Som overskriften nok antyder, har jeg i sinde, at sætte mit første rigtige netværk op. Jeg har igennem flere år, haft en trådløs router fra diverse internet udbydere. Men da jeg nu skal skifte udbyder, tænkte jeg at det skulle udnyttes til at få et ordenligt setup.
Desværre har vi kun et telefonstik i lejligheden, dette sidder i soveværelset, og der er ikke mulighed for at trække kabler. Så her skal der være en trådløs router.
Stuen ligger en sal over soveværelset, og her skal der ske lidt mere. Der skal være et access point, dette skal forbindes til en xbox, et tv, en nas og en bd afspiller senere skulle der gerne komme noget sonos udstyr til.
Desværre ved jeg ikke det helt store om netværk, men min plan er, at udstyret i stuen skal fungere som et gigabit netværk internt, så jeg kan streame film og billeder til min xbox, som i starten skal fungere som medie center, og naturligvis musik til en sonos zp90. Begge enheder skal være kablet via access pointet, til nas. Kan dette lade sig gøre?
Jeg er helt på bar bund hvad angår ny router og access point, hvad skal jeg have til dette? Hvad angår nas, så har jeg kig på qnap ts419p og qnap ts410 hvor jeg skal have en 1 eller 2 tb disk i som en start. Er det helt ved siden af? og hvilken disk skal jeg bruge? Max belastning er på sigt, musik i køkkenet, hvor der bliver set billeder på en bærbar, imens der ses film i stuen via nas.
mit budget er 4-5000, så spørgsmålet er: Hvilken router, access point, nas og harddisk? Og vil min ide kunne lade sig gøre?
|