recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Modtagelse og distribution > Streaming media
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Mit første "rigtige" netværk
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketMit første "rigtige" netværk

Besvar Besvar
Forfatter
Besked
baekgaard Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 12-April-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 502
Direkte link til dette indlæg Emne: Mit første "rigtige" netværk
    Sendt: 04-August-2010 kl. 11:35
Som overskriften nok antyder, har jeg i sinde, at sætte mit første rigtige netværk op. Jeg har igennem flere år, haft en trådløs router fra diverse internet udbydere. Men da jeg nu skal skifte udbyder, tænkte jeg at det skulle udnyttes til at få et ordenligt setup.

Desværre har vi kun et telefonstik i lejligheden, dette sidder i soveværelset, og der er ikke mulighed for at trække kabler. Så her skal der være en trådløs router.

Stuen ligger en sal over soveværelset, og her skal der ske lidt mere.
Der skal være et access point, dette skal forbindes til en xbox, et tv, en nas og en bd afspiller senere skulle der gerne komme noget sonos udstyr til.

Desværre ved jeg ikke det helt store om netværk, men min plan er, at udstyret i stuen skal fungere som et gigabit netværk internt, så jeg kan streame film og billeder til min xbox, som i starten skal fungere som medie center, og naturligvis musik til en sonos zp90. Begge enheder skal være kablet via access pointet, til nas. Kan dette lade sig gøre?

Jeg er helt på bar bund hvad angår ny router og access point, hvad skal jeg have til dette?
Hvad angår nas, så har jeg kig på qnap ts419p og qnap ts410 hvor jeg skal have en 1 eller 2 tb disk i som en start. Er det helt ved siden af? og hvilken disk skal jeg bruge? Max belastning er på sigt, musik i køkkenet, hvor der bliver set billeder på en bærbar, imens der ses film i stuen via nas.

mit budget er 4-5000, så spørgsmålet er: Hvilken router, access point, nas og harddisk? Og vil min ide kunne lade sig gøre?
Til top
Muele Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 14-August-2007
Point: 747
Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-August-2010 kl. 12:05
Jeg vil give et bud på net-delen.

Køb en gigabit switch til stuen. I en af portene sætter du en wireless bridge.  Køb en router af et af de kendte mærker, f.eks D-link eller linksys/Cisco.

Gå efter N-standarden på de trådløse enheder.
Til top
baekgaard Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 12-April-2009
Point: 502
Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-August-2010 kl. 16:53
Man kan ikke benytte en wireless router som switch?
Har du evt. nogle produkter, som du mener ville være fornuftige?

Ingen som vil komme med en anbefaling af nas?
Til top
Bschmidt Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 05-November-2009
Sted: Virtual-utopia
Point: 3291
Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-August-2010 kl. 16:59
Oprindeligt skrevet af baekgaard baekgaard skrev:

Man kan ikke benytte en wireless router som switch?
Har du evt. nogle produkter, som du mener ville være fornuftige?

Ingen som vil komme med en anbefaling af nas?
Det kan man sagtens, men det er ikke mange routere der vil være klienter/bridge  (koble op på et eksisterende trådløst netværk). Måske med dd-wrt firmware.
BS
Edit: det ser ud til at dd-wrt kan køre i klientmode og altså kan gøre en router til Bridge/switch på samme tid.

Redigeret af Bschmidt - 08-August-2010 kl. 17:01
Til top

Besvar Besvar

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu