recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Modtagelse og distribution > Streaming media
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - MESH - nyt hus.
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

MESH - nyt hus.

 Besvar Besvar Side  <1234 6>
Forfatter
Besked
hummelmose Se dropdown menu
Administrator
Administrator
Avatar
Skribent, udvikler

Oprettet: 25-Juli-2004
Sted: København, DK
Status: Offline
Point: 3947
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér hummelmose Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-August-2020 kl. 18:01
Oprindeligt skrevet af Nettossen Nettossen skrev:

Kan du skære det helt ud i pap, hvordan jeg så bør sikre ordentligt Wifi via Acces Points?

Jeg får trukket fiber ind til en formentlig YouSee/Ewii router i bryggerset. 

Hvad gør jeg herfra (udover at trække netværkskabler til ønskede rum)? Og skal netværkskablet være specielt for at kunne PoE?

Jeg ville gerne undgå at have noget hængende i loftet (som den viste AP....

Pft
Chris

I 2020 ville jeg få trukket CAT7 kabler i et nyt hus. Det kan trække både ethernet i høj hastighed (op til 10Gbps) og PoE. Det får du en elektriker til, og så sørg for at få lavet kabler til loftet f.eks. i Entre i stue etagen og mellem køkkenalrum og stue på 1. sal. to gode AP'er kan trække huset trådløst. Men med en hjemmebio ville jeg være pænt ked af at have en fed medieserver i teknikskab og så en lorte wifi forbindelse til at afspiller 8K videoer om et par år.


Jens E. Hummelmose, Administrator / Skribent / Udvikler - recordere.dk
Til top
Nettossen Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 18-Maj-2009
Status: Offline
Point: 269
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Nettossen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-August-2020 kl. 18:06
Tak igen. 

Lugter af netværkskabler til en del rum. Big smile

Hvilke AP kan I anbefale, og kables de blot direkte til routeren fra YouSee?

Mvh
Chris
Til top
hummelmose Se dropdown menu
Administrator
Administrator
Avatar
Skribent, udvikler

Oprettet: 25-Juli-2004
Sted: København, DK
Status: Offline
Point: 3947
Funktioner Funktioner   Tak (1) Tak(1)   Citér hummelmose Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-August-2020 kl. 18:10
Oprindeligt skrevet af Nettossen Nettossen skrev:

Tak igen. 

Lugter af netværkskabler til en del rum. Big smile

Hvilke AP kan I anbefale, og kables de blot direkte til routeren fra YouSee?

Mvh
Chris

Kig på ubiquiti Unifi - Køb en ordentlig router fra dem også - F.eks. en dreammachine pro og så en switch med PoE.

I det hus ville jeg købe 2 x Unifi NanoHD, eller hvis huset ikke er bygget endnu, så er deres WiFi 6 modeller nok kommet - Hvad de hedder kan jeg ikke huske.
Jens E. Hummelmose, Administrator / Skribent / Udvikler - recordere.dk
Til top
claus_jac Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 06-August-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 5570
Funktioner Funktioner   Tak (1) Tak(1)   Citér claus_jac Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-August-2020 kl. 18:35
Det er ikke billigt, men kig eventuelt på flexcabling. https://www.flexcabling.dk/

Teknisk vil du kunne klare dig med et rent wireless hus. Der er virksomheder i DK, som også er rent trådløse uden netstik, og det virker rent faktisk, men man skal selvsagt træffe nogle valg. 

Personligt ville jeg ikke være 100% klar på wireless, som backbone er et godt trådet netværk altid en god begyndelse, og så bygge et stærkt trådløst netværk op til de enheder der ikke kan kables.
Til top
thomnico Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 06-November-2007
Sted: Albertslund
Status: Offline
Point: 488
Funktioner Funktioner   Tak (1) Tak(1)   Citér thomnico Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-August-2020 kl. 18:58
når i nu skal have bygget nyt hus, kommer du til at have en snak med din trikkker (elektriker) om hvor du vil have strøm, tv osv. der beder du ham bare om også at trække fx Cat7 eller cat5E(1000mb). De kan begge klare PoE (kører på de andre ledere alligevel end dem der bærer netværket)

Den måde du skriver på formoder jeg du vil have et teknikskab i bryggers og der skal alle tv og netværkskabler naturligvis fører ud til. Hvis du bare vi have et AP stående i et skab i kontor/bryggers behøves du ikke at gøre så meget andet, da du snildt kan koble dem på via det stik der måtte være i et givent rum. (Tænker også der så er strøm, dermed behøves du heller ikke PoE)

HVIS du vil have loftmonteret eller andet i den stil, så er POE at foretrække da du kan skjule alt kabling og på den måde lave en flot installation i loftet, som ærligtalt ikke ses alligevel når det typisk er i fx bryggers eller kontor.

I dit teknikskab skal du så have en switch så der kan forvindes ud til alle rummene. Den switch kobles så bare på dit modem fra din udbyder. Vælger du at bruge PoE kan det give mening at købe en switch som har en PoE funktion (dvs kan leveres strøm i samme kabel) ellers skal du have en PoE injector.

Jeg ville så også tænker på at få en lille switch i din bio, da jeg ikke tænker at trække 2 kabler dertil er nok alligevel.

Men snak med ham din trikker om det ham burde vide den slags :-)
Projektor: Benq w1070+
Lærred: 100" Elite screen motoriseret ELECTRIC100H-A1080
Center: XTZ Spririt 6
Front: XTZ Spririt 6
Bag og side: XTZ Spirit 2
Sub: B&W AW610
Receiver: Marantz SR7008
Til top
ZkiiFreak Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger
Avatar

Oprettet: 10-Juni-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 485
Funktioner Funktioner   Tak (1) Tak(1)   Citér ZkiiFreak Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-August-2020 kl. 20:09
Tag det fra een, der lige har bygget nyt hus. Du kan ikke få ethernet kabler nok! Jeg fik i alle de vigtige rum, men missede soveværelset 😳 øv, for det ligger længst væk fra nærmeste access point af alle rummene...
Og det er MEGA cool og diskret med Ubiquiti Unifi AP NanoHD i loftet! Som de andre siger, kører det PoE, så kun eet kabel ud til teknikskabet.
Overvej også Ubiquiti In-Wall AP. Så har du både wifi og en 4 ports switch direkte i væggen! Det holder!
Til top
Stroyer Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 19-December-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 190
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Stroyer Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-August-2020 kl. 22:08
CAT6 er LÆNGE rigeligt også til 10G

Hvis man ville strække sig rigtigt meget kunne man overveje CAT6a - men det ville også være overkill.

Husk i øvrigt at vælge uskærmet/ikke-skærmet kabel og brug faste/solide ledere når der skal trækkes i tomrør. Det er en kæmpe misforståelse at skærmet kabel skal bruges i en alm. husinstallation.

305m koster ca. 500kr


Redigeret af Stroyer - 04-August-2020 kl. 22:12
Til top
wezi Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 10-December-2010
Sted: Næstved, DK
Status: Offline
Point: 202
Funktioner Funktioner   Tak (1) Tak(1)   Citér wezi Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-August-2020 kl. 22:51
Træk Cat6a U/UTP over det hele, og brug ubiquiti nanoHD ap'er eller vent til der kommer wifi6 modeller fra dem.

Hvis du får en fiberforbindelse der strækker sig op til de 1000, og går op i småting, så køb en dream machine, pro eller ej, den spiller. Du kan finde en masse videoer om dem, eller komme her og prøve det hvis du bor på sjælland.

Redigeret af wezi - 04-August-2020 kl. 22:52
MvH Daniel
Til top
Nagash Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 24-Oktober-2007
Sted: Hillerød, DK
Status: Offline
Point: 6048
Funktioner Funktioner   Tak (1) Tak(1)   Citér Nagash Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-August-2020 kl. 01:24
Oprindeligt skrevet af Stroyer Stroyer skrev:

CAT6 er LÆNGE rigeligt også til 10G

Hvis man ville strække sig rigtigt meget kunne man overveje CAT6a - men det ville også være overkill.

Husk i øvrigt at vælge uskærmet/ikke-skærmet kabel og brug faste/solide ledere når der skal trækkes i tomrør. Det er en kæmpe misforståelse at skærmet kabel skal bruges i en alm. husinstallation.

305m koster ca. 500kr

Der er ikke rigtig noget overkill i Cat7. Ja, du kan sagtens nøjes med Cat6 i virkelig mange år, men prisforskellen op til Cat7, er så forsvindende lille, at det virker som et virkelig dumt sted at spare.
Og man har vel planer om at blive boende i et nyt hus i mange år. Jeg vil ikke være så dum at påstå, at man ikke kan få behov for den ekstra båndbredde om fx 20 eller 30 år.
Men skal faktisk helt op i Cat8, før det begynder at blive betydeligt dyrere.

OT: Her får du lige en mere, der råder dig til at droppe mesh og trække ethernet ud til alle rum i hjemmet og bygge dit Wi-Fi på AP'er i stedet. Det er simpelthen for dumt ikke at gøre, når man bygger op fra bunden.
Til top
Nettossen Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 18-Maj-2009
Status: Offline
Point: 269
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Nettossen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-August-2020 kl. 08:05
Tak for alle svarene - jeg er blevet meget klogere. Den oprindelige tanke var egentlig også at kable mine MESH-enheder, så det var måske egentlig Acces Points, jeg havde i hovedet....

Jeg er nået frem til følgende konklusion:

- Der trækkes netværkskabler til alle (relevante) rum
- En Dream Machine i skabet (skydelåger) i bryggers forsyner stueetagen med WIFI
- En UAP AP Pro i loftet på kontoret (kablet til bryggers via PoE) forsyner 1. sal med WIFI
- Jeg tænker, som der skrives, at bruge Cat7, når prisforskellen ikke er større - i samråd med elektriker

Tak igen. Smile
Til top
hummelmose Se dropdown menu
Administrator
Administrator
Avatar
Skribent, udvikler

Oprettet: 25-Juli-2004
Sted: København, DK
Status: Offline
Point: 3947
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér hummelmose Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-August-2020 kl. 08:07
Oprindeligt skrevet af Nettossen Nettossen skrev:

Tak for alle svarene - jeg er blevet meget klogere. Den oprindelige tanke var egentlig også at kable mine MESH-enheder, så det var måske egentlig Acces Points, jeg havde i hovedet....

Jeg er nået frem til følgende konklusion:

- Der trækkes netværkskabler til alle (relevante) rum
- En Dream Machine i skabet (skydelåger) i bryggers forsyner stueetagen med WIFI
- En UAP AP Pro i loftet på kontoret (kablet til bryggers via PoE) forsyner 1. sal med WIFI
- Jeg tænker, som der skrives, at bruge Cat7, når prisforskellen ikke er større - i samråd med elektriker

Tak igen. Smile

Du bliver så glad for den beslutning - Hvis du bor på Sjælland kan jeg godt hjælpe dig med at få Unifi til at spille når huset står klart.
Jens E. Hummelmose, Administrator / Skribent / Udvikler - recordere.dk
Til top
Nettossen Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 18-Maj-2009
Status: Offline
Point: 269
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Nettossen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-August-2020 kl. 08:12
[/QUOTE]
Du bliver så glad for den beslutning - Hvis du bor på Sjælland kan jeg godt hjælpe dig med at få Unifi til at spille når huset står klart.
[/QUOTE]

Tusind tak for tilbuddet. Jeg bygger dog "desværre" i Fredericia. Wink
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <1234 6>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu