recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Surround
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Minidsp vs antimode 8033
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Minidsp vs antimode 8033

 Besvar Besvar Side  <123>
Forfatter
Besked
jonit Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 23-Februar-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 219
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér jonit Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-Juli-2016 kl. 23:22
Oprindeligt skrevet af furious jt furious jt skrev:

Det lyder ret fristende med den antimode. Vil den give en klar forbedring uanset hvilken rumkorrektionsssystem ens forstærker har?
Min har audessey multiEQ xt32.

Så vidt jeg er orienteret hat multiEQ xt32 allerede subwoofer korrektion indbygget men om antimode eller minidsp kan gøre det bedre ved jeg ikke?
Jonit... , Se mere her...
Min Bio
Til top
furious jt Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 23-Marts-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 3716
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér furious jt Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-Juli-2016 kl. 06:55
Jeps, det var nemlig det jeg mente med om antimode eller andre systemer kan gøre det bedre end ens forstærker kan.
 
Men det må da komme an på en prøve engang:)
7.2.4 atmosbio
Sony vpl-HW55
Diy 116" fastramme lærrede.
Marantz av7702mkII - Marantz mm8077 og NAD M25
Oppo bdp-83 Regionsfri
5 stk. MK Sound 150mk2.
2 x Mksound X10 subs
Til top
Berdel Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 02-Januar-2012
Sted: Bramming
Status: Offline
Point: 1153
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Berdel Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-Juli-2016 kl. 09:11
Oprindeligt skrevet af jonit jonit skrev:


Ok men kræver det ikke en hel del viden ifht minidsp om at lave målinger, forståelse for rum korrektion, analyse etc, eller er det ligetil? 

Tjoe, lidt kræver det da men der er masser af guides på nettet og når du er teknisk minded, så bliver det ikke noget problem. Det meste kan findes på miniDSP's hjemmeside


Du får en meget bedre forståelse for hvordan dit system virker, og du vil stå meget stærkere bagefter end hvis du tilslutter en plug and play box. Og mangler du lidt mere bund evt i det helt dybe så giver du den bare lidt ekstra der. Så fedt

Oprindeligt skrevet af jonit jonit skrev:

 Hvad er en SVS eq box, den kender jeg ikke?


Den bruger audyssey til EQ. Den virkede ok men jeg vil klart vælge parametrisk EQ til subs

Til top
furious jt Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 23-Marts-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 3716
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér furious jt Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-Juli-2016 kl. 09:23
Hvordan fungerer en minidsp og REW med 2 subwoofere?
Skal de sættes op enkeltvis eller kan man snuppe begge på samme tid og fungerer det godt?
 
Hvordan påvirker den kalibrering man laver af subben, audyssey?
SKal audyssey køres først eller bagefter og skal man evt. holde subben udenfor audysessey kalibreringen hvis man overhovedet kan det.


Redigeret af furious jt - 19-Juli-2016 kl. 09:25
7.2.4 atmosbio
Sony vpl-HW55
Diy 116" fastramme lærrede.
Marantz av7702mkII - Marantz mm8077 og NAD M25
Oppo bdp-83 Regionsfri
5 stk. MK Sound 150mk2.
2 x Mksound X10 subs
Til top
Berdel Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 02-Januar-2012
Sted: Bramming
Status: Offline
Point: 1153
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Berdel Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-Juli-2016 kl. 09:35
Oprindeligt skrevet af furious jt furious jt skrev:

Hvordan fungerer en minidsp og REW med 2 subwoofere?
Skal de sættes op enkeltvis eller kan man snuppe begge på samme tid og fungerer det godt?

Jeg bruger godt nok den parametriske EQ i min Behringer Effektforstærker men den minder meget om interfacet i minidsp, så jeg snakker ud fra det grundlag. Men jeg EQ'er begge subs ens. Kører sweeps med begge og EQ'er samlet men det er også kun fordi at de er placeret 100% symmetrisk i rummet så de har samme frekvensrespons. Er subs ikke placeret ens, så skal de EQ'es individuelt.
 
Oprindeligt skrevet af furious jt furious jt skrev:

Hvordan påvirker den kalibrering man laver af subben, audyssey?
SKal audyssey køres først eller bagefter og skal man evt. holde subben udenfor audysessey kalibreringen hvis man overhovedet kan det.

Jeg ved ikke om der er nogen gylden regel for det. Jeg har selv prøvet det hele med ARC, da jeg havde Anthem og det jeg fik bedst resultat var ved at EQ parametrisk først hvor jeg nupper de grove peaks. Derefter Auto-eq i receiver og til sidst lavede jeg en eftermåling og rettede det sidste på plads parametrisk ved at kigge på kurven og lytte til reference film klip til det lød perfekt.

Efter forskellige tests fandt jeg ud af at det lød meget bedre ved at EQ efter en target kurve der steg gradvist indtil 30hz hvorefter den flader ud og ruller af

Her er mit target (blå) og frekvensrespons af mine subs (rød)


Herunder kan du se hvad jeg havde fået hvis jeg havde holdt mit til REW's standard target curve:



Det skal så også siges at det ikke altid er bedre med mere! For mig gælder det om at få så meget output som muligt uden at mit rum går i selv sving - det giver mig den mest dynamiske og bedste filmoplevelse. Men dette er umuligt at finde ud af hvis ikke man selv har styr på hvad der foregår og lader auto-eq ordne det hele. Vi har en anden tråd hvor der bliver snakket ported vs sealed subs og hvilken der er bedre end den anden. Og min mening er at de forskelle der bliver snakket om der er vand, ved siden af det man kan gøre med det værktøj her.


Redigeret af Berdel - 19-Juli-2016 kl. 09:58
Til top
furious jt Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 23-Marts-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 3716
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér furious jt Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-Juli-2016 kl. 10:09
Super! Tak for svar Berdel.
 
Det virker til at være lidt mere teknisk end jeg har forstand til, men med lidt øvelse og "googlen", så virker det til at kunne lade sig gøre, selv for sådan en som mig der næsten bare bruge auto-setup:)
7.2.4 atmosbio
Sony vpl-HW55
Diy 116" fastramme lærrede.
Marantz av7702mkII - Marantz mm8077 og NAD M25
Oppo bdp-83 Regionsfri
5 stk. MK Sound 150mk2.
2 x Mksound X10 subs
Til top
jonit Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 23-Februar-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 219
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér jonit Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-Juli-2016 kl. 11:17
Berdel: tak for dit indput, kan godt se at minidsp nok er vejen frem, men at det kræver at jeg vil bruge den fornødne tid til at lege med det. Men det tiltaler også at bare trykke på to knapper og så har men noget der virker godt med det samne.
Har også selv fulgt tråden omkring sealed vs ported sub, det er mig der startede den. Og min konklusion var defor også, at rumkorrektion nok ville være en god ide, uanset om jeg vælger ported eller en sealed subwoofer.
Jonit... , Se mere her...
Min Bio
Til top
jonit Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 23-Februar-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 219
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér jonit Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-Juli-2016 kl. 11:21
Var det nogen der havde erfaringer med at bruge audyssey multi EQ MIC til målinger i REW?

Kan man få UMIK-1 til en god pris nogen steder?

Redigeret af jonit - 19-Juli-2016 kl. 11:22
Jonit... , Se mere her...
Min Bio
Til top
Berdel Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 02-Januar-2012
Sted: Bramming
Status: Offline
Point: 1153
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Berdel Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-Juli-2016 kl. 11:54
Oprindeligt skrevet af jonit jonit skrev:

Var det nogen der havde erfaringer med at bruge audyssey multi EQ MIC til målinger i REW?

Kan man få UMIK-1 til en god pris nogen steder?

Det skal gøres ordenligt med kalibreret mikrofon ellers kan du lige så godt lade være. Specielt de dybe toner kræver god og præcis mikrofon

Til top
jonit Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 23-Februar-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 219
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér jonit Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-Juli-2016 kl. 12:07
Oprindeligt skrevet af Berdel Berdel skrev:

Oprindeligt skrevet af jonit jonit skrev:

Var det nogen der havde erfaringer med at bruge audyssey multi EQ MIC til målinger i REW?

Kan man få UMIK-1 til en god pris nogen steder?


Det skal gøres ordenligt med kalibreret mikrofon ellers kan du lige så godt lade være. Specielt de dybe toner kræver god og præcis mikrofon


Ja ok det var nok det svar jeg også havde regnet, men ville bare gerne holde udgifterne nede.

Hvilken minidsp er den rigtige for mig? Jeg vil gerne bruge den til at lave rum EQ af en sub, men på sigt to sub, er det så an minidsp 2*4 der skal bruges? Kan den lave induviduel Eq på to subs samtidig?
Man skal jo også købe et plugin hvilket er egnet til mit formål?

Redigeret af jonit - 19-Juli-2016 kl. 12:23
Jonit... , Se mere her...
Min Bio
Til top
Random_Hero Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 29-September-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 297
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Random_Hero Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-Juli-2016 kl. 12:53
du kan få både minidsp samt umik'en her for 228 euro + 10euro i fragt: http://www.oaudio.de/MiniDSP/miniDSP-2x4-Boxed.html?listtype=search&searchparam=mini%20dsp
(kan ikke finde en Dk forhandler som har mini dsp'en)

overvej også et rigtigt stativ (3-fod) til mic'en, og måske et lidt længere usb kabel end de 3m som følger med. flere kender sikkert også andre tricks til den :)
Til top
jonit Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 23-Februar-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 219
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér jonit Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-Juli-2016 kl. 13:01
Kan man bruge et kamera stativ, aydyssey mikrofonen passer fint på den, gør en UMIK-1 også?
Jonit... , Se mere her...
Min Bio
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <123>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu