recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Min hjemmebiograf
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Mindste størrelse til hjemmebio?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Mindste størrelse til hjemmebio?

Besvar Besvar
Forfatter
Besked
Munkieftw Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 05-Februar-2013
Sted: Amager
Status: Offline
Point: 217
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Munkieftw Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Mindste størrelse til hjemmebio?
    Sendt: 05-August-2013 kl. 15:16
Hej med jer.

Jeg har i forvejen, en meget sølle biograf derhjemme. Der mangler stadig udstyr - ordentlig mørklægning - og andet elektronik.

Så jeg sad og tænkte på at rykke, mit lærred, projektor og receiver og hvad der nu ellers skal til - ind i mit soveværelse. Jeg bruger det ikke til andet end at.. ja sove.. Men jeg ved ikke om det bliver for småt, til det kan betale sig? Og om lyden kan afvikles ordentligt. I stuen har jeg i forvejen 65" - og bør jeg bare lade det være sådan ?

Som det er nu, vil lyden aldrig blive god i stuen - eftersom jeg har en hjørnesofa - og ikke engang sidder helt centeret foran lærred. Hvis jeg rykker lærred ind kræver det måske jeg går fra 125" til enten 120"/113". MEN - så kan der blive komplet mørklagt - og jeg vil kunne få 2-3 centrale sæder foran skærmen. Og derved lyd i enten 5.1 eller 7.1 - hvilket ville gøre mig lykkelig.

Værelset er 414 * 282(cm) - Der er kun et vindue på den lange ende, og en radiator. Tror i det ville kunne udnyttes til en lille lækker biograf? Bedre endnu, der hvor jeg har tanke om projektor kunne hænge. Er lige til højre for et indbygget klædeskab. Hvor jeg ville kunne gemme div grej bluray/receiver/WD live...

Jeg tager nogle bedre billedere senere. - Og vil der stadig være plads til en seng? ;-)

Til top
p.las Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 06-November-2007
Sted: Denmark
Point: 4156
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér p.las Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-August-2013 kl. 15:25
mit rum er i den smalle ende 260cm. jeg har ca 4m fra screenwall til bagvæg.
med omtanke kan det sagtens lade sig gøre. Tjek evt min underskrift
Til top
Therien Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 11-September-2010
Sted: Danmark
Point: 1366
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Therien Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-August-2013 kl. 15:27
Jeg har 3 x 5m .. Det har jeg også fået til at fungere rigtigt godt.. Et af problemerne ved små rum er room modes - man kommer efter al sandsynlighed til at sidde i et dip..
Anthem / oppo / SONY / Klipsch / JBL
Til top
Bruger
Bruger

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Munkieftw Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-August-2013 kl. 15:30
Oprindeligt skrevet af Therien Therien skrev:

Jeg har 3 x 5m .. Det har jeg også fået til at fungere rigtigt godt.. Et af problemerne ved små rum er room modes - man kommer efter al sandsynlighed til at sidde i et dip..

room modes - dip ? ;)

Hmm.. Hvordan skal man håndtere lærred og lys i små rum?

Synes pt at min projektor kaster for meget lys. Kan være det er kalibreret forkert selvfølgelig. 
Til top
dpny Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 23-Juli-2013
Point: 570
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér dpny Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-August-2013 kl. 16:22
Nu så jeg i en anden tråd at du har en w1070. Jeg har set den i HFK og den er meget lysstærk. På kanten til at blænde i det lille rum de havde den i. HFK viste den på et almindeligt hvidt lissau-lærred. Jeg kunne ikke se indstillingerne, men jeg ved at den har en funktion der hedder brilliant color der giver mere lys (og dårligere/overdrevne farver). Den kan du prøve at slå fra. Ellers sæt den i cinema-mode og lampen på lav eller øko (eller hvad de nu kalder det).

Hvis det stadig er for meget er der nok ikke nogen vej uden om et gråt lærred der har lavt gain. Spørg mig ikke hvilken model, men jeg har set at de fås hos enkelte online-forhandlere. Lissau har vist også et. Av-connection ser ud til at have de bedste priser på Lissau.
Til top
Therien Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 11-September-2010
Sted: Danmark
Point: 1366
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Therien Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-August-2013 kl. 17:24
Oprindeligt skrevet af Munkieftw Munkieftw skrev:

room modes - dip ? ;)

Synes pt at min projektor kaster for meget lys. Kan være det er kalibreret forkert selvfølgelig. 

En room mode er rummets resonans, og det kommer til udtryk i en bass der boomer og det kan være ret så alvorligt. Jeg har eks. et kæmpe peak på 15+ db ved 31 hz, jeg ved p. las har nogenlunde det samme - vi EQer os dog ud af det forholdsvis nemt. Det modsatte af room modes er nulls og det er som du nok kan forstille dig et dyk (dip), visse steder kan du i værste fald kun mærke din sub og ikke høre den - det problem havde jeg i min tidligere lejlighed. Efter min menig er nulls absolut de værste, da de er voldsomt svære at komme til livs med praktisk akustik, og man kan heller ikke dem væk med eks. Audyssey m. m. IMO er det det største problem med små rum.

Dette lyder sikkert ekstremt nørdet, men det er ret så væsentligt når man kun høre woooooooooomm wooooom uuuuuuuuummm eller intet.

Redigeret af Therien - 05-August-2013 kl. 17:30
Anthem / oppo / SONY / Klipsch / JBL
Til top
Bruger
Bruger

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Munkieftw Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-August-2013 kl. 15:34

Oprindeligt skrevet af Munkieftw Munkieftw skrev:

room modes - dip ? ;)

En room mode er rummets resonans, og det kommer til udtryk i en bass der boomer og det kan være ret så alvorligt. Jeg har eks. et kæmpe peak på 15+ db ved 31 hz, jeg ved p. las har nogenlunde det samme - vi EQer os dog ud af det forholdsvis nemt. Det modsatte af room modes er nulls og det er som du nok kan forstille dig et dyk (dip), visse steder kan du i værste fald kun mærke din sub og ikke høre den - det problem havde jeg i min tidligere lejlighed. Efter min menig er nulls absolut de værste, da de er voldsomt svære at komme til livs med praktisk akustik, og man kan heller ikke dem væk med eks. Audyssey m. m. IMO er det det største problem med små rum.

Dette lyder sikkert ekstremt nørdet, men det er ret så væsentligt når man kun høre woooooooooomm wooooom uuuuuuuuummm eller intet.

Hmm ja.. Lyder lidt meget nørdet :-D
Jeg har ikke et kæmpe budget at vælte rundt med.. Er "hjemmebio" systemer som disse - http://www.komplett.dk/k/ki.aspx?sku=780850 .. Udelukket i brug i sådan rum?

Synes generelt lejligheden kommer godt fra bassen, som jeg har nu i stuen. Uden det lyder dårligt. Men det jo også hver mand, sin smag. :)
Til top

Besvar Besvar

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu