recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > TV
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Mine første timer med PX80
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketMine første timer med PX80

 Besvar Besvar Side  <1 4567>
Forfatter
Besked
Tarkin Se dropdown menu
Redaktionen
Redaktionen
Avatar
recordere.dk teamet

Oprettet: 08-August-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 939
Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-Marts-2008 kl. 09:54

Oprindeligt skrevet af AV Precision AV Precision skrev:

Jeg vil anbefale alle der interesserer sig lidt for billedkvalitet, til at købe den kommende Digital Video Essentials - HD Basics, der kommer på HD-DVD og Blu-Ray om et par uger. Her er der en meget mere grundig introduktion til grundlæggende billedkvalitet, end på den almindelige DVE, og det forklares forståeligt og med rigtigt gode eksempler, hvorfor den korrekte billedkvalitet er målet. Hvis man er uenig i dette, bør man se denne præsentation. Derudover er der nogle demo-sekvenser, som er designet til at teste TV med. Det vil være en klar fordel hvis man brugte disse sekvenser til at diskutere billedkvalitet ud fra, da man så har et fast holdepunkt. Eksempelvis "Restaurant Sequence", indeholder ekstremt mange detaljer der kan bruges til at teste tæt på alt i et billede. På HD Basics ligger der blandt andet en sammenligning mellem denne sekvens indscannet i 1080P (den er optaget på 35 mm), og indscannet i 4k og derefter nedskaleret til 1080P. Det kan på den ene side bruges til at bevise hvor meget det kræver at udnytte den opløsning der reelt ligger på en 35mm film, på den anden side til at finde ud af om éns display er godt nok til at gengive forskellen.

Det lyder rigtig spændende med den nye DVE HD disc, som jeg formoder du selv har prøvet at teste med. Jeg har netop bestilt et Blu-ray region B eksemplar af den. Så skal 427XD'eren lige optimeres med PS3'eren.

Til top
fumper Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 02-Juli-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1062
Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-Marts-2008 kl. 09:58
Non-Desperado: hvis du har Knocked Up (ikke den bedste film i verden) så er den i 16:9 ihvertfald på hd-dvd
Sony 40D3000|Sony Hxd-870|Xbox-360 m hd-dvd drev|Harman Kardon DVD-31
Lintronic 238 med Beo5!|Qnap209Pro 500gb|PS3
Hjemmebio
Til top
Pede8000 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 04-September-2006
Sted: Aarhus
Status: Offline
Point: 2589
Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-Marts-2008 kl. 10:06
Oprindeligt skrevet af Non-Desperado Non-Desperado skrev:

Nå, så fulgte jeg Ottos råd om at skifte til Biograf og give den noget mere kontrast, og det hjalp faktisk en hel del - også på Huset på Christianshavn.  

Nu er der detaljer at ane i det sorte, uden at det ser unaturligt ud, men det skal jo nok finindstilles engang, så jeg må vel til lommerne en dag og betale en ISF-kalibrering. Men joh, jeg kan godt se, at det er bedre til sort end mit LCD, især når det bliver finindstillet.

Jeg ville ellers teste med en nyere film i går, men hver gang fik jeg fat i en 2,35:1, og jeg vil helst undgå bjælker her i starten. Hmmm, mon ikke mine James Bond-film er i det "rigtige" 16:9-format?

(Jeg har puttet alle mine DVD'er i en CD-taske, og coverne ligger et andet sted, så det er som at rode i en lykkepose, når det gælder om at finde film uden bjælker.)

De første Bond er i 16:9, op til og med Goldfinger! Og de står flot i den nye restaurerede udgave.. Du ved den i metal- kufferten!

Sony 65AG8 - Apple TV 4K - Lyngdorf TDAI-1120 - Cambridge 740C - Panasonic DP-UB820 - Marantz SR5015 - KEF LS50 Meta - Pro-Ject Essential III (OM20) - Denon DNP- 800NE - Lyngdorf BW-3

Til top
Bjur Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 23-Juni-2004
Sted: Lejre, Sjælland
Status: Offline
Point: 2554
Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-Marts-2008 kl. 10:24
Oprindeligt skrevet af AV Precision AV Precision skrev:

Oprindeligt skrevet af Kandersen Kandersen skrev:

Jeg er helt enig med Popcorn her.. En vurdering på et fatalt dårligt materiale, det fortæller desværre mere om den der udtaler sig, end det fortæller om produktet. Det er ikke en fair måde at gøre det på.

Vælg det absolut bedste materiale du kan føde den med, og lav vurderingen ud fra det. Det er det rigtige.

Jeg er i virkeligheden uenig med jer alle tre, når det gælder vurderingen af billedkvalitet: Det vigtigste er principielt ikke hvilken kvalitet materialet har, men om du kender materialet, og ved hvad du bør forvente af det specifikke materiale du sætter på. Det nytter ikke noget at sætte en gammel, mat, udslidt udsendelse på, og forvente super kontrast. Det nytter ikke noget at sætte "300" på Blu-Ray på, og forvente ultra-realistiske, støjfri billeder. Det nytter ikke at sætte "Charlie og Chokoladefabrikken" på, og forvente realistiske farver.

Det er dét der er hele pointen med at bruge test-billeder. Hér kan man teste nogle helt specifikke egenskaber ved et tv, og man ved (eller rettere har mulighed for at vide) præcist hvordan det enkelte test-billede skal se ud. Det kræver naturligvis lidt øvelse at vide hvordan det skal oversættes til "real life" billeder, men som begynder kan man f.eks. købe ISF test-disc'en, den er meget brugervenlig, med nogle test-billeder der er nemme at oversætte til "real-life" (f.eks. med et billede af en mand i en skjorte, frem for nogle kedelige firkanter).

Jeg vil anbefale alle der interesserer sig lidt for billedkvalitet, til at købe den kommende Digital Video Essentials - HD Basics, der kommer på HD-DVD og Blu-Ray om et par uger. Her er der en meget mere grundig introduktion til grundlæggende billedkvalitet, end på den almindelige DVE, og det forklares forståeligt og med rigtigt gode eksempler, hvorfor den korrekte billedkvalitet er målet. Hvis man er uenig i dette, bør man se denne præsentation. Derudover er der nogle demo-sekvenser, som er designet til at teste TV med. Det vil være en klar fordel hvis man brugte disse sekvenser til at diskutere billedkvalitet ud fra, da man så har et fast holdepunkt. Eksempelvis "Restaurant Sequence", indeholder ekstremt mange detaljer der kan bruges til at teste tæt på alt i et billede. På HD Basics ligger der blandt andet en sammenligning mellem denne sekvens indscannet i 1080P (den er optaget på 35 mm), og indscannet i 4k og derefter nedskaleret til 1080P. Det kan på den ene side bruges til at bevise hvor meget det kræver at udnytte den opløsning der reelt ligger på en 35mm film, på den anden side til at finde ud af om éns display er godt nok til at gengive forskellen.


Vil du anbefale DVE HD Basics fremfor ISF calibration discen til at kalibrere med?
Og et tillægsspørgsmål. Der findes jo ikke PAL/NTSC så vidt jeg er orienteret på HD formaterne, så kan man uden problemer bestille Blu-Ray DVE fra US?
Til top
Tarkin Se dropdown menu
Redaktionen
Redaktionen
Avatar
recordere.dk teamet

Oprettet: 08-August-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 939
Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-Marts-2008 kl. 10:39
DVE HD Basics skulle ligesom DVE DVD'erene være regionsopdelte, som det fx også fremgår på axelmusic.com. Den danske grossist bigture.eu bekræfter da også dette. Så nej, du kan ikke afspille den amerikanske udgave af DVE HD Basics på en europæisk regionslåst afspiller!
Til top
Bjur Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 23-Juni-2004
Sted: Lejre, Sjælland
Status: Offline
Point: 2554
Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-Marts-2008 kl. 10:53
Jeg glemte selvfølgelig lige at sige, at det styres fra HTPC, så regionskodningen er ligegyldig, det er kun spørgsmålet PAL/NTSC jeg lige skulle have bekræftet:)
Til top
Tarkin Se dropdown menu
Redaktionen
Redaktionen
Avatar
recordere.dk teamet

Oprettet: 08-August-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 939
Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-Marts-2008 kl. 11:27
I så fald har du sådan set selv svaret på forhånd. Der er ikke noget med PAL og NTSC mht. Blu-ray og HD DVD!
Til top
Bjur Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 23-Juni-2004
Sted: Lejre, Sjælland
Status: Offline
Point: 2554
Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-Marts-2008 kl. 13:41
Ja, det var bare det jeg skulle have bekræftet:)

Også kunne jeg godt tænke mig, at høre om ISF calibration var værd at investere i og om DVE HD Basics er bedre.
Til top
Tarkin Se dropdown menu
Redaktionen
Redaktionen
Avatar
recordere.dk teamet

Oprettet: 08-August-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 939
Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-Marts-2008 kl. 15:49

Mht. ISF HDTV Calibration Wizard DVD'en, så har jeg hørt både godt og skidt om den. Den er meget simpel, så hvis det er det, du går efter, er den anbefalelsesværdig. Har personligt kun lige set den kort i brug, da Otto kalibrede mit tv. Ellers er DVE DVD'en rigtig god om noget forvirrende opbygget mht. menu/index. Personligt er jeg ret glad for Peter Finzel kalibrerings DVD'en, som også er rimelig simpel, om end den har det den skal have, og er på tysk.

Men når du har HD afspiller, bør du da gå efter DVE HD Basics disc'en på enten BD eller HD DVD.

Til top
Otto J Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Branchemedlem

Oprettet: 04-Marts-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 11218
Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-Marts-2008 kl. 16:37

Oprindeligt skrevet af Bjur Bjur skrev:

Ja, det var bare det jeg skulle have bekræftet:)

Også kunne jeg godt tænke mig, at høre om ISF calibration var værd at investere i og om DVE HD Basics er bedre.

Hvis du taler om diskene i forhold til hinanden, så vil jeg sige at det er to meget forskellige ting. ISF disc'en er, som Tarkin siger, meget basal. Det er en god intro for begynderen. HD Basics er væsentligt mere omfattende, og menu-strukturen skulle iøvrigt være forbedret væsentligt (jeg har dog ikke selv manøvreret rundt i den, kun set den demonstreret). Derudover er der naturligvis dét faktum at den ene er SD, den anden er HD.

Hvis du taler om en egentlig pro-kalibrering vs. at købe en test-disc, så er det også to forskellige ting. En pro-kalibrering med måleudstyr er kort sagt en "overbygning" til det du kan med en test-DVD. Men pointen i især HD Basics er mindst lige så meget undervisningen på skiven, som det er selve test-billederne.

Til top
Otto J Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Branchemedlem

Oprettet: 04-Marts-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 11218
Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-Marts-2008 kl. 16:39
Oprindeligt skrevet af Tarkin Tarkin skrev:

Det lyder rigtig spændende med den nye DVE HD disc, som jeg formoder du selv har prøvet at teste med.

Jeg har som sagt ikke selv prøvet at bruge den endnu, kun set Joe Kane demonstrere visse elementer af den. Selve test-billederne er i vid ustrækning taget fra den eksisterende HD-DVD version, så selve kalibrerings-funktionerne er ikke anderledes end dét der er til rådighed i dag (udover at det nu også kommer på blu-ray).

Til top
Otto J Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Branchemedlem

Oprettet: 04-Marts-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 11218
Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-Marts-2008 kl. 16:49
Oprindeligt skrevet af Non-Desperado Non-Desperado skrev:

Oprindeligt skrevet af AV Precision AV Precision skrev:

Well... I modsætning til TV, så står der rent faktisk i manualen til min bil at den har en indkøringsperiode... Så hvis det er overkill at passe på sin bil i starten, så er det også overkill at passe på sit plasma i starten.

Er det stadig Getz'en vi taler om?

Jep. Jeg husker ikke lige de specifikke tal der er nævnt. Jeg kan da lige kigge i manualen igen, næste gang jeg sidder i bilen... (selv om det ER noget OT...)

Det skal dog siges at forhandleren da jeg spurgte til det, sagde mere eller mindre det samme som dig: Udover den generelle anbefaling om at vente med at "fyre den af" til motoren er varm, betyder det ikke rigtigt noget. Jeg husker specifikt dét med at det stod i manualen, fordi forhandleren udtrykte det således (naturligvis med et smil på læben): "Hvis du skal gøre som der står i manualen, må du ikke køre i den de første par tusinde kilometer, og DET bliver jo lidt svært at undgå..."

Det er meget ligesådan med TV'ene efterhånden: I bund og grund er det ikke så vigtigt, men jeg har mere end respekt for at folk ønsker at behandle sit udstyr optimalt, så jeg vil hellere hjælpe folk med at være "overkill-hysteriske", end vænne dem til at de skal behandle udstyret som det passer dem. Det er lige så meget et spørgsmål om den psykologiske indgangsvinkel til TV'ene: Hvis man nusser lidt om tv'et mht. burn-in osv, er der måske også lidt større sandsynlighed for at man også lige skænker en tanke til f.eks. om man har tilsluttet afspilleren med de rigtige kabler, sat afspilleren til 16:9, justeret billedet ordentligt osv. Lidt ala at biler der vaskes ofte, som regel holder længere - ikke fordi det gør en forskel at vakse den ofte, men fordi når man vasker den tit, er sandsynligheden for at man lige husker at tjekke motorolie, tjekker dæktryk osv også større.

Til top
 
 Besvar Besvar Side  <1 4567>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu