recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Recordere, afspillere og foto > Microsoft Media Center, MCE og HTPC
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - MediaPortal og EPG
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketMediaPortal og EPG

Besvar Besvar
Forfatter
Besked
Charlie Kilo Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 03-Februar-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 101
Direkte link til dette indlæg Emne: MediaPortal og EPG
    Sendt: 23-Februar-2009 kl. 02:25

Hej

Har længe kørt med DVBViewer på mit mediecenter der er sat om med DVB-T signal. Alt fungerer fint EPG, TTV og danske subtitles.

Jeg har dog netop downloaded MediaPortal 1.0 da den sammenlignet med DVBViewer har en mere "lækker" brugerflade. TTV og undertekster virker fint, men TV-guiden (EPG) kan jeg ikke få til at virke. Jeg kan se TV2 programmerne ca en god uge frem, men DR1 og DR2 virker ikke. Er der mulighed for at få "TV-guiden" i MediaPortal til at virke lige så godt som "Tidslinien" i DVBViewer. Jeg har prøvet lidt af hvert og nogle gange kan jeg få DR1 og 2 til at vise det aktuelle program.

CK
Til top
jonaskp Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 20-Juli-2006
Sted: Brønshøj
Point: 2272
Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-Februar-2009 kl. 11:05

Hvordan får du EPG data, via DVB-signalet? Hvis du får EPG på TV2, så burde selve hentningen af data fungere. Så er det et måske et spørgsmål om at kortet endnu ikke har nået at hente EPG eller at kanalerne ikke er mappet rigtigt. Det sidste er dog usandsynligt, hvis du siger at du nogengange kan få data om det aktuelle program.

Jeg bruger ikke selv grabbing via DVB så der er jeg nok ikke til så meget hjælp. Jeg bruger XMLTV-løsningen hvor jeg henter en XMLTV fil med alle data i som jeg så loader i MediaPortal. Det kan gøres på forskellige måder, den billigste (=gratis) er at finde et grabber program der kan grabbe informationerne fra en hjemmeside (fx DR's TV-guide) og derefter lave oplysningerne om til en XMLTV-fil. Den dyreste (=90 kr årligt) er at blive PRO medlem hos ONTV, da du så kan få en færdiglavet XMLTV fil direkte fra dem. Jeg benytter den sidste løsning, da jeg synes det er 20 gange nemmere end det andet.

Jeg er heller ikke sikker på hvad du mener med at "få det til at virke ligesom tidslinien i DVBViewer". Ser det anderledes ud i DVBViewer, eller mener du bare med hensyn til at du mangler EPG-data?

Forresten, Velkommen på MP-Holdet

Redigeret af jonaskp - 23-Februar-2009 kl. 11:06
Til top
Bruger
Bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-Februar-2009 kl. 14:00

Hej og tak for svaret

Hvordan får du EPG data, via DVB-signalet? Hvis du får EPG på TV2, så burde selve hentningen af data fungere. Så er det et måske et spørgsmål om at kortet endnu ikke har nået at hente EPG eller at kanalerne ikke er mappet rigtigt. Det sidste er dog usandsynligt, hvis du siger at du nogengange kan få data om det aktuelle program.

Jeg har ladet HTPC stå og kører i adskillige timer, men uden at EPG bliver opdateret. Jeg har været inde i webepg-config og fulgt den guide der er på MP webpage, men uden held

Jeg bruger ikke selv grabbing via DVB så der er jeg nok ikke til så meget hjælp. Jeg bruger XMLTV-løsningen hvor jeg henter en XMLTV fil med alle data i som jeg så loader i MediaPortal. Det kan gøres på forskellige måder, den billigste (=gratis) er at finde et grabber program der kan grabbe informationerne fra en hjemmeside (fx DR's TV-guide) og derefter lave oplysningerne om til en XMLTV-fil. Den dyreste (=90 kr årligt) er at blive PRO medlem hos ONTV, da du så kan få en færdiglavet XMLTV fil direkte fra dem. Jeg benytter den sidste løsning, da jeg synes det er 20 gange nemmere end det andet.

Lyder som en god løsning, men hvordan får jeg det sat op. Jeg har funndet en DR plugin til MP med jeg gav op på halvvejen da opsætningen der var beskrevet i txt filen var lidt over mit IT niveau (sikkert gratis løsning)

90 DKK løsningen lyder interessant. Har været på ONTV webpage, men de priser lignede ikke noget i nærheden af 90 DKK - hvor og hvordan får jeg sådan et abonnement og er der garanti for det virker. Finders der en guide til XMLTV opsætning og automatisk opdatering?

Jeg er heller ikke sikker på hvad du mener med at "få det til at virke ligesom tidslinien i DVBViewer". Ser det anderledes ud i DVBViewer, eller mener du bare med hensyn til at du mangler EPG-data?

Ja, jeg mener med hensyn til manglende data og at det er ønskeligt at det er lige så opdateret og gnidningsfrit som "tidslinien" i DVBviewer.

CK
Til top
jonaskp Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-Februar-2009 kl. 14:40

Svarer lige i lidt blandet rækkefølge.

Oprindeligt skrevet af Charlie Kilo Charlie Kilo skrev:

Ja, jeg mener med hensyn til manglende data og at det er ønskeligt at det er lige så opdateret og gnidningsfrit som "tidslinien" i DVBviewer.

Ok. Ligeså snart du får ordentlig EPG data, så kommer det til at fungere langt bedre (da der rent faktisk er noget at vise).

Jeg har ladet HTPC stå og kører i adskillige timer, men uden at EPG bliver opdateret. Jeg har været inde i webepg-config og fulgt den guide der er på MP webpage, men uden held

Måske du blander tingene lidt sammen. Hvis du bruger WebEPG, så er det ikke via DVB-signalet. WebEPG er et grabber-program som kan hente info fra en hjemmeside. Den skal så sættes op til hvilken side der hentes fra (fx DR, TV2 osv - der findes nogle standard-sider i programmet). Herefter skal du "connecte" den tvkanal som du har downloadet info til, med den kanal som rent faktisk findes i MediaPortal.

Bemærk: Nedenstående er efter hukommelse (er ikke hjemme pt), så der kan være nogle afvigelser. Dette styres i TVserver configuration. Gå ned til plugins og markere "plugins". Hvis det ikke er valgt, så sæt hak ud for "XMLTV". Herefter klikker du på plusset ud for "plugins", så får du en liste over de aktive plugins. Vælg "XMLTV" på listen. Herinde indstiller du så hvor din XMLTV fil ligger henne. Når du har gjort det, trykker du "import" nede i bunden. Den skulle nu gerne finde et antal kanaler, men sikkert ikke nogen programmer. Dette er fordi du først skal mappe xmltv kanalerne til dine TV-server kanal. Vælg det faneblad der hedder "Mapping". Her trykker du import (knap i øverste venstre hjørne). Du får nu kanallisten frem. Så parrer du TVserver kanalerne med XMLTV-kanalerne (som ligger i Rullemenu til venstre i tabellen). TIl sidst tryk "Save", gå tilbage til det tidlgiere faneblad og tryk Import igen - herefter skulle den gerne hente både kanaler og programmer ind. Hvis det er dette du allerede har gjort og det er det som ikke virker, så bar ignorer det

Lyder som en god løsning, men hvordan får jeg det sat op. Jeg har funndet en DR plugin til MP med jeg gav op på halvvejen da opsætningen der var beskrevet i txt filen var lidt over mit IT niveau (sikkert gratis løsning)

90 DKK løsningen lyder interessant. Har været på ONTV webpage, men de priser lignede ikke noget i nærheden af 90 DKK - hvor og hvordan får jeg sådan et abonnement og er der garanti for det virker. Finders der en guide til XMLTV opsætning og automatisk opdatering?

http://ontv.dk/pro - her kan du købe adgangen til ONTV Pro. Før du gør dette, har de dog et test-feed som du kan prøve med.

http://ontv.dk/xmltv. Nede under Test ONTV's XMLTV Feed kopierer du den adresse der står. Lige nu hedder den: http://ontv.dk/xmltv/c81e728d9d4c2f636f067f89cc14862c, men det kan tænkes at den har ændret sig når du prøver, så hent den nyeste på siden.

Når du har kopieret dette link går du igen ind i TVserver COnfiguration. Istedet for at du har brugt WebEPG til at hente data og lave en xmltv fil, får du nu MP til at hente XMLTV-filen direkte fra det førnævte link. Dette gøres via det sidste faneblad under XMLTV (som vist hedder External eller web eller noget lignende). Her kopierer du linket ind i input boksen. Klik herefter på knappen "Download" (eller ngoet i den stil). Så skriver den "downloading file" nede under status. Vent 10-20 sekunder. Hvis den ikke har ændret sig, så skift lige faneblad en gang, så skulle den gerne være opdateret til at hedde "File Download Complete" (eller noget i den retning). Herefter gentager du proceduren for at kode TVserver og XMLTV kanalerne sammen. Klik import igen på den første tab. Når den har hentet info om programmer også, skulle du kunne åbne MediaPortal og der skulle være data i TV-guiden.

Det lyder besværligt, men det tager under 5 minutter at sætte op - og herefter kører uden problemer. Jeg har ikke en gang oplevet problemer med feedet i det ca 1½ år jeg har brugt det. Hvis man bruger en almindelig grabber, er man afhængig af at fx DR ikke ændrer deres hjemmeside, for så skal grabberen ændres for at hente de rigtige data - dette oplevede jeg et par gange dengang jeg brugte denne metode.

Til top
Bruger
Bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-Februar-2009 kl. 13:53

Hej Jonaskp

1000 tak for hjælpen. Jo der var et par små afvigelser idet jeg ikke havde tvguide.xml og xmltv.dtd nogle steder. Bottomline er at jeg fik løst problemet så jeg nu modtager webEPG. Jeg har imidlertid en fejlmeddelse på det første faneblad når jeg importer. Jeg kan ikke læse det hele og har ikke adgang til det i øjeblikket (skriver senere - da du måske har en forklaring på problematikken) og om det har betydning på længere sigt.

En ting er helt sikkert at uden din support tror jeg ikke jeg havde fået sat EPG ordentligt op hvilket ville betyde at jeg var hoppet tilbage til DVBviewer. Nu bliver jeg på MP og tegner et abonnement på ontv :-)

CK
Til top
jonaskp Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-Februar-2009 kl. 14:21

Det er altid rart at kunne være behjælpelig

Jeg glemte helt at nævne xmltv.dtd (som jeg ikke har nogen anelse om hvorfor skal ligge der, men sådan er det åbenbart), men kan se at du selv fandt ud af det.

Til top
Dinsdale Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger

Oprettet: 25-April-2007
Point: 28
Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-Marts-2009 kl. 09:13

Jeg har også gennem flere år brugt DVBviewer og været tilfreds med det på en all-round PC i køkkenet.

Nu har jeg installeret en decideret htpc med mediaportal. Jeg mangler også lige EPG-delen for at det hele spiller max.

Så vidt jeg ved bruger DVBviewer som standard epg via DVB (tidslinie). Det må mediaportal da også kunne. Fordelen ved det er at EPG'en holdes opdateret selvom PC'en ikke lige har netforbindelse.

Kan nogen af jer se ulemper ved at bruge EPG via DVB-T signalet???

mvh.

Redigeret af Dinsdale - 03-Marts-2009 kl. 09:17
Til top
MCenterFreak Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 09-Februar-2005
Point: 5446
Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-Marts-2009 kl. 11:09
EPG via DVB-T fungerer uden nogen form for indstillinger i DVBViewer. Det bliver opdateret på under 1 sekund, ved første tuning til en kanal. Der ligger EPG for de næste 7 dage. Ved optagelse kan man vælge at EPG data skrives til en text fil der har samme navn som optagelsen
DVBViewer klient/Server, LG Ultra HD TV 65", Digital Devices DVB-S2, 4 tunere IHC Net og Control, som magisk tænder og slukker alt
P.S. Hvis jeg har mest grej når jeg dør, så har jeg vundet!-)
Til top

Besvar Besvar

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu