|
Mediecenter nybegynder |
Besvar ![]() |
Side <1234> |
Forfatter | ||||||
Boffer24 ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 19-Juni-2006 Sted: Denmark Status: Offline Point: 885 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|||||
Jeg kører med NUC og det spiller bare. Har været igennem macmini og NUC er bare federe og mindre. Min nas har også indbygget Kodi men det fungerede ikke for mig da den skal tilsluttes tv via hdmi og ikke er helt lydløs :-)
Jeg er ved at teste en Intel computer stick som eftersigende skulle kunne køre Kodi flydende. |
||||||
![]() |
||||||
Regsa ![]() Ny bruger ![]() Oprettet: 07-Juni-2015 Status: Offline Point: 16 |
|||||
@ jespermart
Lige et spørgsmål til HDHomerun tuner: du skriver til tv, men skal den sidde i NUC eller i NAS? |
||||||
![]() |
||||||
Flmr77 ![]() Bruger ![]() ![]() Oprettet: 16-Februar-2013 Sted: Danmark Status: Offline Point: 249 |
|||||
Medieserver: hvor meget materiale er der snak om ? ( for at få et fingerpeg om en nas, er nødvendig) Trådløs inkl. bluetooth , hvad skal denne feature bruges til ? Skal buildet stå fremme ?, krav til udseende / størrelse Er en smule blæser støj acceptabelt ? Du kan gå NUC vejen, men der vil der ikke være mulighed fro at afspille cd/ dvd/Blue ray, hvis denne feature også skal dækkes i samme enhed, virker det til at en saml selv pc er den eneste vej. Hvis du går efter en saml selv løsning, er der mange muligheder, alt fra et Amd Am1 build til f.eks et intel Q1900 build a la http://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=132326 Mht. remotes kan jeg se at jeres tv begge skulle understøtte hdmi cec, hvorfor jeg vil foreslå at købe en pulse eight hdmi cec adapter, således at du kan styre buildet via tv`ets normale remote. Det er ikke nødvendigt med et mediecenter i soveværelset også, der kan du nøjes med en amazon fire tv / raspberri pi 2+ ( eller måske en chromecast) så har du stadig netflix og muligheden for at streame fra mediecenteret ( hvis formatet understøttes, så der ikke skal transcodes) |
||||||
![]() |
||||||
jespermart ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 19-Februar-2006 Sted: Denmark Status: Offline Point: 893 |
|||||
Den bliver koblet op til nuc'en via netværk og har du andre mediacentre placeret rundt om i huset/lejligheden kan de alle sammen tilgå den via netværket. Du skal dog være opmærksom på at den kun kan vise ukodede tv signaler. Har du behov for Ci slot for at vise kodede tv signaler, så skal du have fat i digital devices octopus net tv tuner eller vu+ duo2 tuner. Alle tre fungerer sammen med Kodi. HDHomerun og Digital Devices skal dog bruge DVBlink for at kommunikere med Kodi, vu+ duo2 kan køre direkte sammen med kodi via et plugin i Kodi. Har du ikke behov for dual tuner kan du også købe vu+ som single tuner. Jeg har haft både HDHomerun og Digital Devices Tunere, men foretrækker vu+
Redigeret af jespermart - 09-Juni-2015 kl. 11:25 |
||||||
Jesper
Jvc N5B, Elite Screens 120" Cinegrey 5D, Marantz SR7013, Dynaudio Evoke10 og X28C i 5.1.4 |
||||||
![]() |
||||||
|||||
Jeg tror som ikke, at vi sidder inde med særlig meget materiale. P.t. er det billeder og hjemmevideo af barn, der vil optage mest plads, og vi er nok under 200GB. Jeg har nu på fornemmelsen, at der på et tidspunkt kommer et barn mere og dermed, at der kommer flere videoer og billeder til.
Det var for at sikre, at systemet kan snakke med it wifi, og for at det kan snakke med mit bluetooth keyboard. Jeg gik egentligt ud fra, at når begge fjernsyn var på wifi, kunne de trække indhold fra mediecenteret. Det lyder til, de kun kan det med en pc med kodi (eller andet software) på.
Jeg havde tænkt, det skulle stå under fjernsynet. Der er masser af plads til en NUC! Også til større pc'er / apparater. Førhen havde jeg en dvd-afspiller og en vhs-afspiller stående på samme hylde. De er begge afgået ved døden, hvorfor jeg tænkte en jeg-kan-klare-det-hele-boks var fremtiden (mediecenter som jeg troede de hed - og som fona-manden fortalte også døde for år tilbage).
Tja, jeg ville ikke selv have været opmærksom på støj-muligheden (mulighed for et problem, that is), hvis jeg ikke først havde læst anmeldelsen af QNAP HS-251, som er støjsvag. Jeg vil selvfølgelig gerne have, at min kommende apparat er forholdsvis anonym, både af udseende og lydmæssigt. Det vil da være træls at have et bæst stå og blinke og hvæse af mig, når jeg ser film.
Jeg går ud fra, at der skal én på hvert tv - i sammenhæng med:
Her åbner du nogle muligheder, jeg ikke troede fandtes: kan raspberri pi 2+ køre netflix? Kan fire tv / chromecast snakke sammen med et mediecenter (med alle mine filer) og køre dem? For de to sidstnævnte kan cec adapteren vel ikke bruges? |
||||||
![]() |
||||||
|||||
I øvrigt ser jeg lige, at de nye NUCs har plads til noget 2,5" storage. Jeg aner ikke, hvor meget plads sådan noget kan give. Men, vil det sige, at man kan nøjes med en NUC og droppe en NAS som server?
|
||||||
![]() |
||||||
jespermart ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 19-Februar-2006 Sted: Denmark Status: Offline Point: 893 |
|||||
Du kan max få 2Gb diske i 2,5"
|
||||||
Jesper
Jvc N5B, Elite Screens 120" Cinegrey 5D, Marantz SR7013, Dynaudio Evoke10 og X28C i 5.1.4 |
||||||
![]() |
||||||
JordanDK ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 03-December-2009 Sted: Randers C Status: Offline Point: 2327 |
|||||
Du behøver kun en NAS som server hvis du har behov for at rippe film og lægge dem på den, hvad jeg kan læse er det ikke et tema på nuværende tidspunkt, og derfor kan en NUC sagtens være rigeligt til dig.
Hvis du skal have bluray drev i NUC, bliver du nød til investere i et eksternt drev som dette fx. http://www.proshop.dk/DVD-Blu-ray-drev/Samsung-SE-506CB-BD-Writer-Black-2442370.html Du skal kun bruge en enkelt hdmi cec fra pulse eight, den gør at du via hdmi kablet kan styre NUC med din tv Remote, men kun når Kodi er startet op. Netflix har som sagt app i Windows 8 og 8.1 og 10. Men der findes endnu ikke en app HBO Nordic, så denne ville skulle køres igennem browseren. En Chromecast hvor du bruger en mobil eller tablet som din "Remote" understøtter både Netflix, HBO Nordic, ViaPlay, Blockbuster, DR (DR Cast) og sikkert også flere endnu. Den understøtter også Plex, men Plex generelt kræver du har en plex server kørende (program) på en PC / Mac eller en NAS. OpenElec er super, men understøtter ikke Netflix eller HBO Nordic, ViaPlay eller Blockbuster. |
||||||
65" B9 OLED, 5.2.1 Dali Lektor højtalere og Monolith df+ sub
Mess with the best, die like the rest. |
||||||
![]() |
||||||
JordanDK ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 03-December-2009 Sted: Randers C Status: Offline Point: 2327 |
|||||
Du mener forhåbentligt 2 TB diske ![]() |
||||||
65" B9 OLED, 5.2.1 Dali Lektor højtalere og Monolith df+ sub
Mess with the best, die like the rest. |
||||||
![]() |
||||||
|||||
Du kan max få 2Tb diske i 2,5" det er ikke vildt meget plads, en rippet BD i ikke komprimeret stand fylder ca. 18-25Gb, så en nas er efter min opfattelse en langt bedre løsning eller en Windows Home Server 2011 med Drivebender, som jeg selv kører med Redigeret af jespermart - 09-Juni-2015 kl. 13:50 |
||||||
Jesper
||||||
![]() |
||||||
|||||
Tak for alle jeres input.
Mine overvejelser går p.t. på: - NUC, der kører windows (stue) - eksternt blueray drev - hdmi cec - firestick (soveværelse) Jeg ved ikke mht. NAS vs de 2TB mulighed på NUC, men hælder mod NAS - så er det nok fremtidssikret. Hvilken skal det så være? - trods alt har vi begrænsede behov. Jeg ved for lidt om tv tuner og software til at foretage et kvalificeret valg. Men det kan jo også bare følge, efter det andet er sat op. |
||||||
![]() |
||||||
micstig ![]() Bruger ![]() Oprettet: 01-August-2010 Status: Offline Point: 103 |
|||||
en lille side bemærkning hvis i har problemer med at trække blu ray / mvk over netværkert uden hak, så er her et godt lille godt råd i denne tråd det virker fantastisk :) http://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=93684&title=mkv-afspilning-hakker-periodisk-lst
|
||||||
![]() |
Besvar ![]() |
Side <1234> |
Skift forum | Forum-tilladelser ![]() Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum |