recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Modtagelse og distribution > Distribution og udstyr generelt
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Mest strømbesparende filserver
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketMest strømbesparende filserver

Besvar Besvar Side  12>
Forfatter
Besked
DjonDjoe Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 29-Juni-2004
Status: Offline
Point: 266
Direkte link til dette indlæg Emne: Mest strømbesparende filserver
    Sendt: 23-Marts-2008 kl. 12:21
Jeg har en gammel 500 Mhz PC med 256 MB RAM, som nok efterhånden kører på lånt tid. Desværre, for den fungerer upåklageligt og kan alt det, den skal, hvilket primært er at være fillager for musik og video, som min XBox så via Samba streamer fra.
Jeg vil helst have en PC-baseret afløser fremfor en NAS, da der bare er flere programmer og fremtidsmuligheder ved en pc.

Da den kører 24/7 skal jeg ikke have noget som helst kæmpe dual core og vilde grafikkort. Min nuværende bruger max 30 watt, og vil helst at den nye også kan holde sig deromkring. Er der nogle der selv har en strømbesparende filserver derhjemme, som de kan anbefale?
Til top
PSSO Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 22-April-2006
Sted: Denmark
Point: 615
Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-Marts-2008 kl. 12:23
mvh PSSO
Til top
JesperLund Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 21-Januar-2006
Sted: Darknet
Point: 8022
Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-Marts-2008 kl. 16:21
Man kunne også tage Via C7 mobo'et og smide det i et traditionelt ATX kabinet som Antec Solo, der er cirka 1500-2000 kroner billigere end Chenbro kabinettet (som dog har PSU).

Som PSU kunne man vælge den nye Enermax Modu82+ som ser ud til at være meget effektiv ved lave belastninger, se her (tabellen efficiency). Hvis Chenbro PSUen performer lige så effektiv som PicoPSU (og det gør den nok ikke), er merstrømforbruget ved en traditionel intern ATX PSU i størrelsesordenen 2-3W i forhold til Chenbro (eller mindre).

Sparkle SPI250EP fra SPCR artiklen er også interessant til en NAS, men den kan tilsyneladende ikke købes i EU. Men prisen i USA er 45$ ex. tax, så den bør være billigere end Enermax PSUerne i EU (hvis den en dag kommer her...).

Mulighederne for støjdæmpning bør være bedre i Antec Solo end et mini-ITX kabinet, hvor hardiskene vil sidde tæt på ventilationshullerne (og på grund af den begrænsede plads skal de sidde tæt på ventilationshullerne).

Redigeret af JesperLund - 23-Marts-2008 kl. 16:29
Linux FTW, afspiller nu Blu-ray film på Ubuntu 12.04 med VLC direkte fra optisk disc.
Til top
Super bruger
Super bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-Marts-2008 kl. 23:14
Hvad er fordelene ved at vælge det dyre Via kort? Hvorfor ikke CN10000EG eller EN15000G? Idet de har mindre CPU kraft og færre GFX output-muligheder bruger de måske endda mindre strøm? Kan man læse dette nogle steder? Ellers er det ganske interessante inputs I er kommet med. Gerne flere af dem!

Understøtter alle kabinetter mini-ITX formatet? Synes ikke jeg kan se det på det Antec, at det gør.

Redigeret af DjonDjoe - 23-Marts-2008 kl. 23:42
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-Marts-2008 kl. 01:16
Oprindeligt skrevet af DjonDjoe DjonDjoe skrev:

Hvad er fordelene ved at vælge det dyre Via kort? Hvorfor ikke CN10000EG eller EN15000G? Idet de har mindre CPU kraft og færre GFX output-muligheder bruger de måske endda mindre strøm? Kan man læse dette nogle steder? Ellers er det ganske interessante inputs I er kommet med. Gerne flere af dem!

Understøtter alle kabinetter mini-ITX formatet? Synes ikke jeg kan se det på det Antec, at det gør.

Jeg har selv valgt EN12000EG som er passivt kølet. EN15000G har en lidt hurtigere C7 processor -- 1.5GHz i stedet for 1.2GHz -- men til gengæld er der en blæser på CPU heatsinken. Jeg synes ikke at 1.2GHz -> 1.5GHz er nok til at retfærdiggøre endnu en blæser.

EN kortet har "kun" to SATA porte, mens det nye SN kort har fire, hvilket passer godt til Chenbro kabinettet med 4 hotswaps til SATA diske. Om man ønsker så mange diske i en strømbesparende NAS er en anden sag...

Både EN og SN har gigabit LAN (CN har "kun" 10/100 LAN). Onboard grafik mulighederne er temmelig ligegyldige til en filserver.

Mini-ITX er bagudkompatibel med microATX og ATX, så der burde ikke være noget problem med at montere kortet i en sådant kabinet. Det er sikkert nemmere fordi mini-ITX kabinetter er forbandet små.

Antec NSK-3480 microATX kabinettet ser i øvrigt ret interessant ud til en NAS, hvis man ikke vil vælge det dyre Chenbro kabinet eller et mini-ITX kabinet hvor der kun kan være en 3.5" HDD. Det koster omkring 600 kroner i DK incl. en fornuftig PSU. Der er plads til to 3.5" harddiske (officielt, måske kan man klemme tre ind hvis DVD drevet droppes), hvilket bør være rigeligt til de fleste.  Ok, det fylder lidt mere end Chenbro, men lidt luft i kabinettet er kun gavnligt efter min mening.

PSUen er en intern ATX lavet af Seasonic. Ved de lave belastninger som et VIA C7 mobo giver, er denne PSU nok 5-10W mindre effektiv end en ekstern PSU som Chenbro benytter (et gæt, jeg har ingen målinger). Antec PSUen er 80% effektiv, men laveste belastning hvor det skal gælde er ved 20% af 380W, hvilket er meget mere end hvad VIA mobo'et kommer til at trække. Hvis man går meget op i det (vi taler om 80-160 kr/år ved 24/7 drift), kan man overveje et case mod af NSK-3480 med en Pico PSU. Man skal dog huske at PSU blæseren også køler de to øverste drive bays, men der findes vist ATX PSU backplates med en blæser, hvis det bliver et problem.

Men hensyn til RAID: Jeg foretrækker backup til eksterne harddiske i stedet for RAID1. Jo, RAID1 er smart hvis man skal udskifte diske on-the-fly, men har man realistisk set brug for det i et NAS setup? Eksterne harddiske giver en bedre sikkerhed efter min mening fordi et lynnedslag formentlig vil smadre begge diske, og så hjælper RAID ikke noget. Samtidig bruger det mere strøm at have begge diske kørende hele tiden.

Redigeret af JesperLund - 24-Marts-2008 kl. 01:20
Linux FTW, afspiller nu Blu-ray film på Ubuntu 12.04 med VLC direkte fra optisk disc.
Til top
Super bruger
Super bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-Marts-2008 kl. 10:24
Jeg er ret ny, når det gælder PSU'er, specielt at de skal være så små som muligt og ikke så høje watt som muligt.  Kan man generelt sige, at jo flere watt en PSU kan trække, desto mere spild vil der være, når den kun skal trække en Via?
Hvad med noget som dette:

http://www.edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=296729

samt en ATX adapter af en art. Det er vel det samme som HFX, som bare koster en halv arm. Dog ved jeg ikke om 100 watt er nok.

http://www.mm-vision.dk/produkter/visvare.asp?action=vis& ;menu=pc&varenr=51072
Til top
kim.t Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 26-Juli-2004
Sted: Silkeborg
Point: 3850
Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-Marts-2008 kl. 11:10

Køb en PicoPSU fra eBay. Noget af det billigste jeg fandt inden jeg købte mig en Thin Client var her : http://stores.ebay.co.uk/Fullspeed-IT

Du kan få en 90W med 60W strømforsyning til lige over kr. 400.

Mht W så bruger en stor HDD op til 10W (opstart ca 1A ved 12V - 3,5" 1Tb), det samme bruger et CD/DVD drev vel og så er det hvad motherboardet bruger.

Min Thin Client bruger ca 10W i drift og ca 14W når jeg får monteret en 2,5" HDD i næste uge.

Redigeret af kim.t - 24-Marts-2008 kl. 11:16
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-Marts-2008 kl. 14:10

Jeg er ret ny, når det gælder PSU'er, specielt at de skal være så små som muligt og ikke så høje watt som muligt.  Kan man generelt sige, at jo flere watt en PSU kan trække, desto mere spild vil der være, når den kun skal trække en Via?

Nej, det kan du ikke sige. En 1000W PSU bruger ikke nødvendigvis mere strøm end en 250W PSU ved lave belastninger. Det afhænger af deres effektivitet, men ofte er de store PSUer ikke optimeret til de lave belastninger (kravet om 80% effektivitet starter ved 20% belastning). En god 1000W PSU kan dog sagtens bruge mindre strøm end en mindre god 250W. DC siden bruger den samme strøm uanset hvad (mobo, diske, blæsere, m.v.), men du skal konvertere fra AC til DC og det sker med tab (jo mindre tab, desto mere effektiv).
Til top
Super bruger
Super bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-Marts-2008 kl. 17:39
Vil en PSU med max 60 W i peak virkelig være nok til et system med et VIA bundkort og 2 SATA diske, så den samtidig kører stabilt?
I så fald kan man jo overveje noget som disse også:

http://www.edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=149379
http://www.mini-itx.com/store/?c=3#3677

Dog er der kun plads til 1 intern disk heri så vidt jeg kan se, men så har jeg en ekstern USB disk til backup.

Har alle PicoPSU'er 1 SATA og 1 Molex stik og så kan man selv udvide med Y-fordelere? Hvad mener de lige med 90w Power Supply & 60w external PSU. Er den eksterne kasse kun 60W så og Picostikket kan klare 90W?

Til top
kim.t Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 26-Juli-2004
Sted: Silkeborg
Point: 3850
Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-Marts-2008 kl. 18:20

Nu ved jeg ikke lige hvad et VIA bundkort er opgivet til i W men mener det er vel omkring de 30W, og en HDD'er trækker som sagt max 10W.

En 90W PicoPSU kan levere max 90W. Det er så den eksterne "klods" der kun kan levere 60W, men her kan du jo bare købe en størrer hvis du mener du har brug for det (men det koster så også lige lidt mere).

Men hvis det et et VIA kort du vil have er det måske nok nærmere denne her du skal have samt en strømforsyning efter eget valg. Jeg ved ikke om stikkene er forskellige (om det evt. kun er P4 stikket det drejer sig om som man kan købe løst).

Ellers kan du prøve at læse lidt her - der er lavet nogle målinger med samme strømforsyning - godt nok med et Intel board.

Og mht. ekstra stik - så tilslutter man bare de Y-stik man har brug for,

Redigeret af kim.t - 24-Marts-2008 kl. 18:21
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-Marts-2008 kl. 19:16
Oprindeligt skrevet af kim.t kim.t skrev:

Nu ved jeg ikke lige hvad et VIA bundkort er opgivet til i W men mener det er vel omkring de 30W [...]

Du skal dividere med to.
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-Marts-2008 kl. 19:26

I så fald kan man jo overveje noget som disse også:

http://www.edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=149379
http://www.mini-itx.com/store/?c=3#3677

Dog er der kun plads til 1 intern disk heri så vidt jeg kan se, men så har jeg en ekstern USB disk til backup.

Morex Cupid 3677 kabinettet kan kun have en 2.5" HDD. Jeg synes ikke at 2.5" er optimalt til en filserver. Eksterne USB diske er en mulighed, men hvis det skal være 3.5" kommer de med egen strømforsyning (og mere tab på grund af AC-DC konvertering).

En 3.5" HDD kan være i Noah 3988 kabinettet, og hvis du skal have flere diske vil jeg anbefale et microATX kabinet (eller det dyre Chenbro). Dette Morex Venus 669 kan også bruges til flere 3.5" diske, men jeg er usikker på varmeudviklingen og airflow i det kabinet. Kabinet og PSU har også 4-5 år på bagen, så spørgsmålet er hvor effektiv PSUen er?

Redigeret af JesperLund - 24-Marts-2008 kl. 19:29
Til top

Besvar Besvar Side  12>

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu