recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Projektorer
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - "Min" opsæting
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

"Min" opsæting

 Besvar Besvar
Forfatter
Besked
IrmaN Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 04-November-2009
Status: Offline
Point: 241
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér IrmaN Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: "Min" opsæting
    Sendt: 09-April-2012 kl. 12:57
Hej eksperter

Efter to dage, hvor jeg har undersøgt mulighederne, er jeg endeligt afklaret med hvilket udstyr jeg
skal på jagt efter ( på brugt markedet helst) i de næste par måneder.

Projektor: Epson EH-TW5900 (fordi jeg vil gerne have 3D)

Lærred: i første omgang kun et ikea dims indtil der er penge til rigtigt lærred

Lyd:
  Reciever: Denon 1912 eller Pioneer VSX-921 (hælder mest til denon men køber pioneer hvis der er en                        god pris)
  5.1 sæt: KEF 2005.2/3 eller KEF 3005 (afhænger hvad der er på brugt markedet)

PS3, iPad 3 og ATV 3.gen
og på sigt en yousee boks så jeg også kan se tv (især fodbold - gooo MAN U!!).

Hvad siger i til denne opsætning? Lyder det fornuftigt - jeg går efter en god biograf lyd - det skal ikke være ûber perfekt - for det er for dyrt.

Det som jeg er mest i tvivl om er om projektoren er god nok til værelset den skal være i. Især fordi den ikke har lens shift.

Det værelse som opsætningen skal være i 401cm lang og 264 bred. Og så tænker jeg:

  • skal projektoren op og hænge på loftet? For vil helst sætte den på en hylde eller ligende.
  • hvor stor kan billedet blive når der er den afstand mellem væg og projektor?
  • og kan der blive problemer fordi der ikke er lens shift i projektoren?
  • hvilket lærred vil i anbefale?
  • er der noget jeg har glemt? :-)
Håber at i har tid og lyst til at hjælpe mig med disse sidste afklaringer.

På forhånd tak
Til top
Precious Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 24-Februar-2012
Sted: Ikast, Danmark
Status: Offline
Point: 636
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Precious Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-April-2012 kl. 07:50
Oprindeligt skrevet af IrmaN IrmaN skrev:

skal projektoren op og hænge på loftet? For vil helst sætte den på en hylde eller ligende.


Du nævnte rummets størrelse, men hvor langt har du fra loft til gulv? Uden lense shifting skal du forsøge at få projektor til at hænge så den rammer toppen af dit lærred. Jeg har fx 2.70 til loftet, så jeg var nødt til at sætte et ophæng på 70 cm til projektor for at ramme "rigtigt".

Oprindeligt skrevet af IrmaN IrmaN skrev:

hvor stor kan billedet blive når der er den afstand mellem væg og projektor


Du kan få 135" tommer på 4 meter med den projektor (men husk at der måles fra lense hovedet og til lærred. Hvis projektoren er 40 cm lang, og at lærredet hænger fx 5 cm fra væggen, så er din afstand 3.55 meter (dette svarer til 120").

Du kan selv prøve lidt her (blot vælg din projektor i listen)
http://www.epson.com.au/distance_calculator/index.html

Oprindeligt skrevet af IrmaN IrmaN skrev:


og kan der blive problemer fordi der ikke er lens shift i projektoren


Nej - det giver ingen problemer, det er blot et spørgsmål om ophænget skal være 15 cm eller 40 cm (afhænger af afstanden til loftet)

Oprindeligt skrevet af IrmaN IrmaN skrev:

hvilket lærred vil i anbefale?


Jeg købte et "billigt" lærred og med motor til ca. 2800 kr. Jeg synes det ser fornuftigt ud:

http://www.dustinhome.dk/multibrackets-m-motorized-projection-screen-deluxe-projektionsskarm-%28automatisk%29-108-tomme-%28-274-cm-%29/product/5010092139?intcmp=searchProvider_dacsa

Oprindeligt skrevet af IrmaN IrmaN skrev:

er der noget jeg har glemt? :-)


Ja, du mangler at overveje hvilket ophæng du vil have til din projektor.


Redigeret af Precious - 10-April-2012 kl. 07:52
Til top
Precious Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 24-Februar-2012
Sted: Ikast, Danmark
Status: Offline
Point: 636
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Precious Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-April-2012 kl. 07:57
Så lige efter at have postet, at du helst vil have en hylde.

Jeg mener at projektoren har 4 indstillings muligheder mht til placering (det har TW6000 ihvertfald).
Jeg kan da lige checke indstillingerne når jeg kommer hjem, men mener at man kan sige om den skal skyde opad eller nedad. Hvis du fx sætter en hylde "højt" i dit rum, så bør den have en mulighed for at vende optikken nedad uden at projektor skal stå på hovedet.

Jeg checker det i aften, men der er sikkert mange andre herinde med større viden om det fænomen :)

En ting mere. Du skal også overveje HDMI kabel - her er der meget stor forskel på valget (specielt hvis kablet skal være over 6 meter).  Prisen varierer også en del, der er mange poster på forum omkring netop dette.
Til top
IrmaN Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 04-November-2009
Status: Offline
Point: 241
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér IrmaN Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-April-2012 kl. 11:12
Hej 

tak for svar 

Jeg ved desværre ikke hvor langt der bliver til loftet - men det må jeg lige kigge på.
Så længe det kan løses ved at indstille projektoren så må jeg kigge på det når den skal sættes op - er også ved at overveje at droppe 3D og så købe en tw3200 men ved det endnu ikke - den er nok lidt mere opsætnings venligt 
Til top
 
 Besvar Besvar
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu