recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Recordere, afspillere og foto > Microsoft Media Center, MCE og HTPC
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Mediacenter stået af... Valg af nyt bundkort/cpu
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketMediacenter stået af... Valg af nyt bundkort/cpu

Besvar Besvar
Forfatter
Besked
V8Camaro Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger

Oprettet: 15-November-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 13
Direkte link til dette indlæg Emne: Mediacenter stået af... Valg af nyt bundkort/cpu
    Sendt: 19-Februar-2011 kl. 20:19
Hej alle..
Mit mediacenter er desværre gået død, og håber at kunne få nogle gode råd herinde fra alle eksperterne. Det er efterhånden også blevet ca 4 år, så trænger måske alligevel til en lille opgradering. Sagen er den, at der ikke kommer signal ud til skærmen længere. Pludselig frøs billedet, og kunne ikke genstarte den. Har faktisk haft problemer med at windows frøs i tide og utide, efter jeg opdaterede til w7 for 1½ år siden, og man kunne ikke gøre andet end at genstarte når det skete. Det kunne fryse 5 gange på 10 min., for derefter at køre 1 måned uden problemer, men det er nok en helt anden snak. Denne gang troede jeg så at det var grafikkortet der var stået af, men har prøvet med et andet med samme resultat. Harddiskene kan jeg høre køre, når jeg forsøger at starte den op. Kan det være andet end processor eller bundkort der er brændt af?
Maskineriet som det ser ud nu:
Hfx Classic kabinet med IMON vfd
2 harddiske - 1,5 TB og en 160 GB
Grafikkort: ASUS EAH4350 SILENT/DI/512MD2
Bundkort: MSI Platinum P965 (CPU-775-socket)
Processor: Mener det er en intel dual-core 2,4GHz
passiv kølet
2 GB Ram
PSU Corsair VX450W
HDHR tuner
w7 32bit

Hvad vil i anbefale at udskifte til med hensyn til bundkort og processor? Hvis jeg skal have nyt bundkort, kan jeg så evt. få et med onboard grafik? Det er nemlig fornyligt blevet forvist til teknikskabet i bryggerset, og bruger så xbox 360 som extendere i stue og soveværelse, så skal bare have signal til en computerskærm til hvis man lige skal rode.

Redigeret af V8Camaro - 20-Februar-2011 kl. 15:52
Til top
MCenterFreak Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 09-Februar-2005
Point: 5446
Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-Februar-2011 kl. 02:34
Har før haft held med følgende:
1. tage alt HW ud der kan tages ud (ikke CPU)
2. Støvsug forsigtigt, også blæserne, men igen forsigtigt, nogen anbefaler at blæse i stedet, men jeg har altid støvsuget
3. Fjern batteriet, og lad det være ude i nogle minutter, indsæt det igen
4. Reinstaller HW, sørg for at RAM klodserne sidder forsvarligt i soklerne
5. Sikre dig at alle stik sidder ordenligt i på MB og til enheder
6. fjern alle USB enheder
7. start op
Hvis den ikke starter op, så tag strømforsyningen ud, og gå ned til din lokale HW pusher og få den målt, alternativt prøv med en anden strømforsyning
Er strømforsyningen ok, så kan det være RAM klodserne, og så er du nok ved at være ved en korsvej, forsøge videre med nye RAM klodser, måske uden resultat, så kan det være CPUen eller MB der er defekt, så er der ingen rep. muligheder (ihvertfald ikke økonomisk forsvarlige)
Hvis du får liv i skidtet, så er en frisk installation tilrådelig, og herefter er det vigtig (noget som mange glemmer) at installere nyeste BIOS, samt nyeste Chipset drivere

Redigeret af MCenterFreak - 20-Februar-2011 kl. 02:38
DVBViewer klient/Server, LG Ultra HD TV 65", Digital Devices DVB-S2, 4 tunere IHC Net og Control, som magisk tænder og slukker alt
P.S. Hvis jeg har mest grej når jeg dør, så har jeg vundet!-)
Til top
RasmusR Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger

Oprettet: 12-Februar-2011
Point: 29
Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-Februar-2011 kl. 10:54
Hej!

Støvsug ALDRIG elektronik...!

Støvsugere genererer statisk elektricitet, og det er det sidste du ønsker for din PC.

Blæs i stedet støvet væk med trykluft på 20-30 cm afstand.

/
Rasmus
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-Februar-2011 kl. 12:26
Oprindeligt skrevet af RasmusR RasmusR skrev:

Hej!

Støvsugere genererer statisk elektricitet, og det er det sidste du ønsker for din PC.

Er det ikke kun hvis man har børsten monteret?
Jeg plejer at bruge det tynde mundstykke, men det kan da godt være det er forkert
DVBViewer klient/Server, LG Ultra HD TV 65", Digital Devices DVB-S2, 4 tunere IHC Net og Control, som magisk tænder og slukker alt
Til top
Ny bruger
Ny bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-Februar-2011 kl. 13:41
Oprindeligt skrevet af MCenterFreak MCenterFreak skrev:

Har før haft held med følgende:
1. tage alt HW ud der kan tages ud (ikke CPU)
2. Støvsug forsigtigt, også blæserne, men igen forsigtigt, nogen anbefaler at blæse i stedet, men jeg har altid støvsuget
3. Fjern batteriet, og lad det være ude i nogle minutter, indsæt det igen
4. Reinstaller HW, sørg for at RAM klodserne sidder forsvarligt i soklerne
5. Sikre dig at alle stik sidder ordenligt i på MB og til enheder
6. fjern alle USB enheder
7. start op
Hvis den ikke starter op, så tag strømforsyningen ud, og gå ned til din lokale HW pusher og få den målt, alternativt prøv med en anden strømforsyning
Er strømforsyningen ok, så kan det være RAM klodserne, og så er du nok ved at være ved en korsvej, forsøge videre med nye RAM klodser, måske uden resultat, så kan det være CPUen eller MB der er defekt, så er der ingen rep. muligheder (ihvertfald ikke økonomisk forsvarlige)
Hvis du får liv i skidtet, så er en frisk installation tilrådelig, og herefter er det vigtig (noget som mange glemmer) at installere nyeste BIOS, samt nyeste Chipset drivere
Har prøvet at demontere alt HW, stik, batteri osv.. Der var ikke rigtig noget støv i maskinen. Der er heller ingen blæsere, da den er passivt kølet. Har målt på PSU og den ser ud til at virke som den skal. Det er sådan en her:
Fandt en USB Bracket der fulgte med til bundkortet i sin tid, hvor der sidder 4 LED som kan vise 16 forskellige koder. Har monteret den, og den bliver ved med at stå på følgende kode: INITIALIZING HARD DRIVE CONTROLLER. THIS WILL INITIALIZE IDE DRIVE AND CONTROLLER.
Efter en del forsøg på genstart kom den med følgende kode: MEMORY DETECTION TEST. TESTING ONBOARD MEMORY SIZE. THE D-LED WILL HANG IF MEMORY MODULE IS DAMAGED OR NOT INSTALLED PROPERLY.
Efter yderligere nogle genstarter, er den gået tilbage til den første kode igen. Har desuden lagt mærke til at power dioden som sidder bag frontglasset ikke lyser mere. Det har den gjort tidligere da den fungerede. Har som sagt prøvet med 2 forskellige grafikkort, og både med HDMI og DVI på begge, men der står no signal på skærmene jeg har sluttet til. Jeg hælder stadig til at det må være bundkort og/eller cpu. Har ikke andre kort monteret på bundkortet end grafikkortet. Kan det ikke svare sig at sætte nyt bundkort/cpu i, og i så fald, hvad skal man købe nu om dage (evt. med onboard grafik)?

Redigeret af V8Camaro - 20-Februar-2011 kl. 13:44
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-Februar-2011 kl. 14:30
Kunne godt tyde på enten RAM eller MB/CPU fejl
Hvilket andet MB bør investere i, er der en del folk herinde der har langt mere forstand på end jeg. Jeg selv har bare investeret i nogen billige Zotac ION MB. Fungerer fint som klienter til min DVBViewer server, men jeg har læst at der er flere der synes de er lidt tunge i røven til WMC, så du skal nok kikke på noget Intel i3/5
Til top
Ny bruger
Ny bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-Februar-2011 kl. 15:14
Synes at kunne læse mig til at det skal være et standard ATX eller micro ATX bundkort, der passer i kabinettet. Der sidder sådan en processor cooler med heatpipes til kølefladerne på kabinettet, som skulle passe til socket 775, 478, 754/939/940/AM2, så det er jeg vist nødt til at fortsætte med, for at bevare den passive køling af cpu. Ser desværre ikke ud til at man kan få Intel i3/5 der passer dertil. Alternativt kan jeg måske bare smide blæser på processoren? Håber det vælter ind med gode forslag nu..

Redigeret af V8Camaro - 20-Februar-2011 kl. 16:20
Til top
Notfast Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 28-April-2008
Sted: Øst Jylland
Point: 2876
Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-Februar-2011 kl. 16:09

Hej!

Jeg plejer at bruge det tynde mundstykke, men det kan da godt være det er forkert

Nej det sker også uden.
På arbejdede var der en venlig sjæl som brændte en PLC af ved at være sød og støvsuge den Cry
.....
Til top
RasmusR Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger

Oprettet: 12-Februar-2011
Point: 29
Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-Februar-2011 kl. 17:59
Oprindeligt skrevet af Notfast Notfast skrev:

Hej!

Nej det sker også uden.
På arbejdede var der en venlig sjæl som brændte en PLC af ved at være sød og støvsuge den Cry
Man kan sansynligvis slippe godt fra det masser af gange, men lige pludselig vil det aflive en CPU, noget RAM eller noget helt tredje, som ikke kan tåle en udladning.

Og nej, man kan ikke gardere sig ved ikke at bruge børsten - det er mig bekendt partiklernes gniden op gennem røret der skaber den statiske elektricitet, og før eller siden vil man få skader på sit udstyr...

Så ud i det fri, og giv det en gang trykluft...

/Rasmus
Til top
BrianKjeldsen Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger

Oprettet: 29-April-2009
Point: 33
Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-September-2011 kl. 10:58
Jeg ved det er længe siden I havde liv i tråden, men almindelig trykluft, som man finder på værksteder mv. skal man også passe på med, da der ofter er vand i slangerne. Trykluft på dåse beregnet til elektronik fås billigt hos Thansen til en halvtredser. Hos Monacor koster tilsvarende 150 kr.
Til top

Besvar Besvar

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu