recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Min hjemmebiograf
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Min hjemmebio-oplevelse
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Min hjemmebio-oplevelse

Besvar Besvar
Forfatter
Besked
bird Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 16-December-2004
Status: Offline
Point: 296
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér bird Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Min hjemmebio-oplevelse
    Sendt: 23-Januar-2012 kl. 15:28

Sommetider overraskes man…. 

Grunden til denne tråd er egentlig flere ting. Jeg har haft fornøjelse af at besøge TapeConnection i flere omgange – her 3 gange inden for relativ kort tid. De seneste 3 besøg har været: 

1) JVC-arrangement med den nye X30 + X70 der spillede på monitor audio Anthem MRX500 + Apex A40 (tror jeg det var).

2) Dynaudio Xeo

3) Anthem arrangement 2 forskellige opsætninger:

a) runco LS-1, Anthem D2V, Anthem P5, Monitor Audio Gold serie, Lissau True Color Tap Tension Lærred

b) runco LS-1, Anthem MRX-300, Monitor Audio Apex A40(tror jeg det var), Lissau True Color Tap Tension Lærred

Om de 3 arrangementer kan jeg kort gengive min oplevelse:

Jeg har tidligere set JVC 350, sprang over JVC X3 og deltog nu igen for at stifte bekendskab med JVC X30 og X70. Billedet er rigtig godt og umiddelbart synes X30 at være en fremragende projekter der giver meget værdi for pengene. En interessant ting ved arrangementet var betydning af lærred. Vi så først Lissau california lærred og derefter Lissau True Color lærred. Der var kæmpe forskel mellem de to, og det gjorde bestemt min prioritering klar i en fremtidig udbygning/ændring af min hjemmebio. Der skal investeres i et rigtig godt lærred. Forskellen på de 2 lærreder (prisforskel ca. DKK 10.000) var betydelig højere end forskellen mellem X30 og X70 hvor prisforskellen er DKK 27.000.

Næste besøg var Dynaudio Xeo snigpremiere. WOW – det var en super god oplevelse. Jeg har ledt efter hvilken sound jeg ønskede og endelig fandt jeg den. De små højtalere gjorde det virkeligt godt – når man tager i betragtning at prisskiltet kun viser DKK 12.000. Det er et rigtig godt produkt de har fået lavet her, og når jeg skal etablere mit hifi-rum, så bliver det bestemt Dynaudio der får et ekstra lyt. Jeg ønsker dog en forstærker løsning med passive højtalere, så det bliver ikke Xeo jeg køber, men formodentlig en anden Dynaudio-model. – Men hvilken fremragende lyd for DKK 12.000

Anthem – arrangement. Det havde jeg glædet mig enormt meget til og håbede på at vi ville blive præsenteret for top-modellerne. Jeg blev ikke skuffet. Vi startede med MRX 300 modellen der spillede på Apex A40, hvor vi så Dark Knight intro klippet samt King Kong. Visuelt var billedet fremragende. Den Runco LS-1 er spændende. Umiddelbart synes jeg at billedet er mere ”blødt” og behageligt end JVC-projektoren, og det er endda uden at den er blevet kalibreret. DLP-billedet virkede bare mere ”ægte”. Lyden var skidt. De små højtalere blev vist presset lidt for meget. Otto fik skruet godt op og lydbilledet blev anstrengt. Min personlige skepsis overfor højtalerne blev ikke ændret den dag. Indretningsmæssigt kan jeg dog forstå at det er en attraktiv højtaler, og den vil garanteret fungere godt sammen med fladskærm. Når det er en projektor-løsning og man har valgt at dedikere et rum til billede og lyd, så synes jeg de falder udenfor, og der fungerer almindelige gulvhøjtalere bedre.

Efter en kort pause skiftede vi til High-End med Anthems top-processor og største effektforstærker.  Sikke da en forskel. Sammen med Monitor Audio Gold højtalere leverede de en meget større detaljegrad, mere behagelig lyd og var ikke anstrengende at lytte på. Der var masser af overskud og Tron var en fornøjelse. Selv uden subben var lydbilledet godt J

I relation til kalibreringsmulighederne, så var det vanskeligt at vurdere. Der var ikke nogen før/efter sammenligning, samt det har vel også have betydning at der sad 25 mennesker i rummet efter målingen blev foretaget.

Sammenfattende har jeg lært meget af disse arrangementer i relation til købsprioritering:

1) Køb et godt lærred

2) Køb en god effekt-forstærker

Disse 2 investeringer har langvarig værdi og så kan man løbende ændre processor (f.eks. Anthem MRX300), ændre projektor mv. Hvis 2 basale enheder er af høj kvalitet, så kommer man ikke galt af sted. Jeg forudsætter at højtaler er af en vis kvalitet.

Hvor bringer alt der her mig så hen?

- Det bringer mig til min egen oplevelse af min egen private hjemmebio i sammenligning med det der er på markedet i dag.

Mit hjemmebiograf er af ældre dato og alt blev indkøbt da jeg flyttet i vores nye hus i 2005. Alt blev indkøbt i december 2005 hos Tapeconnection. Mit setup består i dag af:

• Monitor Audio Silver RS8 fronthøjtalere + center
  • Monitor Audio Gold GRFX surround-højtalere
  • B&W subwoofer – kan ikke huske modellen, men er med 10” bas
  • Yamaha RX-V2600
  • Dune HD Base
  • Lissau 120” lærred med veltex-kant
  • Sony HS-60 projektor (720p)
  • DVDO Duo
  • Pioneer 508XD ISF

Alt er af ældre årgang og visuelt er jeg lang bagefter det der tilbydes i dag. Ikke desto mindre synes jeg stadig at filmoplevelsen i hjemmebioen er stor.

I fredags så fruen og jeg ”Inception” og da børnene var beskæftiget med World of Warcraft blev der skruet godt op (til -15 db) på min receiver. For pokker jeg blev overrasket. Normalt ser vi film ved ca -30dB som det højeste, men sikke da en forskel det højere lydtryk medførte. Mine RS8 spillede som de aldrig havde spillet før, subben fik alt til at ryste og det totale lydbillede var bare helt anderledes end jeg havde oplevet tidligere. Sammenlignet med MRX300 + Apex 40, så var der niveauer i forskel. Sammenlignet med D2V + Monitor Audio Gold, så var jeg der ikke helt, men jeg vil heller ikke sige at jeg var så langt derfra.

Jeg testede med min egen Dark Knight intro og konklusionen var den samme. Fremragende lydbillede der bekræftede den opfattelse jeg fik efter Inception. 

Jeg vil i samme anledning sige mange tak til Otto og TapeConnection for de arrangementer der laves (naturligvis i kommerciel interesse), og som kan fungere som inspiration for os andre. Desværre må jeg samtidig konkludere at det ikke bliver inden for den nærmeste tid at jeg lægger en større ordre på nyt hardware, da det eksisterende efter min nyvundne kærlighed må klare sig i en periode endnu. Når jeg skal skifte, så er jeg ikke et sekund i tvivl om, at jeg vil belejre Tapeconnection over en længere periode for at finde præcis den løsning der passer mig. Otto får også en tjans med billedkalibrering og lyd-kalibrering når den tid kommer.

Redigeret af bird - 23-Januar-2012 kl. 15:34
Til top
Bruger udmeldt 35 Se dropdown menu
--
--

Oprettet: 28-Juli-2008
Point: 3673
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 35 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-Januar-2012 kl. 19:26
Jeg har lige investeret i en Apex a40 der fungerer som center i min lille bio, har dog nogle store Tangent prestige fronter..

Jeg er YDERST overrasket over hvor meget fylde den lille stilrene center har i lyden..!
Som fronter ville jeg nok vælge noget andet end den lille Apex men som center leverer den en lyd jeg ikke har kunne få med mine tidligere centerhøjttalere, der iblandt sonus faber, XTZ, KEF, Audio pro mm..

Hvis man sætter crossover rigtigt og får den ordentligt integreret med fornterne kan den virkelig fylde rummet..
Til top
submaniac Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 13-Oktober-2007
Sted: Denmark
Point: 471
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér submaniac Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-Januar-2012 kl. 22:30
Tak for review:=)
Til top

Besvar Besvar

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu