recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Recordere, afspillere og foto > Microsoft Media Center, MCE og HTPC
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Mediecenter køb/byg???
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketMediecenter køb/byg???

Besvar Besvar Side  <1234 5>
Forfatter
Besked
bruger udmeldt 5 Se dropdown menu
--
--

Oprettet: 15-April-2006
Sted: lolland
Status: Offline
Point: 3584
Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-Juli-2007 kl. 13:47
Oprindeligt skrevet af Janl2000 Janl2000 skrev:

Ja jeg har været inde og kigge lidt på din side Ken_T. Fed side du har giver en del at tænke over og ja jeg vil bygge selv men er lidt i tvivl om hvilke hardware jeg skal bruge. Er også lidt nervøs for støjniveau.

Der skal være mulighed for at kunne optage min 2 programmer samtidigt, og gerne afspille optage samtidigt går ud fra det er samme krav som til 2 optagelser. Tv -kortet skal kunne vise tv-kanaler godt. Den skal være så strømbesparende som muligt (og køre uden problemer) her tænker jeg på amdx2 / duo core 2.  Skal selv køre sata, dvd (måske brænder).

Hvad siger i til det, er der noget jeg har glemt?

Den skal vel også fylde så lidt som muligt? nå,

et foreslag med indbygget grafik kort x1250, Abit Fatil1ty F-190HD mATX, den har HDMI udgang på kortet. hvorfor bruge pengene på alle de ekstra features hvis du kun skal bruge HTPC delen. Så har kortet også lige den ene PCI port til det hvr1300 kort.

Til top
Pizzabager Se dropdown menu
Redaktionen
Redaktionen

Oprettet: 08-Januar-2007
Point: 1964
Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-Juli-2007 kl. 14:23
Oprindeligt skrevet af pendec pendec skrev:

Oprindeligt skrevet af Ken_T Ken_T skrev:

En generel fejl som jeg syntes går igen er at man absolut skal bruge core 2 duo i stedet for AMD x2. At det synspunkt har vundet fodfæste skyldes den forøgede hastighed og det lavere strømforbrug en core 2 duo har.

Strømforbruget, ja, hvis en CPU kører full load, men det gør den jo ikke. Og så er situationen en anden. Hvis en AMD x2 fx ikke bestiller noget, måske der surfes eller skrives, så går en x2 på grund af AMDs Cool&Quiet helt i bund med strømforbrug. Det kan man aflæse af temperaturen der kan måles. Den er på min HTPC 2 grader over rumstemperatur (bruger en x2 3600). En helt utænkelig situation hvis man vælger Core 2 Duo. Eller er nogle Core 2 Duo brugere der melder sig på banen med noget der bedre eller tilsvarende? Nå ikke? :)

Jeg ved ikke om du har glemt det, men du nævner at;

- AMD C&Q sænker cpu speed, det er korrekt. Så har vi lige Intel C2D, de har Speedstep technology, den fungerer lige så perfekt?
- så er der varmeforbruget? det er da idag til Intel's fordel, når man vil have en lownoise maskine, eller en HTPC?
- Så har vi prisen, og der tales en masse om at C2D cpu kan overclockes uden at du skal påføre en kæmpe køle enhed, og kan køre med intels egen. (jeg har c2d E6600 på 3.2Ghz med intel køler)

C2D er HTPC/Office løsningen, og Gamer løsningen skulle være en AMD cpu.

Det første du skriver er om strømforbruget, så vid jeg har læst er Amd fatisk bedre til det med strømmen end intel. også skriver du tl sidst om OC, ja der ryger den så helt på gulvet, OC bruger mere strøm også clocker den ikke selv ned.. OC er udelukket på en HTPC.

Amd er ikke varmere end en Intel, marginalt hvis det endelig er, min x2 3800+ ligger på ca 29 grader idle, og ca 40 når den bliver presset, og det er når min cpu køler ligger med 900rpm fast.. men den bliver faktisk aldrig presset da jeg ikke afspiller HD eller noget i den stil.

Bundkortene til AMD er bare mere HTPC egnet. og billige.. som han skriver spare han 1000 kr på MB og cpu, og han mister faktisk ikke noget.

En htpc behøver ikke være så kraftig, efter der er kommet grafikkort frem som tager det meste af presset ved HD afspilninger der ingen grund tl at købe så kraftige Cpu'er..

Jeg har altid været AMD mand, men da jeg skulle bygge en HTPC ville jeg have Core2duo, men efter at have kigget priser kontra hvad den skulle bruges til fandt jeg det ligegyldigt med en kraft som core2duo har, o det ville bare blive dyrere, samt MB var dyrere. og ikke lige så godt udstyret.

Skal sige jeg har et MSI K9NGM2 i min, og det er også et glimrende bundkort, der er vist lige kommet en ny version der er endnu bedre.

Til top
Ken_T Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 14-April-2006
Sted: Denmark
Point: 1757
Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-Juli-2007 kl. 14:24

- AMD C&Q sænker cpu speed, det er korrekt. Så har vi lige Intel C2D, de har Speedstep technology, den fungerer lige så perfekt?
- så er der varmeforbruget? det er da idag til Intel's fordel, når man vil have en lownoise maskine, eller en HTPC?
- Så har vi prisen, og der tales en masse om at C2D cpu kan overclockes uden at du skal påføre en kæmpe køle enhed, og kan køre med intels egen. (jeg har c2d E6600 på 3.2Ghz med intel køler)

Tilsyneladende virker speedstep for intel ikke lige så godt som cool&quiet, jeg kan godt se det skulle være tilfældet, men der syntes ikke at være nogen der kan få de samme lave temperaturer som man kan opnå med en AMD x2.  Kender du nogen da? Der er nede på 2 grader over stuetemperatur når CPU blot lige bestiller noget?  Det er uden at bruge kabinetsblæsere. Det er og bliver alfa og omega for stilheden i en HTPC, at den kan holde en lav temperatur. 

En HTPC er noget andet end en spillemaskine. Her skal man have fat en core 2 Duo E6600  og et 8800GT kort fx. Det kører godt.

Men ved en HTPC skal man se på udvalg af bundkort og de muligheder bundkortene tilbyder. Er der firewire, HDMI med HDCP, eventuelt SPDIF ud. Et godt lydkort. Og ikke at forglemme et velegnet grafikkort der understøtter HD hardware afvikling.  Den slags. Og der er adskillige gode til AMD x2.

ABIT har et kort der kan anvendes med core 2 duo, men der mangler noget på dette bundkort og er 300 kr dyrere end et tisvarende til AMD x2. Der er kun 1 pci x 32 port. Det er for lidt i mange tilfælde. Og ikke firewire, har hørt den slet ikke er etableret, selv om der er stik på bundkortet. Men det skal nogle bruge (floppyDTV). Jamen et andet bundkort og et separat grafikkort, så er den hjemme. Ja, det er korrekt. Men det smartere med en samlet løsning på et bundkort og billigere, hvis det er alt man behøver. 

Og så skal man ikke overclocke en HTPC, det er ikke et mål. Det skal man slet ikke anvende. Overclock kan skabe ustabilitet og det er ikke hvad man skal have i en HTPC.

Vi er ret uenige, vi har faktisk nogle helt modsat rettede synpunkter, det gør ingenting, det er ok.  

Til top
Redaktionen
Redaktionen

Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-Juli-2007 kl. 14:37

personligt kan jeg ikke se hvad vi skal bruge de PCI-E x1 porte til, der er ikke rigtig nogen kort fremme til dem.

min har 1 PCI-E til grafikkort(jeg bruger dog den onboard grafik endnu)

2 stk PCI (den gamle)

1 stk PCI-E 1x(hvad er det vi bruger det til?)

til den gamle PCI ka vi få masser af forskellige Tv-tunere bla. hauppauge som de fleste vel bruger. Lydkort til dem der ikke er tilfreds med onboard lydkortet, tja alt på marked skal i PCI.

Der findes endnu ikke ret meget til PCI-e x1, men det kommer uden tvivl, bare ikke så fedt hvis det er nu man skal bruge det.

Til top
Redaktionen
Redaktionen

Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-Juli-2007 kl. 14:39

Tilsyneladende virker speedstep for intel ikke lige så godt som cool&quiet, jeg kan godt se det skulle være tilfældet, men der syntes ikke at være nogen der kan få de samme lave temperaturer som man kan opnå med en AMD x2.  Kender du nogen da? Der er nede på 2 grader over stuetemperatur når CPU blot lige bestiller noget?  Det er uden at bruge kabinetsblæsere. Det er og bliver alfa og omega for stilheden i en HTPC, at den kan holde en lav temperatur. 

En HTPC er noget andet end en spillemaskine. Her skal man have fat en core 2 Duo E6600  og et 8800GT kort fx. Det kører godt.

Men ved en HTPC skal man se på udvalg af bundkort og de muligheder bundkortene tilbyder. Er der firewire, HDMI med HDCP, eventuelt SPDIF ud. Et godt lydkort. Og ikke at forglemme et velegnet grafikkort der understøtter HD hardware afvikling.  Den slags. Og der er adskillige gode til AMD x2.

ABIT har et kort der kan anvendes med core 2 duo, men der mangler noget på dette bundkort og er 300 kr dyrere end et tisvarende til AMD x2. Der er kun 1 pci x 32 port. Det er for lidt i mange tilfælde. Og ikke firewire, har hørt den slet ikke er etableret, selv om der er stik på bundkortet. Men det skal nogle bruge (floppyDTV). Jamen et andet bundkort og et separat grafikkort, så er den hjemme. Ja, det er korrekt. Men det smartere med en samlet løsning på et bundkort og billigere, hvis det er alt man behøver. 

Og så skal man ikke overclocke en HTPC, det er ikke et mål. Det skal man slet ikke anvende. Overclock kan skabe ustabilitet og det er ikke hvad man skal have i en HTPC.

Vi er ret uenige, vi har faktisk nogle helt modsat rettede synpunkter, det gør ingenting, det er ok.  

LOL ken-t der var jeg lidt hurtigere end dig

Til top
Redaktionen
Redaktionen

Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-Juli-2007 kl. 14:43

Bundkort ASUS M2A-VM HDMI går ud fra det skal være det:

http://www.edbpriser.dk/Products/listprices.asp?ID=373721

CPU Athlon 64 X2 5000+ 2.6 GHz:

http://www.edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=381597

Ud fra ovenstående kan der faktisk spares 1000 kr. men hvad er det jeg ikke får, ud fra tidligere bundkort og CPU?

Du får ikke noget Core2Duo klistermærke du kan sætte på fronten så du kan blære dig  , ellers har amd nok det samme eller mere.

core2duo an clockes meget mere, men det er ubrugeligt i en htpc.

Til top
Ken_T Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 14-April-2006
Point: 1757
Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-Juli-2007 kl. 14:43

Haha ja tænkte nok du ville anbefale AMD x2 og det vil da også kunne dække mine behov, men har aldrig i mit liv haft en amd processor, så jeg aner ikke hvor mange krafter der er i en +3600/4600/5000 og hvilket bundkort passer til og hvad med køler, kan man sætte en pasiv køler på eller hvad?

Og hvad med mit spørgsmul om tv-tuner?

Jeg tager lige det med TV tuner først.

Hvis du har en DVB-T tuner, så får du et meget flot signal ved gengivelse af almindelig standard TV. Du vil blive glad for kvaliteten.

Men du kan kun tage DR1,DR2 og TV2. Men du kan optage 3 programmer på samme tid hvis du vil uden problemer, hvis de kommer på samme MUX og det gør de danske. Man kunne også bo et sted hvor udenlanske Tv stationer skabte endnu flere muligheder.

Analog giver muligheder for flere kanaler, afhængig af om man har adgang til dem, fx ved kabelTV. Men kvaliteten er sjældent helt tilfredsstillende for mange da antenneforhold ikke altid er de bedste. Men der er nogle der ikke klager.  For at få et godt resultat ud af optagelser skal man have et kort med Hardware encoder, det bevirker at kortet selv overtager det tunge arbejde med at lave den optagelse i MPEG2 der bliver resultatet. Ved DVB-T er det der ankommer allerede i MPEG2 og kræver ikke meget af en CPU, så der bruges ikke hardware encoder til det.

Et Hauppauge HVR 1300 har en analog og en DVB-T tuner og har hardwareencoder for den analoge tuner. Så det er et godt valg.

Til top
Bjarke Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 06-Februar-2006
Point: 923
Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-Juli-2007 kl. 15:41

Ja, for nu lige at pege på manglerne ved de 2 forslag du har med, så kan ingen af de 2 bruges til HD og det skal de kunne. Du bliver nødt til at bygge selv med de rigtige komponenter, ellers er det sidste års teknik.  Det skal man ikke ofre penge på. Dur ikke!

Her er der et link til et setup jeg har lavet, det vil fungere uden problemer, det kan man ikke sige om Kiss558

Link

Og så skulle du måske også ofte lidt tid på de andre sider jeg har om HTPC

Hej Ken-T

Jeg har også kigget på din side, og bygget en pc op fra et MSI HDMI bundkort, som også skulle have dette HD kompatible graffik..

Dertil en X2 4800 2,5Hgz cpu

Men jeg har store problemer med at afvikle HD marteriale.. Computeren bruger 2X 80-90% og har problemer med at holde billede og lyd synkroniseret.. Samme problemer som ved min gamle P4 2,4Ghz maskine, faktiskt synes jeg ikke den er meget bedre end den. Men måske er det at jeg kører vista på maskinen?

1080P

720P

Dog bruger den vist en del mindre ved 720P, men der havde min p4 heller ikke problemer...

Problemet er at hvis jeg bruger Windows medieplayer hakker det helt vildt.. Men VLC player går det lige...

Redigeret af Bjarke - 22-Juli-2007 kl. 16:10
Pana P50x10y - NAD T753 - NAD C272 - Dali Ikon7, Vokal2, Dali bagh.(Ikon W2 købes)- Ikon Sub - WDlive
Til top
benzon Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 22-Juli-2007
Point: 92
Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-Juli-2007 kl. 15:51

Kan regne ud du gerne vil have super slim kabinet, har selv lige været ude og invistere i MediaCenter nummer 2.

Kabinet: Thermaltake Mozart SX VC7001SNS
http://www.edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=233123

Dog kan du også vælge - http://www.shg.dk/link.asp?goto=infobox&varenr=810846 prisen 499,- er dog lidt støre i højden, men tør næsten påstå der kan isættes passiv PSU hvis du vil af med den støj. da der er mulighed for at isætte en 120x120 blæser bag i, den der medfølger er ganske udemærket har ikke oplevet meget støj fra den, og kabinettet ser fedt ud og ja så kan man tilføje lidt liret lys hvis man har lyst til det.

Bundkort: MSI K9AGM2-FIH
http://www.shg.dk/link.asp?goto=infobox&varenr=2089772

Grunden til dette valg er så simpelt som det kan være SUPER onbord grafikkort x1200 fra ati bygget på ATI/AMD´s 690G Chipsæt som er deres konkurrent til Intels Viiv platform som til amd i stedet heder, AMD Live.

Grafikkortet er super til et mediacenter, det er passiv kølet og indeholder både VGA Output samt HDMI Output.

CPU: Athlon64 X2 3600+
http://www.shg.dk/link.asp?goto=infobox&varenr=2081758

Grunden til dette valg er at det er den gamle version af Athlon64x2 nemlig Brisbane modellen som eftersigende skulle udlede en del mindre varme end de nye modeller med 1 mb cache. En af de andre årsager til det er også den er bygget på 0.065 micron hvor Windsor den nye er bygget på 0.090 micron.

Og en 3600+ er mere end rigeligt til at klare hvad et MediaCenter skal kunne klare.

Ram: Corsair Twin2X 2x1024MB DDR2, PC6400 DDR800, CAS 5-5-5-12-T1, Twin2X2048-6400
http://www.shg.dk/link.asp?goto=infobox&varenr=350908

Det er så en smags sag her, vil hellere have Corsair end Kingston.

Harddisk: WD Caviar SE WD5000AAJB 500 GB
http://www.edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=382697

Intet og ændre her dog vil jeg nok anbefale der købes en støjløsning til den der skal monteres i 5½ slot så den er stille ellers kan man godt høre dem, mest larmende i mit mediacenter.

Grafikkort: Intet du har onbord

TV Kort: Hauppauge WinTV PVR-500MCE
http://www.edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=138478

Kan ikke se en grund til at tage en Digital tv-modtager endnu ind til videre skal du bruge en top box og de fleste top bokse tilbyder S-Video - og tja de fleste ordenlige tvkort har en indgang til at optage fra S-Video har ikke testet det men vil mene det er muligt og optage digitalt via S-Video :)

Du har slet ikke talt om blæsere altså jeg tog ingen chancer men det burde jeg nok have gjort kan se den blæser jeg har smidt i min mere end fint holder den under 30 grader ligger for det meste på 22-25 grader alt efter Load.

Køler: NQ-3392, Media Center Cooler
http://www.shg.dk/link.asp?goto=infobox&varenr=321388

Ville nok efter og have set hvor lav temperaturen er have valgt følgende.

Køler: ThermalTake Sonic Tower Rev2
http://www.shg.dk/link.asp?goto=infobox&varenr=2055846

Det smarte ved den her det er valgfrit om man vil have blæseren på eller ej og så er det en 120x120 = mindre larm mere luft hvis man køber en ordenlig, ved ikke lige om der følger en med, plus man helt kan lade være med at have en på så det bliver NoNoise.

Strømforsyning: NQ4001AT - PSU 400Watt, Lownoise 12-17 db, 20/24 pins, 120mm Fan, 2 SATA connectors, PCI-E Lane Connector, Temp. Auto Control
http://www.shg.dk/link.asp?goto=infobox&varenr=820152

Hvis man tør satse lidt
Etasis - EFN-300 Fanless 300Watt, 0 db, ATX12V v. 1.3 ATX Connector
http://www.shg.dk/link.asp?goto=infobox&varenr=2055846

Den nederste har jeg ingen erfaring med ud over ydelsen skulle være som man forventer og stabiliteten lige så, dog ville jeg nok sætte blæseren på cpu kølren hvis man valgte denne løsning men man kan jo prøve sig frem.

Til top
MCenterFreak Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 09-Februar-2005
Point: 5446
Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-Juli-2007 kl. 15:51
Hvor meget RAM?
Har selv en Acer bærbar der køret helt fint med XP. Lagde Vista på den,
hvorefter alt kørte laaaangsomt. Installerede 2 Gb RAM og nu kører den som
skidt ud af en kanin
DVBViewer klient/Server, LG Ultra HD TV 65", Digital Devices DVB-S2, 4 tunere IHC Net og Control, som magisk tænder og slukker alt
P.S. Hvis jeg har mest grej når jeg dør, så har jeg vundet!-)
Til top
benzon Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 22-Juli-2007
Point: 92
Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-Juli-2007 kl. 15:52
Bjarke hmm lyder sært har aldrig haft problemer med afvikling af HD Film på mit mediacenter.

Og køre med Vista, og 2 gb ram.

Redigeret af benzon - 22-Juli-2007 kl. 15:54
Til top
Bjarke Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 06-Februar-2006
Point: 923
Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-Juli-2007 kl. 16:12

Oprindeligt skrevet af benzon benzon skrev:

Bjarke hmm lyder sært har aldrig haft problemer med afvikling af HD Film på mit mediacenter.

Og køre med Vista, og 2 gb ram.

2GB hvoraf de 128Mb går til graffikkortet

Pana P50x10y - NAD T753 - NAD C272 - Dali Ikon7, Vokal2, Dali bagh.(Ikon W2 købes)- Ikon Sub - WDlive
Til top

Besvar Besvar Side  <1234 5>

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu