recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Projektorer
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Minibiograf i klub - hjælp til lærred
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketMinibiograf i klub - hjælp til lærred

 Besvar Besvar
Forfatter
Besked
Zappy Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 05-Marts-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 219
Direkte link til dette indlæg Emne: Minibiograf i klub - hjælp til lærred
    Sendt: 25-Marts-2007 kl. 14:13

Jeg er så priviligeret, at jeg har fået lov til at lave en minibiograf i en klub. Jeg har projektor og sourroundanlæg, men mangler lidt assistance til et lærred.

Jeg kan ud fra diverse prøver se, at jeg kan lave en max. billede på 3 m. i bredden. Dette er måske nok lidt i overkanten. Jeg regner med omkring 2,5 m. (+- lidt). Jeg regner også med at kunne mørklægge rummet rimeligt. Der bliver plads til ca. 40 personer.

  1. Hvor stor skal mit lærred være? Kan jeg regne med, at alle film (DVD) har samme format og størrelse? Jeg vil gerne lave/have en bred sort kant om billedet.
  2. Mit budget er begrænset så kan en standard masonitplade (244x122) bruges hvis den males med "lærredmaling"?

Mange spørgsmål i et, men jeg håber I kan og vil hjælpe mig.

Samsung 7505 55"
Til top
HansHenrik Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 08-August-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 162
Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-Marts-2007 kl. 09:45
3 m i bredden er lige i overkanten afhængig af, hvor lysstærk din projektor er. Prøv f.eks. med 2 til 2,5 meter.

DVD film har ikke samme format alle sammen. De har forskellig såkaldt aspect ratio, dvs. forholdet mellem bredde og højde. Det nemmeste er at gå efter en fast bredde i billedet. Alt efter hvilken aspect ratio filmen er, vil du så udnytte mere eller mindre af projektorens billede i højden.

Du kan se mere om det her:

Om aspect ratio

Med begrænset budget kan du sagtens bruge en malet masonitplade eller sågar en væg, hvis blot den er rimelig glat. Det er vigtigt at den er plan, så hvis masonitpladen buer ud i hjørnerne eller lignende, ville jeg ikke bruge den.
Til top
Zappy Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 05-Marts-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 219
Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-Marts-2007 kl. 11:35

Oprindeligt skrevet af HansHenrik HansHenrik skrev:

3 m i bredden er lige i overkanten afhængig af, hvor lysstærk din projektor er. Prøv f.eks. med 2 til 2,5 meter.

Den endelige prøve må stå når jeg har monteret projektoren og ser den i funktion.


Oprindeligt skrevet af HansHenrik HansHenrik skrev:


DVD film har ikke samme format alle sammen. De har forskellig såkaldt aspect ratio, dvs. forholdet mellem bredde og højde. Det nemmeste er at gå efter en fast bredde i billedet. Alt efter hvilken aspect ratio filmen er, vil du så udnytte mere eller mindre af projektorens billede i højden.

Det vil så betyde, at det ville være smart med et lærred, hvor masken kan justeres i højden, hvis jeg altid ønsker den sorte kant? Det lyder lidt kompliceret.

Samsung 7505 55"
Til top
lebon1971 Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 19-Oktober-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 187
Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-Marts-2007 kl. 12:04
Oprindeligt skrevet af Zappy Zappy skrev:

Oprindeligt skrevet af HansHenrik HansHenrik skrev:

3 m i bredden er lige i overkanten afhængig af, hvor lysstærk din projektor er. Prøv f.eks. med 2 til 2,5 meter.

Den endelige prøve må stå når jeg har monteret projektoren og ser den i funktion.


Oprindeligt skrevet af HansHenrik HansHenrik skrev:


DVD film har ikke samme format alle sammen. De har forskellig såkaldt aspect ratio, dvs. forholdet mellem bredde og højde. Det nemmeste er at gå efter en fast bredde i billedet. Alt efter hvilken aspect ratio filmen er, vil du så udnytte mere eller mindre af projektorens billede i højden.

Det vil så betyde, at det ville være smart med et lærred, hvor masken kan justeres i højden, hvis jeg altid ønsker den sorte kant? Det lyder lidt kompliceret.

Ja. Det du taler om er et decideret maskinglærred principielt med jursterbare masker vertikalt og horizontalt.

Du har ret i, at det ikke "bare er sådan lige". Jeg ville nok vælge maskerne som et fase 2 projekt.

Til top
Zappy Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 05-Marts-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 219
Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-Marts-2007 kl. 12:18

Det bør vel "kun" være nødvendigt at justere i bunden(?) Det må være mulig at konstruere en ramme med en flytbar bund (op/ned). Hvis det lykkes for mig poster jeg nogle billeder.

Samsung 7505 55"
Til top
HansHenrik Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 08-August-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 162
Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-Marts-2007 kl. 14:33
Du kan godt nøjes med at flytte bunden, hvis projektoren understøtter at du kan lave "vertical shift", dvs. flytte rundt på projektorens billede i den vertikale retning. Typisk vil billedet være centreret omkring midten uanset aspect ratio, så hvis du ikke gør noget ved projektoren, skal du kunne flytte masken både i top og bund.

Umiddelbart tror jeg at lebons råd med at lade masken være et "fase 2" projekt er en god ide. Jeg bruger ikke selv maske, og jeg har da haft projektor i mange år uden at græde af den grund :)
Til top
Zappy Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 05-Marts-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 219
Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-Marts-2007 kl. 18:52

Oprindeligt skrevet af HansHenrik HansHenrik skrev:

Du kan godt nøjes med at flytte bunden, hvis projektoren understøtter at du kan lave "vertical shift", dvs. flytte rundt på projektorens billede i den vertikale retning. Typisk vil billedet være centreret omkring midten uanset aspect ratio, så hvis du ikke gør noget ved projektoren, skal du kunne flytte masken både i top og bund.

Den har ikke vertical shift, men det har jeg! Jeg har designet, endnu kun på papir, et loftbeslag, der gør det muligt at flytte bagenden op og ned på projektoren bare ved at dreje på en fingerskrue. Projektoren fjernes (ikke beslaget) mellem hver "forevisning" pga. risiko for tyveri.

Oprindeligt skrevet af HansHenrik HansHenrik skrev:

Umiddelbart tror jeg at lebons råd med at lade masken være et "fase 2" projekt er en god ide. Jeg bruger ikke selv maske, og jeg har da haft projektor i mange år uden at græde af den grund :)

Det er også kun fordi, der er andre, der betaler. Jeg vil prøve at lave det så perfekt som muligt.

Kan du ikke se de sorte bjælker på nogen film? Jeg vil tro at de ikke har samme sorte fave som masken?

Samsung 7505 55"
Til top
 
 Besvar Besvar
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu