recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Recordere, afspillere og foto > Microsoft Media Center, MCE og HTPC
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Medion EpcII tv kvalitet.
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketMedion EpcII tv kvalitet.

Besvar Besvar
Forfatter
Besked
lasped Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 13-November-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 122
Direkte link til dette indlæg Emne: Medion EpcII tv kvalitet.
    Sendt: 16-August-2007 kl. 10:41

Hej.

Jeg er den lykkelige ejer af et Medion mediacenter. Jeg valgte at skifte de org. tv kort ud med et Hauppauge 150 for at opnå bedre tv kvalitet. Det har jeg dog ikke helt fået.
Mit problem er at mit live tv "ghoster" meget, f.eks rulletekster er ulæselig, i fodbold er bolden næsten bare en hvid streg når den bliver skudt rundt osv.
Jeg kører med Windows vista media center og bruger nvidia purevideo decoder. Tv kvaliteten er meget sløret så bogstaver står meget uskarpt.

Alle driver er ny opdateret!

Er der nogen med samme setup som med der har samme problem, eller nogen som skulle har ideer til evt. løsninger på mit problem.

Mvh Lasse.

Til top
Badsted Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 25-November-2004
Sted: Ølstykke DK
Point: 1042
Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-August-2007 kl. 11:19

Hvilket TV har du?

Er det samme problem, når du ser TV direkte via antenne og ikke gennem mediecenteret?

Hvilken forbindelse bruger du mellem TV og mediecenter (DVI/HDMI/Component/Composit)?

Med venlig hilsen

Henrik Badsted

Til top
lasped Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-August-2007 kl. 11:35

Tvet er et 32" Mirai LCD som er forbundet til Media centeret med et DVI->HDMI kabel.

Det er ved live tv igennem media centeret. Live tv direkte fra tvets egen tuner kører fint.

Til top
Badsted Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-August-2007 kl. 11:54

Hmm,  det lyder jo som om din forbindelse er OK. Hvilken opløsning kører du med?

Er det samme problem, hvis du optager f.eks. en fodboldkamp og derefter afspiller den?

Er det samme problem, hvis du ser DVD, f.eks. gennem media player?

Med venlig hilsen

Henrik Badsted

Til top
lasped Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-August-2007 kl. 12:04
DVD, og andre video kilder kører helt fint. Jeg har ikke prøvet at optage noget og så se det bagefter, men prøver jeg da lige når jeg kommer hjem. Tror nok opløsningen er 1280x768.
Til top
Badsted Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-August-2007 kl. 12:41

Jeg kan desværre ikke komme med flere kontruktive forslag, da jeg ikke bruger Vista og analogt TV selv, men hvis dine optagelser også ser sådan ud, så prøv evt. om du kan låne et andet TV kort.

Jeg har aldrig været tilfreds med TV kvaliteten på det analoge signal, og har også brugt et PVR150 kort. Jeg ved dog, at der er nogle værktøjer, så man kan 'tweake' hauppauge's kort en del. Om det kan afhjælpe ghosting ved jeg ikke.

En af de indstillinger, som jeg synes har haft en stor betydning for mit TV signal (Tagantenne - Hauppauge Nova-T PCI - Windows XP - DVI - DVI - Hyundai Q321) var da jeg slog 'smooth edges of screen fonts' fra.

Om det har været indbildning ved jeg ikke, men desktop, film og TV signal står knivskarpt.

Jeg fandt også lige et gammel dokument, som beskriver nogle tweaks til PVR150 kortet. Det er noget, jeg har fundet på nettet, og jeg har ikke brugt det selv, da jeg som nævnt er gået over til DVB-T signal.

Indholdet er pastet herunder:

I've been messing around with MCE and iv managed to get digital quality for Live TV and Recordings. Now because not everyone has the same system specs, these settings may not work for everyone. I'm currently using a Hauppauge WinTV PVR-150MCE and i highly recommend this capture card. I've used an all-in-wonder card in the past which uses software encoding and it doesn't even come close to the video quality of a hardware encoding capture card.

First off, before you make any changes to your system, do yourself a favor and make a backup. I use Acronis True Image, and it has never let me down. Using windows System Restore just doesn't cut it.

If you aren't using InterVideo as your DVD Decoder, go get it now. It comes with WinDVD and i highly recommend you get the Platinum version. Then make sure you’re using it as you default video decoder using Microsoft’s "Video Decoder Checkup Utility". Also another tip, if your updating your video decoder i recommend you uninstall any previous versions and run a registry cleaner before installing the latest version.

With regards to motion blurring and choppiness. To fix this problem i enabled DirectX Video Acceleration (DXVA) and Hardware Motion Compensation (HWMC) through the registry. These settings seem to be apart of the video decoder, and i've read that not all video cards support these settings.

Here are my registry settings:
note* you'll have to restart your computer before any registry changes take effect.

[HKEY_CURRENT_USER\Software\InterVideo\Common\VideoDec]
"DsContinuousRate"=dword:00000001
"DXVA"=dword:00000001
"HWMC"=dword:00000001

[HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\InterVideo\Common\VideoDec]
"DXVA"=dword:00000001
"HWMC"=dword:00000001

[HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\InterVideo\MCE\VideoDec]
"Dxva"=dword:00000001

Try these settings, they should make a difference. Aslo make sure "DsContinuousRate" is set to 1 or the video will stick when ff and rw'ing. The settings above seem to work just fine.

Here's my EncodingQuality settings:

[HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\Microsoft\Windows\CurrentVersion\Media Center\Service\Recording]
"EncodingQuality"  3000000, 4500000, 6000000, 8500000

Here are some other Hauppauge WinTV settings that make a nice difference. The first thing you want to do is add the below "HcwSaveEncoderSettings" to your registry. This will allow the below settings to save after you restart your computer. After you add this to your registry restart your computer before making any further changes.

[HKEY_LOCAL_MACHINE\SYSTEM\CurrentControlSet\Services\hcwPP2\DriverData]
"HcwSaveEncoderSettings"=dword:00000001

Now that your settings will save you can use GraphEdit to make some changes. Using GraphEdit, go to: Graph > Insert Filters > Multiplexer Devices > Hauppauge WinTV PVR PCI II Encoder and Insert Filter. Then right click on the filter and select properties. Under the "Hauppauge ECP Video" tab change the Bitrate Average to "6000", the Peak to "12000" and P Spacing to "1". Then under the "Dynamic Noise Reduction" tab i changed the "Temporal Static Level" to 0. Try changing this to something between 0 and 3, so see what looks best for your system.

You can also adjust the sharpness of you Hauppauge WinTV card, although i find the default setting is fine. With the current drivers the default settings is 4.

[HKEY_LOCAL_MACHINE\SYSTEM\CurrentControlSet\Services\hcwPP2\DriverData]
"HcwSharpness"= "4"  note* the default setting may be different.

Okay one more setting, search through your registry for "DefAvgBitRate". Increasing the Decimal value for this registry setting seems to make a big difference in picture quality. The default settings is something like "20000000", try settings this value to "85000000" or even higher. I've actually set this value to as high as "850000000" count the zeros, and the picture quality got significantly better. I suggest trying to find the highest value your computer will handle without any problems.

I hope this helps some of you out there.  I can now watch Live TV and Recordings on a 57" HDTV without any noticeable loss of quality. Here's a screenshot.

Med venlig hilsen

Henrik Badsted

Til top
Badsted Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-August-2007 kl. 12:43

PS. De registry settings, der er nævnt er til XP, så om de virker på Vista ved jeg ikke. Husk at lave en backup af dit registry, inden du ændrer noget.

Held og lykke

Med venlig hilsen

Henrik Badsted

Til top
lasped Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-August-2007 kl. 12:51

Mange tak for den store hjælp, nu ved jeg da hvad jeg skal bruge min aften på. Giver lige en tilbage melding med resultater. Bukker og takker endnu en gang.

Til top
lasped Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-August-2007 kl. 03:26
Uhh mange tak Badsted, nu spiller min tv kval perfekt.
Til top
Badsted Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-August-2007 kl. 10:15

Det var da dejligt at høre

Med venlig hilsen
Henrik Badsted