|
Min effektforstærker brummer! |
Besvar ![]() |
Side 123 4> |
Forfatter | |
Leviathan.jk ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 26-April-2009 Sted: Købrnhavn Status: Offline Point: 823 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Sendt: 11-Juni-2013 kl. 11:31 |
Som overskriften antyder, har jeg et problem med min Anthem PVA-5. Den brummer, når min forforstærker ikke er tændt, eller hvis jeg hører musik i stereo, brummer bag – og centerhøjttalerne, da min forforstærker nok slår fra i disse kanaler. Effekten brummer ikke, når der kun er tilsluttet højttalerkabler, men så snart jeg sætter RCA-kabler på, begynder den igen, også selvom jeg ikke tilslutter RCA-kablerne til noget i den anden. Når først forforstærkeren ”bruger” kanalerne, er der slet ikke noget at høre. Har I en idé til, hvad der kan være galt?
|
|
Samsung SP-A900B, Screen Excellence Slim, Procella P6, Procella P10, Anthem AVM 50v, Anthem PVA-5, Denon DVD-3800BD, Samsung BD-F8900
|
|
![]() |
|
KlausDM ![]() Platin medlem ![]() ![]() Oprettet: 12-Marts-2010 Sted: Hammel, Jylland Status: Offline Point: 19852 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Løse kabler vil opfange brum. Er det et nyt problem, eller har det altid været sådan?
Klaus |
|
![]() |
|
slumbert ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 05-November-2009 Status: Offline Point: 1977 |
et skud tingen: min sub brummede. problemet blev løst med et bedre kabel med bedre afskærmning.
|
|
endnu en hifi-flygtning
Kabeldiskussioner - Dumhed i metermål |
|
![]() |
|
Leviathan.jk ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 26-April-2009 Sted: Købrnhavn Status: Offline Point: 823 |
Tak for svarene! Jeg troede også først, at det var kablerne, den var gal med, men det tror jeg ikke. Jeg har prøvet med to forskellige mærker (ikke billige kabler 500-600 kr. for et sæt). Jeg har prøvet at tage effekten helt ud af systemet, da jeg tænkte det kunne være indvirken fra andre kabler, og sat det på en helt anden stikkontakt. Den brummer stadig (måske mindre brum, men det er der) som sagt også selvom rca-kablet ikke er tilsluttet noget i den anden ende. Den brummer som sagt ikke, hvis jeg tager RCA ud og kun har højtaler kabel tilsluttet.
Jeg har haft en radiomekaniker ovre og kigge på den (han reparerer til daglig forstærkere) og han mente det var noget med kablerne ud fra lyden at dømme. Men jeg er totalt blank efterhånden for, hvad der dog kan være galt med de kabler. |
|
Samsung SP-A900B, Screen Excellence Slim, Procella P6, Procella P10, Anthem AVM 50v, Anthem PVA-5, Denon DVD-3800BD, Samsung BD-F8900
|
|
![]() |
|
Cyberguyen ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 24-Oktober-2006 Sted: Denmark Status: Offline Point: 4951 |
Har du prøvet at trække en ledning imellem alle dine enheder og til jord. Du kan evt. finde jord på en radiator i nærheden i mangel på bedre.
|
|
![]() |
|
KlausDM ![]() Platin medlem ![]() ![]() Oprettet: 12-Marts-2010 Sted: Hammel, Jylland Status: Offline Point: 19852 |
Jeg prøver igen:
Løse kabler vil opfange brum, derfor brummer udgangstrinnet, nå kablerne hænger løst ud i luften.
Er det et nyt problem, eller har det altid været sådan? Klaus |
|
![]() |
|
Hvis man vel at mærke bor i et hus med et gammelt centralvarmeanlæg som ellers er korrekt jordet. Er der ændret noget ved varmeanlægget, så der ikke er elektrisk forbindelse mellem (eventuel!) jording af varmeanlæg og radiatorerne (plasticslanger er populære nu om stunder), får man i stedet koblet en kæmpe metalflade til sit anlæg (det gør det næppe bedre) og i tilfælde af fejl på stereoanlægget, får man stød af alle radiatorerne. I mit hus (fra 1923) er en del af radiatorerne koblet sammen med metalrør. Men idet varmeinstallationen er blevet ændret en del, så føres der varmt vand ud fra fjernvarmetilslutningen i plastslanger. Klaus |
|
![]() |
|
Jeg tror desværre problemet ligger i effekten, selvom det ikke er det jeg hører folk sige. Den brummer helt vildt når den står tændt, og min forforstærker er slukket. Det er som om forforstærkeren lukker brummelyden ude, når den skal bruge effekt. Det er et nyt problem efter jeg har fået effektforstærker ikke før med receiver, den var helt lydløs.
|
|
|
|
![]() |
|
opzouten ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 15-April-2009 Sted: Denmark Status: Offline Point: 907 |
Den slags jord du finder i stikkontakter har INTET at gøre med støjrelaterede problemer (brumsløjfer etc). Det er en gammel skrøne, og har intet hold i virkeligheden. Jord handler om sikkerhed fx ved lynnedslag og kortslutninger og sikrer at strømmen har et hensigtsmæssigt sted at løbe hen. OT: Brummer forstærkeren stadig når der ikke sidder nogen kabler i indgangen? I så fald er det sandsynligvis effekten der er problemer med. Hvis ikke kan du prøve at lave et mellemstykke af to RCA-stik og lodde en modstand på tværs, fx 100k. Hvis det fjerner støjen er det formentlig for dårlig terminering af udgangen fra de forforstærker der er årsagen.
Redigeret af opzouten - 12-Juni-2013 kl. 10:35 |
|
![]() |
|
Altså selve effekten siger ikke noget i sig selv, det er igennem højttalerne den brummer (hvis det altså er den, det er galt med). Der er ikke noget at høre i højttalerne, hvis jeg tager RCA-kablerne ud af effekten (og altså kun har kabel fra effekt til højttalere tilsluttet). Jeg tvivler på, at det er min forforstærker, den er gal med, siden jeg havde samme problem med min tidligere receiver, når jeg tilsluttede effekten via preout med RCA. Receiveren var lydløs i sig selv (altså hvis dens effekt blev brugt). |
|
|
|
![]() |
|
Jeg har i går "leget" lidt mere med forskellige opsætninger, og jeg kan kun komme på, at problemet må ligge i effektforstærkeren. Hvilket jeg ikke helt forstår, for når jeg kortslutter rca-indgangene er der intet at høre i højttalerne. Min Musical Fidelity A1008 stereoforstærker kan både virke som effekt og pre, så den er god at teste forskellige opsætninger på. Når 1008 er sat som effekt igennem min Integra pro, er der ingen brum i højttalerne, mens hvis jeg bruger 1008 som pre og min Anthem effektforstærker, er der brum i højttalerne.
|
|
|
|
![]() |
|
Hvis du bruger 1008 som pre, hvor er de sidste 3 kanaler så koblet til (dem der brummer)?
Klaus |
|
![]() |
Besvar ![]() |
Side 123 4> |
Skift forum | Forum-tilladelser ![]() Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum |