recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Generelle emner > PC hardware & software
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Mini PC
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Mini PC

 Besvar Besvar Side  12>
Forfatter
Besked
bhenssel Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 03-April-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 53
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér bhenssel Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Mini PC
    Sendt: 29-December-2020 kl. 09:48
Hej.

Jeg har en mini pc Zotac AD10, som trænger til udskiftning.Den er blevet noget langsom.

Det jeg bruger den til er at gå på nettet, men primært bruger den den til og afspille film fra min Synologic harddisk.

Har i nogle billige løsninger til den?

På forhånd tak.

Vh.Brian
Til top
hansie Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 01-Juli-2004
Sted: Køge egnen
Status: Offline
Point: 6972
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér hansie Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-December-2020 kl. 10:07
raspberry  kan klare det for dig   

Og meget billigt
Til top
csell Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 16-Juni-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4576
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér csell Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-December-2020 kl. 12:01
Oprindeligt skrevet af bhenssel bhenssel skrev:

  Jeg har en mini pc Zotac AD10, som trænger til udskiftning.Den er blevet noget langsom.

Hej.

Når jeg googler din mini PC, ser jeg at den har en 1,6 GHz AMD E E-350 CPU. Så jeg tror at den kører Windows?

Du skriver : 'som trænger til udskiftning. Den er blevet noget langsom.'
Vil det sige at den en gang har kørt OK til dine behov?
For så ville jeg prøve at bringe den tilbage til den tilstand hvor den var OK, i stedet for at købe noget nyt.

Jeg ved ikke hvilken harddisk du har i den, eller om det er en SSD?

Hvis du har Windows Key eller finder det med et program, ville jeg overveje at gen installere Windows?

Jeg ved ikke hvor meget RAM der er i den. Er der evt mulighed for at sætte større i?

osv.

Hilsen Carsten.



Redigeret af csell - 29-December-2020 kl. 12:03
Til top
fltk Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem


Oprettet: 04-Februar-2004
Status: Offline
Point: 10302
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér fltk Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-December-2020 kl. 12:21
Oprindeligt skrevet af csell csell skrev:

Hvis du har Windows Key eller finder det med et program, ville jeg overveje at gen installere Windows?


Hvis der i forvejen er en godkendt Windows 10 på PC'en behøver man ingen nøgle ved geninstallering. Man skal blot huske, at det skal være nøjagtig samme version man geninstallerer (32 eller 64 bit, home eller pro).

Flemming


Redigeret af fltk - 29-December-2020 kl. 12:21
Samsung UE55F7005
AX Quadbox med 3x DVB-C/T2 og 1x S2 med OpenVix
Dune HD Realbox 4K
HTPC/Terratec DVB-C/-T/DVBViewer
Thomson THA100
Til top
bhenssel Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 03-April-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 53
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér bhenssel Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-December-2020 kl. 13:22
Hej.

Jeg har ladet mig fortælle at der ikke kan sættes mere ram i. Der sidder en 160 GB harddisk i. Jeg køre med Windows 7 og pc'en er ca. 8 år gammel. De bliver dårlige med tiden,derfor tænkte jeg på udskiftning.



Redigeret af bhenssel - 29-December-2020 kl. 13:23
Til top
fltk Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem


Oprettet: 04-Februar-2004
Status: Offline
Point: 10302
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér fltk Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-December-2020 kl. 14:16
Oprindeligt skrevet af bhenssel bhenssel skrev:

Hej.

Jeg har ladet mig fortælle at der ikke kan sættes mere ram i. Der sidder en 160 GB harddisk i. Jeg køre med Windows 7 og pc'en er ca. 8 år gammel. De bliver dårlige med tiden,derfor tænkte jeg på udskiftning.



Ja, så begynder det at blive dyrt med at opgradere til en SSD og Windows 10. Forbedringen på en 8 år gammel PC vil jeg umiddelbart vurdere til ikke at stå mål med udgiften.Ouch

Flemming
Samsung UE55F7005
AX Quadbox med 3x DVB-C/T2 og 1x S2 med OpenVix
Dune HD Realbox 4K
HTPC/Terratec DVB-C/-T/DVBViewer
Thomson THA100
Til top
orm08 Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 12-Januar-2010
Status: Offline
Point: 228
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér orm08 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-December-2020 kl. 21:09
køb en iPad
Til top
claus_jac Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 06-August-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 5570
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér claus_jac Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-December-2020 kl. 22:35
@Csell - hvis  du havde kigget efter ville du opdage det er en 10 år gammel maskine.
Der er ingen mulighed for at den kan blive bare tilnærmelsesvis "hurtig" igen og vi kan vist med sikkerhed sige den ikke kører med win10 - med mindre han selv har valgt at opgradere - men det lyder det ikke umiddelbart til.

til Trådstarter. - Du kunne sagtens vælge at købe en minipc med en nyere intel celeron. De fås til omkring 1000,- barebone. Problemet er bare at når du er færdig med at købe alt det du skal have i, så ligger prisen på omkring 2K med windows licens og det hele. Så kan du ligeså godt kigge her i stedet: https://www.refurb.eu/da-dk/stationaer-computer?sort=price&order=ascending - gå efter de modeller der hedder enten Tiny eller DM (som står for desktop mini) Jeg vil dog anbefale at du lige opgraderer til SSD med det samme. det er uanset hvad alle pengene værd. Disse maskiner er forretningsmaskiner som har vist deres værd og er stabile og har generelt en pæn sjat år i sig endnu, og de slår altså de celeron maskiner med flere længder. Det kan godt være de ikke alle er lige pæne da det er brugt udstyr, men så kan man tillade sig at tage overdelen af og male det lidt selv hvis man vil :-) til gengæld følger der en windows10 licens med fra starten af.


Til top
jacobask Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 10-Februar-2011
Sted: DK, Langå
Status: Offline
Point: 1201
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér jacobask Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-December-2020 kl. 09:06
Ja, Lenovos Tiny er bestemt værd at kigge efter - de har et par stykker på refurb inkl. SSD og windows.
Til top
bhenssel Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 03-April-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 53
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér bhenssel Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-December-2020 kl. 09:45
Tak for alle, for jeres ideer.

Hvad er jeres mening om siden raspberry.
Er det noget i vil anbefale?

Vh.Brian 
Til top
claus_jac Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 06-August-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 5570
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér claus_jac Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-December-2020 kl. 16:57
som udgangspunkt er en rpi4 (med mindst 4GB ram) en ganske fin lille sag, MEN der er ingen officiel windows til den. Man kan installere en arm udgave, men det er altså ikke en normal løsning. Så hvis der skal et OS på (og det skal der jo for at kunne bruge den) er du tvunget til at anvende en linux som understøtter rpi'en. - Til en person som reelt ingen viden har omkring IT vil det ikke være den rigtige vej at gå. (rent teknisk kan man få en Odroid n2+ til ca samme pris fra hardkernel.com men performance er dobbelt så god som rpi4 men bruger en Amlogic S922X chip som der desværre ikke er vildt meget linux support for endnu.
Til top
bhenssel Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 03-April-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 53
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér bhenssel Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-December-2020 kl. 17:06
Tak For svar.

Du har fuldstændig ret. Jeg fatter nada, indenfor pc verdenen. (Bygge Et hus kan jeg dog godt) men pc verdenen er no go. (Det skulle jeg nok have skrevet i tråden)

Snakkede med en kammerat der heller ikke anbefaldede RASPBERRY til mig. Så ville jeg jeg stå med en masse dele, som jeg ikke ville kunne samle.

Nå men jeg fortalte så om siden REFURB,som jeg havde fået anbefalet. Så var det at han mente han havde noget liggende i kælderen eller på hans arb. som var godt nok til det jeg skulle bruge det til. Så VUPTI, måske har vi fundet en løsning på det hele.LOL
Til top
 
 Besvar Besvar Side  12>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu