recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Surround
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Mit behov skal dækkes!!
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Mit behov skal dækkes!!

 Besvar Besvar Side  12>
Forfatter
Besked
palle2612 Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 01-Februar-2006
Status: Offline
Point: 108
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér palle2612 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Mit behov skal dækkes!!
    Sendt: 15-December-2021 kl. 00:52
 WinkHalløj på forummet. 
Mange år er gået og jeg har løseligt fulgt med på sidelinien. 

Sagen kort er den at!
Mit nuværende setup bestående af:
Samsung JS9005 og Yamaha RX-A2020 er ved at blive lidt gammelEmbarrassed
Jeg ser pt. alt tv og Streaming over Apple tv4 4K 
Min plan er nu måske at skifte tv’et ud med nyt hvor alt fra DR, TV2, Netflix og HBO køres fra!! Apple tv ryger så i soveværelset. 
Det er sådan set kun ovennævnte jeg ser og det giver mig så nogle tanker om en evt. ny av-receiver!! 
Det nye tv får jo eARC og det skal min nye receiver jo også. Men markedet er jo kæmpe og jeg har jo ikke brug for alle mulige features som 8k og Atmos osv. Tv’et giver jo selv billed, Atmos bliver ikke aktuelt pt. 
Jeg kører 5.1 med hjemme bygget tv væg med dynaudio enheder som ikke er jordens nemmeste enheder at drive.. med behov for en god portion effekt tilfølge. 
Er det ikke “blot” en god receiver jeg har behov for, som har eARC
Da jeg jo ikke skal have sløjfet noget igennem den. 
Brugt gør ikke noget, har selv tænkt Denon, Marantz og Yamaha(som dog er dyre hvis jeg skal op i 70-80 serie i avantage)
 Er det noget jeg overser… forslag til receiver måske. Tv er jeg ret sikker på. 
Budget omkring de 5-7k gerne billigere. Er fra Sønderjylland


Redigeret af palle2612 - 15-December-2021 kl. 13:15
65” LG G1
Marantz Cinema 60 AV-Reciever
Dune HD Pro 4K
Monitor Audio surround
Phase Linear Aliante 12" LTD Sub. Earthquake ME320 sub plate amp
Til top
Rasmus Larsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar
FlatpanelsDK

Oprettet: 23-Januar-2010
Sted: Danmark
Status: Offline
Point: 4434
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Rasmus Larsen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-December-2021 kl. 06:19
5-7.000 kroner kun til TV eller til både TV og receiver? Og hvor stort skal TV'et være? Du kan komme i mål med en markant opgradering ift. dit Samsung JS9005, hvis det nævnte budget går til et 55" TV. Så vil jeg anbefale dig at kigge på OLED TV (LG, Sony, Panasonic, Philips m.fl. – Samsung næste år). Det er ret unikt i markedet pt. at man kan få så godt som bedste billedkvalitet til den pris.

Dog tror jeg, at du vil blive ked af at gå fra Apple TV4 til indbyggede apps i et Smart TV. Både brugeroplevelsen og efter nogle år, idet Smart TV ikke opdateres hvorfor apps begynder at fejle eller helt falde fra.

eARC vil give dig nye muligheder på lydfronten og åbne for højere lydkvalitet, men til 5.1 surroundlyd i film og serier så er ARC tilstrækkeligt. Det er først når Dolby Atmos og spillyd i surround kommer ind i ligningen, at eARC er nødvendigt – eller hvis du bruger visse eksterne bokse til videoafspilning.
Til top
Mufti Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 25-Marts-2010
Sted: Taastrup
Status: Offline
Point: 4900
Funktioner Funktioner   Tak (1) Tak(1)   Citér Mufti Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-December-2021 kl. 06:21
Jeg vil helt klart beholde apple tv i set up.

Smart tv bliver sjældent opdateret efter et par år.
Til top
palle2612 Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 01-Februar-2006
Status: Offline
Point: 108
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér palle2612 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-December-2021 kl. 07:11
nå ja, glemte jeg jo helt at skrive. 
Budget er til Surround alene. 
Jeg har set mig varm på LG GX oled art udgaven da jeg har mulighed for helt plan montering uden synlige kabler. 

Har ikke lige set problemet med opdatering af apps. 
Mht. eARC / arc er jeg lige nu farvet af at min Yamaha kun tillader 4K /30hz så min atv4 4K/50hz ikke kan gå igennem den!! ( mangler også den i soveværelset ) og at den lyd jeg får fra tv ikke imponerer mig synderligt. Det er kun front og sub der vises i display på yamahaen.


Redigeret af palle2612 - 15-December-2021 kl. 18:53
65” LG G1
Marantz Cinema 60 AV-Reciever
Dune HD Pro 4K
Monitor Audio surround
Phase Linear Aliante 12" LTD Sub. Earthquake ME320 sub plate amp
Til top
Rasmus Larsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar
FlatpanelsDK

Oprettet: 23-Januar-2010
Sted: Danmark
Status: Offline
Point: 4434
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Rasmus Larsen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-December-2021 kl. 07:23
Det kommer du til at opleve med tiden. Bare så du er opmærksom på forholdene. LG opdaterer ikke webOS til nyere udgaver efter køb. Dvs. webOS er fanget på den generation, det leveres med, selvom nye årgange får ny udgave af webOS. Apps begynder at falde fra senere, men lige så relevant er det, at nye tjenester/apps kun kommer til nyere generationer af webOS. Der er utallige eksempler på det hvad angår både danske og udenlandske apps. Det er det samme hos Samsung (Tizen) og Panasonic (My Home Screen). Jeg tror bare du vil blive ærgerlig over at nedgradere på streaming/brugerflade, når du nu får et så lækkert TV ellers – altså billedkvalitet.

Jeg har selv Apple TV 4K sat til LG GX.

PS: Du må have Apple TV 4K og ikke Apple TV 4 (Apple TV HD), hvis den har mulighed for 4K.
Til top
ZackGem Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 23-Marts-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 841
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér ZackGem Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-December-2021 kl. 11:18
Enig med Rasmus - Glem alt om indbyggede apps og behold AppleTV. Det andet er og bliver noget rod.
Hvis du køber film fra itunes - Så er streamingskvaliteten også langt højre på ATV end på apps.
PS. Jeg har ikke et eneste appledevice ud over ATV4K 3 steder - Har for længst set lyset :-) og skiftet til ren Android. Men lige på TV delen - Der er ATV bare en nemmere og bedre oplevelse. Så mit råd er ikke fordi jeg ligefrem kan kaldes applemand - Tværtimod :-)

Redigeret af ZackGem - 15-December-2021 kl. 13:27
Til top
Furry Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 07-Maj-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1073
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Furry Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-December-2021 kl. 14:56
Jeg ville beholde Apple tv og glemme alt om smart tv.
Fra fulde børn skal man høre sandheden
Til top
palle2612 Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 01-Februar-2006
Status: Offline
Point: 108
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér palle2612 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-December-2021 kl. 18:59
Jamen jøsses!!
Så skal jeg jo alligevel køre igennem Surround forstærkerenConfused

Hvorfor er alt ikke bare lige som man trorLOL

Kigger på en Marantz SR7010  den har jo ikke eARC men hvis Apple tv4 4K skal bruges til alt tv og min Dune HD Pro 4K til mine film, får jeg jo heller ikke brug for det vel!!


Redigeret af palle2612 - 15-December-2021 kl. 19:15
65” LG G1
Marantz Cinema 60 AV-Reciever
Dune HD Pro 4K
Monitor Audio surround
Phase Linear Aliante 12" LTD Sub. Earthquake ME320 sub plate amp
Til top
ZackGem Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 23-Marts-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 841
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér ZackGem Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-December-2021 kl. 20:01
Oprindeligt skrevet af palle2612 palle2612 skrev:

Jamen jøsses!!
Så skal jeg jo alligevel køre igennem Surround forstærkerenConfused

Hvorfor er alt ikke bare lige som man trorLOL

Kigger på en Marantz SR7010  den har jo ikke eARC men hvis Apple tv4 4K skal bruges til alt tv og min Dune HD Pro 4K til mine film, får jeg jo heller ikke brug for det vel!!




Præsis - Kør igennem receiver og glem ARC.
Det hele vil jo kunne styres let via apple remote - Så du vil ikke opleve at du ikke køre dirrekte på TVets app - Du starter jo bare op dirrekte i ATV.
Til top
palle2612 Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 01-Februar-2006
Status: Offline
Point: 108
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér palle2612 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-December-2021 kl. 05:24
Tak for de hurtige og gode svar! 
Giver stof til eftertanke. Smile

Nå, men den Marantz sr7010 var åbenbart ikke til salg alligevel. 

Er der nogen der kan bekræfte / afkræfte st en Pioneer Sc-lx59 kan lave pass-through af HDR og Dolby vision
Har læst lidt at nogle har problemer med det. Embarrassed
65” LG G1
Marantz Cinema 60 AV-Reciever
Dune HD Pro 4K
Monitor Audio surround
Phase Linear Aliante 12" LTD Sub. Earthquake ME320 sub plate amp
Til top
Rasmus Larsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar
FlatpanelsDK

Oprettet: 23-Januar-2010
Sted: Danmark
Status: Offline
Point: 4434
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Rasmus Larsen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-December-2021 kl. 05:47
Du kan godt køre boksene direkte til TV'et og så bruge HDMI eARC til at sende lyden videre ned til receiver. Hvis du bruger match-funktionerne til billedfrekvens og dynamikområde på Apple TV 4K, så vil det være min anbefaling idet man typisk med receiver i midten kommer til at opleve længere sorte skærme ved formatskift. 

Og ser er der hele hovedpinen med, at receiver hurtigt bliver forældret. Jeg synes ikke det er en god idé at opgradere receiver alene for at få passthrough af 4K HDR / Dolby Vision. Du kommer til at skulle opgradere igen når HDMI 2.1 båndbredde (4K120) og funktioner (ALLM, VRR, QMS) bliver aktuelt i din opsætning. Dit nye TV understøtter det jo allerede. En receiver bør håndtere lyden, ikke hele videokæden. Det er det som er konceptet bag HDMI eARC.
Til top
palle2612 Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 01-Februar-2006
Status: Offline
Point: 108
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér palle2612 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-December-2021 kl. 06:18
Det ender nok med at jeg må krybe til korset og få en af de der nymoderne Surround forstærkere der har det hele. 

Det er godt det er ventetid på næsten alle receivere pt. Så har jeg da lidt og løbe på. Der er godt nok også langt mellem snapsene på brugt markedet. 
65” LG G1
Marantz Cinema 60 AV-Reciever
Dune HD Pro 4K
Monitor Audio surround
Phase Linear Aliante 12" LTD Sub. Earthquake ME320 sub plate amp
Til top
 
 Besvar Besvar Side  12>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu