|
Mediecenter nybegynder |
Besvar ![]() |
Side 123 4> |
Forfatter | |
Regsa ![]() Ny bruger ![]() Oprettet: 07-Juni-2015 Status: Offline Point: 16 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Sendt: 07-Juni-2015 kl. 19:16 |
Hej med jer,
Jeg (og min lille familie) står i den heldige situation at skulle finde os et mediecenter / evt. få dele i bryllupsgave. Jeg er samtidig i den uheldige situation, at jeg ikke har nogen viden ud i emnet [eller begrænset]. Min lokale Fona-mand mente, at mediecentre var det store hit for godt 7 år siden, og at man i dag har det hele delt op via smart-tv o.a. apparater. Dog kunne han fortælle, at nogle "bare" bruger en netværksharddisk. Alt i alt fik jeg ikke så meget brugbart med mig fra den samtale. Jeg har så fundet denne anmeldelse, som giver det indtryk, at der er lidt mere i "bare" en netværksharddisk, end en beholder til filer: http://www.recordere.dk/indhold/templates/design.aspx?articleid=12206 Jeg kunne godt lidt feedback på, hvilke(t) apparat(er), det egentligt er jeg leder efter, samt nogle bud på en god sammensætning / opsætning. Det, som min familie og jeg mener, vores mediecenter / tingest skal kunne er, at: - Bruge den som medieserver - Streame video / internetindhold (koblet til fjernsyn) - Den skal gerne være trådløs inkl. bluetooth - Den skal gerne kunne afspille radio, cd, dvd, blue-ray (koblet til højtalere) - Den må gerne kunne optage tv - Der må gerne være opkobling til Netflix, HBO.. - Det hele må gerne være brugervenligt - Det må gerne være kvalitet. I ovennævnte anmeldelse kunne QNAP HS-251 jo en række af tingene nævnt, men der er også nogle ting, den ikke kunne. Belær mig gerne, hvis jeg "bare" må købe en blue-ray afspiller og QNAP'en for at få alt, hvad jeg søger. Til info skal mediecentret kobles op til to Sony Bravia fjernsyn, henholdsvis KDL-46NX700 (stue) og KDL-32EX720 (soveværelse). I stuen er der desuden en gammel JVC RX-5020R audio/video control receiver, som jeg bruger til at fordele lyd. Det skal også siges, at jeg har interesse for sagerne og gerne sætter mig ind i, hvad XBMC/kodi er, og bakser lidt med det. Nåh. Men skyd endelig ind med noget. De bedste hilsner, Asger |
|
![]() |
|
fltk ![]() Platin medlem ![]() Oprettet: 04-Februar-2004 Status: Offline Point: 10574 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Hvis den skal kunne alt det du nævner er det en eller anden PC du skal gå efter. Det kommer dog nok til at knibe lidt med brugervenligheden i forhold til enkeltapparater der hver især kan noget af det du nævner. Desuden tager det lang tid at sætte op så det kører optimalt, men hvis du har mod på det kan jeg kun anbefale dig at strikke en PC sammen af hard- og software efter eget ønske. Gå i så fald efter et fanless bundkort med indbygget CPU så du ikke bliver generet at støj fra den kant.
Flemming |
|
Samsung UE55F7005
AX Quadbox med 3x DVB-C/T2 og 1x S2 med OpenVix Dune HD Realbox 4K HTPC/Terratec DVB-C/-T/DVBViewer Thomson THA100 |
|
![]() |
|
Hej Flemming,
Tak for dit svar. Jeg må lige have en uddybning. Forslaget er at bygge en fanless pc. Jeg går ud fra, at det mestendels er for at sikre blue-ray kompatibilitet, idet diverse andre købsklare (+ det løse) boxe ikke synes at have en sådan: fx en NUC. Efter at have læst lidt omkring sprang computernørden straks frem i mig og tænkte openelec er da lige mig. Men min begrænsede læsning fortæller mig, at det i så fald vil være et fravalg af netflix mv., da de - så vidt jeg forstår - er ikke er kompatible med openelec. Forslår du windows til pc'en? |
|
![]() |
|
T-Duck ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 15-Januar-2012 Sted: Vålse Danmark Status: Offline Point: 4130 |
Nuc er utrolig god til at køre som mediacenter, hvis du hat rippet film skal du have en nas på netværket som du kan streame fra. Men så put Win 8 på og kodi, og så installer netflix app. Det kører super. Men til netflix skal du bruge mus og tastatur, men Logitech laver tastatur med mousepad så ingen ko på isen der. Kører selv på den måde med en hjemmebygget pc som kan klare gaming
|
|
![]() |
|
Hej T-Duck,
Tak for dit svar. Fire spørgsmål: 1. Hvis jeg skal "streame" fra en NAS til et mediecenter, kræver det så noget særligt? Jeg er stødt på PLEX, som synes at kunne streame fra en NAS, men hvad er egentligt påkrævet? (*host* Jeg er så meget en nybegynder *host*). 2. Den ovennævnte QNAP havde både NAS og mediecenter i én boks. Er det korrekt forstået, at alene muligheden for netflix app er forskellen mellem den og dit to-boks forslag? For så er en ekstra boks alt andet lige lidt meget for en netflix app. 3. Så vidt jeg kan se har en NUC en blæser. Bliver det lydmæssigt problematisk, hvis den skal stå under et fjernsyn. 4. BONUS spørgsmål: skal man have et mediecenter ved hvert fjernsyn, eller kan man streame direkte til et fjernsyn? (via Wifi - hvad ved jeg) |
|
![]() |
|
T-Duck ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 15-Januar-2012 Sted: Vålse Danmark Status: Offline Point: 4130 |
1. Nej plex er ikke nødvendigt.
2.så vidt jeg ved findes netflix ikke til nas. 3. Den larmer ikke mere end en moderne hdd optager. 4. Mediacenter ved hvert tv. Ellers skal du installer plex server på nasen, og så den transcoder så smart tv kan afspille det |
|
![]() |
|
Mener tv skal have plex app, for at kunne afspille fra plex server
|
|
![]() |
|
Sebski ![]() Junior bruger ![]() Oprettet: 05-September-2013 Status: Offline Point: 22 |
Hejsa.
Jeg har selv været gennem mange mediacenter de sidste 3 år tid, og endte med en mac mini, den er dyre end andre mærker men jeg vil mene den er bedste mulighed. Du kan ha både osx og/eller windows på maskinen, den bruger lidt strøm og hardwaren er stabil og stille, jeg har PT windows 8.1 på maskinen, metro interface passer fint til en fladskærm, software bruger jeg Kodi. http://kodi.tv kan i starten virke uoverskueligt men det er IMO tiden værd at sætte sig ind i, plex er også en mulighed. Betjeningen af maskinen er noget der også tog tid at finde frem til, og endte med logitech k400 "http://www.logitech.com/da-dk/product/wireless-touch-keyboard-k400r" fylder lidt men nemmest også hvis man vil bruge alm net browsing eller youtube søgning. Bare min erfaring:)
|
|
![]() |
|
Igen tak for jeres svar.
@Sebski. Umiddelbart står apple svagt i min bog - godt nok efter at have prøvet deres computere dengang de hed "Macintosh" og udelukkende kunne køre deres egne særlige programmer og filtyper. Sådan er det ikke længere, men mine varme følelser for apple er bare aldrig kommet tilbage. Helt skidt var det ikke: jeg kunne spille en god omgang RISK på computeren. Et nyt spørgsmål: nu kommer windows 10 snart; skal jeg vente på den mulighed, eller skal jeg hellere få 8.1? |
|
![]() |
|
MCenterFreak ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 09-Februar-2005 Sted: Denmark Status: Offline Point: 5446 |
|
|
DVBViewer klient/Server, LG Ultra HD TV 65", Digital Devices DVB-S2, 4 tunere IHC Net og Control, som magisk tænder og slukker alt
P.S. Hvis jeg har mest grej når jeg dør, så har jeg vundet!-) |
|
![]() |
|
jespermart ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 19-Februar-2006 Sted: Denmark Status: Offline Point: 893 |
Der er ingen grund til at købe en Mac mini, for så at køre Windows og Kodi på den. Det svarer til at gå over åen efter vand.
Mit råd ville være at købe en Intel Nuc til afvikling af diverse mediefiler og en HDHomerun tuner til TV. Jeg mener der er et trådløst Wi-fi kort i Intel Nuc, men afspilning af Blu-ray via Wi-fi har jeg aldrig fået til at fungere ordentligt.
|
|
Jesper
Jvc N5B, Elite Screens 120" Cinegrey 5D, Marantz SR7013, Dynaudio Evoke10 og X28C i 5.1.4 |
|
![]() |
|
mbm1 ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 15-Januar-2005 Status: Offline Point: 2047 |
vil give din Fona mand ret
|
|
![]() |
Besvar ![]() |
Side 123 4> |
Skift forum | Forum-tilladelser ![]() Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum |