|
|
Besvar ![]() |
Side 123> |
Forfatter | |
Hother ![]() Platin medlem ![]() hummelmose Oprettet: 12-Juli-2006 Sted: Denmark Status: Offline Point: 23900 |
![]() Sendt: 21-Juli-2007 kl. 03:04 |
Forhistorie Jeg har tidligere lavet en minitest af Samsung BD P1000, men jeg er nu skiftet til Panasonic DMP BD10A. Hvorfor skiftede jeg? - Joh, min bedre halvdel var ret utilfreds med det antal af fjernbetjeninger, der blev præsenteret på kaffebordet. Så hensigten var egentlig, at købe LG´s nye dobbelt format afspiller til både HD og Blu-Ray. Men prisen på LG´s afspiller var lige i overkanten. Da jeg så opdagede, at jeg af bagveje havde en bekendt hos Panasonic Nordic i Sverige, der kunne skaffe Panasonic´s Blu-Ray afspiller til en fornuftig pris - ja, så blev beslutningen taget. Installation Afspilleren blev modtaget og indstalleret. Afspilleren var ikke helt så let at installere som Samsungs modstykke. Bl.a. ønskede Pana´s ditto, at jeg skulle tage stilling til indstillingen af mit surround- anlæg (5.1 og 7.1 kanaler). Desværre er det sådan, at jeg synes Panasonic´s brugsvejledning er ret elendig. Den gav nemlig ikke helt svar på de indstillingsmuligheder der blev åbnet for ved installationen. Jeg har kun mulighed for 5.1, så jeg valgte den nemmeste måde = "completed". Om den løsning så er optimal eller ej må jeg arbejde lidt videre på. Afspilleren valgte i øvrigt 1080p som indgangsbøn til mit Panasonic TV. Formentlig fordi at mit TV overfor afspilleren har påstået, at dette godt kan håndtere et 1080p signal. Det kan TV´et også godt, blot kan det ikke vise 1080p. Dette blev efterfølgende ændret til 720p. Viera-funktionalitet Panasonic har jo, som så mange andre, et system der muliggør, at man kan betjene flere apparater fra samme fjernbetjening. Hos Panasonic hedder systemet Viera. Fidusen er jo netop som jeg ønskede, en begrænsning af antallet af fjernbetjeninger. Jo tak - men når jeg tænder for Blu-Ray afspilleren tænder jeg minsandten også for min harddiskoptager (Panasonic DMR EH57). Det betyder så, at jeg må luffe hen til HDD´en, og slukke for denne - mindre smart. Tilgengæld kan jeg styre TV´ets primære funktioner fra Blu-Ray afspillerens fjernbetjening - fint nok. Edit: Problemet med at min DMR EH57 aktiveres samtidig med DMP BD10A, har jeg fundet løsningen på. Løsningen var trods alt beskrevet i den engelske udgave af brugervejledningen. Design Designet af Panasonic´s afspiller er jeg helt pjattet med. Designet er enkelt og stilrent - ikke så mange dikke-darer". På forsiden er der egentligt ikke ret meget andet end en afbryder. Afspilleren er forsynet med en lækker kraftigt acryl-frontplade, og bag denne en en alu-front der afdækker de primære funtionsknapper samt Disc-adgangen - meget lækket og stilfuldt. Man får virkelig følelsen af en "High-end" afspiller. Kvaliteten er bare i orden. Acryl-frontpladen gør så til gengæld, at denne altså manuelt skal vippes før man kan indsætte/udtage en Disc. Frontpladen er i øvrigt dæmpet, så den elegant glider ned. Billedkvalitet Afspilning af en Blu-Ray disc, ja men resultatet er aldeles fremragende. Dejlige og naturtro farver, stor grad af detaljer, dybde og kontrast. Det er i øvrigt via afspilleren muligt at indstille de forskellige parametre for udgangssignalet til billedet i TV´et. De nævnte indstillinger har jeg ikke ændret på, da de som en helhed ikke ændrede på TV´ets oprindelige billedkvalitet. Afspilleren giver et roligt og stabilt billede. Jeg forlanger det ikke bedre - absolut lækkert og flot. Bedre end Samsungen? - næh - det mener jeg nu ikke. Når vi taler om afspilning af SD DVD, så er Samsungen en udemærket SD DVD afspiller, men Pansonic´en er en kende bedre. Jeg oplevede specielt en større dybde i billedet. Men om Panasonic´en er bedre end min Toshiba HD E1 til afspilning af SD DVD, kan jeg ikke rigtig blive enig med mig selv om. Surround-lyd Lydsiden - tja... nu må man huske på, at jeg kun har et lille Philips surround anæg (5.1). Jeg oplevede nok lyden en anelse mere rent og detaljeret end på konkurrenten Samsung. Det var mere nemt at adskille de forskellige lyddele om man vil. Konklusioner Konklusionen må være, at Panasonic DMP BD10A er en dejlig Blu-ray afspiller. Lækkert design, god funktionalitet og en elendig brugsvejledning. Afspilleren har på bagsiden et utal af tilslutningsmuligheder, som nok skal kunne gøre alle tilfredse. Bedre end Samsung? - næh ikke når det drejer sig om Blu-Ray afspilning - rent billedmæssigt, det kommer vist ud på et. Man skal også huske på, at Samsung afspilleren fornylig kunne opdateres med en ny firmware, og dette løste en del af de tidligere "problemer". Panasonic er så noget mere avanceret på lydsiden - men indtil nu har jeg ikke kunnet drage nytte af denne funktionalitet - også på grund af en mangelfuld brugsvejledning. Faktisk læste jeg fornyligt i en test, at Panasonic´en marginalt slår den nye Sony Blu-Ray afspiller, og det passer mig jo glimrende. Fortrudt skiftet - næh nej - min kone er tilfreds
Redigeret af Hother - 22-Juli-2007 kl. 10:16 |
|
B&W Head phones, og Panasonic DP-UB9000- Panasonic Lumix MSC-FZ2000,Panasonic 65HZ2000 og Yamaha NS-SW050. BUCHARDT S300 MKII. Marantz Melody MCR612 media receiver. På vej Marantz HD-AMP1.
|
|
![]() |
|
Boogie ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 23-Februar-2006 Sted: Denmark Status: Offline Point: 985 |
![]() |
Hej Hother God lille anmeldelse! Overvejer også Pana´en... den skal bare liiiidt længere ned i pris! (sammen med BR filmene!) |
|
![]() |
|
Hother ![]() Platin medlem ![]() hummelmose Oprettet: 12-Juli-2006 Sted: Denmark Status: Offline Point: 23900 |
![]() |
Hej Boogie - og mange tak for de venlige ord. Prisen - joh... men kvalitet har altså en pris, selv vi alle gerne "vil have det hele for det halve"
![]() |
|
B&W Head phones, og Panasonic DP-UB9000- Panasonic Lumix MSC-FZ2000,Panasonic 65HZ2000 og Yamaha NS-SW050. BUCHARDT S300 MKII. Marantz Melody MCR612 media receiver. På vej Marantz HD-AMP1.
|
|
![]() |
|
spawn ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 30-November-2005 Sted: Denmark Status: Offline Point: 6822 |
![]() |
Hej Hother Først, glimrende anmeldelse Dernæst, mht. 1080p og 720p - tror jeg du skal lade være at vælge 720p. Den nye V Real II processor der sidder i din PX70 er nemlig designet så den opskalerer alting til 1080p inden den billedbehandler og nedskalerer til panelopløsningen. Det gør den fordi den netop er optimeret til at behandle 1080p signaler. Og det er sikkert derfor den også fortæller afspilleren at den skal vælge 1080p automatisk. Så når din kilde i forvejen er 1080p, vil du med 99% garanti få det bedste resultat ved at inputte 1080p, fremfor først at nedskalere i afspilleren til 720p hvorefter TV'et igen opskalerer det til 1080p inden det behandler det og til slut nedskalerer til panelopløsningen.
|
|
Philips 65OLED705/12 - ATV4K
|
|
![]() |
|
musicus ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 10-Juli-2006 Sted: Østjylland Status: Offline Point: 2149 |
![]() |
Hej Hother. Tak for anmeldelsen. Jeg har jo selv gået og overvejet om man mon skulle ..... Har jo også været opmærksom på, at ElGiganten har et fristende Netkøbs-tilbus på forgængeren BD10 til 5.000 kr. Men hvis Billedekvaliteten ved blu-ray afspilning ikke ligefrem giver Samsung baghjul, er der nok ingen grund til at skifte ud. (Jeg kunne vel også risikere at få en BD10 afspiller med 'gammel' firmware i, som ikke vil afspille Pirates-filmene) Men nysgerrigheden er da unægtelig blevet pirret, må jeg tilstå. |
|
LG 50PK250N (ISF-kalibreret), Optoma HD200X
2x Denon DVD-2930 2x Toshiba HD-XE1, Panasonic DMP-BD45, Philips BDP-9500 Strong SRT 8410, Sony HT-DDWG800 2x DVDO Edge |
|
![]() |
|
![]() |
Hej Spawn - jamen jeg så din bemærkning omkring 37PX og 1080p, så jeg har ændret igen til 1080p - i øvrigt tak for oplysningen Og til Musicus, jamen det med firmware opdateringen skal du ikke være nervøs for, for denne kan du hente på Panasonic Global´s hjemmeside: http://panasonic.jp/support/global/cs/bd/index.html I øvrigt var der allerede en firmwareopdatering til både BD10 og BD10A. Jeg tror såmænd tilbudet på Elgigantens hjemmeside omkring BD10 er et godt tilbud, for der er ikke den store forskel mellem BD10 og BD10A. Baghjul til Samsung, jamen jeg tror som Forbrugerstyrelsens undersøgelse netop fastslår, at der er ikke den store forskel i billedkvaliteten på de forskellige produkter. Og Piratfilmene kan du afspille på såvel Samsung som Panasonic´s afspillere - og de er dæleme flotte Og bare vent til Ringenes Herre kommer senere på året - UH HA DA... Og mange tak til Jer begge for de rosende ord
Redigeret af Hother - 21-Juli-2007 kl. 16:32 |
|
|
|
![]() |
|
Naiera ![]() Platin medlem ![]() ![]() Oprettet: 15-August-2004 Sted: Aarhus Status: Offline Point: 12339 |
![]() |
V Real II eller ej, så har fjernsynet jo også en opløsning der på den ene led er højere end 1280*720. Det er derfor uden tvivl bedre med 1080p, for så skal fjernsynet ikke til selv at finde på oplysninger at fylde ind her og der. Hvis ikke fjernsynet kunne arbejde med 1080p, så ville 1080i med største sandsynlighed også være bedre, da det sagtens kan finde ud af at de-interlace sådan et signal ordentligt.
|
|
![]() |
|
![]() |
Hej Naiera - tja... men hvis jeg på Pana Blu-Ray afspilleren vælger at sætte HDMI indstillingen til automatisk, jamen så vælger afspilleren 1080p.
|
|
|
|
![]() |
|
Naiera ![]() Platin medlem ![]() ![]() Oprettet: 15-August-2004 Sted: Aarhus Status: Offline Point: 12339 |
![]() |
Øh, ja?
|
|
![]() |
|
![]() |
Jamen det er da muligt, at 1080i virker bedre Naiera - vil teste det én af dagene.
|
|
|
|
![]() |
|
HarBrug for 32 ![]() Bruger ![]() ![]() Oprettet: 04-Februar-2007 Sted: Denmark Status: Offline Point: 238 |
![]() |
Sådan noget som støj. Er det noget man ligger mærke til når først det lækre billede står på ens skærm?
|
|
Blue is the Colour!
SHUBIDUA: Hvis jeg havde penge så skulle I bare se... |
|
![]() |
|
![]() |
Hej HarBrug - hvis du hermed mener billedstøj foresaget af teknikken i afspilleren, så er svaret nej. I en anden tråd om 24FPS diskutteres f.eks. hakken og judder - også her mener jeg at problemet er minimalt - så minimalt at jeg ikke kan se det http://www.recordere.dk/forum/forum_posts.asp?TID=26086& PN=1&TPN=500 Men der kan jo sagtens være andre former for billedstøj som er fremkommet under filmens tilblivelse m.v., og den billedstøj ændre Blu-Ray jo ikke på. Redigeret af Hother - 22-Juli-2007 kl. 10:13 |
|
|
|
![]() |
Besvar ![]() |
Side 123> |
Skift forum | Forum-tilladelser ![]() Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum |