recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Recordere, afspillere og foto > Microsoft Media Center, MCE og HTPC
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - MediaMVP og MediaPortal
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketMediaMVP og MediaPortal

Besvar Besvar Side  <123>
Forfatter
Besked
Radar80 Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 05-December-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 76
Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-December-2006 kl. 22:07

Ak ja

Jeg tror du ret mht. mit system da jeg lige har fundet System requirements for kortet (Hauppauge WinTV-HVR-4000) og der siger de:

WinTV-HVR-4000 kræver mindst: PC med 3,2 GHz Prozessor (Intel Core Duo), 512 MB ram, Microsoft Windows XP med Service Pack 2, PCI-slot, 1 AGP- eller PCI-Express-Grafikkort med 128 MB ram, Lydkort (eller Onboard-lydkort). 

Sååeøhh,  jeg må se mig om efter en større computer :o)

Ang. Software enc. så ved jeg det godt, havde bare håbet at der var nogen med gode erfaringer også.

(hvorfor i  alverden laver de dog sådan et fedt kort med Softw.enc.????)

VH. Radar

Canal Digital / HD PVR 101 st / Samsung 40"
Til top
avh Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 29-Juli-2005
Point: 2891
Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-December-2006 kl. 22:48

#Radar80

Det omtalte kort kan modtage i DVB-S2 også. Dvs. kortet er i stand til at modtage HDTV fra satellit også...

Digital TV (og HDTV) kræver ingen encoding process (omforme fra analog til digital), fordi det er digitalt i forvejen (betragt det som data fra et netkort)...

Dekodningen foregår normalt i software, evt. hjulpet af grafik-kortet.

Det er derfor softwaren (og codecs) der afgør, om man kan dekode mpeg2 eller Mpeg4. Det er hardwaren uvedkommende... Det er stadig data, der nu skal dekodes på en anden måde, når det er MPEG4.

I forbindelse med HDTV er det kun til satellit, der kræves nyt hardware (dvb-S2), fordi signalet bliver moduleret på en mere effektiv måde, så det kræver minde plads...

F.eks. kan HDTV modtages over DVB-C pt. med samme hardware som SDTV...

DVBviewer, Technotrend DVB-S2, Technotrend CT2-4500 DVB-T2, TeVii s470 DVB-S2, Anysee T2C DVB-T2
Til top
Radar80 Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-December-2006 kl. 22:08

#avh

Ok, så er den halve hovedpine gået væk :o)

Så er Hardware/Software encodningen jo ikke et problem længere, da jeg kun skal bruge det til DVB-satelit modtagelse.

Men sådan som jeg forstår dig så er det ikke HDTV fremtids sikret, da det ikke ville kunne modtage i det kommende MPEG-4 format ?

Og til sidst hvorfor mon det kræver mindst 3,2 GHz Prozessor (Intel Core Duo), når nu det ikke kræver nogen speciel kraft fra CPU'en at encode MPEG signalerne (da de jo er digitale) ?

Til top
avh Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-December-2006 kl. 23:24

HDTV udsendes på en del kanaler (f.eks. canal digtial) kodet som Mpeg2.

HDTV i mepg2t kræver en meget stor bitrate, mere end 15 Mbit, men selve dekodningen er derimod ikke så krævende. En mere moderat processor kan klare det (f.eks. 2,4 ghertz celeron har jeg forsøgt mig med og ok).

Men for at spare båndbredde er det meningen at HDTV skal kodes som Mpeg4. Det er en meget mere proces krævende. Derfor kræves der en kraftigere CPU og først og fremmest et grafik-kort, som medvirker i denne dekodningsproces, via anvendelse af relevante codecs...

Det er simpelhen den hårde komprimering, der gør at det er mere proces-krævende at dekode mpeg4. Fænomenet kan også opleves, hvis man med programmet Nero encoder og dekoder i Mpeg4...

Et program som DVBviewer kan allerede nu konfigureres  til at kunne dekode  Mpeg4-data.

Noget af problemstillingen om fremtids sikring skyldes også anvendelse af forbrugerelektronik, som er svære at opdatere, hvis overhovedet, end en HTPC-løsning.

F.eks. alle dem der har købt DVB-T modtager vil ikke kunne bruges til at dekode Mpeg4, fordi featuren mangler i "kassen". De kan blive tvunget til at købe en ny "kasse" bare af den årsag... Nordnændene har f.eks. valgt at starte deres dvb-t net baseret at anvende mpeg4...

Yderlig kompliceres tingene også af kopibeskyttelse, som ikke helt er på plads (HDCP, drm m.v). Disse ting kan tage overraskende udviklinger, som kan gøre det svært at fremtidssikre tingene.

Hvis det f.eks. bliver forbudt at optage eller hvilke hindringer der nu lægges i vejen. Og hvad skal man så med en HTPC...

Der er allerede nu store problemer ved satelitmodtagelse og HTPC-løsninger....Det modarbejdes direkte af udbyderne Viasat og canal digtial, selvom man har købt betalt abonnement... 

DVBviewer, Technotrend DVB-S2, Technotrend CT2-4500 DVB-T2, TeVii s470 DVB-S2, Anysee T2C DVB-T2
Til top
Radar80 Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-December-2006 kl. 22:14

#avh

Jeg kan forstå at lige meget hvad man køber er det for tidligt en endelig HDTV løsning, da der er mange løse ender endnu.

Ang. udbydere har jeg hørt at det mest er Viasat der er problomer med, fordi de "parrer deres kort med Decoderen, det skulle CD ikke gøre, men det vil jo vise sig, (jeg har to orig. CD kort)

Lige et spørgmål ang. CPU kraft, da jeg satser på en Linux løsning, kan jeg så kører med en mindre CPU, end hvis det havde været til Windows ? 

(og så er der jo hele problematikken med om linux (knoppmyth eller MythDora) understøtter sådant et helt nyt kort, ang drivers eller hvad de hedder i Linux termologien.

VH. Radar

Til top
Radar80 Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-December-2006 kl. 22:17

Hej Morgan_50

Tak for manualen, jeg har forsøgt at reply på din mail, men for en "Undelivered Mail Returned to Sender"

Så derfor takker jeg lige her istedet.

VH. Radar

Til top
Morgan_50 Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger

Oprettet: 30-November-2006
Point: 3
Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-December-2006 kl. 22:34

Hej Radar

Det var så lidt 

Hilsen Morgan
Til top
avh Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-December-2006 kl. 23:14

Selvom en Linux løsning kunne betyder lavere CPU-forbrug, synes jeg der er en række ting, der skal falde på plads...

Der findes også andre TV-kort til DVB-S og DVB-S2, f.eks.

http://www.dvbshop.net/product_info.php/info/p238_Technotren d-S2-3200-HDTV-S2---Fernbed----Budget-CI.html

Altså hvad kan man få fat i af hardware med tilhørende driver... (og passe til den valgte HTPC-software).

CD er vist også begyndt at kræve serienr.match til sat-box, måske går det, da du har smart card i forvejen...

Grafik-kortet skal kunne hjælpe til med dekodningen... I windows gøres det at vælge en passende codecs, som grafik-kortet kan samarbejde med....  (ved ikke hvordan det måtte være i linux)

Sådan noget som subtiteles skal virke.... (tekst og DVB)

Derfor kunne det være virkelig interessant om du fik en Linux løsning med HDTV/Mepg4 til at virke...

Til top
MCenterFreak Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 09-Februar-2005
Point: 5446
Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-December-2006 kl. 00:49

Jeg tror desværre at i godt kan glemme alt om HD film i fremtiden, medmindre i har købt originalen og afspiller den der hvor den første gang blev afspillet!

Linux: Glem det

Nu vil nogen nok sige at der kommer muligheder for at komme uden om kodningen, men det tror jeg desværre ikke kommer til at lykkes her.

Microsoft har i lang tid arbejdet med et program der sikrer at grafikkort og skærme overholder en standard der sikrer at hvis du afspiller kopieret indhold, så bliver det enten blokeret, eller fremvist i lav opløsning

Til top
Radar80 Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-December-2006 kl. 22:16
# MCenterFreak

Oprindeligt skrevet af MCenterFreak MCenterFreak skrev:

Linux: Glem det

Kan du uddybe dit svar lidt, hvorfor ikke Linux ? 

Til top
Radar80 Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-December-2006 kl. 22:36

#avh

kiggede lige på "Technotrend S2-3200 HDTV-S2" og det ser OK ud, jeg er ikke så stærk i det Tyske, men jeg kan se at det encoder i MPEG-4 formatet også, med et egnet Grafikkort, (lidt fremtidssikret :o)

(Ja, så kan jeg godt vinke farvel til mit gamle Matrox Millinium G550 Grafikkort med RGB out og se mig om efter noget der kan matche HDTV opløsningen, men det må være fase 2, først skal jeg ha det ind i computeren i en god kvalitet, og det var derfor jeg først kigge på hauppauge)

Kender du noget til kvaliteten af Technotrends produkter, det skal være i en ordentlig kvalitet, da jeg selv arbejder ved fjernsynet og kigger kritisk på det hver dag.

Til top
avh Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-December-2006 kl. 23:37

Anvender selv Technotrend budget serien og de virker Ok, ligesom andre DVB-kort også gør, som f.eks. floppyDTV, Twinhan.

Med en seneste udvikling er der noget der tyder på at fireDTV/floppydtv er bedst supporteret af forskellige HTPC-programmer.. 

Prøv at søge i dette forum, der er meget omtale af DVB-tv-kort.

Mener, det er et mixet  af hardware og software, der afgør om man kan lave en ordentlig løsning...

Dårlig modtagelse ved DVB-tvkort viser sig ved hak eller pixelering...

Det omtalte Technotrend s2-3200  håndterer hverken encoding(som ikke skal udføres af digitale tv-kort) eller decdoing i hardware..

Der skal findes egnet software til formålet, driver, codecs og selve det HTPC-programmet...

Beskrivelse af technotrend kortet findes også på engelsk:

http://www.dvbshop.net/product_info.php/info/p145_Technotren d-S2-3200-HDTV-S2-incl--Remote--WinXP--MCE-.html

http://www.dvbshop.net/media/products/0806047001144912348.pd f

Redigeret af avh - 09-December-2006 kl. 23:44
Til top

Besvar Besvar Side  <123>

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu