recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Recordere, afspillere og foto > Microsoft Media Center, MCE og HTPC
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Min første HTPC. Input ønskes.
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketMin første HTPC. Input ønskes.

Besvar Besvar
Forfatter
Besked
Viktor Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 30-Maj-2006
Status: Offline
Point: 131
Direkte link til dette indlæg Emne: Min første HTPC. Input ønskes.
    Sendt: 15-Januar-2007 kl. 11:50

Jeg har fået lov af konen at sætte en HTPC op i stuen så jeg har været ved at undersøge sagen og kommet frem til følgende konfigurering.

Vores behov:

1. Se/optage tv.
  2. Overføre/se billeder fra digital kamera.
  3. Høre musik/radio
  4. Se vores DVD backup fim (*.ISO)
  5. Nemt/stabilt.

Bundkort:

M2N-VM/DH, valget faldt på det her kort pga. micro ATX og mulighed for digitallyd ud til forstærker og onboard lyd/grafik så man forhåbentlig ikke får problemer med "out of sync".

1) Spørgsmål: Kræver det noget specielt af bundkortet for at tilslutte VSD (display) fra kabinettet?

Kabinet:

Antec Fusion, pga. design og god omtale.

omtale:

http://www.computergeil.dk/?artikelid=11537

2) Spørgsmål: Nogen der ved om det er muligt at gemme DVD drevet bag alu. frontpladen på dette kabinet?

DVD-drev:

LH-18A1H-483C, skulle kunne sættes ned i hastighed for at reducere støj.

CPU:

Athlon64 3500+, her har jeg valgt en Energy Effecient (35 Watt) da jeg formoder antallet af watt er udtryk for varme og mindre varme mindre blæse støj.

CPU-Køler:

CoolerMaster - Susurro, nem at montere og skulle ifølge Ken_T hjemmeside være en god løsning og rimelig lydsvag.

Harddisk:

Seagate 320 GB - SATAII-300,  en stor hdd er altid en god ting og mine erfaringere med seagate er ganske fine.

3) Spørgsmål: I info stå der "Til servere (24 timer i døgnet / 7 dage om ugen)" er dette ikke ganske udemærket til en HTPC?

RAM:

Kingston - 1024 MB tja om det er nok i vista til HTPC..det tror jeg.

4) Spørgsmål: Er 2x512 i dual channel bedre en en stang på 1024?

TV-tunerkort:

Hauppauge - WinTV-HVR1300MCE, er meget i tvivl her, men jeg har før opnået et rimeligt resultat med et godt antennekabel til analog og DVB-T ser også ok ud. Har valgt et hybridkort da MCE ikke understøtter undertekster på DVB-T så hvis kvalitetn på analogsignalget er ok vil jeg nok bruge det. Der følger fjernbetjening med.

5) Spørgsmål: Der følger en IrDa modtager med dette kort kan den også bruges til Media Center Edition Keyboard eller kræver den sin egen?

Styresystem:

Microsoft - Windows Vista Home Premium, 32 bit, det er den laveste version af Vista med MCE indbygget. Kan personligt godt lide vista selv om de har valgt ikke at understøtte tekster i DVB-T DK.

6) Spørgsmål: Vil det være en ide at vælge 64 bit til en HTPC?

Jeg håber nogen har lyst/tid til at svare på de spørgsmål jeg har og evt. komme med gode foreslag.

Jeg er lidt i tvivl om den kommer til at støje for meget inde i stuen, men det må kunne løses hen af vejen hvis dette bliver et problem.

/Viktor

Redigeret af Viktor - 15-Januar-2007 kl. 21:01
Til top
Viktor Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-Januar-2007 kl. 14:01

Hej Chris

OK tak for svaret.

Dvs. farven på frontpladen på dvd-drevet har ingen betydning da den bliver dækket af alu-pladen?

/Viktor

Redigeret af Viktor - 15-Januar-2007 kl. 14:02
Til top
Kandersen Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Oprettet: 13-Juli-2006
Sted: 4653
Point: 10964
Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-Januar-2007 kl. 15:14
Oprindeligt skrevet af ChrisJJ ChrisJJ skrev:

Ville nok smide 1 GB RAM mere i maskinen. Skader aldrig.

Skader ikke, men gavner heller ikke specielt meget, udover hos forhandleres pengepung. Bemærk han i starten skrev hvad han skal bruge det til. Til det formål er 1GB ganske fornuftigt

Redigeret af Kandersen - 15-Januar-2007 kl. 15:15
Til top
moli Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 16-Marts-2006
Sted: Denmark
Point: 53
Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-Januar-2007 kl. 15:49

Angående ?5  TV kort.

Jeg har selv et system der minder meget om det du nævner. Det er opbygget over flere gange. Har lige købt et HVR 1300 MCE OEM udgave uden remote, men har bestilt en MCE fjernbetjening. Du skal være opmærksom på at den Hauppauge der følger med standard HVR 1300 køre via IR modtager der går direkte in i kortet, hvorimod MCE udgaven bruger Microsoft MCE fjernbetjeningen med den modtager der følger med deres remote. Altså kan du lettere bruge fjernbetjeningen til andre programmer jeg siger ikke at det ikke vil virke med Hauppauge remoten blot at det andet er lettere.

Kender ikke Seagate 300GB harddisken, bruger selv med stor glæde Samsungs SATAII 250GB.

Morten

Morten L

HTPC: Antec Fusion / ASUS DVBviewer /

Display: TH 37PX70

Squeezebox'es / Vortexbox
Til top
Viktor Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-Januar-2007 kl. 16:05
Oprindeligt skrevet af moli moli skrev:

Angående ?5  TV kort.

Jeg har selv et system der minder meget om det du nævner. Det er opbygget over flere gange. Har lige købt et HVR 1300 MCE OEM udgave uden remote, men har bestilt en MCE fjernbetjening. Du skal være opmærksom på at den Hauppauge der følger med standard HVR 1300 køre via IR modtager der går direkte in i kortet, hvorimod MCE udgaven bruger Microsoft MCE fjernbetjeningen med den modtager der følger med deres remote. Altså kan du lettere bruge fjernbetjeningen til andre programmer jeg siger ikke at det ikke vil virke med Hauppauge remoten blot at det andet er lettere.

Kender ikke Seagate 300GB harddisken, bruger selv med stor glæde Samsungs SATAII 250GB.

Morten

Hvis jeg forstår dig ret så er det du siger, at den fjernbetjening der følger med til Hauppauge kortet kan give problemer i andre programmer så som Medie Portalen, DVBviewer osv?

Er du ellers tilfreds med dit system og hvad med støj?

/Viktor

Redigeret af Viktor - 15-Januar-2007 kl. 16:06
Til top
ridderdk Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 29-September-2006
Sted: Køge, Denmark
Point: 985
Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-Januar-2007 kl. 20:00
Viktor,
Jeg synes dine sonderinger er ganske fornuftig, dog vil jeg anbefale dig at prøve Mediaportal før du køber en Vista,  den er gratis, hvad MCE kan, kan den også, og lidt til, og i så fald kunne du nøjes med en XP home edition.
http://www.team-mediaportal.com/
Til top
Viktor Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-Januar-2007 kl. 20:58

Oprindeligt skrevet af ridderdk ridderdk skrev:

Viktor,
Jeg synes dine sonderinger er ganske fornuftig, dog vil jeg anbefale dig at prøve Mediaportal før du køber en Vista,  den er gratis, hvad MCE kan, kan den også, og lidt til, og i så fald kunne du nøjes med en XP home edition.
http://www.team-mediaportal.com/

Hej ridderdk

Jeg har i længere tid kørt med media portal, men har altid haft problemer med S3 standby plus nogle andre ting der altid har drillet. Vista MCE kan ikke så meget men det virker.  

Redigeret af Viktor - 15-Januar-2007 kl. 20:59
Til top
ridderdk Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 29-September-2006
Sted: Køge, Denmark
Point: 985
Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-Januar-2007 kl. 21:27
Oprindeligt skrevet af Viktor Viktor skrev:

Hej ridderdk

Jeg har i længere tid kørt med media portal, men har altid haft problemer med S3 standby plus nogle andre ting der altid har drillet. Vista MCE kan ikke så meget men det virker.  

ja, den kan drille - jeg bruger Mediaportal og kan både slukke (standby)og tænde ved brug af alm. MCE fjernbetjening.
Jeg ved ikke hvor "nørdet" du er, men hvis du har mod på det, så kan du starte her:
http://thegreenbutton.com/forums/post/27926.aspx

Til top
moli Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-Januar-2007 kl. 08:05

Hej Viktor

Som svar på dit spørgsmål fra i går 1606, så har du fanget det rigtige vedr. fjernbetjeningen, det kan være lidt med andre programmer.

Jeg er meget tilfreds med mit system, der skal laves lidt mere på det, men generelt ok. Kører mediaportal eller DVBviewer, idet DVBviewer kan vise DVBsubtitles. Støjen føler jeg ikke er noget problem, kører også med Athlon3500 dog ikke Low power, CPU fan er standarden fra AMD, har tænkt på at skifte, til en anden, men støjen er som sagt ikke vild.

Morten

Morten L

Til top
Viktor Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-Januar-2007 kl. 18:53

Har fundet ud af at Antec Fusion's VFD display ikke er understøttet af Vista MCE  så det lader til jeg skal finde et andet kabinet. Nogle der har nogle gode forslag?

/Viktor

Til top
moli Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-Januar-2007 kl. 23:18

Tror du kommer til at lede længe, idet de fleste VFD's er IMON kloner ligesom Antecs. Alternativt kan du bruge Antec standard kabinet, altså ingen VFD, volumen knap og DVD front låge, men koster så også kun det halve, men stadigvæk alle de lækre ting med HDD ophæng mm.

BTW, så kan jeg ikke skrue ned for lyden med volumen knappen når jeg bruger SPDIF, har hele tiden regnet med at det ligger i SPDIFen, men måske der kan laves noget om kodning så man kan reducere niveauet. Hvis man ikke kan det er der jo ikke meget ved en sådan knap.

Morten

Morten L

Til top
Viktor Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-Januar-2007 kl. 09:00
Oprindeligt skrevet af Viktor Viktor skrev:

Har fundet ud af at Antec Fusion's VFD display ikke er understøttet af Vista MCE  så det lader til jeg skal finde et andet kabinet. Nogle der har nogle gode forslag?

/Viktor

Det lader til der er lavet en beta driver til Vista: Link

Til top

Besvar Besvar

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu