recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Modtagelse og distribution > Streaming media
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - MESH - nyt hus.
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

MESH - nyt hus.

 Besvar Besvar Side  <1 3456>
Forfatter
Besked
Stroyer Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 19-December-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 190
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Stroyer Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-August-2020 kl. 11:08
Oprindeligt skrevet af LofterPalle LofterPalle skrev:

Oprindeligt skrevet af Stroyer Stroyer skrev:

Oprindeligt skrevet af LofterPalle LofterPalle skrev:

Oprindeligt skrevet af Stroyer Stroyer skrev:

Oprindeligt skrevet af LofterPalle LofterPalle skrev:

Det jo præcist derfor vi har nogle dygtige elektrikere der har styr på deres del. 

...og derfor burde tage deres faglighed alvorlig og fraråde CAT7 i alm. husstande når bygherrer ikke ved hvad der er bedst.

Og hvad med SOHO udstyr som ikke er kompatibel?

Kan du give mig en eneste grund til at man skulle vælge CAT7 frem for CAT6?

"Fremtidssikring" er ikke en grund...

Well, Cat 7 er jo meget nyt. prisforskellen er lille fra Cat 6 til 7. Så er der de mekaniske egenskaber som man ikke umiddelbart tænker over. Det er at skærmen er bedre til at bortlede varme og derved mindske temperaturstigningen, når de skal anvendes til POE. 




Jah og der er tykkere ledere så det fylder også væsentligt mere og er besværligere at arbejde med. Skærmen er til for at mindske cross-talk og anden elektrisk interferens - ikke for at aflede varme :-) Jeg tror faktisk at hvis man lavede en måling på det så ville det nok være bedre uden skærm da der ville være mindre masse i kablet. 
Desuden bliver et kabel ikke varmt når vi taler om PoE og den lave spænding og strømstyrke - Så er der noget galt.

Merprisen for CAT7 over CAT6 er vel ca. +2/3? 

En rulle med 305m CAT6UTP koster ~500kr 
Samme rulle i CAT7(STP dog) koster 17-1800kr

Udover dét skal der laves større tomrør da du ellers ikke ville kunne hive 2x kabler igennem.
LK Actassi konnektorerne er også noget dyrere 
Patchpanelt skal også passe til STP kabling og skal også jordes og alt dit udstyr skal være STP kompatibelt.

Jah - af et hus budget på ..hmm...4 mio (Det beløb vi bygger for denne gang) - nej så er det da ikke mange penge men der kunne da hurtigt blive til en go' middag eller lidt andre fede elektronik stumper.
Det giver sig selv at det kan blive et problem med varmen når du skal tilslutte enheder med større effekt. 15 W har ikke betydning men så snart TV og andet udstyr skal tilsluttes via POE kan det blive problemer med varmenafledningen.

Ja, det ikke nemt med tykke kabler, så bruger din elektriker bare et rør til hver fx. 16 mm er rigeligt.
Men det klart jo mere rør jo mere træk, jo dyere bliver det.



Tror ikke på at det vil blive et problem med mindre du skal oplade min Tesla over PoE :D
Jeg kan lige hilse dig og sige at et 16mm rør knapt nok er stort nok til 2x CAT6 - testede så sent som igår :D 2xCAT7 ville ikke kunne lade sig gøre. Så skal man have 2x 16mm. hvilket igen vil påføre større udgift.
Til top
Insaniac Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 21-December-2004
Status: Offline
Point: 395
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Insaniac Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-August-2020 kl. 11:10
Helt klart netstik i alle rum.

Jeg er lige flyttet ind i nybygget hus fra marts 2020, som er i fire etager. Desværre er der ikke lavet netstik i alle rum, ej endda på hver etage i bare ét rum. Det betyder, at jeg har opsat MESH med en enhed på hver etage. Det giver vanvittig meget tab da huset er godt isoleret. 

Routeren står i stuen (stueplan), som er kablet til MESH master unit. De 500mbit modtages i stuen, men allerede på første sal er det reduceret til 60-70mbit og på anden sal til 20mbit. Ved at koble en powerline på, så har jeg nu også 60-70mbit på anden sal, men er virkelig ærgelig over at jeg ikke kan have 500mbit overalt, når jeg nu betaler for det.




Redigeret af Insaniac - 05-August-2020 kl. 11:10
Til top
Stroyer Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 19-December-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 190
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Stroyer Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-August-2020 kl. 11:21
Oprindeligt skrevet af Insaniac Insaniac skrev:

Helt klart netstik i alle rum.

Jeg er lige flyttet ind i nybygget hus fra marts 2020, som er i fire etager. Desværre er der ikke lavet netstik i alle rum, ej endda på hver etage i bare ét rum. Det betyder, at jeg har opsat MESH med en enhed på hver etage. Det giver vanvittig meget tab da huset er godt isoleret. 

Routeren står i stuen (stueplan), som er kablet til MESH master unit. De 500mbit modtages i stuen, men allerede på første sal er det reduceret til 60-70mbit og på anden sal til 20mbit. Ved at koble en powerline på, så har jeg nu også 60-70mbit på anden sal, men er virkelig ærgelig over at jeg ikke kan have 500mbit overalt, når jeg nu betaler for det.



100% Ja! Netstik i alle rum - gerne flere.

I det tilfælde havde jeg nok lige undersøgt med en elektriker hvad det ville koste at få trukket på alle etager - tror ikke det er super dyrt nu når der i forvejen at lavet en smule data-installation.
Til top
LofterPalle Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 17-Marts-2020
Status: Offline
Point: 399
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér LofterPalle Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-August-2020 kl. 11:21
Ja det var jeg klar over, derfor havde mine elektriker lavet et 16mm rør til hver. Det også bedst.
Til top
ZkiiFreak Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger
Avatar

Oprettet: 10-Juni-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 485
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér ZkiiFreak Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-August-2020 kl. 11:32
Og: lige endnu et råd...
Lad nu være med at købe de smalleste tomrør! 16mm kan kun lige tage et enkelt kabel. Fremtidssikring med 22mm skal vælges!
Trikkerne på vores hus overså, at jeg ville have 22mm og installerede 16mm. Jeg kan nu kun trække eet kabel i hvert rør, havde planer om 2 til nogen af enderne. Prisforskellen var i lejet 50dkr/rør = INGENTING. Jo større rør, jo bedre! 😊
Til top
hummelmose Se dropdown menu
Administrator
Administrator
Avatar
Skribent, udvikler

Oprettet: 25-Juli-2004
Sted: København, DK
Status: Offline
Point: 3947
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér hummelmose Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-August-2020 kl. 11:34
Jeg stopper her - Jeg tror at spørger har forstået at MESH ikke var nok. Om du vælger CAT6E eller 7 må være op til dig selv og din pengepung. Men du vil under ingen omstændigheder fortryde at du vælger kabel vs. WiFi til hvert rum.
Jens E. Hummelmose, Administrator / Skribent / Udvikler - recordere.dk
Til top
LofterPalle Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 17-Marts-2020
Status: Offline
Point: 399
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér LofterPalle Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-August-2020 kl. 11:52
Jeg kan kun anbefale OP, at han lægger alt svagstrøm i rør, enten rillerør i 16mm i væg og stive rør på lange træk over lofter eller under gulv. Ikke en god ide med to i et rør. Du afskærer dig ved at trække noget nyt senere.
Til top
Stroyer Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 19-December-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 190
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Stroyer Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-August-2020 kl. 19:06
Oprindeligt skrevet af ZkiiFreak ZkiiFreak skrev:

Og: lige endnu et råd...
Lad nu være med at købe de smalleste tomrør! 16mm kan kun lige tage et enkelt kabel. Fremtidssikring med 22mm skal vælges!
Trikkerne på vores hus overså, at jeg ville have 22mm og installerede 16mm. Jeg kan nu kun trække eet kabel i hvert rør, havde planer om 2 til nogen af enderne. Prisforskellen var i lejet 50dkr/rør = INGENTING. Jo større rør, jo bedre! 😊

Det er faktisk lykkedes mig at trække 2x CAT6 gennem 16mm rillerør :-)
Så det kan lade sig gøre - bare husk rigeligt med glidemiddel (sulfo, silikone ol.)
Til top
Stroyer Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 19-December-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 190
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Stroyer Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-August-2020 kl. 19:16
Oprindeligt skrevet af hummelmose hummelmose skrev:

Jeg stopper her - Jeg tror at spørger har forstået at MESH ikke var nok. Om du vælger CAT6E eller 7 må være op til dig selv og din pengepung. Men du vil under ingen omstændigheder fortryde at du vælger kabel vs. WiFi til hvert rum.

Tak for "kampen" :-) Men jah - jeg tror bestemt også at #OP har forstået at der skal flere AP'ere til.

Og ja - CAT7 er naturligvis et bedre kabel end CAT6 på mange parametre men i min verden skal det give mening at bruge det ene frem for det andet. En mere kostbar og besværlig løsning som ingen værdi giver - der hopper kæden af for mig :D
Til top
Guests Se dropdown menu
Gæst
Gæst
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Guests Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-August-2020 kl. 14:35
Oprindeligt skrevet af Stroyer Stroyer skrev:


Tak for "kampen" :-) Men jah - jeg tror bestemt også at #OP har forstået at der skal flere AP'ere til.

Og ja - CAT7 er naturligvis et bedre kabel end CAT6 på mange parametre men i min verden skal det give mening at bruge det ene frem for det andet. En mere kostbar og besværlig løsning som ingen værdi giver - der hopper kæden af for mig :D

Det er jo ikke bare kabel der er dyrere. 
Det er patchpanel/keystones og connectorer. Plus det længere tid at montere og det måske endda den største udgift.
Personligt ville jeg også gå efter utp cat 6a eller måske bare så tomrør, hvis ens elektriker ikke virker til at have 100 % styr på.
Ville måske endda "nøjes" med utp cat 6 når jeg skal lave patch kabler.
Til top
Torben Rasmussen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar
Flatpanels.dk

Oprettet: 06-Februar-2007
Sted: København
Status: Offline
Point: 4378
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Torben Rasmussen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-August-2020 kl. 19:23
Oprindeligt skrevet af hummelmose hummelmose skrev:

Oprindeligt skrevet af Nagash Nagash skrev:

Jeg har dog en lille tete med den Dream Machine. Det er ikke det rigtige produkt for alle. Hvis man ikke har teknikskabet et sted, hvor det giver en god Wi-Fi dækning, så får du et langt bedre resultat med en Security Gateway og så en ekstra AP. På den måde kan du netop placere den hvor det giver mest mening.
For på Dream Machine er du jo lidt bundet op på, at dit ene AP sidder i selve routeren. 


der blev skrevet Dream Machine Pro - Den har IKKE AP.

Læser jeg specs rigtigt på de to varianter af DM - har ingen af dem PoE på deres LAN-porte? Det virker da helt håbløst?
FlatpanelsDK - Alt om fladskærms-tv, mediebokse og tv-markedet
Til top
Nagash Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 24-Oktober-2007
Sted: Hillerød, DK
Status: Offline
Point: 6048
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Nagash Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-August-2020 kl. 19:45
Oprindeligt skrevet af Torben Rasmussen Torben Rasmussen skrev:

Oprindeligt skrevet af hummelmose hummelmose skrev:

Oprindeligt skrevet af Nagash Nagash skrev:

Jeg har dog en lille tete med den Dream Machine. Det er ikke det rigtige produkt for alle. Hvis man ikke har teknikskabet et sted, hvor det giver en god Wi-Fi dækning, så får du et langt bedre resultat med en Security Gateway og så en ekstra AP. På den måde kan du netop placere den hvor det giver mest mening.
For på Dream Machine er du jo lidt bundet op på, at dit ene AP sidder i selve routeren. 


der blev skrevet Dream Machine Pro - Den har IKKE AP.

Læser jeg specs rigtigt på de to varianter af DM - har ingen af dem PoE på deres LAN-porte? Det virker da helt håbløst?
Ellers kan de jo ikke sælge dig en overpriced switch med PoE 😂
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <1 3456>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu