recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Projektorer
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Min første billige prjoktor, hjælp :)
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketMin første billige prjoktor, hjælp :)

Besvar Besvar Side  12>
Forfatter
Besked
Tebbe Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 14-April-2009
Sted: Søborg
Status: Offline
Point: 82
Direkte link til dette indlæg Emne: Min første billige prjoktor, hjælp :)
    Sendt: 05-Oktober-2011 kl. 09:05
Hej Alle

Jeg er helt ny hvad angår projektor, og vil derfor sætte pris på alle gode råd.

Den skal bruges til lidt DVD film og fodbold. Rummet den skal sidde i er vel ca 25kvm.

Budgettet er ikke så stort desværre, og det er her jeg håber i ved hvad der er bedst til prisen, og mit behov.

Budget MAX 4000,-

På forhånd tak :)

Med venlig hilsen
Brian
Til top
thcleaner Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 11-Januar-2010
Sted: Danmark
Point: 227
Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-Oktober-2011 kl. 09:31
køb en brugt 720p projector 
Til top
hjernemadsen Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 17-Oktober-2006
Sted: Denmark
Point: 267
Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-Oktober-2011 kl. 10:57

Med et budget på 4000 kr. rækker det naturligvis kun til en 720p projektor. Men der er ingen grund til at købe en brugt, man kan godt få en ny projektor til denne pris.

Du skal starte med at finde ud af om det skal være DLP eller LCD. Vælger du LCD er det en god ide at kigge på Epsons projektorer, som er rimeligt lysstærke. DLP fabrikanterne "snyder" ofte med lysstyrken ved at bruge et hvidt segment i farvehjulet, som giver et højere tal for den maksimale lysstyrke, men ikke har nogen værdi når man skal se film i farver.

Du skal også se på hvor fleksibel projektoren er med hensyn til opstilling (zoom og lens shift).
Til top
tvkartoffel Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 18-Juni-2009
Point: 1998
Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-Oktober-2011 kl. 11:10
Oprindeligt skrevet af hjernemadsen hjernemadsen skrev:

DLP fabrikanterne "snyder" ofte med lysstyrken ved at bruge et hvidt segment i farvehjulet, som giver et højere tal for den maksimale lysstyrke, men ikke har nogen værdi når man skal se film i farver.

Så er det derfor Epson altid reklamerer med samme lyssyrke både i farve og sort hvid. Det har jeg selv undret mig over. Bortset fra det er der vel ikke nogen grund til at tro at Epson ikke snyder mindst lige så meget med lysstyrken som alle andre...

MVH

Redigeret af tvkartoffel - 05-Oktober-2011 kl. 11:10
Til top
Super bruger
Super bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-Oktober-2011 kl. 11:56
Oprindeligt skrevet af tvkartoffel tvkartoffel skrev:

Så er det derfor Epson altid reklamerer med samme lyssyrke både i farve og sort hvid. Det har jeg selv undret mig over. Bortset fra det er der vel ikke nogen grund til at tro at Epson ikke snyder mindst lige så meget med lysstyrken som alle andre...

MVH

Der er en fin artikel på Cine4home.de hvor de måler lysstyrken af farve og hvid for forskellige projektorer. Der er en Epson med og den overholder den specificerede lysstyrke rimeligt nøjagtigt. Color light output for Epson blev målt til 2400 lumen (specifikation 2600 lumen). Til sammenligning blev color light output for en Optoma DLP målt til 440 lumen, hvor projektorens (hvid-)lysstyrke er specificeret til 2200 lumen. Det er altså værd at tage med i betragtning når man vælger en projektor som skal bruges til at se film og tv.
Til top
tvkartoffel Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 18-Juni-2009
Point: 1998
Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-Oktober-2011 kl. 12:08
Ja ok. Jeg er ikke så god til tysk, men jeg kender da godt siden. 2000+ lumen er rigtig meget og det er ikke sansynligt at den indstilling der kan producere så meget lys kan bruges hvis man samtidig gerne vil have et billede der er bare nogenlunde troværdigt i forhold til HDTV eller HDfilm i det hele taget.

Til sammenligning kan jeg da oplyse at jeg, med forbehold for at jeg ikke er 100% sikker på skærmens gain, har målt min Epson tw3200 til omkring 450 - 500 lumen i biografindstillingen som er den eneste der kan bruges hvis der lægges vægt på billedkvaliteten. Den projektor er opgivet til 2000 lumen tror jeg det er.

Nu er det self ikke det tråden handler om så jeg trækker mig her :-)

MVH
Til top
Super bruger
Super bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-Oktober-2011 kl. 12:22
Epsonen fra testen beholder stadig 1700 lumen med rimelig korrekte farver. At din Epson ikke når så højt op skyldes det filter som indskydes når den står i biografindstillingen.

Pointen er at man ved DLP-projektorer skal tage lysstyrken med et gran salt, når det drejer sig om de billige modeller som har et hvidt segment i farvehjulet.
Til top
Otto J Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Branchemedlem

Oprettet: 04-Marts-2007
Point: 11218
Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-Oktober-2011 kl. 14:26

Epsonen fra testen beholder stadig 1700 lumen med rimelig korrekte farver. At din Epson ikke når så højt op skyldes det filter som indskydes når den står i biografindstillingen.

Hvis det er nødvendigt at indskyde det filter for at få et ordentligt billede, kan det så ikke være lidt lige meget hvor meget lys den leverer uden? Filteret sidder der jo ikke for sjov.

cine4home artiklen skal lige læses grundigt for at bruges - måden de sammenregner "color light output" er mildt sagt alternativ. Prøv at lægge mærke til f.eks. at Epson'en har et meget lavt output af blå. Hvis man skal have en korrekt farvebalance, er man nødt til at skrue ned for de andre for at matche den blå. Min oplevelse i praksis er at Epson'erne i de billedmodus der er relevante for hjemmebio-brug ikke skiller sig væsentligt ud fra mængden, så må diverse anmeldere sige hvad de vil om "rimelig korrekt". Hver eneste gang jeg har forsøgt at efterligne de indstillinger som diverse anmeldere siger er acceptable i jagten på højt lysoutput, så har jeg fået et elendigt billede ud af det.
Til top
cwee Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger

Oprettet: 03-Oktober-2008
Point: 33
Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-Oktober-2011 kl. 16:04
Hej
Jeg købte selv en brugt Panasonic pt ax200e i februar (720p)
Den gav jeg 3200,- med 73 timer på første pære.

Ved godt at man sagtens kan få bedre billede, men er alligevel imponeret over den til prisen.
Og det er altså noget andet at se film på lærred ( selvom mit kun er 77" ) end på 42" plasma

mvh
Til top
Steffen32 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 26-Juli-2006
Sted: Hadsten Denmark
Point: 771
Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-Oktober-2011 kl. 19:08
Hej.
En 720p projektor er super. Hvis rummet er rimeligt mørklagt eller du mest ser film om aftenen efter mørkets frembrud tror jeg at de fleste 720P leverer nok lysstyrke. Sørg for at den har HDMI indgang. Husk at der skal være penge til lærred og lyd også.

Prøv at oprette en købs tråd i køb og salg forumet og se hvad der byder sig.

God jagt Smile

Til top
Tebbe Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 14-April-2009
Sted: Søborg
Point: 82
Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-Oktober-2011 kl. 09:40

Med et budget på 4000 kr. rækker det naturligvis kun til en 720p projektor. Men der er ingen grund til at købe en brugt, man kan godt få en ny projektor til denne pris.

Du skal starte med at finde ud af om det skal være DLP eller LCD. Vælger du LCD er det en god ide at kigge på Epsons projektorer, som er rimeligt lysstærke. DLP fabrikanterne "snyder" ofte med lysstyrken ved at bruge et hvidt segment i farvehjulet, som giver et højere tal for den maksimale lysstyrke, men ikke har nogen værdi når man skal se film i farver.

Du skal også se på hvor fleksibel projektoren er med hensyn til opstilling (zoom og lens shift).

Syntes det lyder som en god idé med en LCD Epson, hvilket det også lyder som om du lidt anbefaler, prisen taget i betragtning.

Ville denne være ok, eller er der stor forskel på dem, selv nede på det pris leje?

http://www.lomax.dk/vis/varebeskrivelse.asp?vi=3&ci=4&varenr=1608220

Eller har du evt et specifikt forslag? :)

Redigeret af Tebbe - 06-Oktober-2011 kl. 09:46
Til top
Super bruger
Super bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-Oktober-2011 kl. 10:12

Den projektor du linker til er en præsentationsprojektor i XGA-format. Jeg har kun kunnet finde en model beregnet til hjemmebio i 720p format i denne prisklasse og det er TW450:

http://www.hifipriser.dk/Product/Details.aspx?pid=666524

Du skal være opmærksom på at fleksibiliteten med hensyn til opstilling er meget begrænset, som på alle modeller i denne prisklasse. Skal du have en projektor med masser af zoom og lens-shift skal du købe brugt eller op i en højere prisklasse.
Epson garanterer i øvrigt 3 år eller 2000 timer på lampen.

I DLP-lejren er der en BenQ W700 i Hifiklubben med 2 års garanti på lampen.
Til top

Besvar Besvar Side  12>

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu