recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Modtagelse og distribution > Streaming media
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - MESH - nyt hus.
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

MESH - nyt hus.

 Besvar Besvar Side  <1 23456>
Forfatter
Besked
Stroyer Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 19-December-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 190
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Stroyer Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-August-2020 kl. 09:59
Oprindeligt skrevet af LofterPalle LofterPalle skrev:

Det jo præcist derfor vi har nogle dygtige elektrikere der har styr på deres del. 

...og derfor burde tage deres faglighed alvorlig og fraråde CAT7 i alm. husstande når bygherrer ikke ved hvad der er bedst.

Og hvad med SOHO udstyr som ikke er kompatibel?

Kan du give mig en eneste grund til at man skulle vælge CAT7 frem for CAT6?

"Fremtidssikring" er ikke en grund...


Redigeret af Stroyer - 05-August-2020 kl. 10:02
Til top
ildocteur Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 13-September-2005
Status: Offline
Point: 216
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér ildocteur Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-August-2020 kl. 10:07
Når du nu planlægger kabel installationen, så husk at du med UniFi Dream Machine Pro også får mulighed for at kører UniFi Protect Video Overvågning fra samme box.

Det kan godt være du ikke synes du vil have det nu, men jeg vill få trukket Catx kabel til et par gode steder at placere et Kamera.  Når først huset er samlet er det røvbesværligt at trækker kabler i udhæng og lignende steder.

Husk også at få trukket strøm måske endda Catx til de døre hvor du vil have en dørklokke.  Ubiquiti har lige annonceret en Protect kompatible Video Dørklokke, som godt nok kører Wifi men kræver strøm (24v mener jeg det er).

Til top
LofterPalle Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 17-Marts-2020
Status: Offline
Point: 399
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér LofterPalle Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-August-2020 kl. 10:20
Oprindeligt skrevet af Stroyer Stroyer skrev:

Oprindeligt skrevet af LofterPalle LofterPalle skrev:

Det jo præcist derfor vi har nogle dygtige elektrikere der har styr på deres del. 

...og derfor burde tage deres faglighed alvorlig og fraråde CAT7 i alm. husstande når bygherrer ikke ved hvad der er bedst.

Og hvad med SOHO udstyr som ikke er kompatibel?

Kan du give mig en eneste grund til at man skulle vælge CAT7 frem for CAT6?

"Fremtidssikring" er ikke en grund...

Well, Cat 7 er jo meget nyt. prisforskellen er lille fra Cat 6 til 7. Så er der de mekaniske egenskaber som man ikke umiddelbart tænker over. Det er at skærmen er bedre til at bortlede varme og derved mindske temperaturstigningen, når de skal anvendes til POE. 



Til top
ZkiiFreak Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger
Avatar

Oprettet: 10-Juni-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 485
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér ZkiiFreak Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-August-2020 kl. 10:24
Oprindeligt skrevet af ildocteur ildocteur skrev:

Det kan godt være du ikke synes du vil have det nu, men jeg vill få trukket Catx kabel til et par gode steder at placere et Kamera.  Når først huset er samlet er det røvbesværligt at trækker kabler i udhæng og lignende steder.
Enig!
Jeg har fået trukket til udendørs cams fra Ubiquiti og dét spiller!
Ved nybyg: Hellere et kabel for meget end for lidt! Du kan [næsten] ikke trække kabler senere (så det bliver pænt) - uden store omkostninger.
Kabler, kabler, kabler!LOL
Til top
hummelmose Se dropdown menu
Administrator
Administrator
Avatar
Skribent, udvikler

Oprettet: 25-Juli-2004
Sted: København, DK
Status: Offline
Point: 3947
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér hummelmose Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-August-2020 kl. 10:24
Ligesom CAT7 er væsentligt bedre skærmet mod 5G end 6A, der dog er dækkende til almindeligt husbehov. Jeg forstår bare ikke at man går efter laveste fællesnævner når man bygger nyt. Jeg ville klart gå efter CAT7, som jo har en bedre EOL end 6
Jens E. Hummelmose, Administrator / Skribent / Udvikler - recordere.dk
Til top
Stroyer Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 19-December-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 190
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Stroyer Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-August-2020 kl. 10:31
Oprindeligt skrevet af LofterPalle LofterPalle skrev:

Oprindeligt skrevet af Stroyer Stroyer skrev:

Oprindeligt skrevet af LofterPalle LofterPalle skrev:

Det jo præcist derfor vi har nogle dygtige elektrikere der har styr på deres del. 

...og derfor burde tage deres faglighed alvorlig og fraråde CAT7 i alm. husstande når bygherrer ikke ved hvad der er bedst.

Og hvad med SOHO udstyr som ikke er kompatibel?

Kan du give mig en eneste grund til at man skulle vælge CAT7 frem for CAT6?

"Fremtidssikring" er ikke en grund...

Well, Cat 7 er jo meget nyt. prisforskellen er lille fra Cat 6 til 7. Så er der de mekaniske egenskaber som man ikke umiddelbart tænker over. Det er at skærmen er bedre til at bortlede varme og derved mindske temperaturstigningen, når de skal anvendes til POE. 




Jah og der er tykkere ledere så det fylder også væsentligt mere og er besværligere at arbejde med. Skærmen er til for at mindske cross-talk og anden elektrisk interferens - ikke for at aflede varme :-) Jeg tror faktisk at hvis man lavede en måling på det så ville det nok være bedre uden skærm da der ville være mindre masse i kablet. 
Desuden bliver et kabel ikke varmt når vi taler om PoE og den lave spænding og strømstyrke - Så er der noget galt.

Merprisen for CAT7 over CAT6 er vel ca. +2/3? 

En rulle med 305m CAT6UTP koster ~500kr 
Samme rulle i CAT7(STP dog) koster 17-1800kr

Udover dét skal der laves større tomrør da du ellers ikke ville kunne hive 2x kabler igennem.
LK Actassi konnektorerne er også noget dyrere 
Patchpanelt skal også passe til STP kabling og skal også jordes og alt dit udstyr skal være STP kompatibelt.

Jah - af et hus budget på ..hmm...4 mio (Det beløb vi bygger for denne gang) - nej så er det da ikke mange penge men der kunne da hurtigt blive til en go' middag eller lidt andre fede elektronik stumper.
Til top
Stroyer Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 19-December-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 190
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Stroyer Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-August-2020 kl. 10:33
Oprindeligt skrevet af hummelmose hummelmose skrev:

Ligesom CAT7 er væsentligt bedre skærmet mod 5G end 6A, der dog er dækkende til almindeligt husbehov. Jeg forstår bare ikke at man går efter laveste fællesnævner når man bygger nyt. Jeg ville klart gå efter CAT7, som jo har en bedre EOL end 6

Fordi det ikke giver nogen mening overhovedet at vælge CAT7 og det ville din elektriker også have fortalt dig hvis ikke blot han var ude på at tjene ekstra penge på installationen som tager noget længere tid og er mere omfattende men som i bund og grund ikke giver dig noget som helst som et CAT5e eller CAT6 ikke ville.

Jeg er dog HELT enig i at CAT5e ikke er at foretrække selvom man faktisk kan køre 10G over CAT5e - det har jeg testet over 25m og der var ingen problemer (Vi havde nemlig en diskussion på job tidligere - jeg "vandt" :-) )

Det er også grunden til at jeg har valgt CAT6 i mit nye hus - trukket i rør som er let tilgængelige skulle man vælge at trække noget andet end netværk - kan ikke lige komme på hvad det skulle være.

Hvis man gik efter laveste fællesnævner så valgte man CAT5e UTP hvilket stadig ville være HELT ok og jeg vil stadig vove den påstand at ingen af Jer ville kunne mærke forskel

Antenne-kabel har vi fravalgt da det ikke giver nogen mening i 2020 :D

Hvis man ville gå helt amok så smed man multimode fiber i alle rør i stedet og købte en 40G Switch :D

Meeen...så taler vi vist også om et lidt andet budget.


Redigeret af Stroyer - 05-August-2020 kl. 10:47
Til top
hummelmose Se dropdown menu
Administrator
Administrator
Avatar
Skribent, udvikler

Oprettet: 25-Juli-2004
Sted: København, DK
Status: Offline
Point: 3947
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér hummelmose Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-August-2020 kl. 10:47
Vi taler om et nyt hus, hvor der skal point til point, så forstår jeg ikke man vil spare - Taler vi om en virksomhed hvor der løbende skal kunne trækkes nye kabler, så ja, men der skal bruges max 1-2 ruller kabel, så er det bare det forkerte sted at skrue ned. Jeg kan gå med til 6A, og alt andet virker forkert i min bog.
Jens E. Hummelmose, Administrator / Skribent / Udvikler - recordere.dk
Til top
Stroyer Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 19-December-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 190
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Stroyer Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-August-2020 kl. 10:52
Oprindeligt skrevet af hummelmose hummelmose skrev:

Vi taler om et nyt hus, hvor der skal point til point, så forstår jeg ikke man vil spare - Taler vi om en virksomhed hvor der løbende skal kunne trækkes nye kabler, så ja, men der skal bruges max 1-2 ruller kabel, så er det bare det forkerte sted at skrue ned. Jeg kan gå med til 6A, og alt andet virker forkert i min bog.

Fordi det ikke giver nogen mening - Det giver _ingen_ værdi. Tværtimod - Det gør alting mere besværligt da du så skal tage hensyn til STP
Jeg kunne forstå hvis man havde en specifik agenda men jeg tror ikke det er tilfældet.

Udfordringen er at alle dine enheder også skal/bør være STP kompatible og det er største delen af SOHO markedet ikke er.

Det svare i min bog lidt til at gå ned i byen og bestille en øl til 100kr men at man gerne vil betale 350kr for den i stedet - Effekten er den samme.
Der kan ikke mærkes forskel og her vil jeg smide hovedet på blokken.

og igen - folk kan da gøre hvad de vil med deres penge men de skal da træffe en beslutning på et oplyst grundlag og ikke bare fordi det skal være "latest and greatest, bigger, better, stronger and faster" og fordi de er uvenner med "tegnedrengen"

Det er jo lidt lige som når folk køber bil "...Jamen hvorfor valgte du ikke den med 400HK?.."
"Det har vi slet ikke brug for..." - "..Men så er man da fremtidssikret..og de småpenge ekstra er da lige meget når man alligevel er ude og bruge så mange penge på en bil alligevel"


Redigeret af Stroyer - 05-August-2020 kl. 10:58
Til top
LofterPalle Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 17-Marts-2020
Status: Offline
Point: 399
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér LofterPalle Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-August-2020 kl. 10:56
Oprindeligt skrevet af Stroyer Stroyer skrev:

Oprindeligt skrevet af LofterPalle LofterPalle skrev:

Oprindeligt skrevet af Stroyer Stroyer skrev:

Oprindeligt skrevet af LofterPalle LofterPalle skrev:

Det jo præcist derfor vi har nogle dygtige elektrikere der har styr på deres del. 

...og derfor burde tage deres faglighed alvorlig og fraråde CAT7 i alm. husstande når bygherrer ikke ved hvad der er bedst.

Og hvad med SOHO udstyr som ikke er kompatibel?

Kan du give mig en eneste grund til at man skulle vælge CAT7 frem for CAT6?

"Fremtidssikring" er ikke en grund...

Well, Cat 7 er jo meget nyt. prisforskellen er lille fra Cat 6 til 7. Så er der de mekaniske egenskaber som man ikke umiddelbart tænker over. Det er at skærmen er bedre til at bortlede varme og derved mindske temperaturstigningen, når de skal anvendes til POE. 




Jah og der er tykkere ledere så det fylder også væsentligt mere og er besværligere at arbejde med. Skærmen er til for at mindske cross-talk og anden elektrisk interferens - ikke for at aflede varme :-) Jeg tror faktisk at hvis man lavede en måling på det så ville det nok være bedre uden skærm da der ville være mindre masse i kablet. 
Desuden bliver et kabel ikke varmt når vi taler om PoE og den lave spænding og strømstyrke - Så er der noget galt.

Merprisen for CAT7 over CAT6 er vel ca. +2/3? 

En rulle med 305m CAT6UTP koster ~500kr 
Samme rulle i CAT7(STP dog) koster 17-1800kr

Udover dét skal der laves større tomrør da du ellers ikke ville kunne hive 2x kabler igennem.
LK Actassi konnektorerne er også noget dyrere 
Patchpanelt skal også passe til STP kabling og skal også jordes og alt dit udstyr skal være STP kompatibelt.

Jah - af et hus budget på ..hmm...4 mio (Det beløb vi bygger for denne gang) - nej så er det da ikke mange penge men der kunne da hurtigt blive til en go' middag eller lidt andre fede elektronik stumper.
Det giver sig selv at det kan blive et problem med varmen når du skal tilslutte enheder med større effekt. 15 W har ikke betydning men så snart TV og andet udstyr skal tilsluttes via POE kan det blive problemer med varmenafledningen.

Ja, det ikke nemt med tykke kabler, så bruger din elektriker bare et rør til hver fx. 16 mm er rigeligt.
Men det klart jo mere rør jo mere træk, jo dyere bliver det.


Til top
hummelmose Se dropdown menu
Administrator
Administrator
Avatar
Skribent, udvikler

Oprettet: 25-Juli-2004
Sted: København, DK
Status: Offline
Point: 3947
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér hummelmose Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-August-2020 kl. 10:57
Jens E. Hummelmose, Administrator / Skribent / Udvikler - recordere.dk
Til top
Stroyer Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 19-December-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 190
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Stroyer Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-August-2020 kl. 11:04
Oprindeligt skrevet af hummelmose hummelmose skrev:

https://medium.com/@fsjoanna/cat6-vs-cat7-cable-which-is-optimum-for-a-new-house-a9240408efe5#:~:text=Cat6%20cable%20standard%20provides%20performance,100%20m%20of%20copper%20cabling.

Jeg er ikke helt sikker på hvor du vil hen?
Ja - der er større spektrum i et CAT7 grundet større ledere men hvorfor gør det det bedre til en alm. husstands installation?

Vi taler stadig om at køre 1G og 10G, ikke?
Jeg tror dog ikke på at #OP eller du selv køre 10G :D endnu.

Med mindre du bor i et _meget_ stort hus har du ikke kabeltræk på 100m nok nærmere ½ for et meget stort hus.

Nu skal vi altså også lige holde op med at sammenligne pære og bananer - vi taler om et ganske alm. villa hus.

Kom gerne med et konkret eksempel hvor du kan påvise at det har givet en værdi/mærkbar forskel udover din egen mavefornemmelse for hvad der ligger i væggene og din pengepung i negativ retning?
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <1 23456>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu