recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Modtagelse og distribution > Streaming media
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - MESH - nyt hus.
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

MESH - nyt hus.

 Besvar Besvar Side  <12345 6>
Forfatter
Besked
hummelmose Se dropdown menu
Administrator
Administrator
Avatar
Skribent, udvikler

Oprettet: 25-Juli-2004
Sted: København, DK
Status: Offline
Point: 3947
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér hummelmose Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-August-2020 kl. 08:18
Oprindeligt skrevet af Nettossen Nettossen skrev:

Tusind tak for tilbuddet. Jeg bygger dog "desværre" i Fredericia. Wink

Mon ikke også der findes Unifi brugere i Jylland på recordere.dk ? 
Jens E. Hummelmose, Administrator / Skribent / Udvikler - recordere.dk
Til top
Nagash Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 24-Oktober-2007
Sted: Hillerød, DK
Status: Offline
Point: 6048
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Nagash Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-August-2020 kl. 09:10
Jeg har dog en lille tete med den Dream Machine. Det er ikke det rigtige produkt for alle. Hvis man ikke har teknikskabet et sted, hvor det giver en god Wi-Fi dækning, så får du et langt bedre resultat med en Security Gateway og så en ekstra AP. På den måde kan du netop placere den hvor det giver mest mening.
For på Dream Machine er du jo lidt bundet op på, at dit ene AP sidder i selve routeren. 
Til top
Nettossen Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 18-Maj-2009
Status: Offline
Point: 269
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Nettossen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-August-2020 kl. 09:13
Du kan se vores grundplan i mit oprindelige indlæg.

Dream Machine er som nævnt tiltænkt plads i bryggerset, der er ret godt centreret midt i stueplan på i alt ca. 90 m2, hvilket vel bør være rigtig fint?


Til top
hummelmose Se dropdown menu
Administrator
Administrator
Avatar
Skribent, udvikler

Oprettet: 25-Juli-2004
Sted: København, DK
Status: Offline
Point: 3947
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér hummelmose Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-August-2020 kl. 09:14
Oprindeligt skrevet af Nagash Nagash skrev:

Jeg har dog en lille tete med den Dream Machine. Det er ikke det rigtige produkt for alle. Hvis man ikke har teknikskabet et sted, hvor det giver en god Wi-Fi dækning, så får du et langt bedre resultat med en Security Gateway og så en ekstra AP. På den måde kan du netop placere den hvor det giver mest mening.
For på Dream Machine er du jo lidt bundet op på, at dit ene AP sidder i selve routeren. 

der blev skrevet Dream Machine Pro - Den har IKKE AP.
Jens E. Hummelmose, Administrator / Skribent / Udvikler - recordere.dk
Til top
Nettossen Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 18-Maj-2009
Status: Offline
Point: 269
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Nettossen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-August-2020 kl. 09:17
Oprindeligt skrevet af hummelmose hummelmose skrev:

Oprindeligt skrevet af Nagash Nagash skrev:

Jeg har dog en lille tete med den Dream Machine. Det er ikke det rigtige produkt for alle. Hvis man ikke har teknikskabet et sted, hvor det giver en god Wi-Fi dækning, så får du et langt bedre resultat med en Security Gateway og så en ekstra AP. På den måde kan du netop placere den hvor det giver mest mening.
For på Dream Machine er du jo lidt bundet op på, at dit ene AP sidder i selve routeren. 

der blev skrevet Dream Machine Pro - Den har IKKE AP.

Okay - nu er jeg forvirret (igen).

Er der flere versioner af Dream Machine - og hvilken skal jeg i så fald have, hvis jeg gerne vil have den til at agere AP / WIFI i stueetagen?
Til top
hummelmose Se dropdown menu
Administrator
Administrator
Avatar
Skribent, udvikler

Oprettet: 25-Juli-2004
Sted: København, DK
Status: Offline
Point: 3947
Funktioner Funktioner   Tak (1) Tak(1)   Citér hummelmose Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-August-2020 kl. 09:21
Oprindeligt skrevet af Nettossen Nettossen skrev:


Okay - nu er jeg forvirret (igen).

Er der flere versioner af Dream Machine - og hvilken skal jeg i så fald have, hvis jeg gerne vil have den til at agere AP / WIFI i stueetagen?

Ja der er to

  • Dream Machine (Den der ligner R2D2) - Den skal stå fremme på et bord f.eks. Og har indbygget AP. 
  • Dream Machine Pro (Rack monteret) anbefalede jeg fordi den kunne være i dit skab i bryggers. Har ikke AP men en switch og mulighed for overvågning hvis du vil have kameraer på senere.
Jeg vil stadig anbefale dig at smide en Pro ind i stedet for den almindelige, og placere dit AP i stueetagen i den gang der var under trappen, som jeg skrev i et indlæg. Vælger du en Dream Machine, så vil du senere ned af vejen skulle opgradere mere hvis der f.eks. kommer WiFi 6. Det har DM ikke p.t.
Jens E. Hummelmose, Administrator / Skribent / Udvikler - recordere.dk
Til top
LofterPalle Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 17-Marts-2020
Status: Offline
Point: 399
Funktioner Funktioner   Tak (1) Tak(1)   Citér LofterPalle Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-August-2020 kl. 09:27
Oprindeligt skrevet af Nagash Nagash skrev:

Oprindeligt skrevet af Stroyer Stroyer skrev:

CAT6 er LÆNGE rigeligt også til 10G

Hvis man ville strække sig rigtigt meget kunne man overveje CAT6a - men det ville også være overkill.

Husk i øvrigt at vælge uskærmet/ikke-skærmet kabel og brug faste/solide ledere når der skal trækkes i tomrør. Det er en kæmpe misforståelse at skærmet kabel skal bruges i en alm. husinstallation.

305m koster ca. 500kr

Der er ikke rigtig noget overkill i Cat7. Ja, du kan sagtens nøjes med Cat6 i virkelig mange år, men prisforskellen op til Cat7, er så forsvindende lille, at det virker som et virkelig dumt sted at spare.
Og man har vel planer om at blive boende i et nyt hus i mange år. Jeg vil ikke være så dum at påstå, at man ikke kan få behov for den ekstra båndbredde om fx 20 eller 30 år.
Men skal faktisk helt op i Cat8, før det begynder at blive betydeligt dyrere.

OT: Her får du lige en mere, der råder dig til at droppe mesh og trække ethernet ud til alle rum i hjemmet og bygge dit Wi-Fi på AP'er i stedet. Det er simpelthen for dumt ikke at gøre, når man bygger op fra bunden.

Jeg er enig med Nagash her. Jeg taler af erfaring her. 
Jeg har i vinters lige renoveret huset og trukket 20 PDS á Cat 7 kabel (det blå fra LK med skærm) Det fremtidsikre din installation til 10Gbs. Den eneste ulempe er at konnektor kun kan fåes til 6a og det virklig noget knald at montere skærm. 

Husk at bruge e dybedåse til alle netværkskabler, der ikke meget plads i dåserne.

Det fede er ved at bruge Cat7 kabel er du kan bruge det til POE op til 72W. Se her:


Tilføjelse: Jeg bruger det også til at se tv igennem, det virker og kablet er en direkte erstatning fra det gamle hvide IHC net kabel (IKKE BASIC). Har også brugt det til HDMI via lan og HDMI via overvågning.
 


Redigeret af LofterPalle - 05-August-2020 kl. 09:43
Til top
Brian E Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 01-Februar-2006
Status: Offline
Point: 232
Funktioner Funktioner   Tak (1) Tak(1)   Citér Brian E Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-August-2020 kl. 09:41
Da vi flyttede ind i vores gamle hus, som naturligvis ikke havde netværkskabler, planlagde jeg også bare at bruge wifi. Det fungerede elendigt, så jeg endte med at trække kabler (bøvlet i et beboet hus!) til alle rum, og nu spiller hele huset (og haven) bare med TP-link Deco setup.

Når nu elektronik er så umådelig vigtig en del af vores hverdag, er jeg faktisk en smule chokeret over hvor lidt fokus, der er på kabling. En af mine kolleger byggede nyt arkitektegnet hus, og da jeg anbefalede ham at huske netværkskabling, var arkitekten komplet afvisende. Han mente, det var håbløst gammeldags, men heldigvis holdt min kollega på sit og fik kablingen med.

Er der nogen, der ved hvordan det foregår med typehuse? Er der fleksibilitet, eller er det en fast løsning?
Til top
LofterPalle Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 17-Marts-2020
Status: Offline
Point: 399
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér LofterPalle Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-August-2020 kl. 09:44
Det er ofte tilkøb, og det kan entreprenøren ikke lide for det betyder ekstra planlægning og mere tid.
Til top
Stroyer Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 19-December-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 190
Funktioner Funktioner   Tak (1) Tak(1)   Citér Stroyer Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-August-2020 kl. 09:47
Oprindeligt skrevet af LofterPalle LofterPalle skrev:

Oprindeligt skrevet af Nagash Nagash skrev:

Oprindeligt skrevet af Stroyer Stroyer skrev:

CAT6 er LÆNGE rigeligt også til 10G

Hvis man ville strække sig rigtigt meget kunne man overveje CAT6a - men det ville også være overkill.

Husk i øvrigt at vælge uskærmet/ikke-skærmet kabel og brug faste/solide ledere når der skal trækkes i tomrør. Det er en kæmpe misforståelse at skærmet kabel skal bruges i en alm. husinstallation.

305m koster ca. 500kr

Der er ikke rigtig noget overkill i Cat7. Ja, du kan sagtens nøjes med Cat6 i virkelig mange år, men prisforskellen op til Cat7, er så forsvindende lille, at det virker som et virkelig dumt sted at spare.
Og man har vel planer om at blive boende i et nyt hus i mange år. Jeg vil ikke være så dum at påstå, at man ikke kan få behov for den ekstra båndbredde om fx 20 eller 30 år.
Men skal faktisk helt op i Cat8, før det begynder at blive betydeligt dyrere.

OT: Her får du lige en mere, der råder dig til at droppe mesh og trække ethernet ud til alle rum i hjemmet og bygge dit Wi-Fi på AP'er i stedet. Det er simpelthen for dumt ikke at gøre, når man bygger op fra bunden.

Jeg er enig med Nagash her. Jeg taler af erfaring her. 
Jeg har i vinters lige renoveret huset og trukket 20 PDS á Cat 7 kabel (det blå fra LK med skærm) Det fremtidsikre din installation til 10Gbs. Den eneste ulempe er at konnektor kun kan fåes til 6a og det virklig noget knald at montere skærm. 

Husk at bruge e dybedåse til alle netværkskabler, der ikke meget plads i dåserne.

Jah - altså, hvis man ikke har noget imod at betale for noget som på ingen måde er nødvendigt så go ahead. 

Udover dét så giver det jo ingen mening med skærmet kabel. Det er totalt misforstået at det skulle være en go' idé i alm. husstandsinstallationer.
I store virksomheder hvor kablerne ligger i bakker med store elkabler i massevis har det en lille effekt, men i et alm. hus giver det ingen mening.

Jeg vil faktisk vove den påstand at det kan give flere problemer end fordele og det kræver jo også at skærmen er lavet korrekt i alle samlinger, udover dét skal man sikre at alt ens udstyr faktisk understøtter STP kabling - ellers giver det endnu mindre mening.
Der er desuden risiko for ground loops hvis man ikke har ordentlig styr på jord.

STP kabling er bare ikke lige noget man skal kaste sig ud i med mindre man rent faktisk ved hvad man har med at gøre og i alm. husstand fuldstændigt unødvendigt.

Husk også at når man arbejder med STP kabel skal der jordes korrekt i begge ender ellers kan der opstå problemer. Bemærk at STP stiller ret høje krav til jord.

Jeg ville derfor altid vælge en CAT6 (UTP - Solid til træk i rør) (CAT7 er stp default) til under 1/3 af prisen for 1000ft og samtidig spare penge på både actassi connectors (hvis man da bruger LK) og i øvrigt hele vejen rundt. 


Redigeret af Stroyer - 05-August-2020 kl. 09:50
Til top
LofterPalle Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 17-Marts-2020
Status: Offline
Point: 399
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér LofterPalle Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-August-2020 kl. 09:58
Det jo præcist derfor vi har nogle dygtige elektrikere der har styr på deres del. 
EDIT: Korrekt der skal være en god jord, men det har alle nye huse jo. så ingen problemer der.


Redigeret af LofterPalle - 05-August-2020 kl. 09:59
Til top
Stroyer Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 19-December-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 190
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Stroyer Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-August-2020 kl. 09:58
Oprindeligt skrevet af Brian E Brian E skrev:

Da vi flyttede ind i vores gamle hus, som naturligvis ikke havde netværkskabler, planlagde jeg også bare at bruge wifi. Det fungerede elendigt, så jeg endte med at trække kabler (bøvlet i et beboet hus!) til alle rum, og nu spiller hele huset (og haven) bare med TP-link Deco setup.

Når nu elektronik er så umådelig vigtig en del af vores hverdag, er jeg faktisk en smule chokeret over hvor lidt fokus, der er på kabling. En af mine kolleger byggede nyt arkitektegnet hus, og da jeg anbefalede ham at huske netværkskabling, var arkitekten komplet afvisende. Han mente, det var håbløst gammeldags, men heldigvis holdt min kollega på sit og fik kablingen med.

Er der nogen, der ved hvordan det foregår med typehuse? Er der fleksibilitet, eller er det en fast løsning?

I de huse jeg har fået bygget har jeg i det første blot bedt elektrikeren om at lave netværkstik i alle rum og trække kabel til teknikrum hvor der blev etableret et patch panel.

I vores nye hus som vi pt. er igang med at bytte har jeg bare bedt om tomrør så jeg selv kan fylde det i rørene som jeg gerne vil have. Alle kablerne er denne gang blot blevet samlet på loftet hvor der så kommer til at sidde et patch panel. 

Denne gang vil jeg ikke have en switch siddende i teknikrummet da der bliver for varmt og den larmer, derfor bliver den denne gang placeret på loftet. Jah - jeg ved godt det ikke er optimalt og at switchen kan dø men jeg har taget mine forholdsregler for dette.
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <12345 6>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu