recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > TV > LED TV - LCD TV
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Men fjernsynet har jo ikke noget tøj på.
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketMen fjernsynet har jo ikke noget tøj på.

Besvar Besvar Side  <1234>
Forfatter
Besked
fmm1000 Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger

Oprettet: 06-Februar-2011
Status: Offline
Point: 37
Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-September-2011 kl. 22:56
Når alle IKloge hoveder skriver HD materieale som vises på fjernsynet er det så bluray I taler om, er det hd-kanaler via parabol eller begge dele.
Til top
hansie Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 01-Juli-2004
Sted: Køge egnen
Point: 7237
Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-September-2011 kl. 06:24
Begge dele, men bliray er klart flottest
Til top
hansie Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 01-Juli-2004
Sted: Køge egnen
Point: 7237
Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-September-2011 kl. 06:25
Bliray = bluray.   
Til top
Letten Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 12-Januar-2005
Sted: Denmark
Point: 1963
Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-September-2011 kl. 07:31
Oprindeligt skrevet af fmm1000 fmm1000 skrev:

Er det bare mig eller er alle LCD-skærme én stor gang "Kejserens nye klæder".

Du er sikkert ikke den eneste på jordkloden, men du er helt sikkert en truet dyreart Wink

Der er så meget fokus på anmeldelser af TV og deres eventuelle kritikpunkter at man glemmer at analog TV og CRT-teknologi (også) har en hel del indbyggede ulemper og bestemt ikke var den helligegral inden for TV-teknologi.

En af dem er f.eks. at fosforen i dit gamle Grundig formegentlig kun er halvt så god som da det var nyt. Nedbrudt af sollys og tid. Du har bare vænnet dig til at se på det - ligesom når man koger en frø ved langsomt at skrue op for temperaturen i vandet.

Til top
katbird Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 02-Oktober-2004
Sted: Fredensborg
Point: 551
Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-September-2011 kl. 08:00
Oprindeligt skrevet af Letten Letten skrev:

ligesom når man koger en frø ved langsomt at skrue op for temperaturen i vandet.

Og hvis man gør det er man temmelig syg i hovedet.
Til top
RuneH Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 06-Februar-2008
Point: 1760
Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-September-2011 kl. 08:57
Oprindeligt skrevet af hansie hansie skrev:

Bliray = bluray.   

Blu-ray Wink
Slut! -sagde de - Ingen signatur er det nye IN!
Til top
Kasper_J Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 30-Marts-2007
Point: 2830
Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-September-2011 kl. 09:57
Oprindeligt skrevet af RuneH RuneH skrev:

Oprindeligt skrevet af hansie hansie skrev:

Bliray = bluray.   

Blu-ray Wink

Blu-ray. Altid slutte med punktum.LOL
Til top
Otto J Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Branchemedlem

Oprettet: 04-Marts-2007
Point: 11218
Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-September-2011 kl. 10:53
Hvis vi lige skal vende tilbage til emnet, så er det helt grundlæggende forkert at lave dén opdeling imellem at CRT er designet til analoge signaler, og LCD til digitale signaler. Når dén opdeling ofte laves, så skyldes det et sammenfald af omstændigheder: For det første at reelt ingen CRT skærme som sådan understøtter digitale signaler - men det forhindrer jo ikke én i at tilføre den et analogt signal fra en DVB-modtager. Så man kan sagtens se DVB-signaler på et CRT tv - og billedkvaliteten kan sagtens være rigtigt god. For det andet, så sparer de fleste producenter på analog-delen i fladskærmene, for at holde prisen nede. Det skyldes forskellige omstændigheder - primært at de fleste alligevel skal bruge digitale signaler i én eller anden form, men også dét simple faktum at de får lov til det, så længe folk netop går og TROR at der er noget system-betinget der gør at en fladskærm bare per definition er dårligere til at vise analoge signaler. Det korte af det lange er, at hvis en fladskærm er dårlig til at vise analoge signaler, så er den dårligt konstrueret - og formentligt også dårlig til at vise digitale signaler.

Faktum er rent faktisk at BÅDE analoge og digitale signaler er "designet" til at blive vist på en CRT monitor. Begge signaler bygger nemlig på PAL, NTSC eller HDTV standarderne (alt efter hvad du modtager og hvor). Fælles for disse standarder, er at de er designet ud fra de fysiske egenskaber som en CRT monitor har. Grundfarverne er fastlagt ud fra det fosfor der benyttes i en CRT monitor, og gamma-kurven (forløbet i lysstyrke) er fastlagt ud fra hvordan et billedrør reagerer når man sender strøm ind i den. Derfor er det sådan set helt forkert at sige at CRT eller LCD er designet til bestemte typer signaler, det er signalerne der er designet til skærmtypen, ikke omvendt - og signalerne er altså designet til CRT.

Det betyder at når man skal lave et LCD tv, så skal det designes så det så godt som muligt EFTERLIGNER en CRT. Men alt andet lige, så er det nemmere at få en CRT til at ligne en CRT. Derfor er der nogle områder hvor CRT alt andet lige vil have nogle fordele.

Der er imidlertid også områder hvor LCD har fordele - primært opløsning, skarphed og størrelse. Og efterhånden som kvaliteten af LCD er kommet op, er det på langt de fleste områder reelt muligt at lave en efterligning af CRT, som er "god nok" til at det ikke er dér begrænsningen ligger. Problemet er at det er meget sjældent man får det at se, fordi producenterne kappes om at vise de kraftigste farver, den højeste (kunstige) skarphed, den højeste lysstyrke, de mest glatte bevægelser osv, i stedet for at kappes om at vise det bedste billede. Problemet er at hvis man tilfører billedet kunstig skarphed, skævt gamma-forløb, høj lysstyrke osv, som man generelt oftere gør på LCD end på CRT ("fordi man kan"), i et forsøg på at vinde kundernes gunst nede i supermarkedet, så sker der blandt andet dét at man fremhæver støj i billedet. Hvis man så har et støjreduktions-kredsløb til at minimere dén støj igen, så ender det i én stor utydelig grød.

Så når et LCD-tv ofte har et ringe billede på analoge signaler, så er det som regel fordi det IKKE gengiver billedet i henhold til standarderne, dvs. efterligner et CRT. Pointen i dét er, at så vil den også gengive de digitale signaler dårligt. Måske bedre end analoge signaler, bevares - men stadig væsentligt ringere end de digitale signaler BURDE være. Men desværre har folk set så mange ufatteligt dårlige billeder på ufatteligt dårlige fladskærme, at når de ser noget der bare er almindeligt ringe, så tror de at det er godt. Det er i hvert fald bedre end dét de så på Samsung skærmen nede på McDonalds.

Grunden til at plasma-tv ofte har bedre billedkvalitet end LCD i praksis, er ganske enkelt at plasma-tv minder meget mere om CRT i deres funktionsmåde, og derfor er meget NEMMERE at få til at efterligne CRT, end LCD.

Og et ekstra rant: Det kan godt være at jeg har levet af at kalibrere tv - men det er IKKE ensbetydende med at jeg synes at producenterne bør slippe af sted med at levere tv'et med direkte ubrugelige standard-indstillinger. Vi er i 2011. Et tv til 10.000 BURDE kunne levere et OK billede lige ud af kassen, uden nogen justeringer overhovedet. At nørderne så kan vælge at kalibrere sig til de sidste 10% er fint, men det bør IKKE være en nødvendighed for at få et "OK" billede. Heller ikke på analoge signaler.
Til top
moho Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 27-April-2006
Point: 3069
Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-September-2011 kl. 14:42

Når alle IKloge hoveder skriver HD materieale som vises på fjernsynet er det så bluray I taler om, er det hd-kanaler via parabol eller begge dele.
For gøre forvirringen komplet, når ens Fladskærm med de der 1920x1080 pixels jo skal vises progressivt, betyder dette at de der 1080 linier vises progressivt.
Men men men

Alle eller de fleste er vel enige om at kvaliteten er forskellig fra Masterne, Kabel tv og Satellit.  Og så er der BluRay.

Ordene om DVB-T2 og så Fuld HD, her vil jeg nøjes med trække på skuldrene og lade fremtiden afgøre lige denne kombination.

Der jeg vil hen er at det er samme skærm man ser på, uanset hvorfra man nu får sit signal. Alene det DR siger man sender HD via Masterne er nok til jeg krummer tæerne ganske voldsomt. Jeg ved ikke hvornår DR siger noget som er rigtigt.
Engang skrev DR at man ikke kunne sende Anamorfisk via det hedengangne Analoge Tv net, så så meget for DR's troværdighed.

Helt korrekt jeg har nu fået et 1080p50 problem.

Redigeret af moho - 26-September-2011 kl. 14:45
Til top
moho Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 27-April-2006
Point: 3069
Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-September-2011 kl. 14:50
Oprindeligt skrevet af KlausDM KlausDM skrev:

Oprindeligt skrevet af JeTex JeTex skrev:

Nu er analoge SD signaler jo ikke tiltænkt en moderne fladskærm, men det er derimod HD signalerne. Det vil derfor være forkert, at sammenligne crt/lcd/plasma med et analogt SD signal.

Sikke noget sludder. Analog (SD) kan stå ganske fint på en fladskærm. Det gjorde det på mit, dengang jeg modtog analoge signaler.

Klaus
Det der må jeg nok indrømme at jeg ikke fatter en meter af.

Analoge udsendelser og samme med de der sorte bjælker, hvor billedet skal forstørres. Det kan da ikke blive godt?

Dette var den største årsag til man begyndte sende Anamorfisk. Hvilket garanteret ikke skete med DR's gode vilje snarere tværtimod. 

Hvordan modtager Du nu Ramasjang og DRK?  Her er den analoge hos Stofa i Århus da den rene jammer.

Redigeret af moho - 26-September-2011 kl. 14:53
Til top
db89 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 10-December-2008
Sted: Fredericia, DK
Point: 1758
Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-September-2011 kl. 14:51
Oprindeligt skrevet af moho moho skrev:

For gøre forvirringen komplet, når ens Fladskærm med de der 1920x1080 pixels jo skal vises progressivt, betyder dette at de der 1080 linier vises progressivt.
Men men men

Alle eller de fleste er vel enige om at kvaliteten er forskellig fra Masterne, Kabel tv og Satellit.  Og så er der BluRay.

Ordene om DVB-T2 og så Fuld HD, her vil jeg nøjes med trække på skuldrene og lade fremtiden afgøre lige denne kombination.

Der jeg vil hen er at det er samme skærm man ser på, uanset hvorfra man nu får sit signal. Alene det DR siger man sender HD via Masterne er nok til jeg krummer tæerne ganske voldsomt. Jeg ved ikke hvornår DR siger noget som er rigtigt.
Engang skrev DR at man ikke kunne sende Anamorfisk via det hedengangne Analoge Tv net, så så meget for DR's troværdighed.

Helt korrekt jeg har nu fået et 1080p50 problem.

720P er altså også HD Wink og det samme er 1080i vist også. 
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Point: 19814
Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-September-2011 kl. 15:25

Det der må jeg nok indrømme at jeg ikke fatter en meter af.

Dengang der var analoge udsendelser, modtog jeg både digitalt og analogt på min antenne.

Når der var afslutning i vild med dans var analog betydeligt bedre end digital, fordi alt det der glimmer der falder ned fra himlen er for voldsomt til TV2's lave bitrate.

Hvordan modtager Du nu Ramasjang og DRK?  Her er den analoge hos Stofa i Århus da den rene jammer.

Lige nu modtager jeg dem slet ikke, har kun Mpeg2 dekoder i mit tv.

Klaus
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top

Besvar Besvar Side  <1234>

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu