recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Modtagelse og distribution > Det digitale sendenet
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Mistet DR kanaler
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Mistet DR kanaler

 Besvar Besvar Side  <123>
Forfatter
Besked
mnielsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 12-Maj-2017
Status: Offline
Point: 1932
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér mnielsen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-Juli-2020 kl. 11:36
Oprindeligt skrevet af jacobask jacobask skrev:

det er en relativt ny antenne (fra 2017) en 45 elements televes DAT-HD 790 (som kører passivt). Den er monteret under et ældre tag (uden undertag) og har kørt rigtigt fint de sidste 2-3 år. Jeg skal nok tjekke på loftet om noget er gået løst - men hvorfor skulle det det på et uberørt loft (og jeg ved godt at man ikke skal antage noget...)

Det burde så ikke være antennen, som fejler noget. Min er af "Gammel TV2-antenne-typen". Så der skulle ikke være nogen skruer løse... Så må jeg give fortabt her, medmindre der for et par dage siden skulle være sat et TV mere på...

Men... Med så "hidsig" en antenne, har du så prøvet at søge på kanal 38? For at se om du kan hive noget hjem fra Viborg-senderen i stedet for? UDEN at dreje antennen...


Redigeret af mnielsen - 24-Juli-2020 kl. 07:58
TV-kanaler: "PS-pakken" + Betal pr. kanal via Norlys, på "gammel TV2-antenne".
Radiokanaler: DAB og FM
Internet: YouSee Bredbånd via Kabel-TV-stikket
Favoritradiostationer: Radio ABC og Classic Rock
Til top
jacobask Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 10-Februar-2011
Sted: DK, Langå
Status: Offline
Point: 1201
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér jacobask Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-Juli-2020 kl. 20:21
ja, det der undre mig lidt er at der ikke er rørt ved antennen eller stik overhovedet - der sidder kun et enkelt TV på og ingen fordelerbokse eller lignende. 
Til top
JørgenT Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 21-Marts-2004
Sted: 9530, DK
Status: Offline
Point: 5196
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér JørgenT Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-Juli-2020 kl. 20:58
Oprindeligt skrevet af jacobask jacobask skrev:

...
TV2 går fint igennem og det er ellers den eneste anden kanal vi har betalt for.
Og du har stadigvæk TV2 efter forgæves kanalsøgning? Confused (eller?)

Hvis TV2 stadigvæk virker, prøv at gå i menu og tjekke signalstyrke og signalkvalitet på den som reference info.
Mvh. JørgenT
Til top
jacobask Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 10-Februar-2011
Sted: DK, Langå
Status: Offline
Point: 1201
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér jacobask Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-Juli-2020 kl. 20:59
Ja, så bliver det vidst ikke mere underligt... jeg gad ikke på loftet i går, så her til aften valgte jeg at lave en ny søgning - og gæt hvad der dukkede op igen: Alle DR kanalerne! Jeg forstår det stadigt ikke rigtigt, men krydser fingre for 2-3år igen uden problemer...
Til top
JørgenT Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 21-Marts-2004
Sted: 9530, DK
Status: Offline
Point: 5196
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér JørgenT Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-Juli-2020 kl. 21:05
Igen, gå i menu og tjek signalstyrke og signalkvalitet som indikation.
Med digitale antennesignaler er der marginal forskel imellem "alt ser godt ud" og "intet signal eller pixelering"

Mvh. JørgenT
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Status: Offline
Point: 19184
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-Juli-2020 kl. 21:07
Min nabo her i big-city-Hammel havde problemer sidste år.

Så jeg nappede et lille LCD tv (hører til på garageloftet) med op til antennen og lavede et kabel direkte til tv. Det gav et klart billede (sammen med min målemodtager) om, hvor problemerne var, rent frekvensmæssigt.

Ny passiv antenne, nyt kabel og nye vægudtag.
Nu er naboen glad.

Har du et andet tv?
Du har ikke mindre end 3 sendere i baghaven (skorstenen på fjernvarmeværket), måske en af den har fået ny teknologi og driller modtagningen af signalet. Senderne står stort set mellem dig og Hadsten senderen.


Klaus
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
jacobask Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 10-Februar-2011
Sted: DK, Langå
Status: Offline
Point: 1201
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér jacobask Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-Juli-2020 kl. 09:27
Ja, der er måske en del forstyrrelser i baghaven (og varmeværket ligger faktisk bogstaveligt talt i baghaven...). 

Når jeg ser på signalstyrke og kvalitet kan jeg se at kvaliteten er 100% men signalstyrken ikke er så god (40-50 afhængigt af kanalvalg) - jeg må se hvad jeg kan gøre for at forbedre dette. 

Installationen er faktisk ret simpel: En passiv antenne på loftet (som beskrevet tidligere) og et enkelt (RF-tæt - håber jeg) kabel trukket fra denne antenne og ned til stuen hvor det faktisk bare er afsluttet i et stik der går direkte i TV'et (jeg har ikke fået sat dåse på endnu - længe leve dovenskaben).

Hvad kan jeg selv gøre for at forbedre signalstyrken?
Til top
mnielsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 12-Maj-2017
Status: Offline
Point: 1932
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér mnielsen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-Juli-2020 kl. 09:46
Oprindeligt skrevet af jacobask jacobask skrev:

Ja, der er måske en del forstyrrelser i baghaven (og varmeværket ligger faktisk bogstaveligt talt i baghaven...). 

Når jeg ser på signalstyrke og kvalitet kan jeg se at kvaliteten er 100% men signalstyrken ikke er så god (40-50 afhængigt af kanalvalg) - jeg må se hvad jeg kan gøre for at forbedre dette. 

Installationen er faktisk ret simpel: En passiv antenne på loftet (som beskrevet tidligere) og et enkelt (RF-tæt - håber jeg) kabel trukket fra denne antenne og ned til stuen hvor det faktisk bare er afsluttet i et stik der går direkte i TV'et (jeg har ikke fået sat dåse på endnu - længe leve dovenskaben).

Hvad kan jeg selv gøre for at forbedre signalstyrken?

Og både DR samt TV2 fra Hadsten-senderen? Dette kan du også se, når du kigger på signal- og kvalitetsstyrken.

Hvis du overvinder den berygtede dovenskab, så kunne du prøve at dreje antennen mod en anden sender - fx Viborg-senderen, som vises som alternativ på dækningskortet, og så foretag en automatisk søgning.

40 - 50 % er heller ikke meget. Kan antennen vippes lidt opad? 


VIGTIGT!!!
FØR der drejes eller vippes!!!

Markér nøjagtigt, hvor den er rettet hen nu, så du kan hive den tilbage igen, hvor den er nu!!
TV-kanaler: "PS-pakken" + Betal pr. kanal via Norlys, på "gammel TV2-antenne".
Radiokanaler: DAB og FM
Internet: YouSee Bredbånd via Kabel-TV-stikket
Favoritradiostationer: Radio ABC og Classic Rock
Til top
Mufti Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 25-Marts-2010
Sted: Taastrup
Status: Offline
Point: 4898
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Mufti Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-Juli-2020 kl. 09:48
Til top
jacobask Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 10-Februar-2011
Sted: DK, Langå
Status: Offline
Point: 1201
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér jacobask Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-Juli-2020 kl. 11:21
tak for bud, jeg må på loftet...
Til top
JørgenT Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 21-Marts-2004
Sted: 9530, DK
Status: Offline
Point: 5196
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér JørgenT Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-Juli-2020 kl. 11:28
Link til DR dækning:

Prøv at indtaste din adresse og se muligheder/retning for bedre sender 
Mvh. JørgenT
Til top
mnielsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 12-Maj-2017
Status: Offline
Point: 1932
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér mnielsen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-Juli-2020 kl. 11:31
Oprindeligt skrevet af JørgenT JørgenT skrev:

Link til DR dækning:

Prøv at indtaste din adresse og se muligheder/retning for bedre sender 

Når det er digitalt, kan man så godt køre med to antenner?

Fx én vendt mod Viborg, hvis DR tages bedst derfra, og så den eksisterende eller en bedre, vendt mod Hadsten? For Regionalt TV's skyld.
TV-kanaler: "PS-pakken" + Betal pr. kanal via Norlys, på "gammel TV2-antenne".
Radiokanaler: DAB og FM
Internet: YouSee Bredbånd via Kabel-TV-stikket
Favoritradiostationer: Radio ABC og Classic Rock
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <123>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu