er det den version der er bundlet med Ubuntu?

Hvad med Mediaportal og DVBViewer, dem kan jeg huske jeg har læst om tidligere. 

Windows
Til top
dumb Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 27-Oktober-2008
Sted: Aalborg,Denmark
Point: 439
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér dumb Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-Oktober-2012 kl. 13:05
Hvis du skal gøre dig nogen forhåbninger om at streame fra nogle af de kommercielle tjenester, er Linux dømt ude.

Jeg kører selv med MythTV (linux) og der er ingen problemer med at streame blu-ray rips. Men som sagt, så kan du ikke streame Netflix, Viaplay eller andet via Linux
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér JordanDK Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-Oktober-2012 kl. 13:18
Oprindeligt skrevet af Kandersen Kandersen skrev:

Jeg prøvede også forskellige film. Og stuttering og pixilering var det samme, periodevis og fuldstændigt uden nogen sammenhæng.
Bagefter tog jeg præcis samme film, under præcis samme forhold, blot fra en anden afspiller (MCE med powerDVD), og her var der absolut ingen problemer overhovedet, samt at jeg fik HD Master lyd.

Det i sig selv gør, at jeg er nødt til at dømme XBMC ude. Det giver ingen mening at forsøge rode med det, når andet jeg allerede har kan gøre det bedre. Og det er bestemt ikke fordi jeg ikke kan lide XBMC, for det kan jeg.. Det er en genial remote de har lavet til Android til det, det er nemt og hurtigt. Så alt taler for intentionerne i XBMC. De mangler bare at få det til at virke, hvilket sådan set er/burde være det primære!

Og desværre må jeg konstatere, præcis som jeg gjorde tidligere, at det er det sædvanlige i disse former for programmer. Man bygger alverdens funktioner på, og "glemmer" at få det mest basale til at virke. Det er kedeligt at de ellers kompetente programmører stadigvæk ikke forstå denne del. Halv-færdigt ER ikke godt nok til, at man begynder på noget nyt!

Beklager hvis jeg lyder som en gammel sur mand, men jeg har som sagt prøvet det her tons vis af gange før. XBMC er ikke anderledes, fuldstændigt som jeg tidligere gav udtryk for, inden jeg prøvede det.

Nu ved jeg godt, at jeg har tilbragt meget mere tid på xbmc's forum end du har. Smile Men må lige pointere, at bd-iso og bdmv mappe strukturen ikke, skulle være med i Eden eller tidligere versioner, så intet er halvt færdigt før de på begynder noget nyt!

Hvorfor tror du de udskød pvr og HD lyd fra Eden til Frodo, fordi de ikke kunne nå få det færdigt, de leverer ikke halvfærdige løsninger i min verden, de slår ikke større brød op end de selv kan bage. Du forlanger noget af programmet som endnu ikke officielt er understøttet og så vidt jeg kan se heller ikke officielt bliver understøttet i frodo, selvom udviklingen og understøttelsen bliver bedre.

Kunne forestille mig, det bliver understøttet i codename G. Vil give dig ret i det kan være nok så irriterende og selvfølgelig har xbmc sine begrænsninger som så mange andre programmer. Som man så kan leve med, eller vælge lave om. Så alt understøtter, det som fungere, eller finde andre løsninger. Tog selv konsekvensen for i 2010 og begyndte lave alle film om fra iso til mkv. Da jeg sætter en film på for at se den og ikke se 10 minutters forfilm, en menu og ekstra materiale.

Så hvis man er til fulde blu-ray rips med menuer og ekstra materiale osv, så er xbmc et no go foreløbigt. Hvis man er til blu-ray rip uden menuer og er ligeglad med ekstra materiale, så kan jeg kun sige. Brug mkv og du oplever ingen problemer.

Grunden til blu-ray ikke bare bliver officielt implementeret har noget med licenser at gøre.

Til top
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér JordanDK Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-Oktober-2012 kl. 13:20
Oprindeligt skrevet af dumb dumb skrev:

Hvis du skal gøre dig nogen forhåbninger om at streame fra nogle af de kommercielle tjenester, er Linux dømt ude.

Jeg kører selv med MythTV (linux) og der er ingen problemer med at streame blu-ray rips. Men som sagt, så kan du ikke streame Netflix, Viaplay eller andet via Linux

Nu spørger jeg af ren nysgerrighed, er det også gældede hvis det er igennem en browser på fx Ubuntu + Firefox?

Til top
dumb Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 27-Oktober-2008
Sted: Aalborg,Denmark
Point: 439
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér dumb Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-Oktober-2012 kl. 13:31

Oprindeligt skrevet af dumb dumb skrev:

Nu spørger jeg af ren nysgerrighed, er det også gældede hvis det er igennem en browser på fx Ubuntu + Firefox?

Jep, der er ingen officiel understøttelse af DRM på Linux. At en del TV og set-top boxe så rent faktisk kører linux OG understøtter DRM kan man så undre sig over :)
Til top
Platin medlem
Platin medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Kandersen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-Oktober-2012 kl. 13:50

Nu ved jeg godt, at jeg har tilbragt meget mere tid på xbmc's forum end du har. Smile Men må lige pointere, at bd-iso og bdmv mappe strukturen ikke, skulle være med i Eden eller tidligere versioner, så intet er halvt færdigt før de på begynder noget nyt!

Jeg ved godt det er et spørgsmål om at læse, hvad der står. Men hvordan synes du ovenstående hænger sammen med dette, (direkte citeret fra deres hjemmeside).
"Currently XBMC can be used to play almost all popular audio and video formats around. It was designed for network playback, so you can stream your multimedia from anywhere in the house or directly from the internet using practically any protocol available."

Hvorfor tror du de udskød pvr og HD lyd fra Eden til Frodo, fordi de ikke kunne nå få det færdigt, de leverer ikke halvfærdige løsninger i min verden, de slår ikke større brød op end de selv kan bage. Du forlanger noget af programmet som endnu ikke officielt er understøttet og så vidt jeg kan se heller ikke officielt bliver understøttet i frodo, selvom udviklingen og understøttelsen bliver bedre.

Hvorfor jeg tror hvad, er sådan set ikke relevant, når jeg blot forholder mig til, hvad de selv skriver og holder det op imod hvad programmet kan.
Du har en ekstrem inside viden, fordi du netop opererer det sted, som jeg tidligere beskrev er nødvendigt for at vide præcist, hvad programmet kan/ikke kan. Specielt det sidste er afgørende, nemlig hvad det ikke kan. Der skal man pinedød enten selv føle på egen krop, eller hakke sig igennem et forum.
Jeg forlanger intet andet end det de selv skriver. Og ja, jeg opfatter BD som et populært format. Det er det så ikke i XBMC regi.

Men når du nu spørger mig sådan, så lad mig vende den om og spørge dig, hvor eksempelvis TV optagelser, vejrudsigter osv. med fokus på dette er beskrevet i deres design udvikling, for en medie afspiller?
Så kan du bagefter fortælle mig, om de har tilført nogle nye funktioner, uden at have de grundlæggende på plads! Wink

Grunden til blu-ray ikke bare bliver officielt implementeret har noget med licenser at gøre. 

Og det står lige hvorhenne?

Min pointe i alt det her er, og som også tidligere skrevet: 
De har en hel hjemmeside til at fortælle folk om disse ting. Men man SKAL over i deres forum og finde det, fordi.....(vælg selv en forklaring, gerne fornuftig, hvis mulig).

Jeg vil gerne understrege, jeg klandre ikke dig eller XBMC. Jeg konstaterer blot, at der intet anderledes er i XBMC og deres måde at udvikle sig på, end så mange andre ligende programmer derude. Det er tidskrævende - og resultatet er måske tilfredsstillende!
Personligt kunne ihvertfald tiden gøres væsentlig mindre for brugerne, blot ved ganske simpel information, på et medie de allerede har tilgængeligt!

Eksempel:
Havde XBMC skrevet, at de ikke understøtter BD ISO, og det er et krav fra min side, jamen så var jeg sådan set helt fri for at overhovedet bruge mere tid på det.

Det er den form for effektivitet jeg mener.

Til top

Besvar Besvar Side  12>

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu