|
|
Besvar ![]() |
Forfatter | |
marcruhwedell ![]() Ny bruger ![]() Oprettet: 01-Marts-2009 Sted: Denmark Status: Offline Point: 4 |
![]() Sendt: 01-Marts-2009 kl. 22:06 |
Hej
Jeg er igang med at bygge mig en ny PC. Formålet med den er at bruge den som primær PC og som mediecenter. Jeg har alt på plads på nær output til TV og TV-tuner. Jeg har tre skærme. Et fjernsyn, der tager HDMI (full HD), skal have et fjernsyn til soveværelset og så en alm. skærm. Jeg kunne derfor godt tænke mig et skærmkort med to HDMI udgange. Jeg kan dog ikke finde et, medmindre det skal være et hvor, der er adapter(e) på. Er det noget i ved hvor jeg kan få eller er de stadig ikke kommet på markedet endnu? Jeg kunne godt nøjes med et skærmkort hvor der kun var én HDMI udgang og f.eks. to DVI udgange. På den måde kunne jeg sætte en switch på til de to fjernsyn der tager HDMI og DVI til min alm. skærm. Jeg kunne også køre det ene TV over DVI til HDMI. Problemet er bare jeg mister lyden, men (her er det store spg.!) mister jeg også kvalitet på signalet? Hvis jeg ikke mister kvalitet er det helt OK, for jeg køber også et lydkort med digital udgang så jeg kan køre det over forstærker og til mine højtalere. Et HDMI skal der som minimum være da jeg ikke vil kunne sætte højtalere på TV'et i soveværelset. Først køber jeg et TV-tuner kort med DVB-T, senere udvider jeg med et DVB-C. Så hvad foreslår i jeg gør? Hvilke grafikkort har i erfaring med som gode til formålet? Jeg har gode erfaring er med ATI så hvis det indskrænker det ![]() Al hjælp værdsættes. På forhånd tak! ![]() |
|
![]() |
|
fish ![]() Ny bruger ![]() ![]() Oprettet: 11-August-2005 Sted: Denmark Status: Offline Point: 11 |
![]() |
Jeg har også kigget efter en løsning med HDMI, men opgav at finde en løsning med grafik kort. Jeg endte med at bestille et Asus M3N78 bundkort. Det er født til HTPC, har HDMI, med lyd ud gennem HDMI kablet. Desuden har det Toslink udgang (Optisk SPDIF) så man kan få lyden direkte ind i sin surround forstærker.
|
|
![]() |
|
vacDK ![]() Super bruger ![]() Oprettet: 14-Marts-2007 Sted: Denmark Status: Offline Point: 262 |
![]() |
Det er vel bare og købe et grafikkort der kan køre crossfire og så bare købe 2 :)
så har du 2 hdmi udgange.. :) |
|
![]() |
|
marcruhwedell ![]() Ny bruger ![]() Oprettet: 01-Marts-2009 Sted: Denmark Status: Offline Point: 4 |
![]() |
Hej
Tak for svarene. Jeg har nu fået af vide fra anden side at det er muligt at køre billede+lyd over DVI til HDMI hvis altså grafikkortet understøtter det. Jeg overvejer et ATI Radeon HD 4870. Jeg kan dog ikke pt. se om det vil dække mine krav. Det dukker dog op når jeg søger på edbpriser på et kort med HDMI. @fish - så vidt jeg kan se er det et GeForce 8300 der sidder på det bundkort? @vacDK - ideen er god nok og ikke helt alligevel. Jeg er ikke helt vild med tanken om at have to grafikkort i min maskine. Såfremt rygtet taler sandt om at jeg fra et 4870 kan køre billede+lyd over DVI så ser setup'et således ud: Optisk drev: LG GGWH20L Super Multi Blue (Blu-Ray) Bundkort: MSI P35 Diamond Lydkort: Creative Sound Blaster X-Fi Titanium Fatal1ty Pro Series OS: Microsoft Windows Vista Ultimate Grafikkort: ATI Radeon HD 4870 Som sagt skal jeg nu finde ud af om ovenstående er sandt. Hvis det er kører jeg min alm. skærm på det ene DVI og de to fjernsyn på det andet DVI med en HDMI switch. Efter at have læst forummet lidt igennem bliver jeg nu også mødt med nye udtryk om HDCP osv. Hvilket får mig til at tvivle om jeg vil kunne afspille Blu-Ray samt bruge alle features. Nogen der kan hjælpe her? Hvad kræves der? |
|
![]() |
|
JørgenT ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 21-Marts-2004 Sted: 9530, DK Status: Offline Point: 5365 |
![]() |
Du kan vist ikke køre to skærme på een udgang med en HDMI switch ?? Eller alternativt noget a'la denne løsning: Men hvordan med skærm opløsning? Begge HDMI skærme skal vel køre samme, for at undgå at skulle skifte? Mvh JørgenT |
|
![]() |
|
![]() |
Hvorfor kan jeg ikke køre to skærme på en HDMI switch? Switchen bruger vel ikke alle udgange aktivt. Du vælger jo hvilken/hvilke signalet skal bringes til? Skærmkortet vil ikke se det som to skærme. Opløsningen vil være 1080p da de begge (den skærm jeg har er allerede) vil være full HD.
|
|
![]() |
|
![]() |
Ahh sorry nu forstod jeg hvad du mente. Ja det er som regl flere inputs til et output.
Jeg tror jeg har besluttet mig for et Sapphire Radeon 4870 HD. Iflg. deres hjemmeside har det DVI+lyd til HDMI. Jeg må så i første omgang selv skifte stik hvis jeg vil fra det ene rum til det andet. |
|
![]() |
Besvar ![]() |
|
Skift forum | Forum-tilladelser ![]() Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum |