recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Recordere, afspillere og foto > Microsoft Media Center, MCE og HTPC
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Mediecenter og WAOO?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Mediecenter og WAOO?

Besvar Besvar Side  12>
Forfatter
Besked
sirvival3 Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 27-Oktober-2010
Sted: Danmark
Status: Offline
Point: 168
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér sirvival3 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Mediecenter og WAOO?
    Sendt: 07-Juni-2012 kl. 21:16
Så ser det endelig ud til at der kommer fiberbredbånd ned i mit område (Bornholm), og til det er der naturligvis bare at råbi jubiii endelig bredbånd der overstiger 4 mbit download og 1 mbit upload.

Det er Bornholms fibernet der står for det, men de har indgået et samarbejde med SE (Sydenergi), så deres produkter skulle gerne være meget tæt på identiske.

Jeg havde umiddelbart håbet på at de ville tilbyde en slags kabeltv, så man kunne bruge en HDhomerun, men det viser sig at de tilbyde WAOO via deres boks Airties 7120/7124/7130/7134, som får tv-signalet via et netværksstik fra udbyderens fiberboks. Ifølge Airties hjemmeside så er deres boks en IP set-top box, altså en box til modtagelse af IP-TV.

Nu er spørgsmålet så om man kan modtage TV-signalet via et mediecenter baseret på Win7 med enten WMC, DVBViewer eller DVB-Link, og om der skal bruges andet hardware end et netværkskort/usb?

Er der nogen der har erfaringer med mediecenter og WAOO via SE-fibernet eller lignende?
Til top
jeppejensen Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger

Oprettet: 31-August-2007
Point: 23
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér jeppejensen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-Juni-2012 kl. 14:15
Jamen det kan sagtens lade sig gøre, kører selv med det. Jeg har en HDHomeRun som modtager et RF signal ud af deres fiberboks, og laver det op til et signal på mit intranet, som jeg så kan finde i mce. det er en dual tuner så du kan optage 2 tine eller se en ting og optage en anden. Evt kan du købe flere HDHomeRuns :)

Køre fint kræver du køber deres Multirums løsning, som gør at de aktivere signalet ud på Antennestikket som på min fiberboks sidder i bunden.
Vær opmærksom på at det er en såkaldet F-connector der skal bruges på fiberboksen, ala denne ved ikke lige om størrelsen er rigtig:

Ulempen er så du ikke kan vælge tv kanaler, der er en pakke til gengæld får du det som kabel tv, og altså i alle rum med antennestik og både analogt og digitalt. Dermed kunne du godt emd en tv tuner få det ind i mce, men jeg bruger som sagt en HDHomeRun, som kan købes her:

Skriv endelig hvis du vil vide mere.

Skal lige siges deres analoge signal er bestemt ikke noget at skrive hjem om, har kun analogt i soveværelset, men kan leve med det. I  stuen er det digitale signal på mce og tv fint.

EDIT: Jeg har det via NRGI fibernet og ikke SE-fibernet, bare lige til info :)
De kører med forskellige kabel pakker på de forskellige net, så sørg for at undersøge hvilke kanaler der ligger i SE-fibernet pakken, jeg får disse både analogt og digitalt:

vh
Jeppe

Redigeret af jeppejensen - 11-Juni-2012 kl. 14:22
Til top
Bruger
Bruger

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér sirvival3 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-Juni-2012 kl. 18:13
Hej Jeppe, 1000 tak for svaret.

Bornholms fibernet snakkede også om et analogt signal man kunne få ud af deres fiberboks, som et alternativ til det at skulle have flere bokse. Umiddelbart så det analoge signal ok ud, men det digitale var klart at foretrække. Det analoge signal vil naturligvis nemt kunne sættes til en HDhomerun.

Jeg er stadig lidt i tvivl i forhold til stikkene til det digitale signal, da du snakker om et RF-signal, mens jeg umiddelbart har fået forståelsen af, at signalet kom via et særligt netværksstik(IP-TV). I vejledningen til AirTies-boksen som jeg kan se også benyttes hos NRGI og ligeledes er afbilledet på WAOO's hjemmeside, så står der:
"Tilslut den ene ende af netværkskablet i fiberboksens port 2, 3 eller 4 og den anden ende i ethernet-stikket på TV boksen.". Hvordan hænger det sammen med et RF signal, F-connector og antenne stik som du beskriver?

Jeg vil forsøge at kontakte Bornholms Fibernet i morgen for at høre hvilket mærke og model af fiberboks/router de udbyder og hvordan deres understøttelse af multirumsløsninger foregår og om det indbefatter et RF signal og F-connector eller om der blot er tale om flere bokse.

Bedste hilsner
Alexander

Edit: Jeg kan at NRGi tilbyder kabelTV via deres fiberboks, hvilket nok er den løsning du har. Jeg må høre om Bornholms fibernet tilbyder tilsvaerende, ellers er jeg nok låst til enten deres IP TV, som måske kun kan ses via deres egne bokse eller et analogt signal med de kvalitets forringelser sådan et har.

Redigeret af sirvival3 - 11-Juni-2012 kl. 18:26
Til top
avh Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 29-Juli-2005
Sted: Denmark
Point: 2891
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér avh Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-Juni-2012 kl. 19:26
Hvis iptv signalet ikke er krybteret kan det godt lade sig gøre at lave en mediacenterløsning...

Det betyder at signalet præsenteres i mediacententret, ligesom tuner input... 

Dvbviewer og mediaportal kan håndtere IPTV.
MCE kan via 3.part produktfra dvblogic...

Redigeret af avh - 11-Juni-2012 kl. 19:29
DVBviewer, Technotrend DVB-S2, Technotrend CT2-4500 DVB-T2, TeVii s470 DVB-S2, Anysee T2C DVB-T2
Til top
Junior bruger
Junior bruger

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér jeppejensen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-Juni-2012 kl. 15:41
Ja jeg har deres Kabel tv løsning, troede egentlig alle kunne få en kabeltv løsning gennem Waoo, da det jo klart er at foretrække , med 3 unger og blandet analoge og digitale tv, + mce :) og altså der er 2 udgange i fiberboksen et ethernet stik RJ45 og så et RF stik i form af en F-connector.

Se side 3 til venstre der kan du se de 2 udgange:
http://www.trefor.dk/media/waoo/installationsvejledning.pdf

vh
Jeppe
Til top
avh Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 29-Juli-2005
Sted: Denmark
Point: 2891
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér avh Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-Juni-2012 kl. 17:32
Jeg ved ikke om kabeltv løsningen er klart at foretrække, for kan man lave en IPTV løsning, kræver den for det første ikke noget tuner-kort og hvis man har båndbredde nok, kan flere samtidige kanaler se/optages..

Ulempen er EPG-data, dem er man nød til at hente på anden vis...

Redigeret af avh - 12-Juni-2012 kl. 17:34
DVBviewer, Technotrend DVB-S2, Technotrend CT2-4500 DVB-T2, TeVii s470 DVB-S2, Anysee T2C DVB-T2
Til top
Junior bruger
Junior bruger

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér jeppejensen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-Juni-2012 kl. 21:20
Og du kan så heller ikke se kanaler på dit tv uden om et mediecenter uden at bruge fx dlna og dvb link. + kanalerne skifter placering, så jeg mere bare kabel løsningen er den mest praktiske skulle jeg måske sige :)

vh
Jeppe
Samsung PS59D555, Samsung LE32S81BX, Mce7@64bit, Waoo 60/60
Til top
confused Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 29-August-2006
Point: 2686
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér confused Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-Juni-2012 kl. 09:09
Nu er der jo ingen der siger, at det ene absolut behøver at udelukke det andet - jeg modtager samtidig analogt, DVB-C,samt DVB-IPTV fra min fibernetudbyder - dog med et "flere tv i huset" abonnement.

Og at kabeltv kanaler ikke skulle blive flyttet rundt..... tjaaa

Min "videobåndoptager" kan optage mere end 10 tv kanaler samtidigt, men jeg når jo aldrig at se alle programmerne....
Til top
Junior bruger
Junior bruger

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér jeppejensen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-Juni-2012 kl. 18:29
Jamen tror vi er enige. spørgsmålet er om noget af dette har hjulpet sirvival3 i hans overvejelser.
Til top
gigabyte Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 19-Januar-2010
Point: 543
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér gigabyte Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-Juni-2012 kl. 23:32
Du skriver at det analoge signal nemt kan sendes til en HDHomerun, nej det kan det ikke, Homerun acceptere KUN dvb-t OG c, i øvrigt vil analog video på en moderne fladskærm ligne lort, specielt hvis den er over 40", tro mig, prøvede for sjov at bruge mit Hauppauge HVR2200 (som er et af de aller bedste analoge kort der er lavet), hold da op det ligner lort. derudover mangler du alle HD kanalerne.

Mvh Gigabyte

100% passivt kølet DIY kabinet, Core i5 4570S, 160GB Intel 320 SSD, 2x Føtex USB DVB-C Tunere 3x FloppyDtv DVB-C, Slotload BlueRay Brænder, 5*100Watt TA2022 Class T Forstærker, DET ER SGU OK
Til top
Junior bruger
Junior bruger

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér jeppejensen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-Juni-2012 kl. 09:33
Har jeg sagt det analoge signal virker i HDHomeRun? Tror jeg ikke.

Den kan som du siger tage dvb-t og dvb-c ukrypteret. Jeg mener bare mit signale er både analogt og digitalt så jeg kan se de analoge kanaler på mit analoge tv, og de digitale kan jeg se på min fladskærm i stuen, derudover modtager HDHomeRun også det digitale signal og sender det til MCE.

Og ja analoge kanaler er ikke pænde på min 59", ikke engang de digitale er overvældende, jeg vil sige HD kanaler er vejen frem.

OFF TOPIC: Kan tage mig selv i at sidde og se en HD kanal ikke pga indholdet men pga billed kvaliteten.

Redigeret af jeppejensen - 14-Juni-2012 kl. 09:35
Til top
Bruger
Bruger

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér sirvival3 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-Juni-2012 kl. 15:49
Det var vist mig der sagde at jeg kunne putte det analoge signal over en HDhomerun, men også det er åbenbart usikkert - og bekymring om signalkvaliteten besjrevjeg vist også.

Jeg har nu skrevet til min udbyder og forhørt mig om præcist hvilket udstyr de levere med deres fibernet løsning, og spurgt ind til en dvb-C og multirums løsning, og kryptering, men jeg har desværre ikke fået svar endnu.

Bornholms fibenet og SE.dk skriver et eller andet sted at man kun kan se TV via deres set-top-ip-bokse og hvis man vil have flere tv tilsluttet, så er løsningen flere bokse, omvendt så skriver SE.dk noget om et dvb-c-stik et sted på deres hjemmeside, så håbet er fortsat lysegrønt, men pessimismen lever ligeså.

Tak for jeres hjælp indtil nu, jeg er i hvert fald blevet bekræftiget i, at det måske ikke er så nemt endda.
Til top

Besvar Besvar Side  12>

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu