recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Recordere, afspillere og foto > Microsoft Media Center, MCE og HTPC
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Mediecenter til en amatør
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketMediecenter til en amatør

Besvar Besvar Side  12>
Forfatter
Besked
LeneT Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger

Oprettet: 12-December-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 18
Direkte link til dette indlæg Emne: Mediecenter til en amatør
    Sendt: 07-December-2008 kl. 16:39

Hejsa.

Jeg er en glad amatør - der gerne vil have lækre brugerflader og stabile systemer....

Det eneste jeg ønsker mig til jul - er en god og billig Media center løsning

1           Jeg vil gerne have en god og stabil mediecenter løsning

Jeg er absolut kun på brugerniveau.

Ultra let betjening

Ikke for dyr

Se digetalt tv i god kvalitet på alle tv og projector

Købe , leje digetal musik og film over nettet

Så lidt kabler som muligt

Så lidt fjernbetjeninger som muligt

Minus støj fra pc og udstyr i stuen

God plads til Dvd film (kan også have de fleste på disk),Gamle vidofilm, Egne videooptagelser og særligt al vores musik

Evt Placering i f.eks. bryggers

2           Udstyr pt

Gammeldags Antenne på taget

Børneværelse 1

-Medie center pc Medion (MD 8828)

-Antenne kabel

Børneværelse 2

-Medie Center pc Medion (MD 8828)

-Antennekabel

Stue

B&O tv MX7000-BE04

Digetal modtager Hinke E7330 (Digetale kanaler virker ikke pt)

projector LG AN110 (larmer en del) – kan man gøre noget ved det?

-Digetal modtager Arion AT-2100E (virker men Pixelflimmer af og til)

Bose AV18 Media center

Soveværelse

Philips FLAT TV 26 PF 9531

-Bose Roommate

-Antennekabel

- mangler digetal modtager

Htc touch diamond telefon

2         stk bærbare til arbejdsbrug Fujitsu Siemens

Lifebook series S7110

-Windows XP

-Kan ikke skifte styresystem og indstillinger pga job

Spørgsmål til de Nye signaler?

1. Er der Brug for kabel / fiber, når de nye sendesystemer kommer, eller er gammeldags antenne nok + digetale modtagere

2 Jeg skal vel trække internetkabler til alle rum?

3 Er der forskel på internetkabler (Tykke / Almindelige) Hvad skal jeg købe?

4 Hvad gør jeg - Vores internetforbindelse "falder ud" -Skal slukkes / tændes - så ok

5 Hvad gør jeg - Det trådløse falder MEGET ud - skal trykke reparer ofte

6 Kan jeg fra stuen bruge børnenes mediecenter PCére - fra stuen - imens de spiller wow på den?

-Eller skal jeg købe en 3. mediecenter pc?

-Eller f.eks. en hp media server EX 475 (er det en pc?)(Der står i annonce fra Computer city denne uge - at det er en server med indbygget pc?)

Til top
MCenterFreak Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 09-Februar-2005
Point: 5446
Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-December-2008 kl. 17:49

1. Du skal starte med at få styr på dit antennesignal. Det at du har problemer med pixelering osv. nu, bliver ikke bedre med et Media Center

2. Så skal du beslutte om du vil bygge selv eller købe færdigt. Køber du færdigt så er det som regel med Windows Vista Mediacenter (VMC)

3. Hvis du bygger selv så skal du beslutte hvilket program du vil bruge. Vista har et vældig godt MediaCenter (VMC), men den kan ikke vise undertekster ved digital TV (DVB-T). Der findes dog en "uofficiel" løsning på problemet (TV Pack 2008). Så er der DVBViewer som er et ritig godt program, men det er lidt "nørdet" og kræver lidt teknisk viden. Der er også MediaPortal, som mange er rigtig glade for. Så skal du også beslutte hvilket udstyr (kabinet, motherboard, strømforsyning, processor, TV tuner, Ram osv.) du vil købe. Der er en hel del tråde herinder der behandler dette

4. Køber du færdigt, skal du sikre dig at det er med DVB-T og huske problemeatikken med de manglende undertekster. Se punkt 3

Til dine spørgsmål.

1.  De nye DVB-T kanaler hentes, som nu, ned via antenne, så hvis din antenneinstallation er i orden, skal du ikke ændre noget. Du skal dog have en box (eller et Media Center) og et abbonnement for at kunne modtage de nye kanaler

2. Hvis alle maskiner i huset skal have adgang til de optagelser der ligger på dit MediaCenter, så skal du have et netværk. Hvis du ikke skal brug HD optagelser, så kan du klare dig med et trådløst netvær, ellers skal der trækkes netværkskabler

3. der er ikke noget der hedder Internetkabler. Det er netværkskabler som så benyttes til bl. a. Internet. de kabler man normalt bruger hedder cat5 eller cat5e, eller cat6. Det kommer an på hvor hurtigt et netværk du vil investere i. cat5 er til 100 mbit netværk og de to andre kan benyttes til 1000 mbit. Skal du have 1000 mbit kræver det at både din Switch (den der samler ledningerne og fordeler trafikken) og dine netkort kan 1000 mbit

punkt 4 og fem er sandsynligvis det samme problem. Hvilken trådløs switch/router har du? Bruger du, eller naboen, ofte Microbølgeovn (den kan nemlig være en signalkiller). Hvor langt er der til den trådløse switch/router?

spørgsmål 6 forstår jeg ikke rigtigt. Bruge børenenes PC? til hvad?

DVBViewer klient/Server, LG Ultra HD TV 65", Digital Devices DVB-S2, 4 tunere IHC Net og Control, som magisk tænder og slukker alt
P.S. Hvis jeg har mest grej når jeg dør, så har jeg vundet!-)
Til top
avh Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 29-Juli-2005
Point: 2891
Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-December-2008 kl. 17:53

Det er en meget lang liste af krav...

Mediecenter kan løse noget af problemstillingen med få kabler, en fjenbetjening og "kasse" til det hele...

Men det lyder som et meget omfattende projekt og man kan ikke gå hen og blot købe en mediacenter-"kasse", som kan klare ovennævnte...

Man kan selføgelig købe en færdig MediaPC med den opsætning og funktioener, den har. De omtalte medion PC-er er jo relt dette... 

For at nærme sig, hvordan det kunne sættes op, kunne man tage udgangspunkt i hvilke funktioner, man ønsker..
Når denne "kravspecifkation" udformes, kan man i første omfgang se bort fra hardwaren...

Altså en specifkation. der redegør for f.eks.
Hvordan vil jeg se TV (krav om live, pause i live, optage udfra EPG m.v)
Hvilke kanaler vil jeg have adgang til.
Skal alle TV kunne tage alle kanaler..

Hvordan med musik, billeder, DVD-er?

Når man har denne kravspecifkation, kan man lettere udlede, hvilket hard- og software som kan klare det...

DVBviewer, Technotrend DVB-S2, Technotrend CT2-4500 DVB-T2, TeVii s470 DVB-S2, Anysee T2C DVB-T2
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-December-2008 kl. 23:26

Nu skal vi vel heller ikke gøre det mere kompliceret en det er. Som jeg læser det er kravet bare en HTPC til stuen og resten er en indholdsfortegnelse over hjemmet og det udstyr hjemmet indeholder.

Da jeg ikke går ud fra at Lene vil tage Medion maskinerne fra børnene, så skal hun jo selv have et HTPC

Så er det vel bare at få sat skik på hvad det skal være. Mere kompliceret behøver det vel ikke at være

Jeg kan godt se at der er mange andre tanker/ideer der huserer, men lad os nu dele Elefanten op i små bidder, så Lene kan få sig en HTPC inden jul 

DVBViewer klient/Server, LG Ultra HD TV 65", Digital Devices DVB-S2, 4 tunere IHC Net og Control, som magisk tænder og slukker alt
Til top
LeneT Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-December-2008 kl. 21:28

Hej Alle 3. Tusind tak for jeres svar.

Allerførst tror jeg, at jeg nu kan få styr på antennesignalproblemet.

Jeg er blevet tilbudt tdc tv - via telefonnettet. Det tror jeg vi vil sige ja tak til. Så kommer næste spørgsmål. Er det nødvendigt at købe tilslutning til alle 4 fjernsyn, hvis jeg har et htcpc/ vmc? Jeg tænker, at hvis vi først har signalet inde på vores net - så kan vi selv trække det fra diverse pcére?

Jeg læste endvidere på forsiden af dette forum, at vi næste år kan distribuere tv signaler via stikkontakter m.v. Så måske skal vi bare starte med TDC tv og et htcpc /vmc - og så slippe for at trække kabler?

Til top
LeneT Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-December-2008 kl. 21:29

ups - I var kun 2!

Til top
avh Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 29-Juli-2005
Point: 2891
Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-December-2008 kl. 22:25

Dvs. det er IPTV og selvom det hardwaremæssigt egentlig blot krævede et netkort i en PC, så mener jeg ikke der er nogen løsning til en HTPC...

Signalet modtages via et lukket netværk og kræver en særlig boks fra TDC, som kan kommunikere til dette lukket netværk.

TDC bud på en løsning er en boks pr. tv og forudsat der båndbredde nok til 4 tv.
Prøv at regne prisen ud, det er ikke en billig løsning...

Boksen kan være forsynet med harddisk, så det er muligt at optage programmer, pause programmer m.v.
Altså egentlig langt hen af vejen det samme som en HTPC kan tv-mæssigt...
Men det er ikke muligt at flytte optaget programmer  væk fra enheden...

DVBviewer, Technotrend DVB-S2, Technotrend CT2-4500 DVB-T2, TeVii s470 DVB-S2, Anysee T2C DVB-T2
Til top
jonaskp Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 20-Juli-2006
Sted: Brønshøj
Point: 2272
Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-December-2008 kl. 23:38
Der findes løsninger til IPTV i en HTPC, det kan fungere
med bla. DVBViewer og MediaPorta. Har dog ikke hørt fra
nogen der har det til at virke med TDC TV. Under alle
omstændigheder så er det rimeligt krævende at få til at
virke, hvis det overhovedet kan lade sig gøre.
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-December-2008 kl. 23:45

Lene, TDC IPTV, det er en "lorte løsning"

Så hellere noget YouSee kabel TV (som jeg også synes er noget l...t)

Hvis det er dig muligt så tag imod Canal Digitals løsning, hvor de plasker en parabol op, og du får en modtager for en tier. Det kræver dog at du abbonerer på en af deres pakker i 1 år. men det er altså den bedste udbyder i Danmark pt. Skulle du senere ønske at se HD TV er de altså også de bedste på markedet (fra 1. januar TI HD kanaler!)

Det løser dog ikke dit problem med at se TV i flere rum, der skal du betale for alle TV

Så den bedste løsning, hvis du kan leve med de tre kanaler: DR1, DR2 og TV2,  det er din antenne og DVB-T

Til top
LeneT Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-December-2008 kl. 19:03

Hej gutter - tusind tak for jeres svar. Jeg bliver en lille smule klogere hele tiden.

Jeg håber dette er rigtigt: Jeg vil gerne købe en TV pakke - til eet tv - og så trække signalet via mediecenteret til husets øvrige rum.

Jeg har lige chattet med en tdc tv medarbejder - som sagde at det godt kunne lade sig gøre - eller har jeg helt misforstået noget?

se lige her:
:: Du taler med Henrik ::
Velkommen til kunderådgivningen.
Henrik siger: Hej og velkommen. Hvad kan jeg hjælpe med?
Du siger: hejsa. Jeg er meget interesseret i tdc tv - jeg ønsker at kombinere med en mediecenter pc - hvor vi mere frit kan distribuere musik og film mv. Kan det lade sig gøre?
Henrik siger: Man kan jo ikke distribuere musik
Henrik siger: eller film
Du siger: jeg mener - at vi herhjemme kan se film og høre musik i flere rum i huset.
Henrik siger: Nå sådan. ja det kan lade sig gøre
Du siger: Kan jeg tilslutte tdc tc til min mediecenter pc - sådan at jeg ikke behøver at betale for ekstra tv pakker i alle rum?
Henrik siger: Du skal ikke betale for ekstra pakker i rummene. Det koster fast pris af 59 kr pr rum
Du siger: ja - men det er jo pr måned - og vi har ialt 4 fjernsyn - det er da meget dyrt
Henrik siger: Ja det er det, men hører lige angående mediecenter
Henrik siger: hvis der er hdmi adgang skulle det ikke være noget problem
Du siger: hdmi adgang - på mediecenteret ?(jeg er ikke IT kyndig) -
Henrik siger: altså Hdmi stik som der er i fjernsynet, så man kan tage digitalt tv
Du siger: ok - jeg kan altså nøjes med tdc tv til eet tv - og så få tv signalet rundt i huset via medicenter pc?
Henrik siger: Ja du kan så
Du siger: Du er en skat - hej - jeg vil straks bestille.... God jul!
Henrik siger: i lige måde
Henrik siger: kan du selv ordne bestillingen eller skal jeg hjælpe dig
Du siger: Det fixer jeg selv - skal lige være enig med "chefen"
Henrik siger: Helt ok. God jul

Til top
C_Bak Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 08-Marts-2007
Point: 77
Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-December-2008 kl. 19:37

jeg er bange for at Henrik har misforstået, eller med vilje tolker dine spørgsmål "rigtigt". der er som Jonas siger ikke mig bekendt nogen brugbar løsning til IPTV på HTPC.

Når Henrik skriver at der kræves HDMI-indgang, så mener han nok at billede/lyd kan overføres til HTPC via denne(hvis man har en indgang, hvilket absolut ike er normalt). desuden ville man så stadig skulle skifte kanal på "boksen" fra TDC og dermed skal alle i huset se det samme...

LG 42PM1MA,Win 7,WHS,Wii
Til top
LeneT Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-December-2008 kl. 21:05

Mand hvor er det der bare besværligt - og kryptisk

Måske skal jeg bare vente lidt - og håbe at teknologien udvikler sig lidt endnu - Håber der er nogen, der kan udvikle gode løsninger, hvor man kan få samlet alle sine film, cdére og apparater til EEt brugervenligt system i hele huset- samt få god tv kvalitet- uden at skulle købe til alle 4 fjernsyn.

Til top

Besvar Besvar Side  12>

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu