recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Hi-Fi
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Mine JBL50 / Brændt af ?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Mine JBL50 / Brændt af ?

Besvar Besvar
Forfatter
Besked
PeterHeide Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger

Oprettet: 14-Januar-2015
Status: Offline
Point: 2
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér PeterHeide Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Mine JBL50 / Brændt af ?
    Sendt: 14-Januar-2015 kl. 23:51
Hér i aften kom jeg til at sætte jackstik med lydudgang ind i jackstikket
med lydudgang. Højtalerne er koblet til min radio (Denon RA 1000) med
normale ledninger. Der kom
et mægtigt hyl ud af højtalerne . Der gik ca 3 - 4 sek. inden jeg i panik
havde fumlet lydstyrken ned.

Og der er desværre sket noget ; ingen lyd fra de øverste diskant enheder og
i det hele tagaet en lidt grumet lyd. Har prøvet om det er radioen  det er
galt med men det er
det desværre  ikke.

Jeg fik udskiftet bassen i begge højtalere for en 4 -5 år siden for 5000 kr,
så det er p.... ærgeligt.

Noge her i gruppen der ved hvad der kan være sket ? Måske en sikring i
højtalerne der røget ? eller er det selve enhederne i højtaleren der er
"brændt" af pgra af det voldsomme lydtryk ?

Redigeret af PeterHeide - 15-Januar-2015 kl. 01:21
Til top
huntiedk Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 12-April-2006
Sted: København Ø, DK
Point: 725
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér huntiedk Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-Januar-2015 kl. 14:04
Det er højst sandsynligt en af de to ting, du nævner. Det lyder som om du fik lavet selvsving ved at tilbagekoble med ledningen, og svinger forstærkeren ved høje frekvenser, er det meget hård kost for diskanterne (de kan tåle væsentlig færre watt end basserne).

Et tegn på afbrændt diskant kan være overophedet svingspole, som kan vise sig som opboblet/misfarvet lak rundt om conen, men det er ikke sikkert at det kan ses. Svingspolen kan også rive sig løs.

Der er nok ikke nogen vej uden om at skille højttaleren ad og måle på enheder med ohmmeter - og se på delefiltret, om noget ser brændt ud. Der kan være en sikring; så tjekkes den - jeg kender ikke den specifikke højttaler.
Øst, vest, ::1 bedst
Til top
PeterHeide Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger

Oprettet: 14-Januar-2015
Point: 2
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér PeterHeide Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-Januar-2015 kl. 18:20
Tak for svar ! Valgte at afleverer dem hos et værksted i Farum. Det du har beskrevet er hvad teknikeren stort set fortalte hvad der kan være sket med mine JBL L50 pgra mit uheld i nat.
Højtalerne er ca. 35 år gamle men jeg syntes lyden er helt fantastik i dem. Svært ved at skulle skille mig af med dem, da man  også skal op i en prisklasse der vil noget, for at få samme kvalitet iflg teknikeren
Til top

Besvar Besvar

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu